Probleem: constant omdraaien tijdens 'buitenrit'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EvelynZ

Probleem: constant omdraaien tijdens 'buitenrit'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 19:29

Hallo Bokkers,

Ik heb al sinds langere tijd een verzorgpaard (KWPN ruin) en reed er regelmatig een buitenrit mee.
Toen ben ik een keer met een vriendin en haar paard meegeweest en sinds die tijd wil mijn verzorgpaard
niet meer van het erf af.
Tijdens deze laatste buitenrit deed het paard van mijn vriendin nogal vervelend (steigeren, omdraaien etc.) maar ze kon hem zonder al te veel moeite onder controle houden en we reden verder.
Daarna kwamen we bij een vrij smalle brug waar een grote groepjeugd aan het zwemmen was (niet zonder lawaai..).
Het paard van mijn vriendin begon nu echt raar te doen maar ze heeft haar toch over die brug heen
gekregen en we reden verder. Ook deed mijn verzorgpaard toen voor het eerst echt moeilijk,
hij wilde niet over die brug heen en keerde steeds om. Ik (misschien achteraf te koppig?) wilde hem perse over die brug hebben
(moet wel verantwoord blijven natuurlijk) omdat ik bang was dat hij bij de eerste volgende brug die
ik ooit tegenkom al bij voorbaat zou weigeren.

Heb ik misschien teveel aangedrongen tijdens deze buitenrit?
Ik heb het al vaak geprobeerd maar ik mag al blij zijn als ik hem 50m van het erf af krijg.
Hij blijft maar omkeren en heeft soms zelfs de neiging om te steigeren, maar gelukkig niet als doel om mij er af te krijgen.
Ook heb ik geprobeerd om iemand anders er naast te laten lopen terwijl ik op het paard zit, maar ook dit hielp niet.
En ik heb al vaak gewoon er naast gelopen zonder zadel, gewoon aan het hoofdstel, maar ook toen kwam ik niet ver.

Zelf heb ik een beetje het idee dat deze buitenrit toch teveel indruk heeft gemaakt op mijn paardje en dat hij nu niet meer durft..

Sorry voor het misschien wat langdradig verhaal, maar ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Wie kan mij helpen, heeft tips, opmerkingen etc.?

Groetjes!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:32

Misschien heeft hij angst om alleen naar buiten te gaan.
Ga voorlopig er niet op, maar er naast.
Ga een klein stukje naar buiten en beloon hem goed. Ga dan weer terug.
Ga steeds een klein stukje verder, en blijf belonen.

Een Haf die bij mijn pony staat had het ook, en nu kan ze het ook, ook op die manier.

Succes!

EvelynZ

Re: Probleem: constant omdraaien tijdens 'buitenrit'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 19:37

Bedankt voor je snelle reactie, ik zal het zeker proberen! :D

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:40

Mazzel deed dit ook en je kon heel wat proberen, werken deed het meeste niet := Wat uiteindelijk heeft gewerkt is doorkeren. Paard keert om? Hand ongeveer op mijn knie en doorkeren. Staan we weer de goede kant op is er verder niets aan de hand. (ook gewoon weer op twee teugels) Op den duur had hij wel door dat het geen zin had en is hij met het omkeren gestopt.

Mazzel ging daarna wel stilstaan (zucht). Uiteindelijk heb ik, als tip van wat bokkers, gewoon heel veel geduld gehad. Als ik het stilstaan niet kon voorkomen, dan maar stilstaan. (Bij drijven of aantikken ging de achteruit alleen maar aan) Ik heb twintig minuten op dezelfde plek gestaan met Mazzel, maar daarna had hij wel door dat we niet naar huis gingen. Vervolgens heb ik af en toe nog wel even moeten stoppen, zeker als het spannend werd. Dan wachtte ik net zolang (af en toe zachtjes aandringen) tot we weer voorwaarts gingen. Tegenwoordig loopt Mazzel over het algemeen als een zonnetje. *klopt af.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:44

EvelynZ schreef:
Zelf heb ik een beetje het idee dat deze buitenrit toch teveel indruk heeft gemaakt op mijn paardje en dat hij nu niet meer durft..

