Hoe maak je een paard verkeersmak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Hoe maak je een paard verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 20:45

Dat vraag me nou echt af: hoe maak je een paard verkeersmak?

Mijn paard is het redelijk, al heb ik geen idee hoe hij reageert als ik zonder ander paard het verkeer in ga. Ik ga natuurlijk gewoon oefenen, en hoop hier wat tips te krijgen. Nou is Zor wel wat gewend qua verkeer, maar een paard die echt totaaaal niet verkeersmak is, hoe los je dat op?

Ik ben benieuwd!

Jisabelle

Re: Hoe maak je een paard verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:46

ik zou beginnen om met het paard te gaan wandele zoveel mogelijk, als dit goed gaat zou ik proberen met zadel

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 20:51

Ja dat vind ik nog vrij logisch.. Maar wat ik vraag me juist af wat je kan doen als het niet goed gaat. Wat als het paard compleet doorslaat aan de hand, of onder het zadel, hoe los je zoiets op?

Jisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:53

dan zou ik de eerste x gaan met iemand die er naast loopt, of met een betrouwbaar paard dat zelf 100% verkeersmak is, zo heb ik dat ook geleerd

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:03

Ooef.. wil er niet aan denken als dat gebeurd!
Helaas heb ik hier wel ervaring mee..
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=100&t=1072574
Ook steigeren/bokken/springen aan m'n hand en al wat halsters stuk getrokken..

Maarja, waar jij natuurlijk mee zit.. wat moet je doen als zoiets gebeurd?
Je kan er bijna niet van te voren over nadenken, het gebeurd in een seconde en je weet gewoon niet meer wat je moet doen, probeer rustig te blijven.
Als je ernaast loopt: Naast de voorbenen blijven lopen. als ze wel trapt/steigert, raakt ze je niet.
: Als ze met je gaat rennen, éen hele harde ruk aan het halstertouw geven, als ze echt in paniek is zou ik vooral met je stem haar geruststellen, soms doet dat echt wonderen! Sowieso eerst met andere wandelen, zodat ze de buurt een beetje kent, dat scheelt zooooveel, dan zal ze ook minder snel schrikken!
Als je erop zit: Als ze eenmaal gaat springen of een loopje met je neemt, ook vooral je stem gebruiken, niet keihard aan de teugels trekken, daar maak je het alleen maar erger mee, gewoon goed achteroverzitten etc. (weet je vast wel :D) en dan haar proberen te 'sturen' naar een veilige plek, waar ze of even uit kan razen, of niemand in gevaar brengt. Als je bijv. op een fietspad naast een weg rijd, zorg dan dat ze koste wat het kost rechtdoor blijf gaan, en als ze nou echt helemaal los is geslagen probeer dan een beetje de verlichte zit aan te nemen (als ze in rengalop gaat) dan kan je vaak wat beter je evenwicht houden, dan stuiter je niet zo in het zadel, en heb je meer kans te blijven zitten.

Maar, als je een paar keer met andere paarden (die niet zo snel schrikken, en rustig zijn) op pad gaat, dan kent jouw paard de buurt sowieso beter :]

Hoop dat ik 't een beetje heb uitgelegt.. ;p
Succes!

Jisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:05

als ik ga wandelen, doe ik zowiezo voor de veiligheid een hoofdstel om & neem ik een zweepje mee, mijn pony is nog jong & mooet dus nog veel leren

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:06

Ja, hoofdstel is zeker een goed idee :]]
Zweepje kan ook wel handig zijn, maarja, sommige paarden reageren daar heftig op.. mijn vorige verzorgpaardje tenminste wel, dat maakte het alleen maar erger ;p

Jisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:07

maar elk paard kan op hol slaan, daar moet je niet over na denken, & vooral geen bang hebben want dat voelt het paard, alles rustig aanpakken, ik heb veel gepraaat met het paard tijdens het uitrijden, & alles wat eng is(voor paarden) doe ik heel hard zuchten & dan weet ze dat er geen gevaar is, ik ben meschien 3 a 4 x in totaal weze uitrijen & dit gaat super!

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:08

wandelen met alleen halster vind ik ook atijd riskant. Met mijn verzorgpony kon ik 2 jaar geleden altijd samen met een andere pony buitenrijden. Sinds die pony is overleden durf ik bijna de weg niet meer op omdat ze dan ook zo achterlijk gaat doen!
Ik heb ook een paardje van bijna 4, ik lees even mee hoe jullie verkeersmak maken. Ik moet er ook mee aan de gang...

