paard erg kijkerig,niet bij de les!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

slurpie

paard erg kijkerig,niet bij de les!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 20:38

Hallo bokkers!

Ik heb een beetje een probleem met mijn (fries)paard.

Mijn paard wordt over 3 maanden, 3 jaar!
Hij is nu 3 maanden onder het zadel maar heel erg kijkerig!
Hij is totaal niet met mij bezig.. Hij hoeft maar iets te horen en naait eruit. Als ie iets ziet,dan springt ie lomp opzij of hij naait er super hard tussen uit.
Aangezien die nog zo jong is kan ik em nog niet 'harder' gaan rijden.

Mijn rijden ziet er als volgt uit: veel overgangen rijden, tempo wisselingen, en veel figuren rijden! Onder de figuren of tempo wisselingen enz, heeft ie nog steeds geen aandacht voor mij..
Ik ben nu even radeloos wat ik het beste kan doen?!

Ik hoor van mensen dat ze medicijnen gebruiken,maar dat wil ik liever nog niet doen.

Weet er iemand misschien een aantal goede hulpmiddelen op te noemen?

Alvast bedankt *D

Groetjes maartje

Rhendera

Re: paard erg kijkerig,niet bij de les!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:43

Ik zou zowiezo nog eens even 6maanden wachten! Friezen groeien door tot ze 5 zijn, als je er nu al opklimt met de gedachte 'het zijn maar 3maanden' kan het heel goed zijn dat je paardje heel snel versleten raakt.

Daarbij denk ik dat als je paard zo kijkerig etc is omdat hij er fysiek gewoon nog niet aan toe is, hij is nog een jonkie, nog echt een baby!

WAT?! ik lees dat je er al 3maanden op rijd?! sorry hoor, maar waar zitten je hersens? :x

Afstappen en wachten!

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:52

Enige wat ik wil zeggen: Gooi je paard nog lekker een jaartje de wei op. Ik zou namelijk ook nog zo reageren als ik nog een 'baby' ben.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:02

Je mag blij zijn dát hij niet op je let.. Op zo'n leeftijd

Hij is totaal niet onder de indruk van je en dat is ook maar goed ook op dit moment :(:)
Laat hem nog maar lekker even jong zijn, dat is het beste..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:04

Paarden van die leeftijd kunnen zich simpelweg nog niet zo lang concentreren. Het is niet leuk voor je maar je moet je verwachtingen flink lager zetten. Maximaal 20 minuten rijden per keer en ongeveer 3 keer in de week. Dus nog niet flink trainen helaas. Ik zou een bepaald onderdeel per keer kiezen, daar 20 minuutjes mee aan de slag en dan kappen.

Je hebt nog een peuterpaard! Realiseer je je dat wel??

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:06

Ingereden op 2.5 jaar.. Jeetje, hier ga je nog veel commentaar op krijgen! (en stiekum vind ik dit ook veel te vroeg..)

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:06

troi schreef:
Ingereden op 2.5 jaar.. Jeetje, hier ga je nog veel commentaar op krijgen! (en stiekum vind ik dit ook veel te vroeg..)

goh hoe zou dat nou komen }:0
ik vind het naar mishandeling neigen, kan ik daar weer over op mn dak krijgen maar alsjeblieft laat dat beest nog even paard zijn ;(

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:08

Mee eens, 2,5 jaar is veel te vroeg.
Zeker voor een paard dat laat volwassen is.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:11

Paarden zijn het geschikt om pas vanaf het 3e jaar in worden gereden het meeste handigste is pas om op het 4e jaar in te laten rijden.

Paarden die nog geen 3 jaar oud zijn gewoon op het wei gooien.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:13

ik zou ook nog even wachten. laat je paardje nog even paard zijn.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:19

kensha schreef:
Paarden zijn het geschikt om pas vanaf het 3e jaar in worden gereden het meeste handigste is pas om op het 4e jaar in te laten rijden.

Paarden die nog geen 3 jaar oud zijn gewoon op het wei gooien.

en daarbij zijn friezen laatbloeiers, dus 3,5 is toch wel op zn minst aan te raden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:21

Vind je het heel raar := Kon jij als kleuter je goed concentreren op de juf de hele dag?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:23

Maartje20 schreef:
Mijn rijden ziet er als volgt uit: veel overgangen rijden, tempo wisselingen, en veel figuren rijden! Onder de figuren of tempo wisselingen enz, heeft ie nog steeds geen aandacht voor mij..
Ik ben nu even radeloos wat ik het beste kan doen?!

Ik hoor van mensen dat ze medicijnen gebruiken,maar dat wil ik liever nog niet doen.

Weet er iemand misschien een aantal goede hulpmiddelen op te noemen?

