Help! Verschillende problemen! (o.a. niet aan been, slim)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

Help! Verschillende problemen! (o.a. niet aan been, slim)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 20:50

Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie mening eens horen bij het volgende probleem:
Mijn verzorgpony (haflinger) is slim en weet direct wanneer ze wat kan doen.
Nu ben ik niet zo streng en profiteert ze daarvan.
Het probleem is dat ze daardoor nog luier is geworden dan ze al is..
Nu mag ik helemaal niets meer met haar doen van de eigenaar
Ik vind dit natuurlijk jammer maar wel begrijpelijk, hij zelf kan niet zo goed rijden
(hij hobbelt maar wat rond en gebruikt vrij snel de zweep als ze niet doorloopt, ik doe dit zelf zo min mogelijk).
Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Ik weet wel hoe dit komt hoor:
Ik ben niet streng genoeg en ik vind dat ze te weinig hooi krijgt...
Dus zal ze ook minder energie hebben.
Eigenlijk is het verergert sinds we bitloos zijn gaan rijden!

Hebben jullie misschien een idee om dit probleem op te lossen? (of een deel er van?)

Groetjes Raänne (horselove154)
(Alvast bedankt)

Sorry, als het verkeert staat!
Laatst bijgewerkt door Judje op 25-03-09 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

IloveLiranda

Re: Help! Verschillende problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:52

je kan aan de eigenaar vragen of je het nog een keer mag proberen

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:53

Je zegt dat je van de eigenaar niet meer mag rijden.
Ik zou mij daar gewoon bij neerleggen. Hij zal er wel goede redenen voor hebben.

Dat jullie bitloos zijn gaan rijden mag niet een oorzaak zijn.

IloveLiranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:53

ook zou ik niets zeggen over het hooi. je krijgt dan allenmaar problemen. vaak in iedergeval

IloveLiranda

Re: Help! Verschillende problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:54

je moet bij een haflinger heel streng zijn als je dit niet bent gaat hij met je aan de haal. vaak kun je bij ondeugende pony's aan de ogen zien of ze iets van plan zij

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:55

IloveLiranda schreef:
je moet bij een haflinger heel streng zijn als je dit niet bent gaat hij met je aan de haal. vaak kun je bij ondeugende pony's aan de ogen zien of ze iets van plan zij

Toch moeilijk zien als je erop zit :+

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:55

blijkbaar ben jij niet de baas over deze pony. Ik wil niet zeggen dat je het erin moet slaan maar soms is het goed om even heel streng te zijn zodat ze weten hoe ver ze kunnen gaan en daarna gaat het vaak beter en kun je ontspannender doen. Je moet gewoon duidelijk de regels voor leggen.

En van hooi krijgen ze niet hun meeste energie, het kan meerdere oorzaken hebben dat de pony niet wilt lopen. Misschien vind ze het in de bak lopen niet leuk? of zit ze niet lekker in haar vel. Denk niet dat minder hooi daar de schuldige van kan zijn.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:57

Vraag of je anders onder begeleiding van de eigenaar mag rijden, en bemoei je niet met zijn manier van rijden(zo goed doe je het zelf ook niet, geef je zelf ook aan) en bemoei ook niet met de hoeveelheid hooi die ze krijgt. Een haflinger is een sober ras en als je die veel hooi gaat geven ontploft ie. Als je onder zijn begeleiding mag rijden moet je eerst maar eens beginnen met strenger te zijn en consequent wezen, dus als de pony niet doorloopt 1x been en dan been plus tikje achter je been. Heel eerlijk gezegd, als je op mijn paard zou rijden kwam je er ook niet meer op.

IloveLiranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:58

nog 1 ding even:
bij een haflinger moet je heel erg conseqent(ik weet niet presies hoe je het schrijft maar ik denk zo) en als je de zweep gebruikt is het handig om dit tegelijke tijd met been te doen. zo leer je dat been voor waart is. ook is het handig om te zeggen tegen je zelf 2 keer been geen reactie is een tik met de zweep. vaak hebben ze het snel door dat je zo rijd en luisteren ze goed naar je been. veel succes ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:59

IloveLiranda schreef:
nog 1 ding even:
bij een haflinger moet je heel erg conseqent(ik weet niet presies hoe je het schrijft maar ik denk zo) en als je de zweep gebruikt is het handig om dit tegelijke tijd met been te doen. zo leer je dat been voor waart is. ook is het handig om te zeggen tegen je zelf 2 keer been geen reactie is een tik met de zweep. vaak hebben ze het snel door dat je zo rijd en luisteren ze goed naar je been. veel succes ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt.

1 keer zul je bedoelen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:21

Dat hoeft niet vind ik. :)
Zelf geef ik ze meestal nog wel een 2e kans voordat ik ze een tikje geef. Bij mij met de nadruk op tikje, pas bij veelvoudig niet luisteren geef ik een tik, maar meestal is dat te voorkomen door vanaf het begin consequent te zijn en dat begint al bij het uit de stal/wei halen.

De eerste keer knijp ik mijn kuit aan. Bij geen reactie doe ik hetzelfde, alleen dan steviger. Daarna gaaf ik een tikje met de zweep en bij reactie direct belonen.

Steeds weer beginnen met een niet te harde 'schop' en dan opbouwen en steeds weer zacht beginnen.

Daarnaast verplaats ik je topic van OPG naar RT-P, omdat je daar meer rijgerichte oplossingen kan krijgen voor het probleem dat je pony niet aan het been is.

Succes!

aeolusnr1

Re: Help! Verschillende problemen! (o.a. niet aan been, slim)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:54

De eigenaar bepaalt hoe en door wie er wordt gereden, de eigenaar zorgt ook voor de verzorging en het is zeker niet aan jou ( een beginnend ruiter ) om dus comentaar te geven over de manier van rijden en de verzorging van het paardje.
Als je denkt het zelf veel beter te kunnen ok geen probleem koop dan zelf een paardje en dan kan jij zelf bepalen hoe het allemaal moet.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 12:57

Hallo allemaal,

Als eerste bedankt voor jullie reacties!
Ik zal er over nadenken en later er verder op ingaan (heb niet zo veel tijd nu!)
Ik bemoei me niet met zijn rijstijl, ik kijk en trek mijn conclusies....
Ik kan me zelf ook geen beginnende ruiter meer noemen want ik rijd nu bijna 5 jaar maar heb ong. al een jaar geen les meer door de omstandigheden....

Groetjes Raänne

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 17:09

Hallo allemaal,

Ik heb nu wat meer tijd om overal op te reageren.

IloveLiranda: Ik mag het nog eens proberen, maar dan wel als hij er bij is. Vind het dan wel jammer dat hij dit per SMS zegt. Ik heb nog niets gezegt over het hooi (ga ik niet doen ook) maar het is wel iets dat mij opvalt.. (er zijn er nog die dat ook vinden). Het streng zijn is nu juist mijn probleem! Dat is wat ik dus niet goed kan, ik wil vrienden zijn met een paard, niet zo'n strenge baas... Ik kan zeker iets met je tips!!

LovingTweety: Ik wil me er best bij neerleggen maar vind het gewoon jammer. Vorige week zei hij dat ik strenger moet worden maar ik krijg amper de tijd om daar iets mee te doen...

Pelroy: Ik ben inderdaad niet (meer) de baas, maar dat zal veranderen als ik daar de kans voor krijg... In de bak lopen vindt ze inderdaad niet zo leuk, maar mag nog niet (alleen) op de weg rijden want ben nog geen 16 (in mei pas) dit i.v.m de verzekering...

daffie1986: Ik bemoei me niet met zijn manier van rijden, ik zeg gewoon wat ik zie.. Ik vind het vervelend om te rijden als hij er bij is, hij staat dan op mijn vingers te kijken en ik krijg niet snel de kans om iets zelf op te lossen, dat maakt het niet makkelijk!

