D.C. Con Amore (Tango x Cabochon) weer eens!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Pansy_

D.C. Con Amore (Tango x Cabochon) weer eens!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:16

Na ongeveer 3 maand geleden dit topic te hebben geplaatst: [ITP] Mijn nieuwe aanwinst!! D.C. Con Amore [Tango x Cabochon]
Is het wel weer eens tijd voor een leuk topic van mijn lieve schat!

Ik plaats dit bij HAW, omdat ik wel benieuwd ben hoe anderen naar deze foto's kijken, en wat ze ervan vinden.
Dus ik zou graag reacties willen :D

Even wat info:
D.C. Con Amore (de reden waarom we deze naam hebben gekozen is te vinden in mijn profiel) is een merrie van 4,5 jaar, nu 4 maand van mij. Toen ik haar kocht was ze kort zadelmak en had weinig gedaan. Ik heb rustig de tijd genomen om haar te leren kennen (mede door haar sensibele karakter). Ze heeft tijd nodig gehad om te wennen, maar het gaat echt iedere keer beter!
Op dit moment zijn we wat harder aan het trainen (we hebben geen haast).
Qua niveau zijn we niet heel veel hoger gekomen. Wel beginnen we een team te vormen, we vertrouwen elkaar steeds meer, luistert ze goed, kunnen we beter sturen en overgangen rijden, en loopt ze veel meer in balans.
Ik ben nu echt al super gek op dit dier, en ondanks dat ze best heel sensibel is, heb ik er geen moment spijt van gehad dat ik haar heb gekozen! Het is echt een ontzettend lief dier, die heel hard voor je wil werken en alles snel oppikt.

Ze is trouwens ongeveer 1.70m. (ik ongeveer 1.66m.)

Haar afstamming is Tango (Jazz x Contango) x Mezelma (Cabochon x Zeoliet).

Gisteren heb ik gereden, en sinds kort doe ik dat overdag. Dit brengt wat spanning mee, 's avonds is ze braver en rustiger.

Nog even kort:
Ik longeer haar ongeveer om de dag, en soms (steeds vaker) stap ik er na de tijd even op. Op dit moment zijn we wat bezig met balkjes draven, wat érg leuk gaat! Met rijden ben ik bezig met haar bezighouden, en steeds iets moeilijkere bochten rijden.
Ik ben dus nog niet bezig met bijvoorbeeld een actieve achterhand! We zijn puur aan elkaar aan het wennen, en ik probeer haar op een fijn tempo te laten lopen. Vooral probeer ik dat ze de ontspanning opzoekt, en dat ze soms gaat zakken voor. Haar niveau is echt nog maar zadelmak, en nog lang geen B!
Problemen hebben we niet, alles gaat beter dan gepland! :)
Op dit moment les ik trouwens nog niet, komt binnenkort weer. Ik vind het persoonlijk slimmer om eerst beter op elkaar ingespeeld te raken, en iets meer te kunnen met rijden.
Ohja, ik heb ook nog een nieuw zadel (bredere boom), waar ik nog een klein beetje aan moet wennen. Ook heb ik sinds kort mijn laarzen weer aan (had vaak chaps aan), omdat ik snel ga rommelen met mijn benen met chaps. Met laarzen heb ik dat niet. Maar aan die laarzen moet ik ook weer wennen, ze zijn nog niet eens helemaal goed ingelopen.
Ik moet ook erg wennen aan haar galop, en omdat we nog niet zoveel galopperen onder het zadel, duurt het even voordat ik lekker kan zitten in de galop denk ik. Op zich vind ik het niet heel erg, als ik haar maar niet stoor in de beweging en niet uit evenwicht raak. Daarom zit ik soms iets voorover, om mezelf een klein beetje lichter te maken en iets te staan, zodat zij onder me door kan galopperen.
Ik wil hier graag mee oefenen, maar het valt niet mee op een jong paard waarbij je moeite moet doen om haar in de galop te houden.

