Help, verlatingsangst!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmazingGirl

Help, verlatingsangst!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 20:29

Hoi allemaal,

Ik heb me eigen hier net aangemeld, te meer omdat ik met een probleem zit en ik hoop dat er hier mensen zijn die me tips kunnen geven.
Ik heb sinds een half jaar een heel leuk paard. Het is een KWPN-er van 16 jaar. Over het algemeen is het echt een heel leuk beest, alleen merk ik sinds een tijd dat hij verlatingangst heeft of heeft gekregen.

Ik zal het even uitleggen:

Hij staat op een weide met 3 andere paarden, met 1 daarvan kan hij erg goed opschieten en je kan wel stellen dat ze eigenlijk niet zonder elkaar kunnen. Mijn paard in ieder geval niet zonder haar.
In het begin, toen hij er net stond was alles nog prima. Ik kon heerlijk met hem rijden in de bak en ook gingen we rustig samen het bos in.
Na een tijdje begon ik te merken dat hij niet graag meer van stal wegging.
Als we dan in bak gingen rijden merkte ik dat hij zijn aandacht er soms niet helemaal bij had.
Hinniken als een gek, echt gillen. Steeds kijken richting de stallen en gewoon niet zijn aandacht bij mij houden.
Maar na een tijdje zakte dit wel tijdens het rijden en kon ik daarna gewoon fijn doorrijden.

Maar goed, nu dus naar buiten gaan, het bos in. Dat gaat praktisch niet meer. Het begint met gillen, hinniken en boos doen. Hup, opstappen en gewoon doorlopen.
Rustig lopen gaat niet meer, het is dribbelen en onrustig doen. Steeds proberen op de een of andere manier om te kijken.
En als hij het dan echt beu is dan kapt ie er gewoon mee. Geen stap vooruit. Wat ik ook die ik krijg hem met geen mogelijkheid meer vooruit.
Het enige wat ie doet is achteruitlopen. En niet zon beetje ook. Gewoon heel hard en roekeloos. Ik kan doen wat ik wil, handen naar voren, aandrijven, zweep, sporen. Het helpt niet.
Soms moet ik hem gewoon omtrekken omdat hij anders zo de sloot ofzo in zou lopen.

Ik heb momenteel gewoon radeloos. Ik wil en mag hem zijn zin niet geven en omdraaien,maar zo kan het ook niet langer.

Als we samen met een ander paard naar buiten gaan is er geen probleem. Dan is het de leider en het ervaren paard wat nergens bang voor is en altijd heerlijk rustig voorop loopt.

Ik heb ook al eens geprobeer om aan de hand naar buiten te gaan, maar dan heb ik helemaal geen controle over hem. Ik zit er gewoon liever op dan dat ik ernaast loop.

Ik weet ook dat het aan mijzelf ligt, ik voel zelf dat ik niet het lef meer heb om hem echt aan te pakken buiten. En ook dat voelt hij natuurlijk.

Hebben jullie tips? Iemand die dit ook wel eens meegemaakt heeft?
Alvast ontzettend bedankt

Misty23

Re: Help, verlatingsangst!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:35

Lastig probleem idd.. Ken je toevallig iemand die wel durft aan te pakken buiten? Misschien dat je diegene een keer kan laten rijden, dat je zelf meegaat op de fiets of zo... Dat je er zelf wel bij bent, zodat je kan zien wat die ander doet. Ik hoop voor je dat het snel weer ophoudt, zeker als het gevaarlijke situaties gaat opleveren... Succes!

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 20:38

Nee, ik woon best veraf en ik ken eigenlijk niemand persoonlijk die dat zou doen.
Misschien toch eens op zoek gaan dan..

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:30

toch aan pakken want nu laat je je over je heen lopen

het is toch echt van voor los en drijven en dan maar keer goed boos doen en aanpakken en niet over je heen laten lopen want dit gaat van klwaad tot erger als je er niks aan doet

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 09:33

Nee ik weet het. Dat is het juist, ik weet dat ik als dat niet doe hij een loopje met me gaat nemen. Maar op het moment dat ik het moet doen dan heb ik het gevoel dat ik het lef er niet meer voor heb!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:39

dan zal ik toch ff iemand anders er op zetten die ff paar keer rijd met haar dat jij dan kan zien wat ze doet als je der wel aan pakt

en dan zelf er op

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:54

Hoi,

Ik herken dit probleem. Ik heb 2 pony's die ook niet zonder elkaar kunnen. De bruine merrie gaat letterlijk door het draad met stroom heen, om bij de andere merrie te komen. Tegenwoordig zet ik haar op stal neer, als ik met de andere aan de gang ga. Buiten brult ze soms ook de boel bij elkaar, maar is nog redelijk in de hand te houden. Na een tijdje stopt dit ook.

