Tergend langzaam paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Tergend langzaam paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:26

Nouja tergend.... :+ Ik raak er gewoon gefrustreerd van op den duur.
Mijn pony is in de bak namelijk altijd supersloom. Lekker in een sukkeldrafje sloft ze dan rond en er is ook geen tempo in te krijgen. En het irritante is dat ze altijd aan de teugel gaat lopen en dan nóg slomer gaat. Ik heb liever dat ze een normaal tempo aanhoudt dan dat ze altijd aan de teugel loopt. Ik heb al eens met sporen geprobeerd te rijden maar dat was niet echt een succes, dan verzet ze helemaal geen stap meer. Het effect van een tikje met de zweep is een bok en ik kan nog zo met mijn benen aanknijpen, ze gaat hoogstens een klein pasje harder. Ook als ik eens probeer hoe het gaat als ik niet drijf etc en haar gewoon even een rondje zonder bemoeienissen van mij laat lopen gaat ze langzaam. En dan met uitstappen heeft ze ineens wel de pas er weer in. }:0 Buiten heb ik trouwens nergens last van..
Wie o wie heeft een oplossing?

WinniePoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:40

Heej
ik denk dat je probleem al ligt bij het aan de teugel willen rijden... dit moet namelijk 'van achteren naar voren' gebeuren. Dat houdt in dat je dus moet drijven en dit moet opvangen met je teugels en hierdoor gaat je paard omlaag lopen. Ik leg het even gemakkelijk uit om het duidelijk te maken ;) je moet het zien als een soort opblazen van een ballon.. Je moet contact blijven houden met de mond van het paard zodat je alles wat je drijft ook kunt opvangen van voren.
je moet dus, denk ik, voor nu je prioriteit verleggen en eerst gaan werken aan voorwaarts rijden en dat opvangen van voren en het vooral interessant houden voor je pony! (overgangen, tempowisselingen, van hand veranderen ed.) Drijven wil trouwens niet zeggen dat je moet blijven duwen, maar wees hier consequent en geef rustig been als je pony zelf van tempo wisselt (dus langzamer gaat) en verwacht hier ook rustig een reactie op!
Makkelijk om uit te leggen is dit niet, maar ik hoop dat je hier iets aan hebt... wil je nog iets verduidelijkt hebben of heeft iemand een goeie aanvulling? ik zie het graag ;)

verandering en vooral het interessant houden van alle trainingen is heel belangrijk... ik heb ook zo'n paard dat gauw verveeld is;)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:42

ehhh, twee tikjes met de zweep geven?? :+

Je pony loopt achter de teugel zoals dat heet, je hulpen komen niet meer door. Je moet er toch echt even doorheen. Zorgen dat ze niet te laag loopt met haar hoofd en dan net zo lang voorwaarts rijden tot ze luistert en dan belonen. Als daar een zweep bij nodig is dan moet je natuurlijk niet ophouden als ze niet harder gaat en gaat bokken, je moet pas ophouden als ze luistert.

Succes!

Loose

Re: Tergend langzaam paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:51

WinniePoeh: Dankje voor je tip! Afwisseling probeer ik er zoveel mogelijk in te houden, door niet alleen in de bak te rijden. In mijn post stond trouwens dat ik juist liever wilde dat ze sneller loopt dan aan de teugel. :D Als ik 1 keer drijf en reactie afwacht loopt ze 3 passen sneller en kan ik direct al weer mijn been erbij doen. Maar kan ik dan beter weer drijven als ze weer langzamer gaat?

Tilmar: Ja dat zou het ook nog eens kunnen zijn, dat ik te soft ben. :+

Misschien kan ik ook beter een langere zweep proberen. Ik heb nu zo'n best wel korte zweep dus ik moet steeds 1 hand van de teugels halen als ik op haar kont een tik wil geven en dan gaat ze van de hoefslag af en in kleine boogjes waardoor mevrouw nog langzamer gaat. ^)

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:33

probeer als je geen reactie krijgt van je been een tikje te geven; dus; drijf, geen reactie, tik, nog een keer, drijf, geen reactie, tik. klinkt wreed, maar zo komt hij wel beter aan het been. Zo kreeg mijn vriendin haar verzorgpony ook beter aan het been, die ze ook bij elke stap moest aandrijven, het gaat nu een stuk beter ;)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:02

