Ik heb jullie eerlijke en oprechte mening nodig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Ik heb jullie eerlijke en oprechte mening nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 18:06

Normaal gesproken kom ik niet in dit soort problemen, omdat ik zeg waar het op staat...

Het is zo: sinds we naar Duitsland verhuist zijn heb ik hier een naampje opgebouwd, dat wil zeggen: Ik krijg best vaak mensen bij me die hun paard willen laten inrijden door mij, les willen hebben of willen laten corrigeren. Of ik dan zo goed ben? Ik denk eigenlijk van niet :+ , maar ik kan leuk uitleggen en ik pak zowel paard als ruiter strak en consequent aan wat blijkbaar veel mensen aanstaat. Ook bij het inrijden, ik kan een paard niet naar de top brengen, ik weet het, maar kan het paard een leuke basis geven zodat de ruiter er zo mee verder kan. Waar ik heen wil: Vorig jaar kwam een meisje van stal naar me toe met de vraag of ik wilde haar helpen haar paard in te rijden, omdat dit haar eerste paard zou zijn wat ze zelf op zou leiden. Ik reageerde enthousiast, maar gaf meteen aan dat ik haar wilde begeleiden maar er zelf niet op zou gaan zitten, omdat ik haar rijvaardigheden sterk genoeg vond om ZELF dit diertje in te rijden (bovendien praten we hier over een paard met een gouden karakter!)

Het liep allemaal super en heb haar een maand of twee geholpen, maar ik heb zelf ook genoeg te rijden en toen mijn eerste eigen paardje kwam ging daar ook tijd in zitten. Het meisje ging dus haar eigen weg met het paard.

Inmiddels is het bijna een jaar geleden dat ze dit paard in heeft gereden met mijn hulp, en ik heb helaas toe moeten zien hoe het steeds minder geworden is met deze combinatie. Tussendoor wel eens geholpen of erzelf opgekropen, A4-tjes vol met oefeningen voor haar en haar paardje bedacht, noem het maar op. Er zijn zaken gebeurd waar ik het niet mee eens ben, bijv. gebruik van heftige sporen en pessoabit om problemen op te lossen (probelemen "verstoppen", maar niet verhelpen in mijn ogen). Ik heb er niks van gezegd want er gebeurd zo veel waar ik het niet mee eens ben, maar ik heb de afgelopen jaren geleerd dat men niet gewaardeerd wordt wanneer je een goed bedoeld advies uitspreekt of kritiek levert.

Afgelopen vrijdag kwam ze naar mij toe, of ik haar alstjeblieft kon helpen met haar paard. Om een lang verhaal (dat is het al...) kort te houden: De manier waarop ze haar paard beschreef zorgde bij mij voor het opkomen van 1 enkel woord: Pijn!

Zaterdag heb ik haar geholpen. Eerst opdrachten gegeven het paard lekker los te werken etc. Ik heb haar over het algemeen het paard diepgestelt laten lopen. Je zag hoe het dier ontspande, de passen werden ruimen, ze liet meer los in de rug en beet zich minder op links vast. De amazone was lyrisch, het was een heel ander paard als ik er bij was. Leuk compliment, maar het zinde me alsnog niet. Gisteren ben ik er even opgekropen en jawel: Zodra ik verzameling vroeg protesteerde het paard, activeren van de achterhand leidde gewoon meteen tot verzet! Het sterkste merkte ik dit in de linker galop. Als ik haar wat dieper instelde was alles goed en liep ze ontspannen, maar bij meer bergopwaarts rijden beet ze zich meteen op links vast, sloeg met haar staart, trok haar hoofd enorm hoog of dit gewoon als deze zaken. Voor mij duidelijk genoeg dat we hier met een serieus probleem te maken hadden. Zadel er af en de rug checken: Jawel, direct achter het zadel zit een blokkade, bij aanraking drukt ze enorm haar rug weg, dreigt, zwiept met haar staart, hele pakketje.

Nu is de vraag: Wat ga ik hier mee doen? Ik had hier een fysio bijgehaald, ik bedoel, ik kan misschien nog net een blokkade localiseren maar het echte werk leg ik ook braaf in de handen van profi's want in dat opzicht ben ik een leek! Nu weet ik dat de ouders van dit meisje dit toch niet gaan doen, ze vinden mij volgens mij al een enorme zeurpiet... :') Sja, ik ben echt niet iemand die de DA er snel bijroept, maar liever een keer te veel dan een keer te weinig... :j Ik neem geen risico's met paarden, klaar.

