moeilijk te ontspannen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

futurelover

moeilijk te ontspannen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 09:14

Hallo allemaal,
Ik heb een e pony die aardig druk is, ze vind het heel
moeilijk om ontspannen te gaan lopen..
Als ik haar aan de teugel rijd, zou je verwachten dat ze ontspannen
zou gaan lopen, maar zelfs daar blijft ze heel gespannen. Ze houd haar
hoofd best wel hoog en loopt dan niet lekker door de rug heen

Heeft iemand tips of ervaring met het zelfde probleem?

Anoniem

Re: moeilijk te ontspannen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:25

Eerst die ontspanning en uit gevolg van goed correct rijden met die ontspanning volgt het 'aan de teugel' gaan ;)

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:49

Volgens mij kan je je paard alleen ècht aan de teugel rijden als je paard ontspannen is, anders is ze waarschijnlijk niet nageeflijk, en heeft ze alleen een krul,

probeer eens voor je gaat rijden te longeren? Misschien helpt dat om het 'drukke' eraf te krijgen

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:43

Aan de teugel rijden is niét ontspannen. ;)

Ontspant ze met lange teugel wel ?
Misschien ben je te vast in je hand, en moet je haar wat losser laten van voren. Eeeeerst op ontspanning rijden, het aan de teugel rijden komt dan vanzelf wel wanneer je haar leert op te vangen. De motor zit achter. :)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:08

Kampt de pony toevallig met rugproblemen of ligt er een slecht passend zadel op? Sluit het bit goed bij de pony aan? Heeft de pony misschien last van tanden/kiezen die pijnlijk zijn? Ik zou eerst lichamelijke problemen of slecht passend harnachement uitsluiten. Bij pijn is het logisch dat de pony zich moeilijk kan ontspannen.
Mocht bovenstaande uitgesloten zijn, dan zou ik eerst bij de ruiter nagaan of deze spanning bij de pony veroorzaakt. Is de ruiter zelf ontspannen tijdens het rijden? Heeft de ruiter een juiste 'zit'?
Dan komen we weer bij de pony aan. Heeft de pony een dermate conditie dat deze zich ook kan ontspannen? Hoe is het karakter van de pony zelf? Begrijpt de pony dat hij zich mag gaan ontspannen? Zoals al meerdere hebben gezegd, aan de teugel betekent niet vanzelfsprekend ontspanning. Neem er bijvoorbeeld een hulpteugel bij waardoor jij de pony 'in de krul' dwingt. Veel paarden zullen juist hierdoor de rug gaan wegdrukken, ziet er toch niet ontspannen uit? Als ik jou was zou ik dan eerst de pony lang-laag gaan rijden. Begin in stap, en bouw het zo langzaam op. Als dit goed gaat, kan je de pony steeds hogerop gericht gaan rijden. De pony zal met ontspanning vanzelf nageeflijk gaan worden, ipv dat jij hem 'aan de teugel' dwingt.
Zelf heb ik 2 pittige merries. Tijdens het rijden gebruik ik voornamelijk mn lichaamshouding en stem. Mn handen doe ik weinig mee, enkel contact houden en ondersteuning geven tijdens bijvoorbeeld stelling. Als ik deze merries enkel met mn handen zou gaan rijden, ontspannen ze inderdaad niet en hoe meer ik ze dan aan de teugel wil rijden, hoe harder ze gaan lopen. Dit wil ik je dan ook zeker aanraden: rij met je hele lichaam en stel je pony gerust met je stem.
Nou een heel verhaal, hopelijk heb je er wat aan! Succes!

futurelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 12:48

oke, hier kan ik zeker iets aan hebben! bedankt!:D

Leen24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:37

Spanning van de ruiten die het paard overneemt? Of zoals hierboven staat eventueel een probleem met de rug?

tippex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:44

ik herken dit probleem, ;)
nu het weer lekker weer is begint mijn pony ook nogal druk te doen.
ik laat hem daarom eerst even aan de longe uitrazen
en vanals hij zich kan ontspannen (hals naar beneden strekt) kruip ik erop.
hierna rij ik vooral voorwaarts neerwaarts wat zeer veel helpt bij het ontspannen en aan de teugel rijdne

succes!