Nog 1 laatste dingetje:
Het leuke is dat ze steeds mooier wordt! Haar voorpluk, wat eerst een soort babykrulletje was, is nu een voorpluk geworden! Ook is de rest van haar manen erg dik geworden, en is haar staart veel voller! En ze glanst ontzettend mooi!
Hier eventjes 2 vergelijk-foto's van haar voorpluk:
24-11-2008: http://www.freewebs.com/jolanda1990/IMG ... 0klein.jpg
26-02-2008: http://www.freewebs.com/jolanda1990/Con ... 0klein.jpg

Oke, nu hoop ik dat ik niks vergeet!
Hier de foto's! De linkjes zijn niet minder mooi!

voor het longeren:

1. Afbeelding

2. http://img8.imageshack.us/img8/2326/rij ... 320090.jpg
3. http://img18.imageshack.us/img18/2326/r ... 320090.jpg
4. http://img6.imageshack.us/img6/2326/rij ... 320090.jpg
5. http://img16.imageshack.us/img16/1289/r ... 320091.jpg

Longeren:

6. http://img21.imageshack.us/img21/1289/r ... 320091.jpg

7. Afbeelding

8. http://img11.imageshack.us/img11/1289/r ... 320091.jpg

9. Afbeelding

10. http://img23.imageshack.us/img23/6562/r ... 320092.jpg

Voor en tijdens het rijden:

:+:
11. Afbeelding

12. http://img25.imageshack.us/img25/6562/r ... 320092.jpg

13. Afbeelding

14. http://img22.imageshack.us/img22/2461/r ... 320093.jpg

Even halthouden tussendoor
15. Afbeelding

16. http://img7.imageshack.us/img7/2461/rij ... 320093.jpg
17. http://img8.imageshack.us/img8/3491/rij ... 20093f.jpg

18. Afbeelding

19. Afbeelding

20. Afbeelding

21. http://img8.imageshack.us/img8/839/rijd ... 320095.jpg

Kleuren kloppen niet helemaal, maar ze is wel stoer hier
22. Afbeelding

en een lekker galopje
23. Afbeelding

En galopje moeilijke kant
24. Afbeelding

25. http://img25.imageshack.us/img25/5743/r ... 320094.jpg

Ik hoop dat jullie de foto's mooi vinden!
http://www.freewebs.com/jolanda1990

Vithou

Re: D.C. Con Amore (Tango x Cabochon) weer eens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:21

Hele leuke foto's let wel op je tenen, en in de galop niet voorover vallen :)

Maar vergeleken met jou issie wel een reus zeg :P :oo!
Leuk setje trouwens :D :o

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:27

Dankjewel voor je reactie!
Over het voorover 'vallen' had ik al een stukje geschreven (is een beetje lange lap tekst geworden, dus snap dat niet iedereen het leest O:) )

Mijn tenen moet ik inderdaad op letten, ben ik vergeten te zeggen.
Ik heb altijd netjes mijn tenen naar voren gehad, maar heb nu een hele tijd niet of weinig gereden, waardoor mijn spieren allemaal niet meer zo goed meewerken :Y)
Ik ben hier ondertussen wel een beetje mee bezig, en wil, als ze wat verder is, hier weer meer aan gaan werken.
Maar ik wil niet dat dat op dit moment ten koste gaat van mijn concentratie en balans.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:34

Ziet er goed uit, lekker ontspannen gaat ze, mooi lang en laag.
Je hebt een heel fijne hand lijkt het, je paard zoekt ook echt steun aan je hand. (bedoel ik niet dat ze hangt maar via de teugel wacht op jouw commando)

Mooi paardje ook, longeren ziet er veelbelovend uit, daar gaat ze wat meer bergop en wat actiever van achter.
Dat ze dat onder het zadel nog niet doet is natuurlijk logisch, heeft wat tijd nodig en zoals je nu gaat gaat het super! Ga vooral zo door!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:50

Bedankt voor je reactie! :)
Bij het rijden ben ik inderdaad vooral bezig met de ontspanning, bergopwaarts komt nog wel.
Ze is trouwens ook heel licht in de hand, erg prettig! En ik vind het belangrijk dat ik zelf 'los' ben voor, zodat ze niet op mijn hand kan hangen, en ze op eigen benen leert lopen. En dat gaat tot nu toe erg goed!