Ga anders eerst eens met een los teugeltje rijden en alleen maar focussen op voorwaarts op je been en terug op je zit.
Zodra ze ook maar een paar passen sneller gaat heel overdreven enthousiast belonen en dan met je zit weer terug rijden in tempo. Als je alleen maar focust op voorwaarts gaan en vergeet terug te rijden, ben je constant bezig met iets wat niet echt wil en heb je ook bijna geen pauze tussen je beenhulpen in en dat is voor zowel jou als je paard frustrerend. Als je dan zo aan het afwisselen bent (het liefst nog wel in wat figuren zoals bijvoorbeel volte een keer links en dan weer rechts, zodat het niet te saai gaat worden), mag je best wel een keer streng worden met je been en zweepje zodat ze wel een keer écht voorwaartser gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:23

Loose schreef:
Als ik 1 keer drijf en reactie afwacht loopt ze 3 passen sneller en kan ik direct al weer mijn been erbij doen. Maar kan ik dan beter weer drijven als ze weer langzamer gaat?

Wat ik in die gevallen zelf vaak doe is elke keer dat je weer vraagt, meer te vragen dan de vorige keer. Dus als je stapt en het tempo van je paard zakt in na 3 passen, vraag je middenstap. En zakt dat weer snel in, dan vraag je arbeidsdraf. En dan maak je even later zelf de overgang terug. Wacht daar trouwens niet te lang mee: een rondje zonder ondersteunende hulpen is erg lang, zeker in stap of bescheiden drafje. Ik zou zelf proberen om niet langer dan 2, 3 letters achter elkaar door te rijden.

Verder klinkt het me vooral in de oren als een paard dat inmiddels heeft uitgevogeld hoe ze onder de zweep uit kan komen :) Laat je niet inpakken: een grote dosis humor en vastberadenheid en een klein beetje handigheid zodat ze zich niet onder de hulpen uit kan wurmen, en dan komt het vast wel goed :j

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:15

Bedankt voor de tips! Hier kan ik wel wat mee. :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:44

Ik lees dat je een tikje op de kont geeft. Om een voorwaartse hulp kracht bij te zetten kun je echter beter een (goede) tik net achter je eigen kuit geven, tegelijk met het geven van de gewone beenhulp. Ik hanteer zelf als stelregel been, geen of te weinig reactie is nogmaals been maar dan forser, en meteen een tik erbij. Paar passen stevig doorrijden, weer terugnemen en dezelfde overgang nogmaals vragen, meestal heb je dan meteen reactie. Als je dit een paar keer herhaalt worden de meeste paarden scherp aan je been. Ik zou me door bokken niet tegen laten houden, dat is waarschijnlijk iets waar je even doorheen moet. Als je merkt dat de pony weer slomer gaat lopen moet je idd meteen weer been geven, maar beter nog is om dit moment voor te zijn.

Een paard wat erg sloom is en onvoldoende aan de hulpen staat kan trouwens niet aan de teugel lopen of nageeflijk zijn, maar neem aan dat je dit uit de eerdere posts zelf al hebt opgemaakt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:56

Er zijn hier idd al heel wat heel goede middeltjes aangepraat.
Het is zoals je zelf ook al zei, wees niet te soft, als hij versnelt na been en met een tikje, dan is het goed beloon je paard geef mssn zelfs een beetje teugel toe, maar als hij dan dadelijk weer afremt na een paar pasjes dan moet je bijna als een bliksem reageren, hééééé samen met een tik die dan echt veel duidelijker doorkomt.
Je paard zal hier een beetje van schrikken en voorwaarts lopen, jij als ruiter gaat hem dan weer belonen/aanmoedigen en de teugel weer toegeven , vraag kort daarop zelf het tempo terug te nemen zodat je vermijd dat het paard in de fout zal gaan, en zo kan je hem echt duidelijk leren dat wanneer jij vraagt om voorwaartser te gaan, hij ook dadelijk moet versnellen en dit zelf ook zo aanhouden tot er gewoon iets anders gevraagt wordt. ( let er dus zelf op dat jij als ruiter je benen zeker niet vasknijpt, dus onderbenen gewoon los naar beneden, zo ontspannen mogelijk mee laten voeren dus)

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:24

ik zou zeggen dat je met grondwerk moet beginnen.
Met zadel en al je paard in het juiste tempo laten lopen (aan de longe dus). Als je dat dagelijks doet krijgt je paard er meer conditie voor als dat nodig is en ook zal het hem steeds makkelijker vergaan (zich beter vinden in het tempo). Bovendien wordt het zo een gewoonte. Als je weer met hem de baan op gaat weet hij al wat er van hem verwacht wordt en zal hij zich al in dat tempo in gaan zetten. Jij hebt dan geen last van bokken en je kunt je paard leren steeds sneller en op kleinere aanwijzingen te reageren. Zo kun je dat perfectioneren tot je er weer op stapt en dan hoef je je niet meer uit te sloven.

