Dressuurles met 5 jarige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bolzak23

Dressuurles met 5 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 22:54

Deze merrie is nu officieel 5 jaar oud. Ze is drachtig, dus heeft al een beetje een buikje :)

Ik rijd met haar L1 dressuur. Voornamelijk werken we op dit moment aan het door de kaak blijven tijdens stelling en buiging, wat de ene keer erg goed gaat maar soms ook gepaard met protest. Het is nl een echte merrie die graag wil laten zien wie de baas is. Een tijdje heb ik een beetje angst voor haar gedrag gehad maar we zitten nu meer samen op een lijn, door hulp van mijn vriendin en ook van mijn instructeur. Verder werken we aan lossigheid bij mij en haar en snelheid aan de hulpen.

Paard is springen gefokt en krijgt in juni een veulen. Nu het zo goed gaat vind ik het natuurlijk erg jammer dat ik straks moet stoppen, maar ook wel spannend dat er een veulen bij komt natuurlij :P

Zoals copyw zegt - fotos gemaakt door plien fotografie (www.plienfotografie.nl)

Losrijden, beetje lang nog
Afbeelding

Pasje zijwaarts
Afbeelding

Aandachtig naar instructeur luisteren
Afbeelding

Afbeelding

Buikje
Afbeelding

Afbeelding

Helaas geen foto van stap en galop. Kon op een of andere manier niet goed uploaden....

Bedankt voor het kijken en kom maar op met de adviezen :D

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:56

sorry geen advies, mooi paard en wat zit je supernetjes !
Toch wel advies: lekker doorgaan zo ! ;)

Bolzak23

Re: Dressuurles met 5 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 23:24

Tof advies. HAha. Bedankt :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:29

Je zit heel netjes idd, je mag alleen je schouder nog wat naar achter houden, wat trotser zitten.
Je paardje mag zich nog wat mooier oprichten, ze gebruikt de achterhand wel goed dus ik gok dat het een kwestie is van wat hoger instellen.

Edit; je paardje is vrij dik, is ze drachtig of zeg ik nu iets heel stoms?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 23-03-09 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:38

Ziet er zeker netjes uit :D Je rijd haar erg vriendelijk :)
Ik vind alleen je bekkenbodem-onderrug een beetje raar ogen, maar kan niet precies de vinger er op leggen wát ik apart vind.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:25

Compliment voor je houding! Als je paard wat verder is afgericht zul je als vanzelf wat meer terug gaan zitten.

Ik snap dat je je paard in deze houding makkelijk kunt bewerken om hem wat losser door de kaak te maken, als je paard losser aanvoelt zou ik deze houding buiten het losrijden om niet al te veel meer opzoeken omdat hij wel een beetje op de kop wil gaan lopen. Maar in deze fase van de traning zoals je nu omschrijft is het geen enkel probleem!

Van wie heb je les?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:28

Weinig op aan te merken inderdaad. Vind dat je erg netjes zit. Een mooi buikje heeft ze. Van wie is ze drachtig?
En wat een gaaf dekje....ik heb hem ook ;)

Antwoord staat al in de eerste zin anneliesdj:
Bolzak23 schreef:
Deze merrie is nu officieel 5 jaar oud. Ze is drachtig, dus heeft al een beetje een buikje :)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:30

ah les van JW zie ik :D

Ziet er goed uit hoor, je zit idd erg netjes, en hebt je paard lekker aan het lopen zo te zien!
mag idd nog wat opgerichter, maar ach wat wil je 't dier 5 ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 02:19

Ow sorry, kreeg al het idee dat ze drachtig was maar als dat gesuggereerd wordt terwijl het niet zo is is het zo'n belediging.
Drachtig zijn is een goede reden om een buikje te hebben, hoe lang moet ze nog?

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 06:56

Leuk paardje, je rijd hem heel netjes, alleen klopt het dat ze haar hoofd iets kantelt op foto 3e foto van onder?
Misschien iets om aan tewerken! :)
Verder ziet het er super uit, ga zo door zou ik zeggen :D

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:04

Ziet er netjes uit en je hebt zeker een nette zit alleen val je soms nog een tikie naar voren maar dat is wel heel wijnig hoor.
Wat dat aan gaat kan je dan overal wel een meet lat bij houden. :')
Verder heel veel succes leuk paard!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:08

Wijnig? :)) Word je daar dronken van? :D

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:12

Zeker een heel mooi paardje!
Probeer iets meer je onderarmen te dragen, als je snapt wat ik bedoel. Je hebt een mooie knik in je ellebogen, maar je onderarmen hangen een beetje. Als je je onderarmen iets meer draagt ipv hangt ziet het er al wat beter uit. Verder val je, zoals hier boven gezegt afentoe een tikje naar voren. Misschien een beetje streng commentaar, maar ach, leren is nooit verkeerd toch? Je hebt verder een prima houding en dat is toch wel een dikke duim waard, na alle baggere ruiters hier op bokt gezien te hebben. Natuurlijk ook goede, maar jij bent echt wel een van de toppers.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 19:44

Hey wat een goeie! Eensgezindheid onder de respondenten.
Is precies goed wat jullie allemaal zeggen :D Klopt dat ik wat vooruit zit af en toe. Heb op dit paard heel erg moeten leren mee te gaan. Ik bleef veel te veel achter in de beweging omdat ik van een veel kleiner paardje afkwam, en zat ook te ver achterin het zadel. Nu ik mijn balans wat meer heb gevonden in het losse en meegaande probeer ik af en toe weer wat terug te komen. Feit is wel dat ik dan nog steeds af en toe blokkeer. Dan dus weer een beetje mee en terug en mee enz.