Wat ga ik dit meisje nu aanraden? Ik ga zeker zeggen dat ik er persoonlijk een fysio bij zou gaan halen, maar wat als de ouders inderdaad handelen als ik denk, wat ga ik dan doen? Meisje verder tips geven dat ze het een tijd rustig aan moet doen, longeerwerk waarbij het paard diep kan lopen, lekker actief stapwerk? Ik weet het even niet meer, ik weet ook niet of ik zin/tijd heb hier veel energie in te steken. Dit is de zoveelste keer dat ik iets in deze geest meemaak en heb er soms gewoon geen zin meer aan, bovendien heb ik m'n eigen peerdkes, studie en vriend...Aan de andere kant heb ik zo ongelooflijk veel medelijden met het paard.

Naar mijn idee heeft ze gewoon veel te veel van dit dier gevraagd en is het een wonder dat nu pas problemen echt doorbreken (en een wonder dat dit paard ongelooflijk veel slikt...). Moet ik haar dit ook zeggen? Ik wil onze band niet onder druk zetten, maar ik heb wel het idee dat ze het mag weten, omdat ze het zelf niet inziet....

What to do? Ik weet het even niet meer!

(Sorry voor het lange verhaal! Overigens is het zadel dik in orde!)

Edit: moet 'oprechte' zijn...En linker galop!
Laatst bijgewerkt door Adil op 23-03-09 18:19, in het totaal 3 keer bewerkt

_Bonte_

Re: Ik heb jullie eerlijke en oprecht mening nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:10

aanraden voor een fysio en een nieuw zadel ... ? ik vind dat je erg goede iddeen hebt. Ze komt zelf naar jou dus jij komt nu met de oplossing

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 18:19

_Bonte_ schreef:
aanraden voor een fysio en een nieuw zadel ... ? ik vind dat je erg goede iddeen hebt. Ze komt zelf naar jou dus jij komt nu met de oplossing

Het zadel is naar mijn idee in orde en aangezien deze laatst gecheckt is door een zadelmaker...Meisje wil graag een nieuw zadel, iets wat lijkt op haar huidige model, zadelmaker heeft dus alles bekeken, ligging, vorm etc. Maar een nieuw zadel gaat dus komen...! Alleen niet omdat het paard een blokkade heeft, maar omdat ze gewoon een nieuw zadel wil... :(:)

En dat met de fysio ga ik zoals gezegd aanraden, maar ik vrees gewoon nu al dat ze het niet aan willen nemen. Heel stom eigenlijk, want ik kan heel erg goed opschieten met de ouders van dit meisje! Alleen onze ideeen van paardrijden en paarden houden gaan soms wat uit elkaar ;)

Schuur_

Re: Ik heb jullie eerlijke en oprechte mening nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:24

Misschen moet je het eerst aan de ouders voorstellen voordat je alternatieven gaat stellen, het feit dat ze een zadelmaker laten komen voor een nieuw zadel aan te laten meten betekent in mijn ogen dat ze toch begaan zijn met de rug van het paard en er niet gewoon een zadel op smijten.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:25

misschien zien ze de ernst van dit probleem niet in? ze denken misschien wel: ach, het valt wel mee. je zou ze eens moeten vertellen wat er kan gebeuren als ze er niets mee doen.

Impilixus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:26

ik zou met dit probleem helemaal niet naar het meisje alleen gaan, maar vragen of zij en hetpaard en haar oders bij je zouden willen komen. en dan hierover praten. wat zij dit paard aan doen, en dat het ongeloofelijk veel moet slikken.

en een fisio erbij halen.

veel sucses met je probleem het komt vast goed!

Xx

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 18:28

reininglover schreef:
Misschen moet je het eerst aan de ouders voorstellen voordat je alternatieven gaat stellen, het feit dat ze een zadelmaker laten komen voor een nieuw zadel aan te laten meten betekent in mijn ogen dat ze toch begaan zijn met de rug van het paard en er niet gewoon een zadel op smijten.

