Mijn haf maakt tijdens het draven een huppeltje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessey82

Mijn haf maakt tijdens het draven een huppeltje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 17:00

Hoi,

Zoals de titel al zegt maakt mijn haf tijdens het draven om de zoveel tijd een huppeltje.
Het wordt echt heel irritant!
Met stappen is er niks aan de hand, maar zodra ik ga aandraven maakt ze zo nu en dan een huppeltje alsof ze in galop wil aanspringen, maar ze springt niet aan. Ze dribbelt dan ook een beetje.
Buiten heeft ze nergens last van en draaft ze heerlijk, mijn zadel zit ook goed, want dit deed ze ook met een ander zadel in de bak dan.
Iedereen zegt ook weer wat anders, de een zegt laat het eruit rennen, gevolg dat ik er 2 keer naast lag, en nu probeer ik gewoon door te draven op mijn tempo dan.
Ik heb ook les gehad, toen was het tijdens de les ook iets minder, nu stap ik over op een andere instructrice waar ik nog moet beginnen, en in de tussen tijd huppelt ze lekker verder, ze doet het ook bij andere ruiters die op haar zitten.
Naar mijn idee liggen mijn benen ook behoorlijk stil, ik leg ze niet naar achter om daadwerkelijk aan te galopperen.
Kortom help!, ik weet het niet meer, iemand tips voor mij??
alvast bedankt namens mij en Marie.
ps ondanks dit is het een scheet hoor..maar ik snap dr ff niet.

WiskyBokjes

Re: Mijn haf maakt tijdens het draven een huppeltje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:09

Loopt ze in een rustig, normaal tempo?
Als ze over haar tempo heen loopt kan ze het niet verwerken en kan ze gaan huppelen. Dan wil ze eigenlijk gaan galopperen maar dan gaat het net te zacht om te galopperen dus dan blijft ze in draf.
Doet ze dat alleen als je iets moeilijks van haar vraagt of ook gewoon bij het makkelijkere gedeelte?

Jessey82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 17:34

Bedankt voor je reactie!, nee ze doet het ook als we gewoon wat figuurtjes rijden of gewoon een lange lijn, ze hoeft nog niks moeilijk te doen, ik heb haar nog maar sinds dec, zou ze me nog steeds aan het uitproberen zijn?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:45

haha ik heb precies hetzelfde met een manegepaard.
die vind het heeel moeilijk om harder te gaan draven (ze is een superlangzaam draver van zichzelf)
mijn instructrice zei ook al dat ze het gewoon moeilijk vindt..

Jessey82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 17:48

Bij haar is het juist dat ze harder wil.., ik moet haar ook inhouden, maar als ze dus niet harder mag van mij geeft ze een huppeltje.

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:00

Mijn hafje doet dit ook.. blijf dit even volgens.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:46

dat had ik ook, jij bedoelt neem ik aan ook met het AANdraven toch.. niet ergens midden in de draf?

met de les zijn we daarmee bezig gegaan,
doet je paardje dat zijn hoofd omhoog tijdens de overgangen?

de mijne deed dat dus wel,
en moest ik meer overgangenn rijden en wou het na tig keer niet, draaf dan aan en dan maakt die een spongetje, ga gelijk doorzitten, achterwaarts paar passen en weer aandraven, maar nie uit of je nu in een bocht zit of nie,

en paard doet dit om onder het werk uit te komen of gemaktzucht,
na paar keer oefenen werk het goed, je paard wordt door die vele overgangen los, en gaat het daarna niet meer doen, maar zorg wel dat je goed je been en de handen erbij houd, want als je te veel laat gaan van de voorkant doet die het als nog

naja succes

Jessey82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 21:13

Hai,
Ze doet t ook wel midden in de draf, maar idd haar hoofd gooit ze omhoog, daarom rij ik met thiedeman, het helpt wel ietsjes als ik veel overgangen rijd, dat ga ik maar weer eens proberen, bedankt voor de tips tot zo ver!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:16

Paarden die dit doen hebben meestal spierproblemen (verkorte spieren)
Kijs eens op www.happy-athlete.nl

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:16

Daar had ik ook last van bij mijn haflinger!
Dan was je gewoon lekker aan het draven en kwam er ineens een paar huppeltjes, net alsof hij aan het dribbelen was ;)

Dit deed ze om me uit te proberen, ze probeert dan onder je vandaan te rennen. Ik denk dat je dit op kan lossen door veel tempo wisselingen te rijden, je pony goed aan het been te houden en te zorgen dat je pony zich niet snel verveelt, veel figuren rijden etc. Als dit niet werkt moet je het maar zeggen ;)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:17

unamie schreef:
Paarden die dit doen hebben meestal spierproblemen (verkorte spieren)
Kijs eens op http://www.happy-athlete.nl

Dit had mijn reactie kunnen zijn, ik ben het er volledig mee eens.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:21