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:09

begrijpt je paard als je hard zucht dat er niets aan de hand is, of hoort ze dan het gevaar niet meer?;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:10

Neem longeertouw mee als je aan de hand gaat lopen. Als er dan wat gebeurt rukt ze niet zo snel het halstertouw uit je handen ;)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:11

ik zet even een stipje..
die van mij is wel redelijk mak buiten..
behalve voor de normale dingen:
-rennende mensen
-fietsers die via achter langs hem komen
- autos gaat wel beter
- honden.. (dat komt omdat hij gegrepen is in sn been door de hond die verderop woont)..
verder heb ik nog geen gekke dingen gehad.
ben pas 3 x op hem naar buiten geweest. stappend..
vond het zelf de 1e 2 x dood eng.. en de 3e keer ging het al veel beter!~

wil zelf het ook eerst gaan opbouwen met halster en wandelen.
is wel beter heb ik ook een tijd gedaan..
maar als het goed weer blijft ga ik dat ook doen.
nu zijn ze ook bij ons sloten aan het graven en kan je er neit makkelijk door..
en die van mij word nogal gek als hij iets ziet wat ie eng vind..

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:12

twee weken geleden is onze pony gekomen en met had gezegd dat ze verkeersmak is, gewend aan honden ed. Echter sinds ze gekomen is schrikt ze van heel veel dingen en blijkt ze helemaal nog niet zo gewend te zijn aan dingen als wij dachten. Dus dat verkeersmakke zal denk ik ook wel tegenvallen. dus dit topic ga ik zeker volgen.

Jisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:13

mijn paard heeft alleen nog beetje angst voor grote vrachtwagen die harde geluide maken & putjes verder gaaat alles super goed

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:15

Klinkt heel herkenbaar! Toen ik voor de eerste keer op mijn paardje reed was hij nergens bang voor, ging hij overal langs. Nu heeft hij veel betere conditie en 'schrikt' hij ook van heel veel dingen;) Hij is wel aan het halster langs een drukke weg aan komen lopen, maar ik ben bang dat hij dat nu ook neit meer doet;)

Jisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:18

ik zelf vind een hoofdstel veiliger, want als een paard 1 x gaat, dan gaat die, tegenover een paard zijn wij mensen niks, & met hoofdstel heb je een beetje meer grip op het paard

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:20

Eerst zorgen dat het paard je vertrouwd en als leidfiguur ziet, dan pas verkeer opzoeken door op / langs de weg te gaan wandelen. Wat ook handig is is in een wei langs de weg zetten, dan wennen ze alvast aan allerlei auto´s, fietsers, brommers etc.

Jisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:22

wat je meschien ook nog zou kunnen doen, dat zijn allemaal kleine dingetjes, paraplus enz voor het paard houden & lege cola fles ofzo, allemaal die kleine dingen wat je op straat ook zou kunnen tegenkomen

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:29

Ik ben begonnen met kleine stukjes lopen. Dus een rondje waar veel auto's zijn. Mijn twenter is nu aan alles gewend. Ben begonnen met een auto naast hem, hem op de poetsplaats gezet en mijn auto op een paar meter afstand naast hem gestart. Zo kon hij 'wennen' aan het geluid. Daarna stukje gelopen aan de hand in het verkeer, laat je paard naar dingen kijken. Vind hij iets eng, stop dan even (wel goed kijken of er geen auto aankomt) en laat hem net zoalng er naar kijken tot hij het niet meer eng vind. Dan loop je er rustig naar toe.

Ik heb het onder het zadel gewoon altijd gedaan. Ben erop gaan zitten en zie wel hoe het paard reageerd. Vind hij het eng, dan draai ik om of ga ik naast hem lopen. Zorg dat het verkeer/enge dingen gewoon wordt. Alleen een paard is wel onvoorspelbaar. Je kan 99x van de 100 x rustig langs een plastic zak lopen met het paard, 1x vind hij het eng. :+

Wat heel belangrijk is, is dat jij ook vertrouwen erin moet hebben. Blijf kalm, wees rustig als je paard iets engs ziet. Ga je verkrampen, dan voelt je paard dat en gaat hij het zeker eng vinden. ;)

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:36

Mijn merrietje is nu bijna 1 jaar oud. Heb haar nu bijna 4 maanden. Voor die tijd was ze nog nooit in de hand geweest. Ze loopt nu netjes mee aan een touwtje en ik ga gewoon met haar de weg op. Het is een redelijk drukke weg, waar ze ook redelijk hard rijden en ze geeft er helemaal niets om.

ttpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:59

Elk paard reageert anders op de weg. Er zijn paarden die nergens van onder de indruk zijn en er zijn paarden die bij het minste of geringste al angstig zijn. Je krijgt een paard niet anders verkeersmak dan heel veel te oefenen. Je kunt in ieder geval beginnen met een schrik- en obstakeltraining in een rijbak. Je kunt dan oefenen in een veilige omgeving met begeleiding. Dan krijg je ook een goed beeld op welke manier jouw paard reageert als hij bang is en krijg je vertrouwen in jezelf hoe je een moeilijke situatie onder controle krijgt. Het belangrijkste is om zelf niet angstig te zijn. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan als je weinig ervaring hebt met het verkeersmak maken van paarden. Paarden reageren op de angst van de ruiter.

