Meine @ work, voor het eerst op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariekje92

Meine @ work, voor het eerst op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 19:10

hallo, ik zal mij even netjes voorstellen.
ik ben Marieke en ben 16 jaar.
sinds een week heb ik een bijrijdpaard gevonden.

meine is een fries van ongeveer 10 jaar.
een ruin en +/- 1.67 hoog.

de foto's zijn van de 3de keer dat ik erop heb gereden.
de eerste keer heb ik ongeveer 10 minuten erop gezeten voor het gevoel.
afgelopen dinsdag heb ik er op gereden, en kwam er met een geweldig gevoel af.
liep heerlijk actief en lekker ontspannen naar beneden.
alleen, geen camera in de buurt.

vandaag weer gereden.
inrijden ging opzich wel, maar niet actief en helemaal niet scherp aan het been.
ook zakte hij door zijn achterbeen, even bij de eigenaresse nagevraagt, maar dit deed hij wel vaker.
hij struikelt dan over zijn eigen achterbeen.
hij was enorm hard in de mond, hield zich stijf en was met geen mogelijkheid lekker onstpannen te krijgen.
het ging echt voor geen meter, en baal nu dus als een stekker.
ook speelt het soms mee dat hij aan de rechterkant een oog heeft waarmee hij nog maar voor 20 % ziet.
vandaar dat ik nu eigelijk de foto's hier plaats zodat jullie mij op weg kunnen helpen. geen echte instapfoto's erbij, sorry :o .

eigen verbeterpuntjes:
- teentjes naar binnen
- handen omhoog
- omhoog kijken

hier zijn ze dan, de foto's:

Afbeelding
indraven

Afbeelding
miscommunicatie, dit vind ik echt erg. mijn houding en de pianohandjes.

Afbeelding
tussendoor ontspannen stappen

Afbeelding
Een te strenge binnenhand

commentaar is welkom, maar hou het wel een beetje netjes, ik doe echt mijn best voor dit paardje.
ben wel bereid om wat te leren :D

p.s actief naar voren rijden, wat was dat een drama vandaag. veel tempowisselingen gemaakt, veel overgangen. maar het hielp echt niet.
Laatst bijgewerkt door mariekje92 op 20-03-09 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Orchidee21Jarig

Re: Meine @ work, voor het eerst op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:17

fijn om te zien dat je niet teveel trekt met een paard wat stug in de mond is.
Probeer hem eerst actief aan het been te krijgen. Als dat lukt kun je van voren, vanuit een ontspanning, voorzichtig naar beneden gaan werken. Dat gaat ook makkelijker als ie goed aan het been is. Probeer toch naar voren te kijken, dan wordt je houding in 1 keer veel beter!
En verder vind ik het niet onaardig aangezien jullie nog maar een week bij elkaar zijn..
Komt wel goed hoor! succes

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:19

is dat een fries?
*D niet lelijk bedoelt hoor maar lijkt meer op een merens ofzo?
of komt het door de wintervacht?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:21

Ik vind je ook fijn met je handen :j (op de laatste foto even na dan :o)
Het enige wat ik zo kan bedenken is dat ik hem iets actiever in de achterhand zou willen zien. Wat meer van achter naar voor rijden.

Het 1e wat ik dacht dat hij was was ook een merens, maar dat komt volgens mij omdat hij zo hoog op de benen staat en een korte (dikke) nek heeft. Vertekend wat :P

mariekje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 19:24

ik heb toch heel snel het gevoel dat ik toch te sterk doe, en soms ben ik ook heel sterk in mijn handen (komt vaak terug bij foto's) vind het prettig dat dit niet zo overkomt.
maar toch echt een verbeterpunt, waar ik zelf ook heel erg over inzit !
het is verreweg van een merens,
Meine is een fries van het barokke type, een zoon van oege.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:57

Ik zou tijdens het ontspannen stappen toch een zeker contact bewaren ipv. de teugels laten hangen.. ziet er leuk uit verder :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:37

Probeer erop te letten dat je teugels nooit in een boogje hangen. Je bent heel bang dat je te hard bent met je handen, maar als je gewoon een licht contact houdt en de bewegingen van je paard volgt dan is dat juist fijn voor je paard. Je kunt hem dan veel meer begeleiden in welke kant hij op moet en in zijn stelling en buiging. Nu moet hij het als het ware zelf maar uitzoeken omdat je teugels vaak loshangen. Hier kan je paard onzeker van worden en daardoor minder voorwaarts zijn, zeker ivm dat oog. Je zult dit paard echt moeten leren jou te vertrouwen, jij leidt hem en hij vertrouwt erop dat alles dan goed komt.

