Parel & Ik at work (F5, manegepaard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Parel & Ik at work (F5, manegepaard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 07:13

Hoi!

Ik ben Maartje!
Ik heb afgelopen zondag wedstrijd gereden voor de F5 2e x, en ik heb mijn winstpunt binnen dus mag naar de F6.
Ik rij 7,5 jaar (bijna 8, jaja, ik schaam me voor mijn niveau, dat krijg je als je weinig wedstrijden rijdt. :o )

Even wat achtergrondinformatie:

Parel is een vosmerrie en ze heeft echt de liefste oogjes ever!
Ze is niet de allermakkelijkste, vooral omdat ze nog wel eens spoken kan zien en dan redelijk weg kan springen. :P
Ook heeft ze als ze in d'r eentje in de bak is een behoorlijke drang naar voren, maar daar maakte ik gebruik van.
Ik heb haar namelijk opgesloten a/d voorkant en toen die achterhand eronder laten treden. (tenminste, naar mijn gevoel)

Ik ben zelf HEEL tevreden over mijn resultaat, ik had de hoogste score van die dag en was ook 1e in mijn rubriek.
Ik ben een tijdje (tot afgelopen zondag) heel bang geweest met rijden en was eigenlijk ook wel een beetje bang toen ik dus op Parel ging en niet op m'n 1e keuze, Jantien. (wat wel een redelijk makkelijk paard is)

Ik heb daarom ook bij het halsstrekken een 5, omdat ik gewoon weinig ruimte gaf vanwege angst. (dit was voor mij al heel wat :P )
Na de 1e galop merkte ik dat het lekker ging en we kregen er allebei meer plezier in. Ook kregen we vertrouwen in elkaar en sinds toen ging de proef eigenlijk heel lekker! Ik heb nog nooit zo lekkker gereden! (vast wel, maar niet dat ik me kan herinneren)

Ik heb zelf gezien dat ik moet letten op dat ze af en toe nog wat actiever mag, vooral in sommige overgangen, dat ik mijn handen stil moet houden en mijn tenen naar binnen.

Nou, genoeg gekletst! Ik heb een paar foto's van voor en na de proef, en een filmpje van de proef zelf. (camerawerk is niet helemaal top, heeft m'n opa gedaan :P ) Barst maar los! (maar wel onderbouwd graag)

Foto's:

Afbeelding
1. Op naar de bak, o wat was ik nerveus.

Afbeelding
2. De bak in.

Afbeelding
3. Na de proef m'n jasje uit, die had ik geleend.

Afbeelding
4. Brave Parel O:)

Afbeelding
5. Oh wat was ik vrolijk (en mijn vader ook :P )

Afbeelding
6. Lieve Parel

Afbeelding
7. Mijn favo foto

Afbeelding
8. Uitreiken. (ik had commentaar v/d jury: wat rij jij netjes!!! (ook met die 3 uitroeptekens))

Afbeelding
9. En weer blij zijn!

Afbeelding
10. Opschrijven op wie ik had gereden.

De jury kwam nog persoonlijk naar me toe om te vertellen dat ik een leuke combi ben met het paard en dat het heel goed ging!
Ook kwamen er onbekenden naar me toe en gaven me complimenten en ik dacht bij sommige echt: ken ik jou? :o
En ook mensen met eigen paarden kwamen naar me toe! Echt zoo cool! Dat ik zo goed had gereden enz! WHAAAAAA!

Sorry voor het laatste stukje, was zooo blij!

Het filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=vMACCtjhYWM

Groetjes, Maartje & Parel

Aangepast: had zelf nog geen commentaar gegeven
Laatst bijgewerkt door Urbiezira op 25-03-09 07:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Parel & Ik at work (F5, manegepaard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:34

Ziet er netjes uit voor een F-proefje!
Heb niet het idee dat je ontzettend gespannen bent.
Grappig trouwens dat jij in mijn oude les rijdt (vrijdag 19-20u) :D

lucky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:56

Nou ik vond het een hele nette proef die je gereden hebt hoor en je hoeft je voor je niveau niet te schamen. Ik rij al 16jaar en ben nog maar bij de F7 die moet ik nog 1keer en dan kan ik naar de F8. Onze manege is net 1,5 jaar ofzo aangesloten bij de FNRS en heb tot nu toe 6proeven kunnen rijden voor dat we met de F proeven begonnen reed ik L proeven (KNHS) dus moest een stapje terug doen, maar dat ik in de F7 rij zegt dus niets over mijn niveau en de F5 dus niets over die van jou niveau. Gewoon zo door gaan je rijdt voor jezelf niet voor een ander. Succes!!!

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:37

Ik vind ook dat je een hele nette proef hebt gereden, je keek wel wat benauwd in het begin. Vond het vooral een mooi rustig plaatje met een voorwaarts paard wat goed aan jouw hulpen is.