Dat is eigenlijk ook wel weer waar, goed dat je het zegt! Het is wel voortgekomen uit een belofte, maar dan nog...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 18:30

Imposant_14 schreef:
ik zou met dit probleem helemaal niet naar het meisje alleen gaan, maar vragen of zij en hetpaard en haar oders bij je zouden willen komen. en dan hierover praten. wat zij dit paard aan doen, en dat het ongeloofelijk veel moet slikken.

en een fisio erbij halen.

veel sucses met je probleem het komt vast goed!

Xx

Magiccc schreef:
misschien zien ze de ernst van dit probleem niet in? ze denken misschien wel: ach, het valt wel mee. je zou ze eens moeten vertellen wat er kan gebeuren als ze er niets mee doen.

Neem ik beide mee, dank jullie wel! Had het sowieso in de planning, hoewel ik nog wel tegen de confrontatie opzie... :o

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 21:02

Ik kan gelukkig vertellen dat het probleem eigenlijk al opgelost is! Ik kom net terug van stal, de ouders van het meisje waren er toevallig ook. Ik heb gewoon al mijn moed bij elkaar geraapt en heb ze alles verteld, plus een illustratie bij een 'gezond' paard en het paard van hun dochter. De reactie was bij vrij licht drukken enorm heftig waar de ouders van het meisje ook van schrokken.

De moeder van het meisje gaf meteen aan dat ze nog niet zo lang geleden met een vriendin en diens paard naar een fysio geweest waar ze helemaal van onder de indruk was. Die wilde ze vanavond nog bellen :)

Echt een pak van mijn hart!

Toch te vroeg geoordeeld, maar ik ben in dit geval echt blij dat ik fout zat :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:05

Klinkt goed meid, fijn dat je dit dier kan helpen!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 21:27

Vjestagirl schreef:
Klinkt goed meid, fijn dat je dit dier kan helpen!

Ben ik ook enorm blij om :)

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:49

ik zal ze voor het blok zetten, dat als er geen fysio bijkomt het geen zin hebt dat je ze verder begeleid. pats..

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:50

Adil18 schreef:
Ik kan gelukkig vertellen dat het probleem eigenlijk al opgelost is! Ik kom net terug van stal, de ouders van het meisje waren er toevallig ook. Ik heb gewoon al mijn moed bij elkaar geraapt en heb ze alles verteld, plus een illustratie bij een 'gezond' paard en het paard van hun dochter. De reactie was bij vrij licht drukken enorm heftig waar de ouders van het meisje ook van schrokken.

De moeder van het meisje gaf meteen aan dat ze nog niet zo lang geleden met een vriendin en diens paard naar een fysio geweest waar ze helemaal van onder de indruk was. Die wilde ze vanavond nog bellen :)

Echt een pak van mijn hart!

Toch te vroeg geoordeeld, maar ik ben in dit geval echt blij dat ik fout zat :D

oeps..hier had ik even overheen gelezen..

Wat fijn dat het is opgelost

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:54

Goed dat het is opgelost!
Ik hoop dat het paard en het meisje nog een pijnloze toekomst krijgen :P

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:34

Ik ben blij te lezen dat er een fysiotherapeut bij gehaald gaat worden.. En ook blij om de reacties van de ouders..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:40

wat super!
en wees trots op jezelf, jij moet ook maar een hoop slikken!!
en dat doe je super, je hebt een hart van goud, ga zo door!!
maar neem wel de tijd voor jezelf he! :)

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:42

Echt goed van je dat je het toch gezegd hebt!!!
Gelukkig zij niet alle ouders te beroerd om de fysio erbij te halen.. Ik heb helaas wel wat mee gemaakt dat t toch anders verliep :-s

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 09:43

Dank jullie wel voor de lieve reacties zeg!

Gisteren om 13.00 uur was de fysio er. Helaas kon ik er zelf niet bij zijn, maar wat ik er van heb gehoord heeft hij de blokkade gevonden en meteen wat aangedaan. Paardje mag de eerste 3 dagen niet gereden worden en dan opbouwend werk! Een tip die hij meegaf was veel buiten, lekker in een actieve stap aan een lang teugeltje (dus eigenlijk de tip die ik wilde gaan geven als ze de fysio er niet bij zouden halen). Ik ben echt onwijs blij dat het zo gelopen is!

De fysio heeft het zadel ook bekeken en naar zijn idee lag het zadel perfect, alleen de kussens mochten opgestopt worden.

Echt happy en ik hoop dat het nu helemaal goed komt *\o/*