Problemen met rijden/longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skotti

Problemen met rijden/longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 18:51

Ik ben samen met een vriendin op het moment bezig een merrie door te rijden/corrigeren.
Het is een ijslandse merrie van nu 6 jaar.
Vorig jaar gekocht en was al ingereden bij de verkoop,

Leek niks aan de hand, totdat de merrie opeens ging staken/draaien enz.
Het paardje heeft natuurlijk haar rust nodig dachten wij. Dus lekker 3maand op rust in de begrazing hier.

Ze is ondertussen ook nog eens 2 keer behandeld door de osteo. Ze zat wat vast in haar rug.
Misschien verklaarde dat haar problemen.

Na 3 maand rust hebben we haar samen weer opgepakt.
Het leek ons verstandiger dat ik er eerst mee aan de slag zou gaan. ik ben behoorlijk zeker en even wat lichter dan mijn vriendin.

Dus lekker aan de slag gegaan, eerst natuurlijk vanaf de grond, ging redelijk ze snapte haar baas niet echt dus heb ik het longeren overgenomen.
Dat ging eigenlijk al niet te best, ze wil totaal niet versnellen aan de longe (onder het zadel ook niet).

Ze reageert eigenlijk ook helemaal totaal niet op de zweep maar ook op been reageert ze amper.

Toen heb ik haar opgezadeld en zo in het longeerbakje geprobeert te rijden, dat ging in stap heel erg netjes maar ze heeft ook veel moeite met rechts.
Dan gaat ze aan de longe zelfs steigeren...

Laatste poging was naar buiten eerste keer ging heel goed, reageerde zelfs op mijn stem wat betreft gas geven, heb haar alleen been gegeven toen ze op mijn stem moest versnellen. verder express mijn benen van haar buik gehouden.
De laatste keer buiten ging dus weer veel slechter, omdraaien op weg terug en dat soort gein, zelfs draven wilde ze niet meer.

Gister is de DA erbij geweest, we hadden namelijk samen alle symtomen op een rijtje gezet.
En daaruit kwam dat we dachten dat ze moeite met horen en kijken zou kunenn hebben.
Helaas/ gelukkig heeft DA niks kunnen vinden.

Wat ik eigenlijk aan jullie vraag is wat jullie denken ermee te kunnen doen of hebben jullie nog tips/trucs?

heel erg bedankt hoor het lezen van dit lange verhaal.

Groetjes Nicole en vriendin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:30

Ik zou zowiezo niet beginnen aan truck's want daar heb je niets aan.
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat alle mogelijke lichaamlijke problemen zijn uitgesloten....

mijn enige goede tip is: neem goed les!
Hoe zeker jij ook van je zaak kunt zijn, 4 ogen zien meer dan 2 en een proffessioneel iemand prikt hier zo door heen en heeft gauw genoeg in de gaten waar dit gedrag nu echt vandaan komt.
Daarmee is niet gezegd dat het 123 opgelost is. Wel dat je eraan kunt werken.
Het feit dat ze rechtsom moeilijk vind en aan de longe wel eens omhoog komt betekend dat er ergens toch een blokkade zit..
Mag ik vragen welke Osteo jullie erbij hebben gehad? Het is tegenwoordig namelijk een hele kunst om een GOED en gediplomeerd iemand te vinden, iemand die aangesloten zit bij de vereniging van fysio's en osteo's..
Iemand die een 7 daagse massage cursus heeft gedaan kan zich ook nogals snel osteo of fysio noemen.. Kortweg omdat veel mensen verzuimen te vragen naar diploma's (die ook aangetoond kunnen worden)..

Als echt ALLE lichaamlijke problemen uitgesloten zijn, zou ik je aanraden om eens goede begeleiding te nemen in loswerken en grondwerken.
Dat het paard niet reageert op voorwaarts gaan aan de longeerlijn en onder het zadel zijn allemaal duidelijke signalen van stakingen.. en tot nu toe blijft de pony beleefd..
Hij probeert jullie iets duidelijk te maken (als ik jou verhaal zo hoor)...

Skotti

Re: Problemen met rijden/longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 07:15

Even een hele korte reactie, want ik moet zo gaan werken. Mijn vriendin zit zelf ook op bokt, maar snapt er niet echt veel van dus reageer ik maar.

Het is heel zeker dat ze geen blokades meer heeft deze osteo is geplomeerd en hebben hele goede verhalen over haar gehoord en zelf ervaren. ben er met mijn eigen paard ook geweest.

En natuurlijk zijn niet ALLE lichamelijke problemen uitgesloten maar de dingen die haar gedrag kunnen verklaren natuurlijk wel,

Over de les, daar zijn we mee bezig, helaas heeft de merrie een goede klap gehad en heeft een enorme zwelling op haar borst.
Dus dat zal even moeten wachten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 07:20

gewoon een deskundig iemand bijhalen, die kan je ook vertellen of een paard wel of niet ergens vastzit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:47

Neem les zou ik ook zeggen, het dier snapt het gewoon niet en misschien ben jij wel niet bij machten dit alleen op te lossen.
Misschien moet je je hulpen juist kleinet maken, sommige paarden gaan idd staken als de hulp te groot is.
Dat omdraaien en naar huis willen is een kwestie van vetrouwen opbouwen, geef het de tijd en doe het met rust,