Paard is TE braaf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

modansa

Paard is TE braaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 15:57

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem. Ik ben bezig om een jong paard in te rijden.
Dit is mijn eerste paard dat ik echt helemaal zelf in rijd. (wel vaker gedaan om iemand mee te helpen, maar nu ben ik dus de gene die hem beleerd) Ik krijg genoeg begeleiding als het nodig is, maar we zijn alleen nog maar bezig met poetsen en een beetje longeren.

Baros is echt super braaf hij vind alles prima en niks eng. ideaal dus.
Nou ben ik begonnen met longeren en dit pakt ie ook goed op. Nou is het alleen zo dat ie gewoon een beetje rond sukkelt en als ie er genoeg van heeft gewoon stil gaat staan. Dit is dus niet de bedoeling,. Ik heb het met de longeer zweep erbij geprobeerd maar hier geeft ie echt helemaal niks om . Zelfs niet als je hem ook raakt. IK wil niet dat hij het vertrouwen verliest dat ie nu in mij heeft, maar hij moet wel aan het werk natuurlijk. Hoe zou ik dit kunnen oplossen zonder dat het vertrouwen weg gaat ?? en zonder ik hem natuurlijk echt moet gaan slaan of zo.

Wie heeft er tips of ervaringen hoe je dit oplost !!!!

Alvast bedankt

Groetjes Modansa

MaaikeMo

Re: Paard is TE braaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:00

Als je consequent bent, verlies je niet snel vertrouwen..
Als ik jou was.. even als voorbeeld met longeren: Zeggen: VORT.. Dan zweep heffen.. dan zwaaien, dan geen reactie, gewoon er een keer goed onderslaan om het zo maar te zeggen.. als je altijd consequent bent, weet ie wat er gaat komen, en hoef je hem niet vaak meer aan te tikken, is vort al genoeg ;)

BKS

Beter duidelijk een keer doorpakken dan 10 keer halfslachtig proberen............

Vrouw2014

Hij luisterd niet dus is niet te braaf ;)

Tips kan ik je niet geven...weet nog niet veel van paardenbeleren ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:02

Maak het interessant voor hem. Probeer uit te vinden wat hem motiveert. Voor wat hoort wat, geef dus veel beloningen (bv. even rust, wat te knabbelen, een lekkere aai etc.). Dit soort paarden verveeld zich inderdaad snel en ze zijn niet bang voor mensen. Slaan is daarom niet de oplossing (overigens is dat vrijwel nooit de oplossing).
In plaats van te longeren (op de cirkel, saai, je gaat nergens naartoe) zou je kunnen overwegen om met hem te gaan wandelen (op een rechte lijn, altijd wat te zien, je gaat ergens naartoe). Bij dit soort paarden kun je meestal vrij snel gaan, nieuwe dingen zijn namelijk interessant. Hou daarbij in de gaten dat je hem vooral geestelijk uitdaagt, maar dat je zijn lichaam niet overvraagt.

modansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 16:05

Oke bedankt. Ik ben zelf niet echt bang aangelegt of zo. maar wil hem gewoon niet verpesten dus gewoon een beetje voorzichtig. Ik moet dus strenger optreden en hem een keer laten merken wat er gebeurd al ie niet luisterd ?? Wandelen doen we al 1 x in de week en hij mag ook na het longeren in de bak spelen met ballen enzo. maar met wandelen plakt ie gewoon aan je vast en loopt gewoon achter je aan. hij vind het niet eng maar ook niet erg intersant

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:07

ga dan eens ter hoogte van de schouder lopen, op de plek waar je straks gaat zitten. Zo oefen je alvast het voorop lopen voor later.

modansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 16:11

Dat is het nou juist hij gaat niet voorop lopen als ik naar achter ga stopt ie gewoon en als er dan iemand mee gaat om hem duidelijk te maken dat naar voor moet doet ie dat wel maar zodra die gene dan weer weg loopt stopt ie weer. Hij kruipt gewoon achter je weg zonder dat ie bang of neveus over komt. Hij is ook totaal niet nieuschierig naar nieuwe dingen. Het enige waardoor ik aandacht kan trekken is ETEN. Daar doet ie echt alles voor

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:13

Longeren is een heel stuk lichaamstaal. Let maar eens op paarden, hoe die elkaar "opjagen". Dat gaat altijd via de achterhand. Probeer dus ten opzichte van hem iets achter het midden te lopen en hem op die manier op te drijven.