De schimmel merrie probeerde eerst ook buiten om te draaien, lukte dit haar niet, dan begon ze omhog te komen en net zo lang door te drammen dat het echt gevaarlijk werd voor de mede wegegbruikers. Toen ben ik eraf gestapt, heb haar aan de hand meegenomen naar de richting die ik op wilde. Iedere keer als ze probeerde om te draaien, kreeg ze een tik met de zweep. Bij de 3de keer had ze toch zo iets van: ow laat ik maar luisteren want dit gaat niet lukken. Ik ben weer op gestapt en heb er nergens meer problemen mee. Af en toe probeerd ze nog en hoef ik alleen iets mijn stem te verheffen en dan stopt het gelijk.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:57

ik vind afstappen niet iets goeds
dit werk niet bij alle paarden ze kunnen ook zo iets hebben elke keer als ik iets doe stapt mijn ruiter toch af en ben je nog verder van huis

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:03

Dat zou inderdaad ook kunnen. Gelukkig is heeft het hier wel geholpen. Maar ik ben er ook afgestapt omdat het gewoon te gevaarlijk werd voor medeweggebruikers.

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 10:50

Ik zit er liever op dan dat ik er naast sta heb k wel gemerkt!

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:58

hey

ja ik heb dit probleem ook op wedstrijd met het paardje dat ik nu rij.
Het is wel een jonge maar hij heeft afgelopen zondag aan iedereen laten zien hoe hij zijn maatje mist en als er een ander paard te kort in haar (maatje) buurt kwan ging hij er snel naartoe met mij erop om die andere weg te jagen...

wij rijden altijd samen maar ze staan appart op de wei met andere, wandelen doen we ook samen. en gaan we op een grote wei lekker ver van elkaar rijden en is er niks aan de hand.

Maar nu op de wedstrijd heeft hij alles bijelkaar gehinnikt in de proef terwijl zijn maatje langs de paddock stond te kijken hij was onstuurbaar en liep zoals een gek met zijn benen en lopen hinniken.
toen zij moest inrijden was hij telkens na 1 minuut gans in paniek als hij niet wist waar ze was en niet te houden kop de lucht in hinniken en ging hij lopen zoeken erna. Ik moest zelf erna rijden om mijn eigen en ander niet in gevaar te brengen. en tijdens haar proef ben ik moeten afstappen of ik zat in de ring want hij is zo sterk dat ik hem niet altijd kan houden als hij echt zegt nu ben ik weg. en heeft hij heel zenuachtig rondjes rond mij gelopen alweer met veel lawaai. ze kwam uit de ring en mijn paard is een lammetje....

Maar ik kon mijn proef niet rijden met al zijn gehinnik terwijl paard langs de ring stand op 1 meter vanaf. stilstaan ging niet in galop wou hij weg en bokte. ik heb de proef gereden maar op zijn manier...
heel lastig hoor...

Kaatje0013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:54

Mijn paard heeft daar ook wel eens last van gehad. We reden achter een menkarretje met mijn vader erop. Het karretje was als door de bocht en was uit het zicht. Daardoor wilde mijn paard de bocht niet in. Mijn vader kwam even later aanlopen en toen mijn paard hem zag, wilde hij maar al te graag de bocht door.

Met dit verhaal wil ik zeggen dat het heel handig is dat er iemand meegaat. Paarden zijn kudde dieren en zijn daarom niet graag alleen. Ook al is het een persoon die hij kent.

Veel succes!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:58

Geen ander erop zetten. Probeer of je instructrice een keer mee naar buiten wil gaan samen met jou. Dan heb je net wat meer begeleiding.

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 13:16

Maar denken jullie dat als je blijft oefenen met alleen naar buiten gaan dat het dan op den duur over gaat?
Of als het er eenmaal eenzit, gaat het er dan niet meer uit?

priscie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:53

paard als laatste erin zetten en als eerste eruit halen is erg slim en werkt goed, dan zo opbouwen dat die ook zelf kan blijven staan..

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:40

AmazingGirl schreef:
Maar denken jullie dat als je blijft oefenen met alleen naar buiten gaan dat het dan op den duur over gaat?
Of als het er eenmaal eenzit, gaat het er dan niet meer uit?

het gaat zekker over
gewoon blijven doen dan weet ze dat ze altijd weer terug op stal komt
gewoon klein rondje steets groter

Merel007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:26

Overgaan doet het niet, maar het wordt wel makkelijker, die van mij is nu 15 jaar en staat sinds een jaar met 2 merries op de wei, en owee als we gaan rijden ...

Heel de tijd roepen en brullen om de anderen .. ik probeer het op te lossen door te laten zien wie de baas is .. als hij begint te brullen benen erbij en op goed tempo draven al is het maar 100 meter (hij is nogal lui van aard en dit is beetje straf voor hem) als ik dit een keer of 5 heb toegepast heeft hij zoiets van och ja haalt niets uit