Overspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D_nnicke

Overspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 22:36

Ik heb een probleem.
Ik rij op een arabier die van de renbaan afkomt.
Ik rijd er nu dresuur mee. De stap en draf gaan heel goed.
Maar als je dan aanspringt in de galop springt die vrijwel gelijk verkeerd.
Als je der aan de langeteugel laat aanspringen springt ze wel goed maar dan kijkt ze alleen maar naar buiten.
Als je der met normale teugel rijd en stelling naar binnen vraagt, springt ze achter over en valt ze gelijk terug naar draf.
Maar als ik geen stelling vraag verbuigt ze zich helemaal.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

PLUKdeDAG

Re: Overspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:52

Op de renbaan geven ze geen been, maar laten ze aanspringen door het gewicht naar voren te verplaatsen, dus waarschijnlijk begrijpt ze je hulpen gewoon niet. Misschien kun je haar aan de longe wat stemhulpen aanleren voor de overgangen en die dan combineren met je hulpen? En dan steeds minder stem en steeds meer beenhulp.
Met dat terugvallen en omspringen hetzelfde. Misschien eerst lekker op een recht stuk in het bos ofzo galoperen en daarna ergens op een volte en stelling enzo gaan vragen? Dan is ze al lekker vooruit en neemt het misschien makkelijker op?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:06

mijn paard springt ook om de haverklap over, zeeeeer irritant...
Wat ik vaak doe is te veel mn binnenteugel erbij, en dan heeft ie de gelegenheid om om te springen, t heeft wat met evenwicht te maken bij mijn paard, dus ik pak juist de buienteugel er wat bij en je blijft met je buitenbeen achter de singel...

Zo doe ik het, maar ik weet natuurlijk niet hoe het precies bij jouw paardje zit...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 01:05

even een kleine stip. loop op dit moment met mijn merrie ook tegen het probleem aan dat ze steeds overspringt als we langer door galloperen. ( voornamelijk op de lange zijdes)

enige tip die ik altijd heb meegekregen was iets stelling naar buiten, maar dit werkt absoluut niet bij de mijne, springt juist nog sneller over :=

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:15

hmm, goed je buitenbeen achter de singel houden, en misschien kleinere stukjes gallopperen, op het moment dat ze het goed heeft gedaan goed belonen en weer aanspringen, dat mag ook wel eens bij de mijne helpen, voor de rest weet ik het dan niet echt... veel succes met oefenen!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:34

maar hoe ga je van die korte stukjes over op de langere? opbouwen lukt hier niet, zodra er een lange zijde komt, springt ze over :?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:26

ik zou op de langere zijde een stukje galloperen, en halverwege draven, als ze het goed doet.. en steeds zo stapjes verder...

wat ik ook af en toe moet doen met de mijne, is als ie omspringt, door laten gaan, laat um maar in die verkeerde galop zitten, is des te rot voor hem (en ook wel voor jou maargoed) en de hulpen blijven geven.. ik heb vaak alle hoeken van de bak vliegensvlug gezien, maar hij sprong dan op een begeven moment wel terug.. t is gewoon even rot, maar je moet t wel doorzetten..

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:52

Bij het aanspringen géén stelling naar binnen vragen eerder contra niet overdreven. Zo krijgt het binnenachterbeen de ruimte om naar voren te komen.(zo moet je ook wissels rijden)!!