Tuurlijk mogen je handjes wat rechterop en de tenen naar binnen. Oefenpuntje, de AC lijn wat strakker rijden, focus op de A, daar moet je heen, paard tussen teugels én benen goed recht plaatsen. Bij het stilstaan wijkt ze uit, weet niet of ze dit vaker doet, probeer dat voor te zijn door haar met jouw been tegen te houden. Benen dus meer gebruiken als stuur.

Dit punt heeft mijn jongste dochter ook, looplustige shet, halthouden geheel recht lukt haast niet, ze corrigeert dit met haar been (te laat dus), dosis correctie te hoog of shet eigenwijs, wijkt dan geheel door naar andere kant. Dit gaat dan wel even door, van achter gezien lijkt net of ze één of ander dansje aan het oefenen zijn want het gaat dan ook nog in een rap tempo!

Nog een tip: probeer wat vaker op dit paard in de les te rijden ondanks dat je wat angstig voor haar bent, ze lijkt mij een erg leuk paard die dit niveau en hoger goed aankan. Of misschien je ouders, opa en oma eens lief aankijken voor een privé les op dit paardje, met name dan gericht op ontspannen hand en beengebruik. In zo'n les worden dingen vaak wat duidelijker omdat er dan alleen aandacht voor jou is.

Ze heeft overigens een heel mooie aparte bles!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 15:56

Wat een superleuke reacties allemaal!

Tijdens stilstaan wijkt ze wel vaker uit. Ze is dan redelijk onrustig. Daar moeten we aan werken ;)

En ik wil zeker vaker op haar in de les! Ook omdat ze je gewoon veel kan leren!
Ik heb ook een heleboel van haar geleerd!
Ik wil graag steeds beter worden in dressuur en dan is dit idd en leuk paardje!

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:53

Ik ga helemaal mee in het commentaar van de jury.. je zit echt super netjes. :j
En wat heeft het paardje een ontzettend gave bles!
Erg leuk om te zien. :)

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:02

Ik rij F9 nu op de manege.
Het ziet er netjes uit hoor! Alleen vind ik wel dat je je tenen iets meer naar binnen mag doen. Je zag ook wel dat je wat ontspannen was.
Een aantal jaar geleden heb ik ook de F5 gereden.
Ik vind de pony ook leuk eruit zien.
Succes verder!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 10:10

FF een update, ik hoorde gisteren dat ik het record aantal punten heb verbroken, dat stond op 230!
En niet alleen van de f5, maar van alle proeven! Heb nu dus de hoogste score v/d manege! :o *\o/*

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:35

Ben er maar trots op hoor!!! Ik vind het er echt netjes uitzien. Ik vind ook dat je het paard dat je rijd erg vriendelijk rijd. Jullie zijn een leuke combi ook al was je zo zenuwachtig.

En je moet je echt niet schamen voor je niveau!!! Voor de geboorte van mijn dochtertje heb ik 8 jaar gereden en misschien 3 wedstrijden gereden. Was niets voor mij, ik ben daar véél te zenuwachtig voor.

Het belangrijkste is dat je er plezier in hebt!!!!!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 20:34

Citaat van mijn vader:

(hij zat naar de foto's v/d wedstrijd te kijken)

Pap: "We zouden Parel moeten kopen, Maartje."
Ik: "Ja, meen je dat?"
Pap: "Natuurlijk!"
Ik: "Maar kunnen we haar wel kopen dan?"
Pap: "Ja."
Ik: "Maar de stalling?"
Pap: "He, verdorie! :P Dat kan helaas niet" :Y)

Maar ik ben ook echt superblij! Het is zo'n leuk paardje!
En ik merk dat mijn zelfvertrouwen ook behoorlijk omhoog is gegaan na die wedstrijd en na dit commentaar! Wauw zeg! Nooit gedacht dat ik nog eens tevreden zou zijn op hoe ik rij! (behalve dat het altijd beter kan ;) )

En Delphi, helemaal gelijk! Het gaat om de fun! (maar een prijsje winnen of zoiets is altijd mooi meegenomen :o )

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:47

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat waren ju punten?

Ik vind het er heel netjes uitzien! Terecht dat je zoveel complimenten kreeg. Hopelijk kunnen jullie samen nog veel leren :)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:04

oooh netjes hoor!
Idd, hij mag wat actiever, maar je zit er netjes en rustig op!
Je mag trots op jezelf zijn!!!

Gefeliciteerd!!!!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 21:17

Pasja: Mijn punten waren 231! Een record op de manege!

