Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten om een topic te openen. De reden dat ik mezelf nog steeds afvraag of ik er goed aan doe is omdat we (Winnie en ik) tegen wat praktijkproblemen aangelopen zijn de afgelopen 2 maanden.. Hier zit een verhaal achter en ik zou het zeer op prijs stellen als jullie dit in jullie beoordeling/tips meenemen.
Winnie is 5 jaar, bijna 6 en nu een goed jaar onder het zadel. Het is een ontzettend moeilijk paard met een gebruiksaanwijzing in het kantonees maar tot twee maanden geleden is dit eigenlijk zonder al te grote problemen verlopen. Twee maanden geleden zijn we echter van stal verhuisd. Voor die tijd stonden we bij een particuliere stal. Het rijden ging hier ontzettend goed: voorwaarts-neerwaarts is ontzettend goed bevestigd, galopswisseltje ging keurig en het schakelen in alle 3 de gangen pakte ze zeer handig op. We zijn destijds ook begonnen met het uitbouwen van het schakelen in draf: ietjes terugverzamelen om er vervolgens zonder spanning weer uit te rijden.
Nou werd het drie maanden geleden ineens ontzettend winter hier in Holland dus hebben we besloten om Winnie te verplaatsen naar een stal met een binnenbak. Na alle financiele overwegingen 8 keer te hebben gemaakt hebben we besloten haar op Stal Swanenberg te stallen in Schaijk. Alle faciliteiten aanwezig, hartstikke leuk! Totdat bleek dat ons ros, niet bekend met zoveel luxe, panisch was voor de stapmolen. En wel dusdanig dat we meerdere malen bijna verongelukt zijn zodra ze binnen een straal van 200 meter bij de molen komt. We hebben er al vele uurtje ingestoken om r te laten wennen aan dat ding maar tot nu toe werpt niets zijn vruchten af. Laten kijken, dwingen erlangs te gaan, grondwerk, niets werkt. Op dit moment is het dus zo dat ze in de binnenbak al begint met terughoudendheid en kijkerigheid, terwijl de molen op geen enkele wijze waarneembaar is vanuit de binnenbak.. Nou ben ik iemand die erg graag op het prachtige losrijdterrein rijdt, nadeel is dat dit zich wel buiten bevindt... Op dezelfde vierkante km als de molen. Als we dan eenmaal op het buitenterrein in kwestie arriveren heeft ze zo ontzettend veel spanning opgebouwd dat ik niet in staat ben om haar fatsoenlijk de baan rond te sturen.. De molen bevindt zich totaal aan de andere kant van het terrein, maar ze wordt zo ontzettend heet (steigeren, terughoudend, er vandoor gaan) dat lekker werken er niet in zit.. Feit is dus dat madam misbruik lijkt te maken van de situatie aangezien dit gedrag zich ook voordoet als de molen niet in de buurt is...
De afgelopen 2 maanden is het dus zo dat ik een half uur bezig ben om de spanning enigzins af te laten vloeien.. Waar ze vroeger zo lekker over de rug kon losdraven en galopperen is het nu één bonk spanning en onrust in de aanleuning.. Ik blijf de ontspanning aanbieden en biedt haar constant aan om mijn hand te volgen naar beneden.. Door haar spanning wil ze echter constant in de hoogste versnelling onder me uitlopen. Om dit op te lossen schakelen we erg veel..
3 weken geleden is het hele gebeuren op de video gezet.. Te zien is dat ze aan het begin ontzettend veel spanning heeft en dat ik vervolgens een half uur nodig heb om haar dusdanig te krijgen dat ze over de rug mijn hand naar beneden wil volgen.. Ik heb goede instructie die mij meerdere malen per week begeleidt maar wilde toch aan jullie bokkers vragen om jullie blik er eens op te werpen. Ik vind het erg moeilijk op het moment en wil graag weten wat jullie mening is en of ik het goed op lijk te lossen.. Dus tips, ervaringen en commentaar zijn welkom., Evenals complimenten natuurlijk
Spanning --> schakelen:
Schakelen en daarna weer ontspanning aanbieden:
Aanblijven bieden of ze wil zakken en schakelen:
Hier is goed zichtbaar wat er gebeurd vlak voor/ tijdens het galopperen:
Tot zover mijn eerste post.. Ik heb nog heel veel andere video's van onder andere het losstappen, draven en de spanning in de galop.. Als er vraag is naar meer materiaal dan schakel ik youtube weer eventjes in..
en die hoeven niet zo extreem, zou juist beter zijn als ze hier meer haar neusje languit liet gaan en zich niet zo oprolde wat je nu dus contsant bevestigd.