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:06

Ziet er goed uit hoor, een mooi rustig ontspannen beeld, en goed van je dat je het zo geleidelijk op pakt. Dat komt helemaal goed ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:04

Wat een heerlijk dier en mooie combinatie vormen jullie samen! Rijtechnisch heb ik niet zo heel veel op te merken, punten zijn al genoemd. In de galop blijven zitten is nog het belangrijkste denk ik, maar dat komt wel.
Succes!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:08

Ben het helemaal eens met Haike. Vind dat je het ook goed oppakt door met bodyprotector te rijden en daarnaast even ontspannen longeert met de pessoa. Geen druk, maar wel ondersteunend.

Ga zo door!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 10:01

Bedankt allemaal voor de lieve reacties! :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:29

Ik vind het er echt super ontspannend uit zien! Toen ik je lap tekst las dacht ik even dat het paard erg protesterend eruit zou zien aangezien jij melde dat je probeerde om hem van voor iets meer te laten zaken, maar dat doet ie al supergoed! ik vind dit echt een mooi beeld voor een paard dat net onder het zadel is. Ik zie vaak dat alles snel, snel, snel moet, maar een relaxt tempo is veel beter en fijner voor het paard.
Verder vind ik ook dat je er erg netjes opzit! Je hebt een mooie houding, op een paar puntjes na dan, maar dat is al genoemd.

Veel succes verder en ik hoop snel meer te zien!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:30

Ik heb al je tekst ook niet gelezen. Maar dat hoeft ook niet. Het ziet er gewoon heel erg prettig uit!

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:40

Geweldig paard met een fantastische naam!

Jullie komen er wel, ziet er zeeeer ontspannen uit, heeeel erg netjes, ga zo door :D

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 00:45

Bedankt allemaal!! :o

Rena100; ik heb er inderdaad bij haar voor gekozen om écht rustig te doen. En als ik dat in mijn hoofd heb, dan is het ook zo ( :D ), dan is het niet over een week zo dat ik toch ineens wel sneller wil. Als ik voor mijn eigen 'roem' zou gaan, zou ik idd sneller willen, maar ik wil gewoon dat mijn paard steeds beter wordt! En het gaat niet om mij! :) Voor mij is het belangrijk dat ik zie dat mijn paard plezier heeft, dat we een team worden, en dat ze vooruit blijft gaan.
En het gaat echt ontzettend goed! Ze doet ontzettend hard haar best, en als ik de foto's van 4 maand geleden (toen ik haar kocht) weer bekijk, zie ik echt veel verschil! :)

Ze heeft een hele andere kleur (andere gloed, andere glans) gekregen, ze glanst óntzettend, ze kijkt rustig en relaxed uit haar ogen, is ook veel rustiger geworden, vertrouwd mij steeds meer, en ze loopt veel meer in balans, schrikt veel minder, en als ze schrikt, schrikt ze minder erg. Ook kan ze beter met spanning omgaan, dan zie je haar bijna denken 'ontspannen, ontspannen' en dan doet ze haar hoofd laag en wordt rustig. Als ze iets eng vind komt ze vaak naar mij toe, en ze zet veel minder snel een onderhals op!
Ik ben echt ontzettend trots op haar! Ohja, ze is ook nog ondeugend geworden :Y) Vind ik altijd leuk, mijn pony was ook al zo'n clown, en eigenlijk worden alle dieren ondeugend als ze bij mij in de buurt zijn.. Ik vind het leuk, ze genieten dan duidelijk, echt van die stralende oogjes!