Dat hoeft niet altijd zo te zijn hoor ;)
Mijn haf deed het ook, gewoon uit verveling, of om me uit te proberen, door gewoon eventjes onder het werken uit te willen komen ;)

estebanlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:22

Volgens mij is dit iets wat veel haflingers hebben. Mijn haflinger had het ook (inmiddels verkocht). Was nog jong en was net ingereden etc. Maakte ook altijd dat huppeltje dus weet precies wat je bedoeld! Ik heb alles geprobeerd: Losse teugels, onverwacht aandraven, Niet onverwacht aandraven, elke keer weer opnieuw aandraven maar niks hielp..
Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat de oplossing vrij simpel is: evenveel druk op beide teugels bij het aandraven!
Dus zolang jij gelijke druk op allebei je teugels hebt maakt hij geen huppeltje meer ;)

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:26

estebanlove, dit werkt inderdaad goed, bij mij in ieder geval ook! ;)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:50

mijne doet het alleen als ik iets teveel druk van voren heb als ik aandraaf,dus zo word ik afgestraft door der.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:56

Volgens mij is dit meer een balans probleem.
Mijn paard heeft het ooit ook gehad. Door onbalans maakt hij een extra huppeltje. Gewoon goed blijven rechtrichten dan gaat het vanzelf wel weer over.

Jessey82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 19:55

Bedankt voor alle tips voor zover!
a.s. donderdag staat m'n les weer gepland, ik ben benieuwd...

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:54

Al eens gekeken of je pony dit ook onder het longeren doet of in de wei?

Misschien ligt het niet eens aan het rijden

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:04

ik heb dit hetzelfde gehad met een haflinger! rij een draf een rustig tempo, zodat hij zichzelf kan bijhouden en dan steeds een stukje uitbreiden. Het heeft vaak met hun belans te maken! Negeer ook het gehuppel!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:57

Dit heb ik soms ook en mij is geleerd dat het een reactie is op het niet aanvaarden van jou hulp en dus een huppel maakt! = ook niet aan het been.
Volgende keer als hij huppelt geef je BEEN!! been been been jaag hem maar eens goed en neem dan terug, ga terug naar stap en opnieuw, uiteindelijk zou je paard moeten ophouden met huppeltjes maken bij het begin van de draf (dit heb ik met mijn haf ook!)

Maar als je hem zo een paar x wakker houdt, dan gaat hij netjes over in draf zonder dat huppeltje, het kan natuurlijk zijn dat je paard bij de volgende keren telkens versnelt bij het begin van draf omdat hij die benen geven onthoudt, neem hem zachtjes terug en als hij terug komt dan beloon je hem!

normaal gaat het over.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:28

Woest: als ik haar verhaal lees, doet ze dat huppeltje juist als ze haar terugneemt..
Ik denk dan ook dat je probleem zit in je hulpen voor het terugrijden. Ben je niet te streng met je handen? Probeer de zithulpen meer te bevestigen zonder hand. Veel draf-stap overgangen maken, zodat je haar makkelijk in tempo terug kan rijden als je voelt dat ze te hard wil gaan (en er anders een huppeltje aankomt).

Het kan goed zijn dat je paard daarnaast ook wat last van zijn spieren heeft zoals hiervoor aangegeven, maar ik zou eerst bovenstaande goed controleren.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:32

Mijn bijrijdpaardje deed dit ook altijd ;)
ik dacht eerst dat het aan haar been lag, kreupel of stijf o.i.d.
Maar tijdens privelessen bleek dat ze me gewoon in de maling nam, om onder het werk vandaan te komen.
Ik moest veel tempowisselingen rijden, en haar goed aan het werk houden.
Veel overgangen, figuren etc.
Succes!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:35

@ ArlandoO: een paard denkt niet zo hoor, de TS geeft het gewoon niet duidelijk aan dan ontwikkelingen zich dingen als rare drafjes ed, klinkt als dat hij zijn achterhand er niet genoeg onder zet, overgangen rijden en goed recht naar voren, niet teveel aan het hoofd zitten verder gewoon lekker met je instructie aan de gang gaan.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:36

Doet ze dit zowel link- als rechtsom?

Sommige paarden doen dit alleen op hun moeilijke kant.

Buiten doet ze het niet, wissel je dan ook regelmatig van been met lichtrijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:52

Denk ook dat het een balans probleem is, dus eerst goed gaan rechtrichten in stap, je haffie vind het moeilijk om aan te draven, dus als je hem leert in de juiste stelling en buiging en goed achterbeen gebruik dan zal het hupje verdwijnen, heeft tijd nodig om zijn spieren te trainen , ga echt goed met de basis aan de gang,eerst in stap dan pas naar de draf, de zijgangen zoals schouderbinnen en traver zijn hele goeie oefeningen om dit te verbeteren, heel fijn voor je haffie is ook deze gangen aan de hand te leren, dan heeft hij minder balans problemen dan met jou op zijn rug, train hem b.v eerst een 15 min aan de lijn en aan de hand en dan kun je vanaf het zadel veel beter alles plaatsen en zal hij jou beter in balans leren dragen en heeft de hupjes niet meer nodig om in balans aan te draven.