Bjorn bijna zadelmak! (fjordje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Bjorn bijna zadelmak! (fjordje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:29

Meet Bjorn, een fjordenruintje van 3 jaar en 1.48 hoog :Y)

Ik ben Bjorn aan het inrijden voor de eigenaresse van mijn andere bijrijdpaardje, zodat hij binnenkort verkocht kan worden. We zijn nu een paar maanden bezig en ik ben eigenlijk best tevreden! Eerst heb ik een paar weken een keer per week in de bak getraind, waarna we (mede door alle modder!) alleen nog maar in het bos zijn geweest. Daar heb ik wel lekker kunnen trainen op actief doorstappen/draven en de aanleuning. Nu het deze maand eindelijk weer wat lekkerder weer is, hoop ik hem vanaf nu een keer per week in de bak en een keer per week in het bos te kunnen rijden! Ik denk dat ik al met al zo'n dertig keer op hem heb gezeten en gisteren was sinds lange tijd weer de tweede keer in de bak..

Ik ben nu vooral aan het trainen op (halve) overgangen, rechtrichten (vooral door veel rechte lijnen van de hoefslag af te rijden) en de galop (vindt meneer nog steeds moeilijk). Misschien vinden sommigen sporen en zweep wat veel voor zo'n jong paardje maar hij probeert nogal veel uit. Het is niet een standaard brave fjord :D Ik probeer dan ook erg veel af te wisselen, rijd sowieso nooit met sporen in het bos en in de bak meestal om en om. Ook leg ik de zweep na een kwartiertje, als hij actief is, altijd weg zodat hij ook leert dat het zonder kan!

1. Hier even rustig instappen, nog wat lager en ronder.
Afbeelding

2. In stap lekker veel slangenvoltes!
Afbeelding

3. Onder het mom van rechtgerichte powny :Y)
Afbeelding

4. Drafje, veel van de hoefslag af en vreemde lijnen rijden.
Afbeelding

5. En een paar pasjes vooruit.. Vindt dit een hele fijne foto voor zo kort onder het zadel :D Ik val alleen een beetje achterover..
Afbeelding

6. En voorzichtig een paar pasjes verzamelen.. Probeer de zithulpen wat meer erin te krijgen ;)
Afbeelding

7. Af en toe pakken we spelenderwijs een paar pasjes wijken naar de hoefslag mee.. Bjorn was helaas te druk met de camera :Y)
Afbeelding

8. En voorzichtig een paar pasjes schouderbinnenwaarts.. Zit helaas een beetje scheef.
Afbeelding

9. Zoals ik al zei, de galop is nog heel lastig ;) Vandaag had ik nog heel even in de bak gereden en toen ging het al een stuk beter! Hij kwam zelfs al af en toe wat ronder..
Afbeelding

10. En een raar sprongetje :+
Afbeelding

Als het goed is, is Bjorn vanaf volgende maand te koop dus misschien hebben we niet meer heel veel tijd om aan verbeterpuntjes te werken, maar ze zijn natuurlijk wel altijd welkom ;) Ik heb overigens geen les met Bjorn, maar wel elke week priveles met een ander paard om aan mijn eigen dingen te werken!

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:31

Je lijkt erg streng met de teugel maar dat kan een momentopname zijn.
Ik vindt het wel jammer dat je met sporen rijdt maar dat is je eigen beslissing.
Wel een leuk beestje.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:39

Zoals ik in het andere topic al zei: Jammer dat dit diertje meteen zo in elkaar moet worden gereden, zie er de meerwaarde er niet van in, al helemaal niet voor de verkoop...

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:43

ik vind de titel erg raar overkomen( bjorn bijna zadelmak ) zeker nu ik de foto's zie met wijken-schouderbinnen zie- ben het met adil 18 eens vind dat je veel vraagt voor een 3 jarige die net een paar maanden onder het zadel is ;)

rijtechnisch commentaar: let op je voeten je tenen steken naar buiten en zo prik je met je spoor in je fjord
Laatst bijgewerkt door LucianoS op 22-03-09 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:46

@Adil18: Ik vraag me af wat je bedoelt? Ik zie nergens een pony die te die te diep of te kort loopt en ik geef juist aan dat we heel veel lekker los in het bos rijden en weinig trainen.. Bjorn loopt vanzelf ontzettend makkelijk nagefelijk dus ik hoef ook absoluut niet te trekken..

