Hoi, ik heb sinds kort een nieuw verzorgpaardje.. Is al in de 20 maar kan nog goed lopen, alleen ze rijd bijna alleen buiten en ze is heel erg verwend, en ze loopt ook nooit meer echt recreatief. Wil ik zelf wel doen, want ze is nog in goede conditie. Ben een tijdje geleden begonnen en toen ging ik even wijken, haar voorhand doet ze heel netjes alleen haar achterhand sleept ze heel erg mee. Ik rij nu met sporen en zweep omdat ze niet op been reageert, alleen als ik sporen draag. Heb zelf gewoon stille benen, dus. En zweepje om haar af en toe bij te tikken. Maar goed, bij het wijken doet ze dus haar voorbenen heel netjes, alleen haar achterhand sleept ze welliswaar mee. Dus een tikje op haar kont op haar wakker te maken, maar hier reageert ze niet op, en als ze wel reageert gaat ze gewoon sneller. Wat kan ik hier tegen doen?
bedoel je dat ze met haar achterhand achter blijft en dus niet schaart? Of bedoel je dat ze haar benen niet goed optilt?
Als ze haar achterhand achter laat, kun je proberen dan te corrigeren door haar buitenschouder goed tegen te houden, dat ze niet over de buitenschouder wegloopt. Probeer eventueel eens echt haar achterhand eerst te laten gaan, dat je dus haar achterhand wat te veel laat wijken, dit kan ook in stap op een kleine volte, dat je eens vraagt of ze haar achterhand voor je been opzij zet.
Veel voltes openen en sluiten en daarbij dus echt wijken voor je been is ook een goede oefening.
Op de voltes doet ze het wel gewoon. Maar bij het wijken blijft haar achterhand dus achter, ja.
unamie
Geplaatst: 20-03-09 22:15
Dit paard is 20+ en daarom zal ze best wat problemen in het lichaam hebben zeker als ze sleept met haar achterbenen Persoonlijk zou ik lekker recreatief gaan rijden met zo'n paard En geen oefeningen vragen die moeilijk voor haar zijn.
Ze liep wel M2, en kon het een tijdje geleden ook nog. Maar goed, het zit er niet meer helemaal in, en als ze volgens jullie te oud is dan stop ik er gewoon mee.
ik had net al een berichtje getypt, maar toch verwijderd en nu post ik het toch maar:
Er zijn verschillende types van 20 jarige paarden. Je zegt dat het je verzorgpaard is, misschien eens met de eigenaar overleggen wat je nog van haar kan vragen? Een stukje wijken houdt het paard soepel, ze kent het wel, dus jij moet haar gymnastiseren dat ze het weer kan en dat jij haar daar ook de juiste hulpen voor geeft.
Rust roest. Hou haar maar in beweging, als je haar maar gewoon wat voorwaards wijken vraagt en niet iedere dag zwaar gaat trainen, dus vooral naar het paard kijkt wat ze nog kan en leuk vindt, kan een stukje wijken echt geen kwaad.
nee het kan ook geen kwaad, en als ze het wel heeft aangeleerd, kan je indd kleine stukjes omzetten.. maar als ze het moeilijk vind, zou ik niet door gaan om het er echt opnieuw op te zetten zeg maar