Maar fijn dat jij (en anderen die reacties geven) het er mee eens zijn dat rustig aan doen goed is :)

Over mijn houding: dat moet idd verbeteren, maar wat ik nu belangrijk vind, is dat ik haar niet in de weg zit. Ik zit mee met haar, en zit (gelukkig!! was ik echt blij mee toen ik er weer opstapte nadat ik een tijd niet had gereden) goed in balans.
Wat ik ook wel fijn vind, is dat ik merk dat als zij wegschiet, dat ik niet aan de teugels ga trekken/hangen, maar ik blijf zitten, ga mee met de beweging en ga dan rustig (wat dieper) zitten en neem de teugels wat aan. Vroeger was de eerste reactie toch de teugels vastpakken, omdat ik dan mijn evenwicht even verloor.

Jullie merken het vast al wel, ik ben echt super blij met haar!! :+:

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:14

Wat een prachtig paard!!
Je rijd haar ook heel vriendelijk, oortjes naar voren en ze zoekt het ook echt op!!
Ziet er echt goed uit! :)

Biir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:27

Mooi paard hoor, het ziet er ook allemaal netjes en ontspannen uit. Knap van je dat je het zo rustig opbouwt, sommigen anderen zouden alles overhaasten om maar zo snel mogelijk op wedstrijd ofzo te kunnen.
Ik zou zeggen, ga zo door ;) Jullie 2 komen er wel!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:43

ik vind het een erg stoer beest !
hij loopt goed voor een 4,5 jarige.
ik vind dat jijzelf wel wat meer losjes mag gaan zitten,rechtop,leker ontspannen hand. het kan ook een moment opname zijn hoor;)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:52

Ik vind het er al erg netjes uit zien.
De punten zijn je tenen en het voorover vallen, maar dat noemde je zelf al!

Ga zo door!! Jullie zijn een leuk stel samen!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 23:21

Super bedankt allemaal voor de lieve reacties! :)

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:25

Je bent zeer bewust met je paard bezig en dat werpt zijn vruchten af. Het ziet er écht zo ontspannen en vriendelijk uit, echt leuk om naar te kijken! :) Ik vind je niet in de weg zitten, op sommige foto's is je bovenlichaam wel teveel naar voor, maar daar heeft je paard op de foto's te zien niet zoveel last van.

Ben erg benieuwd hoe jullie vorderen in de toekomst :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:07

zo hij is wel gegroeid. mooi dier en de zon benadrukt de kleur npg even :p
heb alleen wel het idee dat je zadel naar voren kantelt. of dat is gewoon gezichtbedrog van de foto..

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:23

Wauw, wat een leukerd!
Ziet er netjes uit, lekker ontspannen, geen dwang/druk
heeeel goed! Jullie komen er echt wel, in 4mnd
al zo veel bereikt, super! :D

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 22:08

Bedankt allemaal!!! :)

66996236; volgens mij is het niet zo dat het zadel naar voren kantelt.. toen ik het zadel nieuw had, heb ik het goed bekeken en heb ik haar gelongeerd met zadel, zonder bontje. het zadel bleef keurig liggen. En volgens mij kantelt hij niet naar voren. Maar ik wil sowieso mijn instructrice nog even vragen (als ik weer les krijg), of ze toch even wil kijken.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:45

Het voorover trekken is geen houdingfout van jou maar doordat jouw paard wat naar voren/beneden trekt ga je sneller zo zitten. (Als deze zin onduidelijk is, message me, dan verduidelijk ik het)

Probeer er op te letten dat je niet het gevoel krijgt dat hij je naar voren/beneden trekt maar houdt hem bewust net een slag hoger zoals bvb je laatste galopfoto en zorg dat hij bovenin je hand aan wil nemen.

diditheadoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:00

Netjes hoor! Probeer alleen niet naar voren te vallen..