En ik vind het normaal om bij een paard van bijna vier een paar pasjes wijken en schouderbinnenwaarts mee te nemen! Al is het maar voor het rechtrichten en de zijwaartse reactie op je benen..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:50

Hey lijkt alsof je een beetje hard in de hand bent. Laat hem eens wat ronder en lager lopen. Dat is fijner voor zo'n jong beestje

Misty2001

Re: Bjorn bijna zadelmak! (fjordje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:58

mag ik misschien vragen waarom je gelijk met sporen & zweep rijd.. het diertje is nog jong, en probeer dan juist zoveel mogelijk rustig dingen opbouwen en leren luisteren op je hulp, en geloof me als je een 3 jarige al gelijk zo in zijn mond bezig bent, denk ik niet dat die het levenlang zo leuk gaat vinden, want dan zou er elke keer scherpere bitjes komen en scherpere sporen... waarom??
nu kun je het diertje leren zoveel mogelijk met je stem te laten lopen, zorg dan dat je rijd zonder sporen, naja ik weet hoe leuk eigenwijs die diertje kunnen zijn, maar probeer niet op die manier te doen.. vind het een beetje zonder,
maarja das mijn mening,

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 22:01

Ik snap echt niet waar jullie het vandaag halen dat ik aan zijn mond trek? Op foto 6 kwam hij net iets teveel terug, waardoor hij een beetje op het bit hangt, maar verder zie ik nergens iets wat daarop wijst? Ik ben echt absoluut nooit hard in mijn hand maar train juist veel op nageven als het paard vanzelf komt!

Nogmaals, ik sta heel erg open voor tips en vind commentaar absoluut niet erg en ik snap ook dat mensen verschillend denken over wat een paard van bijna vier wel of niet kan, maar de reacties over dat ik zou trekken gaan echt nergens over!
Laatst bijgewerkt door dondeyne op 22-03-09 22:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:01

dondeyne schreef:
@Adil18: Ik vraag me af wat je bedoelt? Ik zie nergens een pony die te die te diep of te kort loopt en ik geef juist aan dat we heel veel lekker los in het bos rijden en weinig trainen.. Bjorn loopt vanzelf ontzettend makkelijk nagefelijk dus ik hoef ook absoluut niet te trekken..

Ik vind dat je hem van voor onwijs kort neemt en dat vanachter met de spoor erbij. Persoonlijk zie ik liever bij typische paarden als een Fjord dat er lengte in de hals wordt gereden, op den duur beter dat meteen hoog en kort...

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 22:06

@Adil18: Ok, dan snap ik wat je bedoelt! Dankjewel voor de uitleg! Ik rijd wel altijd in en uit met een langere, ronde hals, maar ben zelf niet zo'n fan van het 'diep' trainen of bedoel je dat niet? Ik heb verder ook geen ervaring met fjorden dus misschien heeft dat er ook wel mee te maken ;)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:07

Zou er zelf ook voor kiezen om de sporen nog even af te laten. Vooral omdat je tenen hier en daar nog wat naar buiten wijzen, dan ben je nog sneller aan het prikken. Zweepje kan wel nuttig zijn (voor aanwijzingen), maar alles met mate natuurlijk.

De eerste foto vind ik een fijn beeld, lekker laag. Wat mij betreft rijdt je hem nog wat meer zo. Foto 5 en 6 vind ik hem wat kort in de hals. Is denk ik ook wel een lastig puntje met zo'n compacte lichaamsbouw.

Wat ik niet goed begrijp is dat stukje over rechtrichten...
Rechte lijnen rijden om recht te richten?
Rechtrichten begint áltijd met het werk op de volte. De zijgangen komen later pas aan bod. Wellicht dat je daar al aan toe bent en een schouderbinnenwaarts rijden is nooit verkeerd natuurlijk. Maar het begint in ieder geval op de volte. Dat mis ik een beetje in jouw verhaal.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:11

dondeyne schreef:
@Adil18: Ok, dan snap ik wat je bedoelt! Dankjewel voor de uitleg! Ik rijd wel altijd in en uit met een langere, ronde hals, maar ben zelf niet zo'n fan van het 'diep' trainen of bedoel je dat niet? Ik heb verder ook geen ervaring met fjorden dus misschien heeft dat er ook wel mee te maken ;)

Goed dat je me snapt, want ik zeg geenzins dat je zit te trekken, enkel dat ik vind dat je kort rijdt.

Het is ook iets wat ik zeg gebaseerd op mijn ervaring. Ik heb bijv. ook veel Friezen gereden, die hebben vaker de neiging zich op te kroppen. Bij zulke paarden zie ik (vooral in het begin) gewoon liever een ruiter erop die zo veel mogelijk lengte in de hals probeert te krijgen.