Ik denk het ook.

Wel heel goed van je dat je hebt doorgezet. Ik sprak toevallig vorige week iemand die hetzelfde heeft gehad met haar paard, en zij heeft ook doorgezet en nu rijden ze weer samen lekker buiten.
Je hebt al veel geprobeerd. Ik zou niet meer met andere paarden naar buiten gaan voorlopig en vanaf stap 1 weer opbouwen. Steeds verder gaan van het erf en met begeleiding. Hij kan wel een keer omhoog komen, dus goed je benen er bij houden, rijd hem voorwaarts. Maak er geen drama van maar vastbesloten doorzetten. Ik zou dit meerdere keren per week herhalen. Je zit op de goede weg maar moet even door de zure appel heen bijten ;)

WinniePoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:58

vervelend probleem is dat! Denk dat met je paardje wandelen al een goed plan is, maar wil nog een ding zeggen over het omdraaien... als hij dat doet, draai hem dan nooit met zijn gekozen richting mee!
als hij rechtsom omdraait, draai hem hoe dan ook linksom terug! Hij mag op zo'n moment niet zijn gekozen richting uitgaan, want dan geef je hem eigenlijk zijn zin! ;)

maar ook met ernaast lopen: wees voorzichtig maar niet bang ... komt vast goed!! Have fun!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:54

WinniePoeh schreef:
als hij rechtsom omdraait, draai hem hoe dan ook linksom terug! Hij mag op zo'n moment niet zijn gekozen richting uitgaan, want dan geef je hem eigenlijk zijn zin! ;)

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als je hem via de andere kant om moet trekken, heb je al weer een gevecht en een hoop gekloot in de mond. Het doel van het omdraaien is dat die de andere kant opstaat, of dat links of rechtsom is, maakt voor het paard niet uit.

Als je z'n eigen actie zo verbuigt dat het eigenlijk precies het tegenovergestelde veroorzaakt, geeft ie het uiteindelijk (of snel) wel op, elke keer een strijd aangaan met je paard lijkt me niet de beste manier.

@ Evelynz: Dit vergt inderdaad ontieglijk veel geduld, en controle van je eigen frustratie (want dat krijg je wel na een half uur op dezelfde plek staan), toch volhouden, anders blijf je er jaren last van houden ipv maanden.

Verder, doet ie het ook als er een ander paard bij is? (ik zou dit keer dan wel een superrustig rijmaatje kiezen) Als dat niet zo is, kun je hem misschien ook een relaxte ervaring meegeven, zodat ie buitenrijden niet meer associeert met stress.

Succes!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:10

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard. In het begin konden we sowieso geen 20 meter van de wei af, 't is een hele grote tinker, dus je hield er niets aan als ze omdraaide. En toen liep ik er zelfs nog naast.
Maar langzamerhand is ze met wandelen steeds verder gegaan, en nu kan ik haar in de hand makkelijk meenemen. Daarna zijn we met andere paarden gaan oefenen, ze draaide daar vaak (op een smal weggetje met 2 diepe sloten aan weerszijden) om, en wat ik ook deed niets hielp. Ik heb alleen nooit toegestaan dat ze echt naar huis terug ging, en nu gaat dit goed. Heb ook weleens een poos stilgestaan.

Nu zijn we zover dat ze voor de wagen wel in haar eentje durft, soms moet ik er dan even af om te begeleiden, maar onder het zadel lukt nog niet alleen. Maar heb wel hoop dat ook dat goed komt.

Ik had niet het idee dat ze echt bang was, maar ze wilde gewoon niet bij haar vertrouwde kudde weg, onzekerheid denk ik...

Ik zou dus wel gewoon weer eens met een rustig ander paard proberen, en in je eentje aan de hand... Succes! ;)