Vudress. Mijn paard heeft ook wel een goede bebierd lichaam of niet ;) hahahaha.

magic_lover: klopt. Ik vind het zúlke goede lessen :)

Groetjes

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:49

anneliesdj schreef:
Ow sorry, kreeg al het idee dat ze drachtig was maar als dat gesuggereerd wordt terwijl het niet zo is is het zo'n belediging.
Drachtig zijn is een goede reden om een buikje te hebben, hoe lang moet ze nog?

Lees het bericht van TS goed dan had je gezien dat de antwoorden op je vragen er al stonden :)

Citaat:
Paard is springen gefokt en krijgt in juni een veulen.

Mooi paard trouwens ! :D Ben helemaal weg van de kleur & de bouw! :+:

uccello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:04

Ziet er goed uit, en succes met de verdere dracht.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:16

hahaha...moest ff lachen om wijnig en bebierd! :)

Als eerste complimenten voor je nette houding, al geef je zelf al aan waarom je soms vooruit valt!
Als je nou ook met de passoa traint krijgt hij een nog bebierder lichaam ;).

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 23:05

Phoebe - is keur merrie trouwens dus met bouw zit idd wel goed!! Kleur is natuurlijk kwestie van smaak maar ik vind deze qua kleur ook idd erg mooi :p

Ucello - zal wel goed komen, zijn straks allemaal veulentjes om mee te spelen voor de kleine :D

Rpride - Haha. Ja, klopt. Wil eigenlijk graag met dubbellonge gaan beginnen, maar ik ben daar niet zo snel mee nog en zij is niet altijd mak.... Dus voorlopig met een simpel touwtje longeren. Helpt ook voor de bespiering!
Proost ;)

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:58

Ziet er netjes en ontspannen uit!! lekker die lengte in zijn hals houden!!

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:20

Dat ziet er heel goed uit!
En je kijkt gewoon geen 1 keer naar beneden! Daar ben ik jaloers op :P
Veel succes nog!

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:37

Meestal vink dit soort paarden niet zo leuk, maar deze spreekt me echt aan!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:04

Die instructeur komt me bekend voor :P Maar dat terzijde

Leuk dier en het rijden ziet er op zich niet verkeerd uit hoor! Netjes en ontspannen.

Mijn tips: je paard kantelt vaak haar hoofd. Bij het zijwaarts is dat goed te zien en op de foto boven " buikje" ook. Let erop dat je met beide handen de hulpen geeft. Ik kan vanaf de foto's niet beoordelen waar het kantelen precies vandaan komt, vraag dat de volgende keer aan je instructeur.
Voor je houding: ik weet net of dit alleen was vanwege de les, maar je kijkt wel erg vaak compleet de andere kant op dan waar je heenrijdt. Ik moest vroeger met les altijd doorrijden en luisteren met mijn oren, niet met mijn ogen :) Je kunt dan beter op je paard blijven letten en voorkom je miscommunicaties.

Al met al wel positief, hoop dat je wat aan de tips hebt
succes

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:49

1 adviesje maar :D Hakken iets minder uitdrukken. Instructeurs zeggen dat wel maar je moet ze maar een klein beetje uitdrukken ;) verder rijd je heel netjes en je merrie krijgt een mooi veulen weet ik zeker ;)

Groetjes Sanne

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 18:44

Daphaan schreef:
Mijn tips: je paard kantelt vaak haar hoofd.
Voor je houding: ik weet net of dit alleen was vanwege de les, maar je kijkt wel erg vaak compleet de andere kant op dan waar je heenrijdt.
succes

Klopt. Bij intro ook gezegd ben bezig met beter door de kaak blijven bij stellen en buigen. Dat bedoel ik daar een beetje mee, ze ontrekt zich door te kantelen.

Ik kijk idd vaak naar hem, maar hij maakt altijd grapjes enz dan moet ik even kijken en vaak ook lachen *D (niet op foto te zien geloof ik... :+ )

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 18:45

sanne_chess schreef:
1 adviesje maar :D Hakken iets minder uitdrukken. Instructeurs zeggen dat wel maar je moet ze maar een klein beetje uitdrukken ;) verder rijd je heel netjes en je merrie krijgt een mooi veulen weet ik zeker ;)

Groetjes Sanne

Mijn instructeur let daar niet zo op haha. Maar waarom eigenlijk. Heb het nog niet eerder gehoord!

Denk ook idd dat ie erg mooi wordt!