Benen stil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje1995

Benen stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 13:12

Hey!
Met de draf, als ik dan ga lichtryden, gaan myn benen naar voor(als ik ga staan) heeft iemand dit ook? Of weet iemand hoe je dit kan verhelpen, want het is best wel vervelend omdat het ook gewoon na een tydje vermoeiend wordt, en ik kan ze ook niet zomaar stil houden. Met de draf zit ik wel vaak met m'n beugels te ver naar m'n hak toe, mar als ik ze aan m'n teen doe, heeft het ook geen effect. Ik hoop dat iemand my hiermee kan helpen, want het is echt heel irritant!
x :#

Storm

Re: Benen stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:07

Ligt ook aan welk zadel je hebt, een zadel met voldoende kniewrong maakt het bijna onmogelijk om met je benen naar voor toe te gaan. Let er sowieso wel op dat je je rug niet naar achter brengt als je gaat staan, dan gaan je onderbenen ook meer naar voor toe.
Als je op de manege rijd en je hebt dit probleem, zou je kunnen kijken of je je beugels iets korter of langer kan maken, misschien dat het helpt, ook kan je aan je rijinstructeur vragen hoe je het op kan lossen. Als je een eigen paard hebt, kan je eens kijken of je kniewrongen wel dik genoeg zijn en eventueel je zadel inruilen voor een ander.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:11

Zoals je het vertelt ga je bij het lichtrijden te veel in de beugels staan. Waarschijnlijk "doe" je teveel tijdens het rijden.
Je moet je paard/pony je een stukje uit het zadel laten wippen en niet teveel gaan staan.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:02

Ik ken het probleem! Ik moest oa. proberen zonder beugels te rijden en daarnaast werkt een instructrice die je er constant aan herinnert ook wel :o

Floortje1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 22:06

MissAnnemijn schreef:
Ik ken het probleem! Ik moest oa. proberen zonder beugels te rijden en daarnaast werkt een instructrice die je er constant aan herinnert ook wel :o

Hoe bedoel je mzonder beugels ryden? hoe wil je dan gaan licht ryden? :o

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:16

Gewoon, met je zit omhoog komen. ;)
Ikzelf heb dit heel erg op de manege waar ik rijd, daar hebben ze echt vreselijke zadels namelijk.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:59

Als je met je zit omhoog moet komen, betekend het dat je teveel met je knieën knijpt, en je mag nooit met je knieën knijpen, alleen aanleggen. Anders druk je namelijk je billen omhoog en kan je nooit een diepe stille zit krijgen. Dus die oefening heeft echt totaal geen zin.
Als je zonder beugels wil rijden, juist je been lang en los laten hangen. Diep op je billen blijven zitten en buikspieren lichtjes aanspannen. Je bekken kantel je iets naar achter toe.
Dit kan je alleen oefenen op een paard die los door zijn lijf loopt, ander stuiter je alle kanten op en doe je het paard zijn rug geen goed.

Floortje1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 09:49

Storm76 schreef:
Als je met je zit omhoog moet komen, betekend het dat je teveel met je knieën knijpt, en je mag nooit met je knieën knijpen, alleen aanleggen. Anders druk je namelijk je billen omhoog en kan je nooit een diepe stille zit krijgen. Dus die oefening heeft echt totaal geen zin.
Als je zonder beugels wil rijden, juist je been lang en los laten hangen. Diep op je billen blijven zitten en buikspieren lichtjes aanspannen. Je bekken kantel je iets naar achter toe.
Dit kan je alleen oefenen op een paard die los door zijn lijf loopt, ander stuiter je alle kanten op en doe je het paard zijn rug geen goed.

Okay! Dankjewel! Ik zal het is uitproberen!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:46

metje knieen naar beneden rijden...dat ze wijzen naar de grond, dan leg je je onderbeen vanzelf naar achteren...verder je bovenbeen lang maken..

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:35

Ik heb dit probleem ook

@tylando, met knieën naar beneden rijden helpt niet echt bij mij.
Kan dat komen doordat ik mijn knieën niet 'aanknijp' maar eerder van het zadel 'afsteek'?

Met doorzitten blijven mijn benen een stuk makkelijker stil liggen

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:31

als je je bovenbenen lang maakt en iets opent sluitenj e knieen makkelijker aan....en als je je knieen dus naar de grond laat wijzen ( bij wijze van spreken ) gaanje onderbenen automatisch naar achter...je zult het merken aan je zit...je zit dieper en hebt meer contact me de rug van het paard...

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:35

tylando schreef:
als je je bovenbenen lang maakt en iets opent sluitenj e knieen makkelijker aan....en als je je knieen dus naar de grond laat wijzen ( bij wijze van spreken ) gaanje onderbenen automatisch naar achter...je zult het merken aan je zit...je zit dieper en hebt meer contact me de rug van het paard...
Okee, tot zover snap ik het, maar als je gaat lichtrijden, hoe kom je dan omhoog? Ik ga dan snel doorzitten namelijk

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:38

Ik heb hetzelfde probleem...

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:09

Hier wat ik ook last van me dat ik me balans telkens vrij verloor hier heb je 2 oplossingen.

1; Controleer je stijgbeugels misschien dat je teveel in gaat staan kan het zijn ze net iets te kort zitten.
(de teugels rekken der tijden zich uit dus moet zo nu en dan herkeken worden)

2; Als je merk 1 been niet goed op de stijgbeugel blijft ga dan met je lichaam ietsje naar de kant van je been zitten.

Hoop je e rwat aan heb.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:17

is moeilijk uit te leggen maar probeer het...zodra je onderbenen lang zijn moet je je knieen wel aansluiten en daardoor kan je ook lichtrijden....

en even de lengte van je beugels controleren...een gaatje korter is vaak beter, maar dat ligt aan jezelf....
en wat KEnsha ook zegt...als je aan 1 kant problemen hebt met je beugel , meer op dat zitbeenknobbeltje gaan zitten......controleer of je wel goed recht in je zadel zit....