Discussie over het plaatsen van de schouder, hoe en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pasdedeux

Discussie over het plaatsen van de schouder, hoe en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 16:06

In verschillende stromingen kom je het plaatsen van de schouder tegen in het verhaal van rechtrichten. Toch zitten er hier wel verschillen tussen. Dat je schoudervoor inzet als de achterhand van een paard naar binnenkomt weet iedereen, maar hoe voeren jullie dit precies uit. Op welke teugel heb je de meeste druk? Breng je beide teugels naar 1 kant, komt er 1 tegen de hals en de ander van de hals af en op welke teugel is dan de meeste druk? Altijd de buitenteugel? Als je een keertwending naar rechts inzet, plaatsen jullie dan ook eerst de schouder naar links alvorens de keertwending in te zetten of is dit voor jullie nieuw? Antoinne de Both werkt ook veel met het plaatsen van de schouder maar daar lijkt de teugel die tegen de hals ligt altijd het meest te doen en het meeste druk te hebben, klopt dit? Is dit een verschil met modern? Kortom het lijkt me leuk eens te discusseren over het plaatsen van de schouder om zo verschillen en overeenkomsten in verschillende stromingen te ontdekken en hopelijk een hoop te leren. Brand los! :D

Don_Marcello

Re: Discussie over het plaatsen van de schouder, hoe en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:38

Wat er nog bijkomt is hoe je teugels gebruikt. In de AR gebruiken we de teugel voornamelijk om de schouder te plaatsen en niet om aan het bit te trekken. Druk betekent dan de druk van de teugel tegen te hals, zoals neck reining in de western. Als een AR instructeur het heeft over "druk" van de buitenteugel bedoelt hij dus letterlijk de druk van de teugel tegen het lijf van je paard, en niet het gewicht in je hand om via de buitentegel aan de buitenkant van het bit te trekken.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 23:45

Klopt ik moet zeggen dat ik ook met het schouder plaatsen druk tegen hals (met de teugel dus) deed, maar ook als dit toevallig de binnenteugel was. Nu moet ik goed in de gaten houden wat de buitenteugel is en inderdaad toch druk houden op de buitenteugel (en dan dus met de hand). Neem de oefening schouderbinnenwaarts op de binnenhoefslag rechtsom. Je rijdt eerst een schouderbinnenwaarts, dan is de schouder links van het paard, je linker teugel, buitenteugel tegen de hals en die ook het meeste op druk. Nu ga je over van een schouderbinnenwaarts naar travers en je wilt dat de voorbenen dezelfde baan aanhouden. Je plaats schouder naar rechts. Heb jij marcel dan druk op de nieuwe binnenteugel omdat die tegen de hals aankomt in het omstellen?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:14

Er zijn verschillende manieren om de schouder te plaatsen. Wat DM omschrijft over druk tegen de hals is volgens mij niet specifiek iets uit de AR, ik doe nl precies hetzelfde.

toverwoord voor mij is controle (en dan kun je idd gaan rechtrichten) dus ik begin al vrij vroeg met het kunnen plaatsen van de schouder, zowel naar binnen toe als naar buiten. Bij een jong paard houd ik mijn hand wat lager bij de schouder, en krijg je op die manier meer "druk", bij een verder opgeleid paard worden de hulpen fijner en blijft je hand op z'n plaats (tenzij nodig) In feite rijd je elke wending "van je buitenkant [=hand én been] af".

Waar ik wel heel erg op let is dat ik stop met de hulp zodra het paard begint te draaien in de schouder. Ik wil namelijk dat het paard recht wordt op z'n eigen benen, en niet op mijn ondersteunende correctie. (dat is ook meteen een van de vele dingen die ik op AdB tegen heb) Ook verderop als je meer oefeningen gaat rijden mag hij niet in mijn buitenteugel steun zoeken en daarop recht worden, maar zal ik hem steeds kleine stukjes corrigeren om het hem dan weer op z'n eigen benen uit te laten zoeken.