Bij jonge paarden over het algemeen ben ik wel fan van dieper rijden met hele lichte contact, om vandaaruit steeds meer bergopwaarts te gaan rijden, nagelang hoe het paard het werk oppakt etc.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:44

Jeetje Dondeyne, wat een massa heeft ie al voor een drie-jarige zeg! Hij gaat al lekker hoor, voor zo kort onder t zadel. Het lijkt dat ie nog wat 'losser' in zn wendingen mag worden, iets makkelijker gaan buigen naar links en naar rechts? Veel plezier ermee :D.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 22:47

Dankjewel Veerle! Maar hij is ook wel een 'beetje' te dik hoor ;) Wendingen is waar, maar die missen we natuurlijk in het bos.. Stomme modder ook altijd in de bak!

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:10

Hmm een jong beestje met sporen rijden is niet echt slim ;)
En je hebt je tenen soms er naar boven steken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:11

Dondeyne: zo vanaf de foto's vind ik het er absoluut niet op lijken dat je trekt, paard heeft gewoon een brede halsaanzet waardoor het (dat is mijn vooroordeel mss wel over fjorden) er gewoon wat stugger uitziet. Over waarom je met sporen en zweepje rijdt, ik snap het wel, beter nu de hulpen bevestigen dan allemaal net niet doorkomen.

Puntje van verbetering: probeer iets minder te 'hangen' in je rug. Sommige foto's zit je netjes, andere net wat minder.

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:28

Ik vind het er ook wel fijn uit zien, Ik snap zelf ook niet echt waar mensen het vandaan halen dat jij in zijn mond trekt. kan ik ook niet echt zien op de foto's maarja, mensen hebben andere meningen. Maar ik vind het er goed uitzien ga zo door. ;) Misschien alleen werken aan je tenen want die staan idd naar buiten.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:09

Fijn om ook wat positieve dingen te horen ;) Mijn tenen zag ik zelf ook al, heb ik nog nooit in mijn leven last van gehad dus misschien komt het door zijn bolle buikje.. Maar ik prik iig niet per ongeluk met mijn spoor, dan moet ik eerst langs dat hele buikje heen ;)

@Tess: Daar heb je helemaal gelijk in, het viel me zelf ook al op, vooral bij de middendraf moet ik daar echt mee uitkijken! Over dat fjordennekje heb je ook wel gelijk, het ziet er nogal snel wat 'gedrukt' uit maar hij is ook zo klein!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:12

Deze pony is absoluut nog niet recht, duidelijk te zien op meerdere foto's. Laat je teugels is los, en laat hem lekker op zijn eigen benen lopen en dan komt het helemaal goed!

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:18

Het ziet er zo op het eerste gezicht leuk uit! maar ik snap niet zo goed waarom er met een paard dat nog maar zo kort onder het zadel is al schouder binnenwaards enz gereden moet worden.

Ik richt me persoonlijk dan alleen op de basis dingen. meer is er niet nodig op deze leeftijd.

maar wel heel veel succes

Jelsahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:36

Hey,
Eerst en vooral heb je wel een fijne fjord onder je!

Wel vindt ik het heel jammer dat je (ook al zeg je al spelenderwijs) hem (nog maar net zadelmakke pony) al die dingen al leert,
maar vooral op de maniet waarop. Zelf vindt ik het ook jammer dat je al alle hulpmiddelen erbij neemt.
laat je pony eerst leren wat vooruit is, hij zal nog veel jaren moeten sluiten en terug komen.
Zeker in de draf, laat em net dat stukje vrijer dan wat je nu mist in je rijden! Wijken en SB is op zich geen slechte oefening,
maar zorg eerst dat je hem helemaal voor je hebt zonder sporten en zweep, ga dan pas naar een eventueel spoortje of zweepje nemen.
Maar toch nog heel veel succes er mee en hopenlijk horen we nog vele goede dingen van jullie,
hopenlijk leren jullie wat uit onze 'tipss' /mededelingen

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 16:44

Dankjullie wel voor alle tips!