Judje: Oke, bedankt voor je reactie, ik kan er zeker iets mee en ga het ook (proberen) toepassen! En ook bedankt voor het verplaatsen...

aeolusnr1: Ik wil best graag een eigen pony/paard kopen maar dan zal ik wel eerst meer geld en tijd moeten hebben... Ik bemoei me er ook verder niet mee, ik uit me alleen maar...

In ieder geval bedankt voor jullie tijd en hulp...

Groetjes Raänne (horselove154)

Marij

Re: Help! Verschillende problemen! (o.a. niet aan been, slim)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:22

Als je consequent ben en blijft, kun je ook heel goed vrienden blijven met je pony... Hij heeft er waarschijnlijk alleen maar meer aan als jij duidelijk tegen m bent.
Duidelijkheid en consequentie maken je niet tot een slechte, strenge baas! Mss juist wel eerder een goede ;)

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 17:39

Marij: Oké, bedankt voor je reactie! Ga er zeker aan werken!

smirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:41

Hoi, je kan heel lief zijn voor je paard als je maar consequent bent, het één bijt het ander niet. En je verwacht van je vrienden toch ook respect, waarom dan niet van je paard? Dus toch maar iets strenger worden denk ik. Succes!

Ik heb ook een hele slimme merrie, zij doet het tegenovergestelde om mij buitenspel te zetten, nl onder me vandaan lopen. En niet zo'n klein beetje... In megamiddendraf de bak door zeg maar! Ze is nog vrij onervaren (6, maar door omstandigheden pas een half jaar in training) en is tot nog toe heel braaf geweest, maar ze loopt het liefste in een hoge halshouding, perfect voor in de proef, maar ik wil haar trainen in een voor jonge paarden zo belangerijke voorwaarts/neerwaartse houding en dat wil ze dus niet. Je zou zeggen "dan laat je haar toch hoger lopen" maar dan heb ik geen enkele tempocontrole en geen juist ruggebruik, en neemt ze bij elke simpele oefening (volte, diagonaal, middenlijn, de benen (middendraf onder me uit..) Zo kom ik dus echt geen stap verder!!
Het is een hele lieve, maar hete merrie met enorm veel energie en de voor de hand liggende oefeningen voor tempocontrole (volte, overgangen naar stap) werken alleen maar averechts, dan is het dribbelen geblazen. Dribbelen doet ze sowieso snel in stap, ook aan de lange teugel. Ik kan haar prima van galop terug naar draf nemen, of van draf naar stap, maar het tempo in de gang zelf is niet te controleren. In de galop heb ik trouwens het minste problemen met het tempo. En stilstaan is natuurlijk ook een ramp, ze weet dat ze niet naar voren mag, dus gaat ze achteruit, opzij enz. Hou ik haar daarin tegen, dan staat ze op de plek te dansen. Boos worden helpt niks, dan raakt ze helemaal van de kook. K heb haar door dierenarts, fysio en tandarts helemaal na laten kijken, de zadelmaker is geweest, ze staat overdag met de andere paarden in de wei, ze krijgt veel hooi, maar héél weinig krachtvoer en ze heeft qua bouw en beweging alles mee. Ik heb vaker jonge paarden gereden, maar heb dit nog nooit zo erg meegemaakt... Het is ook erg grappig als je haar in de wei zet, ze staat dan echt zichtbaar in de startblokken te wachten totdat je het touw losknikt, maar ze zal geen pas verzetten totdat je haar ook daadwerkelijk los hebt.
Dat illustreert echt haar karakter, heel lief, maar erg druk en beweeglijk.
Heeft iemand hiervoor nog tips?
Hoe leer ik haar tempo controleren, hoe leer ik haar (ontspannen) wachten??