Josewoos: Het gaat vast net zo goed als bij mij! In ieder geval doen we allemaal ons best, en we hebben lol, en daar gaat het om! ;)

(en toch word ik stiekem steeds wat trotser :o )

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:26

Ziet er heel netjes uit!
En een beetje spanning is normaal :)
Parel is een mooi paard.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:47

Het ziet er echt netjes uit! Je mag inderdaad wat minder benauwd kijken :P maar dat is op het einde al een stuk beter. Ik denk dat als je wat vaker op haar rijdt, dat het vertrouwen dan ook wel komt en dat je dan ook de dingen als halsstrekken wat beter durft.

Ik ga morgen voor de tweede keer een proefje rijden, ook de F5. Ik rijd ook al bijna 8 jaar, maar ik zie mezelf nog niet zo'n net proefje rijden, wees er dus maar trots op hoor! :)

ouwerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:56

Mooi paard hoor!
Wees er maar trots op, je rijd super netjes(en vriendelijk voor je paard), en hebt goede punten!

misschien je hand iets stiller houden(zag het niet goed hoor, kan ook zijn dat ik het verkeerd zag)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:12

Moderatoropmerking:
Reacties tegen de regels van RT-HAW verwijderd.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:03

Vind het er netjes uitzien inderdaad.
Let wel op je handen vooral tijdens het lichtrijden valt het me op (heb niet het hele filmpje gekeken overigens), dan gaan je handen soms mee omhoog en omlaag.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:15

nou het ziet er inderdaad keurig uit zeg :)
let inderdaad op dat je je handen iets stiller houdt,maar dat is een kwestie van lekker oefenen.
hele nette punten hoor!

ik moet deze maand mijn eerste F10 proef rijden,daar ben ik ook flink nerveus voor :)

(is dit trouwens op manege nieuw amstelland?)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 07:48

Jazeker! Dit is op manege Nieuw Amstelland ;)

En idd, mijn handen zijn echt bagger. Ik ga inderdaad te veel mee in de beweging.
Tijdens de lessen doe ik dit minder, denk dat het van de zenuwen was. (maar ja, dat weet de jury niet ;) )

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:26

Gefeliciteerd hoor! :o De theorie van de F6 is wel simpel, ben zelf nu eindelijk door naar de F7, ik had gewoon te moeilijke paarden haha.
Maar hoeveel punten had je? (of heb ik daar overheen gelezen?)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 06:43

ILuvWinnetoo schreef:
Gefeliciteerd hoor! :o De theorie van de F6 is wel simpel, ben zelf nu eindelijk door naar de F7, ik had gewoon te moeilijke paarden haha.
Maar hoeveel punten had je? (of heb ik daar overheen gelezen?)

Daar heb je denk ik overheen gelezen ;)
Dat is 231, de hoogst behaalde score ooit op mijn manege

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:56

jullie zijn een mooi team :)
parel is een heel mooi paard
zelf rijd ik al 7 jaar,maar ik heb 5 jaar in een andere manege gereden en daar was het altijd de zelfde les en nooit springen
dus ik heb amper iets geleerd 8-)

WinniePoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:43

Nou ik wil ook nog even zeggen dat ik vind dat het er echt heel goed uit ziet! De handen: jaaa die mogen iets stiller, maar hou hierbij wel in de gaten dat je niet daardoor niet meer mee gaat met de mond van het paard... het gaat erom dat de aanleuning goed is, niet dat het er stil uitziet maar oncomfortabel is voor het paard! ;)
en even een tip voor het rechtrijden oefenen: rij niet over de hoefslag! Rij altijd tweede of derde hoefslag. Je zult merken dat het super moeilijk is om haar van de hoefslag af te houden, omdat bijna alle paarden hier automatisch naartoe trekken (omdat wij ze dat toestaan ;)) dussss als je dat kunt oefenen: super!
Succes verder 8-)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 05:39

WinniePoeh schreef:
Nou ik wil ook nog even zeggen dat ik vind dat het er echt heel goed uit ziet! De handen: jaaa die mogen iets stiller, maar hou hierbij wel in de gaten dat je niet daardoor niet meer mee gaat met de mond van het paard... het gaat erom dat de aanleuning goed is, niet dat het er stil uitziet maar oncomfortabel is voor het paard! ;)
en even een tip voor het rechtrijden oefenen: rij niet over de hoefslag! Rij altijd tweede of derde hoefslag. Je zult merken dat het super moeilijk is om haar van de hoefslag af te houden, omdat bijna alle paarden hier automatisch naartoe trekken (omdat wij ze dat toestaan ;)) dussss als je dat kunt oefenen: super!
Succes verder 8-)

Nogmaals, dank je!
Dat trucje ken ik, alleen had ik een tijdje niet meer aan gedacht. ;)
Heb helaas nog niet op haar gereden in de les, dus ik heb nog niet verder kunnen werken.

Groetjes