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 16:35

Bedankt voor de reacties! :)
Vudress; ik snap het hoor. :)

En zoals jij idd al zag op de laatste foto, loopt ze niet alleen maar zo laag hoor. Maar we zijn echt nog bezig met de beginfase, en het punt wat het moeilijkste was, was de ontspanning. Ze schrikt redelijk snel en was gespannen. Als ze haar hoofd naar beneden brengt op deze manier, merk ik dat ze ontspant, en haar rugspier loslaat. Ze leert hierdoor steeds vaker bij spanning haar hoofd naar beneden te brengen en dan te ontspannen. Het gaat mij erom dat ze leert omgaan met de spanning, meer ontspannen wordt, en dat ze de rugspier vooral ook ontspant.
Ik merk dat ze écht ontzettend vooruit gaat, en dan wil ik rustig wat meer ook 'oprichten' (begrijp het woord niet verkeerd, ik bedoel dus niet het hoge oprichten, maar gewoon iets minder laag). Maar persoonlijk vind ik dit bij haar heel goed werken, ze wordt echt heel relaxed! En daarbij verandert ook haar gedrag in de wei. Een poosje geleden begon ze bij het minste te showen, staart en hoofd de lucht in, hierdoor ontwikkelde ze heel erg een onderhals. Nu is het zo, dat als ze wil showen, ze bijna altijd haar hoofd lager houdt en rond maakt, waardoor ze de onderhals niet opzet, de rugspier beter gebruikt, waardoor ze zakt van achter en ondertreedt met het achterbeen. Gisteren bij het longeren ging ze zelfs tijdens het showen echt met haar neus richting de grond, en dan briezen (of hoe je het wilt noemen, dat ze ontspant), het was net alsof ze niet eens wist dat dat kon! Dat ze het net had uitgevonden, en dat ze het heerlijk vond! Je kon haar echt zien genieten!

Maar even voor de duidelijkheid voor iedereen, ik vind voorover zitten (op de goede manier!) niet zo erg. :) ik moet mijn evenwicht zien te vinden, en als ik dan iets voorover zit, vind ik dat in de beginfase nog niet zo erg. Als ik maar wel blijf steunen op de bal van mijn voet en mijn zitbeenknobbels. Ik blijf wel echt op mijn zit rijden. Het is niet zo dat ik voorover val, maar ik ben me er bewust van en doe het eigenlijk ook bewust.

Gisteren heb ik weer gereden, en het ging gigantisch lekker!! Ze voelt alles heel goed aan! Ze liep op een gegeven moment wat te laag en diep, ik wilde haar iets hoger hebben. Dus ik denk, ach, het valt te proberen. Dus heel iets gaan zitten (kan het niet zo goed uitleggen, het is een bepaald gevoel), komt ze omhoog (precies wat ik in gedachten had! Kon ik met mijn pony ook heel fijn, maar die had ik toen al 3 jaar en die was M1 met mij), geef ik iets been (want ze viel heel ietsie terug), gaat ze toch een paar passen lekker sjouwen!! :9 Zo tof, ik had het nog nooit geprobeerd, en ze is ook nog helemaal niet ver in de africhting, maar ze reageert gewoon precies zoals ik in gedachten heb.
Ik heb ook een pasje proberen te verruimen op de lange zijde in galop. Viel te proberen. :D
Dus ik geef been, gaat ze verruimen, ga ik weer zitten, komt ze gewoon netjes terug voor de hoek!! Het ging echt heel erg gecontroleerd! Natuurlijk heb ik maar een klein beetje verruimt, maar ik hoefde maar iets te zitten en ze kwam terug. Niks teugelwerk, niet gewoon doorrennen, maar ze kwam keurig terug.
Ik ben echt trots op haar, ze gaat gigantisch hard vooruit!! :+:

--

OEH, eigenlijk zouden jullie allemaal de veranderingen in het echt moeten zien :D