Kopschudden uit vervelening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Kopschudden uit vervelening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 09:52

Hello mensen,

Ik rij een arabier x Connemara en tijdens buitenritten schud ze af en toe met der hoofd.
Voor mijn gevoel wil ze dan ook het bit pakken.
Maar als ik in de weide een beetje train doet ze het helemaal niet.
En als ik op de buitenrit haar bezig hou doet ze ook niets.
Maar als ik gewoon rustig stap dan na een tijdje gaat ze met der hoofd gooien en nog hoog ook.

Ook heeft ze nog een klein probleempje. Ze loopt graag enorm diep terwijl ik bijna geen druk op de teugels heb.
Hoe los ik die makkelijk op.

Verder is ze met poetsen en uit de weide halen een groot kreng. Maar opzich is ze wel heel lief als ze der bitje en zadel maar op heeft.
Dan kan je met der knuffelen en wil ze zelf ook. Vooral als je al gereden hebt. Zou zij zichzelf nou echt zo vervelen dat ze krengerig wordt? Met rijden overegens echt een schat wil alleen graag vooruit met draf. Maar als ik rustig lichtrij wordt zij ook rustiger.

Ik heb nóg geen les. In de toekomst misschien wel moet ik eerst een geschikte plaats vinden om les te krijgen.
Groetjes

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:24

blokje schreef:
Ik rij een arabier x Connemara en tijdens buitenritten schud ze af en toe met der hoofd.
Als ik gewoon rustig stap dan na een tijdje gaat ze met der hoofd gooien en nog hoog ook.

Dit doet mijn paard ook af en toe, (pakt alleen het bit niet vast, want dat heb ik niet;) ) bij haar is het dat ze harder wil (wat ze daarna ook doet). Gewoon een beetje frisheid dus:)

blokje schreef:
Ook heeft ze nog een klein probleempje. Ze loopt graag enorm diep terwijl ik bijna geen druk op de teugels heb.
Hoe los ik die makkelijk op.

Goed voorwaarts rijden (is niet persé harder), meestal gaat het hoofd dan vanzelf weer omhoog, mocht ze toch harder gaan, op je zit terugrijden zodat ze niet weer dieper gaat lopen door de druk in d'r mond.
Paarden gaan heel diep lopen om geen last van het bit te hebben (ze kruipen achter het bit zeg maar), aangezien jij bijna geen druk uitoefend, kan het ook zijn dat ze gewoon heel gevoelig in d'r mond is en bij voorbaat al erachter kruipt. Misschien dat bitloos een idee voor je is? (Ikzelf rijd gewoon met een stalhalster, maar dit werkt niet bij elk paard.)

Verder zeg je dat ze een 'groot kreng' is met het uit de wei halen en poetsen,maar wat bedoel je met een groot kreng? Als ze een beetje nukkig is, heeft ze daar recht toe, maar als ze het op jou afreageerd, zou ik toch grondwerken aanraden, zodat het duidelijk is wie de leider is en er geen continue strijd is (zou ook goed kunnen dat de krengerigheid helemaal weg is daarna).

blokje

Re: Kopschudden uit vervelening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 12:10

Ze komt echt op je afgestormt oren in haar nek bek al open.
Echt aan vallen wil ze, je kunt haar niet van de zijkant benaderen dan trapt ze. En op stal kun je bijna niet normaal naast der langs lopen. Dan bijt ze

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:45

Leuk paard.....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:20

blokje schreef:
Ze komt echt op je afgestormt oren in haar nek bek al open.
Echt aan vallen wil ze, je kunt haar niet van de zijkant benaderen dan trapt ze. En op stal kun je bijna niet normaal naast der langs lopen. Dan bijt ze

Dit is meer dan alleen nukkigheid. Ze ziet jou totaal niet als leider! Zij voelt zich de leider, en denkt dus het recht te hebben jou uit haar ruimte te mogen verjagen. Als je daar niet naar luistert haalt ze uit.

Ik zou zeggen, stop ff met het rijden en ga grondwerken! Als je hier geen kennis en ervaring van hebt, raad ik het je sterk af het puur op inlezen te gaan proberen. Zoek iemand in de buurt die zich hier mee bezig houdt, Natural Horsemanship gebruikt dit als basis, dus daar zul je genoeg mensen vinden die hier ervaring mee hebben. Niet zomaar met iedereen meegaan hoor, lopen genoeg 'neppers' rond!

Even ter reactie op Danielle: Het is inderdaad een leuk paard;) Kent alleen d'r plek niet, en vind dat het baasje d'r plek niet kent. Als paarden poedersuiker doen, komt dat meestal door mensen;)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 11:44

Ik rij haar pas sinds deze maand.
Ik wou sowieso met grond werk gaan beginnen vind ik zelf ook erg leuk. Ga daar dan maar mee beginnen :P

(paardje deed het al toen ze het kreeg zelf was ze toen 8 jaar vind dat een kind van 8 ook niet een pony zoals Samira kan aanpakken. Eigenaar wil er ook wel wat aan doen maar heeft daar niet zo veel erstand van ;) Zal haar ook VD leren. Kan ze zelf ook met Samira bezig.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:16

[quote="blokje"]Ik rij haar pas sinds deze maand.
Ik wou sowieso met grond werk gaan beginnen vind ik zelf ook erg leuk. Ga daar dan maar mee beginnen :P

Ik weet niet wat voor grondwerk jij bedoelt, maar als je echt 'dominantiespelletjes' gaat doen zeg maar, kan het goed zijn dat het niet 'leuk' is, maar dat ze je echt aanvalt hè!
Dus kijk er mee uit en succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:24

Slaan bijten en zelfs aanvallen klinkt behoorlijk heftig! Het schudden met het hoofd klinkt als een aanleuningsprobleem.
Ik zou niet zelf gaan aanklooien, maar direkt profecionele hulp inroepen! Pak je dit fout aan dan kan het nog erger worden.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:36

Danielledm schreef:
Leuk paard.....

Nou, dit is echt de tip van de dag... :n lekker nuttige opmerking zeg.

TS, dat heel erg diep lopen doet die van mij ook buiten. Zij doet het als ik heel weinig tot geen druk op mijn teugels heb, en laat mij op deze manier duidelijk weten dat ze een lange teugel wil. Laat ik los (of geef ik duidelijk ruimte aan de voorkant) gooit ze haar hoofd namelijk direct naar beneden. Ze doet dit bij mij alleen op de terugweg trouwens, ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel last van als ze dit doet. Als ik vind dat ze het verdient krijgt ze die teugel, zo niet geef ik gewoon een beetje been en komt ze vanzelf wel weer omhoog :j

Schudden doet die van mij niet, kan het misschien zijn dat als je een tijdje gereden hebt en ze loopt niet naar beneden (dus gebruikt haar rug minder) de gewoon wat last van haar spieren in de rug krijgt?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 16:00

De laatste twee keer schudde ze helemaal niet met der hoofd.
Ze liep wel te diep maartoen ik haar actiefer ging rijden zocht ze de aanleuning al op.