Voordeel van nagevelijk aan de lange teugel lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Voordeel van nagevelijk aan de lange teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:27

Ik ben bezig om de ontspanning in mijn paard te rijden als het ware, gezien ze een stresskip kan zijn.
Ik doe dit door bitloos (met bit kan vast ook prima) aan de lange teugel te rijden, maar wel met een zogenaamde contact teugel en enige nagevelijkheid, verder zorg ik dat haar achterbeen erbij blijft.
Qua ontspanning werkt het eerlijk waar super, alles komt los in de rug, buik noem maar op.

Maar wat heeft het nog meer voor voordelen en/of nadelen? Ik ben namelijk een simpele dressuurruiter en heb me nog niet zo verdiept in andere methodes van rijden.
Wel merk ik dat mijn paard hier gigantisch goed op reageert, beter dan verwacht.

Dit rijden is overigens te vergelijken met de ontspanning die je bij het longeren wilt verkrijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:33

Ik weet niet zeker of ik wel helemaal begrijp wat je bedoelt maar in ieder geval: ik rijd momenteel mijn paard ook met een redelijk lange teugel, wel met licht contact maar minder dan ik normaal gesproken zou doen. De reden hiervoor is dat hij heel erg op de voorhand is gereden de afgelopen vier jaar, ik heb hem nu bijna twee weken en inmiddels is zijn hoofd al wat rustiger (minder zoekend naar steun, want dat krijgt het niet) en slingert hij ook al wat minder. Oftewel: hij loopt al wat meer in evenwicht dan voorheen. Deze oefening gaan we er in houden, hij leert er goed van op vier pootjes lopen :j Uiteraard werkt het het best in combinatie met voldoende impuls aan de achterkant.Daar schort het nog wat aan maar ik wil niks forceren, paard heeft vier jaar lang nauwelijks wat gedaan :=

TeeGee

Re: Voordeel van nagevelijk aan de lange teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:37

PP > RT-D

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:49

Wij hebben dit ook een tijd met onze pony gedaan, zodat hij weet dat hij kan nageven en dat hij dan op de achterhand kwam. Ik moet zeggen, halsstrekken in een dressuurproef is altijd iets wat hij heel goed doet. :j

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:47

Als je je paard aan de lange teugel nagevelijk rijdt, zal hij zijn hals omlaag brengen, je kunt hem dan heel moeilijk op de achterhand rijden, omdat al het gewicht voorop is, je kunt hooguit een actief achterbeen krijgen...

Door het laag instellen, krijg je een mooie bolling in de rug, hierdoor wordt het voor het paard makkelijker om het achterbeen nog verder eronder te zetten, bij voldoende impuls, zal het paard steeds verder zijn achterbeen eronder plaatsen en op deze manier zichzelf steeds verder oprichten, zijn hoofdhals houding komt dus weer omhoog, het paard zal eerst horizontaal komen, en bij correct rijden uiteindelijk op de achterhand, omdat de hoofdhals houding naar boven is gericht, is er dan dus meer gewicht op de achterkant en heb je dus een paard dat op zijn achterhand loopt...

Olana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:42

Ik rijd een paard ook altijd eerst laag. heb het liefst dat ze kunnen halsstrekken met de neus over de grond. dat is eigelijk de basis van de verdere dressuur. Vanuit daar kun je je paard makkelijker oppakken. En het is fijn dat je hem daar laag lekker ontspannen kan rijden. Ook op bijvoorbeeld vreemd terrein kan je hem dan makkelijker ontspannen krijgen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:25

Je moet aanspanning hebben van achteren naar voor ja,zonder te trekken voor.Het begin is dus voorwaarts/neerwaarts rijden..hoe neerwaarts hangt van het paard af.Als alles lekker loskomt en hij laat z'n hals vallen terwijl je wel contact houdt dan zit je goed.