Je zou kunnen beginnen aan de hand. Zorg in ieder geval dat je touw lang genoeg is. Loop zelf niet aarzelend, maar heel kordaat voorop. Ga niet steeds achterom kijken om te zien wat hij nu eigenlijk aan het doen is. Pak je paard niet te kort vast. Maak altijd een knoop aan het einde van je touw. Eén hand plaats je net voor die knoop. Dan kan het nooit uit je hand schieten als je andere hand over het touw glijdt. Laat een verkeersmak paard mee gaan. Het kan echt moeilijker zijn een echt angstig paard alleen aan de hand te hanteren, dan onder het zadel achter een bomproof paard.

Als je voor het eerst de weg opgaat onder het zadel en je bent niet ervaren in het verkeersmak maken van een paard, ga dan altijd mee met een ander paard dat bomproof is. Die ruiter moet goed rekening houden met jou. Begin achter dat andere paard en als dat goed gaat, moet jouw paard voorop gaan lopen. Pas als dat goed gaat, ga je alleen naar buiten. Het kan voorkomen dat een paard het dan flink op een hinnikken zet. Dit is tijdelijk. Hij is dan alleen en dat laat hij merken. Pak dan ook niet een onbekende weg, maar de weg die je al meerdere keren hebt gelopen. Paarden hebben een zeer goed geheugen. Het kan inderdaad voorkomen dat je paard bij een vorige eigenaar in die omgeving verkeersmak is, maar dat hij sterk reageert op een onbekende omgeving.

Er zijn paarden die draaien razendsnel om en proberen dan weg te rennen. Er zijn paarden die ergens aarzelend op af lopen en als ze dan halverwege het gevaarlijke object zijn, proberen ze het alsnog op een rennen te zetten. Er zijn ook paarden die niet wegrennen, maar een felle schrikbeweging maken of door de schrik zich aan de voorkant laten vallen. De rem zit altijd op 1 teugel. Onthoud dat heel erg goed! Dat is zo belangrijk buiten. Je hebt een paar seconden om een paard om te zetten. Houd dus altijd goed het verkeer in de gaten. Weet wat er voor en achter je zit. Kies bij gevaar niet de kant van de sloot en niet de kant van het prikkeldraad. Vergeet de verkeersregels, veiligheid gaat voor alles! Op het moment dat jij denk 'is deze situatie nog wel veilig genoeg om er op te blijven zitten' dan is dat het moment om even af te stappen. Schaam je daar niet voor. Je kunt beter 10x voor niets afstappen, dan 1x te weinig. Voor de rest is het echt een kwestie van uren maken tussen het verkeer. Laat desnoods een ervaren ruiter op dit gebied eerst met je paard naar buiten gaan. Door angst ga je de verkeerde dingen doen. Soms moet je als je paard heel angstig is de teugels laten vieren. Geef je druk, dan zorg je juist voor een explosie. Alles gaat om timing en vertrouwen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:02

Mijn pony is nu 4 en ik wandel regelmatig buiten.
Met hoofdstel en hengstenketting. Over het algemeen heb ik het niet nodig, maar het is wel fijn om te hebben als het wel nodig is.
Jim reageerde heftig op groot verkeer. Gelukkig sta ik bij een boer, dus loop regelmatig langs trekkers. Hij kijkt er niet meer naar nu.

Auto's reageert hij niet meer op. Fietsers zijn soms nog spannend. Waar Jim wel heftig op kan reageren zijn paarden in een wei waar we langskomen :+

Mijn ervaring is: des te meer je buiten wandelt des te beter dat het gaat. Zo wennen ze er aan. Al is het elke dag maar 10 minuten.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 15:32

@ ttpaard: daar heb ik iets aan, super!! bedankt!

@ Amanda: het is idd een kwestie van oefenen en veel doen. Straks als het wat langer licht is savonds moeten we maar aan de wandel, dan is het ook iets rustiger bij de weg.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:41

De tip van in een wei zitten waar verkeer langs komt is zeker een werkende tip. Wanneer dit mogelijk is zou ik dat zeker doen.

Mijn jaarling vond als veulen auto's doodeng, vooral auto's die van voren kwamen. We zijn veel gaan wandelen samen met zijn moeder en hem en naderhand ook veel met mijn merrie ( die nergens van op kijkt, behalve wanneer ze een dag heeft overal van te schrikken ). wanneer er dan verkeer kwam voelde hij zich wat zekerder maar wilde dan vooral bij de merrie blijven schuilen. Alleen wandelen was echt een ramp, bij iedere tegenmoetkomende auto kwam hij steigerdend op je af, en zelfs met 4 maanden kan dat al hard aankomen. Heb hem toen met mijn merrie in een wei gezet waar redelijk verkeer langs komt, vrachtauto's en bussen ed. Ze mochten er 60 rijden op zo'n 4 meter afstand van de wei. Naar de eerste dag voor iedere auto weg te zijn gerend terwijl mijn merrie gewoon doorat zonder op te kijken, stond ook hij daarna gewoon gras te eten, soms keek hij nog eens verschrikt naar mijn merrie maar als hij zag dat het haar niks deed was het voor hem ook goed. Nu kun je met hem gewoon in het verkeer lopen, al zijn motors/ groot verkeer nog niet zo heel bekend voor hem en vind hij die nog wel spannend maar hij loopt er wel langs.