Vanuit jouw ontspannen hand en je lichte contact kun je dan overgangen gaan rijden. Daarbij vooral heel streng zijn met je benen omdat hij daar niet zo goed op reageert. Dus 1 keer zacht drijven, geen reactie is meteen nog een keer harder drijven en evt tikje erbij. De bedoeling daarvan is dat je je paard even een beetje laat schrikken als hij niet luistert. Dus niet de halve bak doorslaan ofzo, maar wel dat je duidelijk reactie krijgt. Hij moet snappen dat dit gedrag niet getolereerd wordt. Daar mag je best even heel streng tegen optreden, dan kun je hem daarna op een zachte beenhulp rijden.

Als dat werkt en hij is goed voor je been dan kun je aan de aanleuning enzo gaan werken. Dan vraag je je paard zachtjes een beetje naar beneden en dan elke keer dat hij een andere houding aanneemt dan jij wil dan leg je je been eraan en sluit je heel even kort je hand om de teugel. Ook hier mag je paard best even een keertje schrikken van jouw hand, je moet je ophouding dus echt kort houden. Zodra hij dan weer loopt waar je wil laat je weer los.

Verder gewoon lekker veel overgangen blijven rijden en veel figuren. Suc6 met hem

mariekje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 22:48

ik heb ook heel veel foto's ertussen zitten, dat ik wel een hélé sterke hand heb, en ik wil het heel graag uit de ontspanning doen, en hem eigenlijk niet in de krul trekken. ziet er mooi uit bij een fries, maar ik wil het gevoel hebben, dat hij echt zijn kont eronder trekt en echt gaat lopen met impuls.

soms heb ik hem lopen waar ik hem hebben wil, maar dan zogauw ik minder ga worden in contact (lichter bedoel ik) dan doet hij zijn hoofd omhoog, dit doet hij ook als ik wat strenger blijf.

er valt zo veel aan te doen, ook aan mijzelf, dat ik door de bomen het bos niet meer zie !

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:29

mariekje92 schreef:
ik heb ook heel veel foto's ertussen zitten, dat ik wel een hélé sterke hand heb, en ik wil het heel graag uit de ontspanning doen, en hem eigenlijk niet in de krul trekken. ziet er mooi uit bij een fries, maar ik wil het gevoel hebben, dat hij echt zijn kont eronder trekt en echt gaat lopen met impuls.

soms heb ik hem lopen waar ik hem hebben wil, maar dan zogauw ik minder ga worden in contact (lichter bedoel ik) dan doet hij zijn hoofd omhoog, dit doet hij ook als ik wat strenger blijf.

er valt zo veel aan te doen, ook aan mijzelf, dat ik door de bomen het bos niet meer zie !

door de bomen het bos niet meer zien valt denk ik wel mee.. het is pas de derde keer dat je ermee rijd!! bij mij ging het ook niet zo vlot in het begin.

ik zou dat lekkere gevoel vast houden van de vorige keer toen het zo goed ging. elk paard kan wel eens een minder fijne dag hebben.

probeer van achteren naar voren te rijden. lekker te schakelen en veel voltes met stelling/buiging. Nageeflijk rijden komt vanzelf. en lekker kijken naar wat die kan.
veel plezier met je nieuwe vzpaardje,, gaat vast goedkomen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:42

Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik het knap vind dat jij je bewust bent van je sterke hand... Jij weet dat dit een werkpunt is en dat is de eerste stap om te verbeteren...

Daarnaast moet je ook kijken naar waar je rijdt en rechter op je paard zitten...

Probeer zijn achterhand ook wat te activeren en rij dus veel tempo wisselingen. En probeer op zit en been te rijden :).

Met een goede instructeur aan de kant komt het zeker goed met jullie...

Heel veel succes met je verzorgpaardje en welkom @ bokt :D.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:08

Wat zijn jullie een leuke combinatie mariek :D
Leuk voor je dat je weer een verzorgpaardje hebt gevonden! Jullie komen er wel, vergeet niet dat dit je derde keer pas is dat je erop zit. Ik kom gauw een keer kijken!