Een paard moet eerst zijn lichaam willen gebruiken en in willen zetten voor jou voordat je hem verteld hoe hij dat moet doen (aan de teugel, stelling en dat soort dingen). Als je hem op steeds kleinere hulpen wilt laten reageren kun je het best een 3 stappen systeem gebruiken. 1-ik vraag het je, 2-ik maak me nog duidelijker/ik zeg het je, 3- ik leg het je op.
Als je consequent dat systeem gebruikt zal je paard in de gaten krijgen dat hij beter op stap 1 kan reageren dan op stap 2 of 3 want die zijn minder leuk. Dus bijvoorbeeld met tempo: 1-geef een klikje met je stem ofzo om hem sneller te vragen, 2-breng duidelijk je zweep erbij om voorwaardse druk te geven, 3-geef hem een tik met je zweep. Als je het goed doet leert ie het vrij rap.

succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:32

helemaal eens met " idonea "
grondwerk is uiteraard de basis , als je daar te weinig aandacht aan geeft kan je de rest wel vergeten

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:36

Ik kan niet veel hulp geven, maar dit is typisch weer een verhaaltje van verkeerd spoorgebruik volgens mij... Zoals jij het zegt heb je een keer sporen gebruikt om je paard voorwaarts te krijgen? DAAR zijn sporen helemaal niet voor....Die zijn om je hulpen te verfijnen, niet om je paard mee naar voren te prikken.
En longeren helpt miss inderdaad wel...Succes iig.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:03

Ben het hier niet helemaal mee eens.
dat hangt voor een heel groot deel ook van het type paard af en zijn temperament.
En het paard moet het ook leren, als sporen goed gebruikt worden kunnen ze hier ook in het leerproces soms van pas komen, hoewel ik persoonlijk soms een zweepje net iets beter vind om die dingen te corrigeren, dat ben je dan op zo'n moment bezig "corigeren" maar bij sommige paarden moet je echt net iets harder uit de hoek durven komen.
Maar uiteraard moet je het paard zover krijgen dat hij zelf wil meewerken, als je daar daar niet in lukt is alles eigenlijk onbegonnen werk, wees heel duidelijk en consequent naar je paard toe.

MiSsY_Me schreef:
Ik kan niet veel hulp geven, maar dit is typisch weer een verhaaltje van verkeerd spoorgebruik volgens mij... Zoals jij het zegt heb je een keer sporen gebruikt om je paard voorwaarts te krijgen? DAAR zijn sporen helemaal niet voor....Die zijn om je hulpen te verfijnen, niet om je paard mee naar voren te prikken.
En longeren helpt miss inderdaad wel...Succes iig.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 16:05

idonea: Tweede alinea vind ik een goede tip. :) Longeren doe ik nooit, vind ik niks aan. :o

MiSsY_Me: Toen ik met sporen reed heb ik eerst gewoon met mijn kuiten gedreven en als ze daar echt niet naar luisterde even met mijn sporen erbij gedaan. Was met instructrice trouwens.
Ik vind het trouwens niet echt verfijning van je hulpen, sporen. Meer verduidelijking maarja.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:09

Loose schreef:
idonea: Tweede alinea vind ik een goede tip. :) Longeren doe ik nooit, vind ik niks aan. :o

MiSsY_Me: Toen ik met sporen reed heb ik eerst gewoon met mijn kuiten gedreven en als ze daar echt niet naar luisterde even met mijn sporen erbij gedaan. Was met instructrice trouwens.
Ik vind het trouwens niet echt verfijning van je hulpen, sporen. Meer verduidelijking maarja.

Ok.
Naja, verfijning, verduidelijking, in ieder geval niet om een paard voorwaarts mee te prikken xD (Ik zeg niet dat je dat doet, maar bedoel gewoon de definitie ;) )

O, en dat je longeren niks aan vind..Tja, als je een paard hebt zal je ook dingen moeten doen die je niet leuk vind maar er wel bijhoren. Meestal kan je nou eenmaal moeilijk zonder grondwerk, dan krijg je dit soort problemen ;)