Je kunt een paard ook naar buiten stellen om de schouder naar binnen te zetten. Ik doe dat zelf vooral bij paarden waar de controle nog niet heel fijn is, als de schouder naar binnen gaat kun je vervolgens de stelling en buiging weer rustig overnemen naar de binnenkant. Je moet daarbij een beetje oppassen dat het geen "symptoombestrijding" wordt, ik zie nog wel eens mensen bij een paard dat eigenlijk gewoon niet nageeflijk is op de buitenkant even snel het hoofd naar buiten halen. Daar los je het eigenlijke probleem niet mee op. Bij verder gereden paarden vind ik het wisselen tussen schouderbinnenwaarts en renvers een fijne oefening.

Ik leer ze ook al vrij snel om in galop een soort "achthoekige voltes" te draaien van mijn buitenteugel af, waarbij in eerste instantie de stelling licht naar buiten blijft, bij verder gereden paarden die meer verzameling kunnen hanteren stel ik ze langzaam om naar binnen.

Zoals bij alles in de sport vind ik niet dat er 1 manier is, er zijn verschillende aanpakken die je afhankelijk van de situatie en het paard kunt toepassen. De rode draad erachter blijft wel steeds hetzelfde.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 10:58

Equimotion schreef:
Zoals bij alles in de sport vind ik niet dat er 1 manier is, er zijn verschillende aanpakken die je afhankelijk van de situatie en het paard kunt toepassen. De rode draad erachter blijft wel steeds hetzelfde.

Dat is absoluut waar het verbaasd me alleen wel hoeveel instructeurs het plaatsen van de schouder niet eens gebruiken in hun lessen, terwijl het een basisvoorwaarde is om een paard goed recht te krijgen. Zelf rijd ik trouwens modern om het maar even zo te noemen in ieder geval niet AdB

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:32

Plaatsen van de schouder doe ik meestal met m'n benen..bij de lengtebuiging bijvoorbeeld op de volte.Dan laat ik het paard buigen {in de schouder en het lijf} om mijn binnenbeen,naar mijn buitenteugel toe.
Ik rijd het paard altijd meer naar de teugel toe die hij niet wilt aannemen,daar gebruik ik onder andere het wijken en schouderbinnenwaarts voor.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 00:03

Niet rot bedoeld maar plaatsen van de schouder kun je niet met je benen, simpelweg omdat de schouder voor je benen zit. Een paard buigt inderdaad om het binnenbeen heen op een volte en je rijd dan je paard naar je buitenteugel toe maar het plaatsen van een schouder doe je toch echt met een teugel, bv die buitenteugel. Het naar de teugel toerijden die het paard niet wil aannemen is heel erg goed en ook hoe het hoort maar dat is niet wat ik bedoel of ik begrijp je niet goed. Ik heb het hier niet over een paard dat ongelijk in aanleuning is ofzo.
Zie in de begintekst het voorbeeld met de keertwending naar rechts. Ik leer nu om eerst de schouder naar links te plaatsen om zo ruimte te geven aan het binnenachterbeen, de achterhand al in de goede richting te krijgen en dan pas de gehele voorhand mee naar rechts te nemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:50

Jij bedoelt dus het verzetten van de schouder zoals je bijv. in een galopwissel kan doen.Sorry dan begreep ik je inderdaad verkeerd.Komt omdat je ook rechtrichten en druk op de teugel in je verhaal meeneemt.Als ik een paard verzet in de schouder dan doe ik dat ook niet alleen met de teugels maar ook met gewicht.Maar de schouder eerst naar links zetten en dan een keertwending naar rechts maken is niet zo verkeerd lijkt me.Je creeert dan inderdaad ruimte voor het binnenachterbeen om door te stappen.

Chikaaa101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:26

Hallo ik zit al best wel lang op paardrijden alleen ik vergeet steeds wat de binnen en buiten hand is.
Bij mij op paardrijden geven ze ook wedstrijden alleen ik durf er niet aan meetedoen omdat ik steeds vergeet wat de binnen en buiten hand is.

XXXChikaaaa

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:02

Chikaaa101 schreef:
Hallo ik zit al best wel lang op paardrijden alleen ik vergeet steeds wat de binnen en buiten hand is.
Bij mij op paardrijden geven ze ook wedstrijden alleen ik durf er niet aan meetedoen omdat ik steeds vergeet wat de binnen en buiten hand is.

XXXChikaaaa

offtopic, maar, als je in een bak rijdt, is de buitenhand aan de kant van de muur/hek. :')