De vooruitknop zat er wel gewoon al op hoor! Ik heb gister nog even in de bak gereden en toen had ik geen sporen bij en liep hij eigenlijk nog beter dan de dag van de foto's.. Ik denk dat dat wel bewijst dat ik mijn sporen niet op een verkeerde manier gebruik ;)

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:46

Erg leuke fjord. :D

Ik snap niet hellemaal waar de mensen zich allemaal zo zorgen om maken. Ze weten tenslotten niet hoe de pony is. Met sporen rijden kan om verschillende reden zijn. Ik rij ook mijn paard even met sporen (oke doe het liever niet) maar anders gaat hij bokken en stijgeren als ik mijn been aan leg en dit doet hij met sporen niet. Nauw dan is voor mij de beslissing snel gemaakt. Ook zijn sporen meestal iets duidelijker en dat is juist erg fijn voor een jong paard. Misschien gaat ze dit straks wel weer afbouwen. Dus snap niet hoe druk jullie je allemaal maken.

Ik vind het goed dat je je pony ook iets naar benede rijdt. Als hij dat makkelijk doet zou ik ook niet snappen waarom je het niet zou gaan doen. ?? Hij loopt nu niet te diep en dat is veel beter dan een paard wat zijn rugwegdrukt. En kwa wijken en schouderbinnenwaarts doe ik nu ook al want dan leren ze beter hun schouder erbij te gaan gebruiken..

Nu even ontopic. Probeer je benen soms wat meer bij je paard te houden zo gaat hij wat meer zijn achterbenen eronder plaatsen. En wat je zelf ook al zegt recht op blijven zitten. Maar dat komt allemaal wel goed. Jammer dat hij wordt verkocht. Jullie zijn een leuke combie.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:11

_Sigrid_ schreef:
Wat ik niet goed begrijp is dat stukje over rechtrichten...
Rechte lijnen rijden om recht te richten?
Rechtrichten begint áltijd met het werk op de volte. De zijgangen komen later pas aan bod. Wellicht dat je daar al aan toe bent en een schouderbinnenwaarts rijden is nooit verkeerd natuurlijk. Maar het begint in ieder geval op de volte. Dat mis ik een beetje in jouw verhaal.

Zou je dit nog even toe kunnen lichten? Ben ik gewoon even benieuwd naar...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:15

mAnDyXX schreef:
Erg leuke fjord. :D

Ik snap niet hellemaal waar de mensen zich allemaal zo zorgen om maken. Ze weten tenslotten niet hoe de pony is. Met sporen rijden kan om verschillende reden zijn. Ik rij ook mijn paard even met sporen (oke doe het liever niet) maar anders gaat hij bokken en stijgeren als ik mijn been aan leg en dit doet hij met sporen niet. Nauw dan is voor mij de beslissing snel gemaakt. Ook zijn sporen meestal iets duidelijker en dat is juist erg fijn voor een jong paard. Misschien gaat ze dit straks wel weer afbouwen. Dus snap niet hoe druk jullie je allemaal maken.duidelijker? sporen zijn er om hulpen te verfijnen, kleiner te maken etc
een paard wat je inrijd zou je juist helemaal zonder moeten inrijden , dit omdat hij/zij niet eens weet wat je bedoelt met die benen die opeens langs zijn buik heen hangen , verfijnen etc dat komt later

Ik vind het goed dat je je pony ook iets naar benede rijdt. Als hij dat makkelijk doet zou ik ook niet snappen waarom je het niet zou gaan doen. ?? Hij loopt nu niet te diep en dat is veel beter dan een paard wat zijn rugwegdrukt. zeker bij een ras als fjorden en friezen kun je beter veel lengte in de hals laten bij het inrijden , voorwaarts neerwaarts, leren op de eigen benen te lopen
dat moet eerst goed zijn voor je aan verzamelen zou moeten gaan denken , als je vroeg begint met oprichting heb je grotere kans op opgekropt lopen, hals erop zetten etc en stug worden in de kaak
En kwa wijken en schouderbinnenwaarts doe ik nu ook al want dan leren ze beter hun schouder erbij te gaan gebruiken..schoudervoor etc is idd een leuke oefening voor de balans

Nu even ontopic. Probeer je benen soms wat meer bij je paard te houden zo gaat hij wat meer zijn achterbenen eronder plaatsen. En wat je zelf ook al zegt recht op blijven zitten. Maar dat komt allemaal wel goed. Jammer dat hij wordt verkocht. Jullie zijn een leuke combie.

maar om even op ts en de foto's terug te komen
persoonlijk zou ik er ook meer lengte in rijden, dus vooral voor en neer (heel wat anders dan diep en rond ;) ) dan de oprichting die ik nu al zie
verder vind ik het een leuk dier om te zien , hoewel hij volgens mij op de foto's compacter lijkt dan dat hij is :D