En een paard dat niet luistert, oftewel zijn eigen gangetje gaat is niet TE braaf maar gewoon niet braaf. Geeft opzich ook niet, want hij moet ook grenzen verkennen en dingen leren.

aanvulling: En let er ook op dat je niet te lang met hem bezig bent. Een jong paard heeft nog niet zo'n goede concentratie. Dus misschien wat kortere stukjes longeren. Of doet hij het meteen al in het begin?

modansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 16:17

oke bedankt !! Vanavond komen er 2 mensen kijken die wel vaker paarden in gereden hebben om te zien wat ik er aan kan doen. En verder over dat te braaf tja het is net hoe je het noemt. Eigenlijk is ie niet braaf omdat ie stopt, maar het is zo'n goedzak dus daarom noem ik het even te braaf. Hij zou nooit rare dingen doen of zo terwijl het nog maar zo'n jong ding is.

modansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 16:19

En ja hij doet het al na 2 rondes dus dan heeft ie wel erg weinig concentratie. Verder longeer ik nu zo ie zo niet langer als een kwartier

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:19

Ik ben het eens met bovenstaande reactie, hij is juist níet braaf want hij luistert niet..
Héél consequent zijn, een tik met de zweep betekent doorlopen. Als je telkens denkt 'oh hij reageert niet' dan leert ie het natuurlijk nooit. Als je er straks op gaat is ook het allerbelangrijkste dat het paard voorwaarts wil, en dat hij dus reageert op been (of zweepje). Dus het enige advies is eigenlijk: heel consequent en duidelijk zijn! In alles wat je doet, geen genoegen nemen met ongehoorzaamheid. Een jong paard snapt er nog niks van en als ze het wel gaan snappen proberen ze je vaak te slim af te zijn, dus het is echt belangrijk dat je consequent en duidelijk bent. Succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:20

Eten motiveert hem dus. Kijk of je hem kan interesseren in nieuwe dingen. Leer hem bv. voorop te lopen door vooraf op een bepaalde plek wat voer neer te leggen. In plaats van hem ernaartoe te leiden, laat je hem voorop lopen.

Begin met kleine stukjes. Zorg ervoor dat hij goed kan zien waar hij heen moet in het bein, gebruik dus emmers of pionnen ofzo om een goede focus te krijgen.

Zeker omdat je nog in de beginfase van het beleren bent is het belangrijk om de interesse en motivatie van het paard te behouden. Als hij er nú al geen zin meer in heeft, hoe denk je dat het is over een jaar, of over vijf jaar?
Dit soort paarden laat zich niet intimideren, en straffen is dus niet de oplossing. Wél moet je erg consequent zijn en onthouden dat geen reactie echt geen optie is.
Als je het echter verkeerd aanpakt dan voorspel ik dat je over een paar maanden een agressief en bokkend paard hebt, dat nergens zin meer in heeft.

En ik kan het weten, want ik heb er ook zo een ;) Verder heb ik al veel paarden beleerd en er zit er regelmatig zo eentje tussen. Ik heb daarbij moeten leren van mijn fouten, want ik weet dat de eerste paar types die ik beleerd heb niet naar wens waren. De laatste twee waren de eigenaren erg blij mee en ik hoorde dat die het nu erg goed doet in de eventing.

eefje189

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:23

haver, musli of sportbrokken voeren

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:24

Ohja...en wat ook niet onbelangrijk is. GOED BELONEN voor reactie, ook al is het soms nog niet helemaal wat je vraagt...als er maar reactie komt. Laat hem dan duidelijk merken dat hij het goed doet, gewoon lekker overdreven. Wat dat betreft zijn paarden net kinderen, ze zijn heel gevoelig voor complimentjes ;)

ddgs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:26

Ik heb ook probleempje heb net nieuw paard een draver van 5(bijna 6). en met rijden is ze zo onrustig met dr hoofd en met dr mond en maar kauwen op dr bit en raar doen. Of dan stopt ze opeens en wil ze niet verder lopen..:S.

Moet ik misschien een ander bit? dat het daaraan ligt?

modansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 16:26

oke bedankt. ik ga kijken of ik hem voorwaarts kan krijgen, maar ik ben niet zo van het slaan enzo. Maar ik snap ook wel dat ik consequent moet blijven. We zullen zien of we wat meer reactie kunnen krijgen. En over dat belonen zit wel goed. Steeds al ie het goed doet word ie uitvoerig beloont met stem en als ie het meerdere keren goed zelfs met wat lekkers

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:32

Haha wat een uitslover.

Express bij alles braaf zijn maar bij het rennnen ho maar

Baros neemt je in de maling. :D

Vertrouwen verlies je niet gauw hoor vooral als het paard merk het juist goed voor is.

modansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 16:37

[quote="kensha"]Haha wat een uitslover.

Express bij alles braaf zijn maar bij het rennnen ho maar

Baros neemt je in de maling. :D

Vertrouwen verlies je niet gauw hoor vooral als het paard merk het juist goed voor is.[/quote

:D Dat kan ook nog eens kloppen. Hij is wel degelijk erg slim.
Ik denk dat de meeste wel de zelde mening delen dat hij nu echt moet gaan luisteren.
Dus voor mij de taak om het hem een keer ERG duidelijk te maken denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:18

Ik zou beter luisteren naar de tips van Alicia, denk dat je daar meer aan hebt, hoor ;)