Als ik dit allemaal zo lees, vraag ik me maar één ding af: Krijg je wel goede begeleiding?
Dit paard is nog veel te jong voor zulke dingen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:28

En medicijnen gebruiken voor dit soort dingen komt simpelweg neer op drogeren, drugs erin stoppen dus, is dat uberhaupt legaal?? Ik vind dat in elk geval echt heel erg!!

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:51

Mee eens met bovenstaande.

Qua leeftijd ga ik niets zeggen, ik gok zo dat je daar nog genoeg over te horen gaat krijgen. Heb ook het vermoede dat je niet al te beste begeleiding krijgt uberhaupt bij het rijden van een jonge paard

Gooi 'm nu lekker een half jaar op de wei, en kijk hoe hij dan is. Tussendoor wat grondwerk doen, en schrikparcours, laat 'm vanalles van de wereld zien... Dan hoeft hij tijdens het rijden ook nergens naar te kijken, dat heeft hij dan toch wel allemaal gezien.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:57

2.5 is veel te jong, helemaal voor een fries..
Krijg je inderdaad wel goede begeleiding?

En hulpmiddelen, medicijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:59

Nou gooi je paard eerst maar een lekker 1 jaar op de wei, en begin dan weer rustig aan. Eens kijken ofdie dan nog zo kijkerig is.. vind het niet zo heel gek van zo'n jong ding...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:02

ik ruik penny

Kijk je moet het helemaal zelf weten hoor maar ik zou het diertje lekker nog even aan half jaar op de wei mikken of misschien zelfs een jaar en dan lekker gaan opbouwen.
Zadelmak is ie al en hij geeft duidelijk aan dat het nu nog te moeilijk is en dat hij meer tijd nodig heeft om volwassen te worden en terecht.
Wil je toch zo nodig blijven rijden beperk je tot max. 3x per week 20 min. maar mijn aanraden is zeker met een fries nog even te wachten.

Oja, en aan medicijnen nooit, en echt nooit, nooit nooit, (is het zo duidelijk dat je nooit medicijnen moet gebruiken?) om het paard te drogeren tijdens het rijden zodat hij wel gaat luisteren. Levensgevaarlijk voor paard + jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:04

Ik zou 'm eerst maar eens oud genoeg gaan laten worden, en dan lekker rechtuit op lange lijnen gaan rijden.

Ik hoop voor het paard dat dit een Pennypost is. Wat een zottigheid, een Fries op die leeftijd al zo aan het werk...

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:36

Sonja schreef:
Ik zou 'm eerst maar eens oud genoeg gaan laten worden, en dan lekker rechtuit op lange lijnen gaan rijden.

Ik hoop voor het paard dat dit een Pennypost is. Wat een zottigheid, een Fries op die leeftijd al zo aan het werk...

als je andere topic's zoekt van haar zul je zien vanniet....

Gavriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:49

Lekker grondwerk doen, veel aan de hand wandelen en lekker op weiland laten staan.
Het beestje geeft aan dat hij het allemaal reuzespannend vindt en er nog niet klaar voor is. Dat is ook logisch, hij is per slot van rekening nog héél erg jong :) .
Ik zou dus veel met 'm wandelen aan de hand, af en toe inderdaad eens een schrikparcours doen en eens longeren met het zadeltje op om te oefenen op de stemcommando's. Op die manier leert hij je volledig te vertrouwen en krijg jij meer overwicht. En zo kan hij ook nog eens lekker een jaartje opgroeien.
Succes ermee, en nog een laatste tip: zoek eens goede instructie of begeleiding in de buurt, die kunnen je een stuk verder helpen! :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:02

Gek he dat ie niet op jou let tijdens het rijden. Waarom heb je hem al ingereden? Van mij krijg je geen tips iig laat hem lekker op het land staan ofzo. Ook denk ik dat je van anderen geen tips ontvangt als je een paard op deze leeftijd al hebt ingereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:07

Ik ben het eens met het bovenstaande, 2,5 jaar is écht te jong.
Ga eens lekker met hem wandelen (ernaast uiteraard) of zet enge dingen in de bak zoals paraplus,zeiltjes en lakens en loop daarlangs met hem. Probeer op die manier alvast wat vertrouwen op te bouwen en je laat hem gelijk wennen aan enge dingen. Met dit soort dingen kan je veel afwisselen. Als je 3x in de week dit soort dingen oefent (ongeveer een half uur) kan je toch lekker met je paard bezig zijn, en de rest van de tijd kan je paard lekker buitenspelen en opgroeien.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:43

Euh nou ik zou als medicijn een beetje wiskey door zijn slobber doen en dan flink met de hulpteugel aan de haal meid!
Nee is dit een serieus topic aangezien het aantal posts van de ts? iedere malloot weet toch wel dat dit niet kan lijkt mij ;)

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 07:57

veels te vroeg aan het rijden!!
laat het paard eerst paard zijn
een jong dier is meestal kijkerig alles is spannend en veel nieuwe dingen.
en dat hebt je ook nog wel met oudere dieren.