Hij klappert met het bit, wat kan ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMoose

Hij klappert met het bit, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 16:55

Hoi Mede-bokkers :wave:

Het gaat om mijn verzorgpaard Moose, een 20-jarige KWPN'er. Als ik zijn hoofdstel in heb gedaan, gaat hij met het bit klapperen.
Ik weet niet wat het is en waarom hij het doet. Hij doet het ook als ik een sperriempje om heb gedaan. Ik heb hem zelfs een keer
streng aangepakt dat hij dat niet moet doen, maar hij blijft het gewoon doen die koe }:0 Ik hoop dat jullie iets weten, want het is
bijzonder irritant!

Groetjes :wave:

hiphopje

Re: Hij klappert met het bit, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:05

ligt het bit wel goed in de mond, hang het niet te laag/hoog
is zijn gebit nog in orde??
en is het bit zelf nog in orde, geen scherpe randjes oid?

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:12

is het niet gewoon kauwen op het bit?
dit kan ook ontspanning zijn.
x

Riena-Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:50

Ik denk dat je bit wat hoger moet hagen.
meestal doen ze het uit verveling of, omdat het bit te laag hangt.

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:58

een ontspannen tevreden paard gaat tijdens het lopen lekker op het bit knabbelen/sabbelen en vaak schuimen

een teken dat het bit te laag hangt is dat het paard vaak al direct na het aannemen van het bit gaat lopen 'rotzooien' met het bit.. beetje schudden met het hoofd erbij eventueel.. maar meer knauwen en bijten en heen en weer schuiven van het bit... Met andere woorden. Het paard probeert het zelf in een prettige houding te leggen, maar het schuift steeds weg..

Een bit zit goed als het paard m lekker in de mond laat liggen.. en de mond hoek helemaal niet of een miniscuul plooitje vertoont.. Een bit hangt te hoog als de mondhoek echt plooit..

hopelijk heb je hier wat aan..

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:11

mijn paard kleppert ook met het bit, maar dat is een tik die hij zichzelf heeft aangewend.
Het bit hangt prima in zijn mond, hij is pas bij de tandarts geweest, niks aan de hand.
Mijn paard doet het gewoon als spelen, alleen als hij op de gang staat te wachten of klaar is. Tijdens het rijden doet hij het niet.
Misschien is het bij jouw paard ook wel gewoon een tik. controleer idd even of er niks met zijn gebit is en of het bit niet te laag hangt.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:35

Een paard wat ik ken doet het ook. Hij is op alles gecontroleerd maar dat was het allemaal niet. Hij doet het eigenlijk vooral als hij niet goed weet waar hij zijn hoofd moet houden... dus net voor hij gaat klapperen kun je aangeven dat je een beetje stelling wilt en dan heeft hij weer een houding en dan weer loslaten dan klappert hij niet en loopt ontspannen verder.