Liefs Reneetje!

mariekje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 13:30

MissAnnemijn schreef:
Ik zou tijdens het ontspannen stappen toch een zeker contact bewaren ipv. de teugels laten hangen.. ziet er leuk uit verder :)

dit doe ik vaker, als een paard een poosje goed werk heeft geleverd (+/- 10 minuten) dan laat ik ze lekker even aan een los teugeltje actief stappen, zodat ze even kunnen nadenken en even lekker kunnen ontspannen. een soort beloning dus, ik weet niet of dit fout is, maar ik vind het zelf ook fijn. kan ik zelf ook ontspannen als het niet goed gaat. en ondertussen werken aan mijn eigen houding. :o

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:08

Hmm, ik vind het er helemaal niet zo slecht uit zien!
Ik denk dat hij je gewoon uit probeerd. ;)
Indd, let op je handen en druk je hakken uit!
Maar, je hebt een nette zit en je zit er erg leuk op. :)

Goliath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:26

leuke combinatie zijn jullie ;)
probeer alleen je schouders wat meer naar achteren te houden en trotser te gaan zitten
maar verder vindt ik dat je een erg nette zit hebt.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:29

He, ik vraag me af waar deze fries vandaan komt. Ik ken namelijk precies zo'n zelfde dus dacht misschien is het dezelfde :+ Ik vind dat je netjes rijd, alleen soms val je wat voorover.

mariekje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:44

deze fries staat in Heemse,
in hardenberg.
volgens de eigenaresse heeft hij ook voor de deventer tram gelopen,
maar ik weet niet of deze informatie klopt !

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:48

Mag ik vragen waarom je een zadeldekje gebruikt en een bontje?
Dit komt meestal niet tengoede aan de ligging van het zadel! (in goed gelopen schoenen trek je immers ook geen dikke sokken aan)

mariekje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:53

zeker mag je dit vragen,

ik ben er zelf ook niet zo'n voorstander van, want ik voel het paard nu niet ;(

maarja, het is mijn paard niet.
dus als de eigenaresse wil dat er gereden word met bontje,
dan moet je daar akkoord mee gaan !

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:58

Ja, lastig, lastig! Zou toch zeggen wat ik net vermeld hebt! Het is inderdaad voor het doorvoelen van je paard, maar vooral aan de ligging van het zadel!

mariekje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 16:00

ik heb hier al over gesproken met de eigenaresse,
maar ze is nog steeds in de veronderstelling dat een bontje veel beter is.
het zadel blijft er goed om liggen, ik moet alleen er even een ander singeltje om.

ik mag al blij zijn dat ik haar paard mag rijden, dus ik denk dat ik het onderwerp maar even laat rusten.
maar bedankt voor je advies !

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:33

Mij lijkt het zadel te ver naar voren te liggen. Probeer iets relaxter te zitten, zet gerust in het begin je handen wat lager als je dat makkelijker vindt. Probeer te oefenen met een rustig contact tussen jouw hand en de mond. Goed voelen en blij zijn als je kleine stukjes je hand kan controleren. Het is wel een stuk makkelijker als je iemand op de grond hebt die je erbij helpt...

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:27

Het lijkt erg zadel naar voren. Ja ik geef toe je hebt pianohandjes :) maar dat had ik zelf ook heel lang.
Gewoon handen iets meer dragen en niet te streng aan de binnenhand. Hakken iets meer uitdrukken en wat naar achter leunen . Gr sanne

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:31

Je rijd lekker zacht in de mond.. geeft een fijn beeld! (op de laatste na dan.)
De aanleuning is er nog niet helemaal maar dat komt wel, ik zie veel liever dit dan een opgekropte te diep lopende fries!
De achterhand mag er wel iets meer onder, vel overgangen en schijnovergangen maken!
En let natuurlijk op je handen en voeten :)
Succes! :)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:35

Ik vind het er toch al wel fijn uit zien hoor ( tuurlijk er is nog veel werk aan de winkel maar dat komt allemaal wel ;))
Onze fries is ook van Oege ;)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 05:48

Ik lees veel over dat mensen het fijn vinden te zien dat je niet sterk in de hand bent, maar blijf wel contact houden. Je mag wel los zijn, maar wel blijven vragen.. niet trekken, maar vragen.. wat je trouwens op de laatste foto doet, ik ook goed!. en als hij nageeft, geeft jij hem weer wat de ruimte, zo kun je langzaam je handen naar elkaar toe brengen, maar blijf contact houden en blijf vragen om nageven.