Nashua @ eerste officiële Z1 wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frannik

Nashua @ eerste officiële Z1 wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 13:42

Gisteren ben ik met Nashua naar Uden geweest. We zijn al een paar keer HC gestart in het Z1, met hele fijne resultaten. Nu moesten we over, want we hadden 29 punten in het M2. Nashua was gisteren niet zo heel erg fijn na te rijden, hij maakte zich snel sterk en had wat moeite met het buigen. Misschien had hij wat spierpijn of iets dergelijks.

ik ben met Nashua vooral bezig om hem te laten ontspannen, hij spant heel erg snel, en zodra hij spant word het heel erg lastig om hem fijn na te rijden en bepaalde oefeningen uit te voeren. Hij wil dan erg moeilijk buigen.

Ook ben ik erg veel bezig met mijn eigen zit, soms zak ik wat onderuit of val ik wat achterover. Voor mij is het nog wennen om met stang en trens te rijden, maar dat gaat ook steeds beter. De stang hangt er dan ook vrij los bij.
Ik had heel aardig wat foutjes in mijn proef, maar ik had ook hele mooie stukken in mijn proef. Hij was niet helemaal meewerkend, maar toch kwam ik op een 7e plaats met 212 punten! Het eerste puntje is binnen! Absoluut niet slecht voor de eerste keer, lijkt mij! De jury was erg eerlijk, ik had voor sommige onderdelen waar het even in de sop liep ook echt terecht lage punten, maar voor sommige onderdelen waar hij zich super liet zien ook terechte hoge punten!

Eigenlijk was het voor mezelf weer een overwinning, ging ik een jaar geleden met hem de ring in als hij nog strak was, zou hij op elk stuk waar hij buiging moest laten zien staken, en nu liep hij er toch heel erg fijn doorheen!

Het zijn niet zo'n super foto's aangezien ze in de binnenbak zijn gemaakt, maar het geeft toch een beeld.

losrijden, hij wilde de hals niet zo lekker laten vallen als normaal
Afbeelding

ook nog losrijden
Afbeelding

even stappen
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-U4ETLKUA.jpg

net in de ring, hij was bang voor ons mam ;)
Hij is hier wel lekker achterover! heel fijn drafje
Afbeelding

wil je een stap naar achter doen, hij vind je eng :P
Afbeelding

halthouden en groeten
Afbeelding

halve volte halve baan
Afbeelding

travers op de middenlijn
Afbeelding

drafje, hier zie je dat ik onderuit zak, die momenten heb ik soms nog
Afbeelding

hier is het alweer beter
Afbeelding

fijne draf!
Afbeelding

nogmaals travers
Afbeelding

uitgestrekte draf, is nog een moeilijk puntje, hij valt hier nog ietsjes te veel voorover en ik nog teveel achterover
Afbeelding

appuyeren
Afbeelding

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:04

Ziet er netjes uit! Probeer je hakken meer uit te trappen en (zoals je zelf al zegt) niet achterover vallen. Succes! ;)

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 14:08

Paradox schreef:
Ziet er netjes uit! Probeer je hakken meer uit te trappen en (zoals je zelf al zegt) niet achterover vallen. Succes! ;)

Dankje, dat klopt! Mijn probleem is dat ik geen steun kan vinden in mijn beugels, dit gaat wel iets vooruit, maar wel moeizaam!

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:09

In vergelijk met de trainingsfoto's van vorige week zie ik in ieder geval meer gedragenheid en actievere achterhand. Let inderdaad wel op je hakken ;) Je houding vind ik niet zo slecht, op een enkel momentje na dan ;)

Gefeliciteerd met je eerste puntje!

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 14:11

Chiva schreef:
In vergelijk met de trainingsfoto's van vorige week zie ik in ieder geval meer gedragenheid en actievere achterhand. Let inderdaad wel op je hakken ;) Je houding vind ik niet zo slecht, op een enkel momentje na dan ;)

Gefeliciteerd met je eerste puntje!

bedankt, foto's zijn natuurlijk ook echt momentopnames! Hij liep hier veel minder fijn als in de training ;) haha

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:12

Probeer eens zonder beugels te rijden (b.v. aan de longe) en dan je benen gewoon lang laten.
Waarschijnlijk druk je jezelf met je benen uit het zadel.
Doe zelf 1x in de week "zitles" want ik heb ook moeite met doorzitten. Helpt wel! ;)

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 14:14

Paradox schreef:
Probeer eens zonder beugels te rijden (b.v. aan de longe) en dan je benen gewoon lang laten.
Waarschijnlijk druk je jezelf met je benen uit het zadel.
Doe zelf 1x in de week "zitles" want ik heb ook moeite met doorzitten. Helpt wel! ;)

Dat ga ik vandaag eens proberen, ik rijd hem vandaag toch rustig aan en lekker laag, want hij heeft vorige week hard getraind! Mijn zadel is vorige week opgevuld en dat is echt al een wereld van verschil, ik zie het aan mijn hele zit (op mijn hakken na dan ;) )
Mijn instructrice helpt me wel al met mijn zit en dit is dan ook echt al enorm verbeterd, als ik naar de foto's van vorig jaar kijk dan schaam ik me ook wel een beetje ;)

Romyv

Re: Nashua @ eerste officiële Z1 wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:31

Mooie combinatie!! En gefeliciteerd met je resultaat..

Ik zou hem nog wel iets ruimer in het achterbeen willen zien, hij buigt voldoende en begint ook met zakken maar sluit nog onvoldoende aan..

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 14:39

Hij was er niet helemaal lekker bij, hij had van mij nog iets meer mogen vallen vanuit de hals en hij had van mij ietsjes (heel klein beetje) ronder mogen zijn in het losrijden, hij gaf niet helemaal lekker na. Ik vind juist dat hij het achterbeen, zeker in het losrijden heel ver onderplaatst, en ook in de verzamelde draf.
Dit zie je vooral op de volgende foto's 1,4,6,10
maar goed, wat voor mij heel duidelijk geworden is, is dat foto's momentopnames zijn ;)
Hij mag op sommige moment ook meer aansluiten, wat vooral geld voor de uitgestrekte draf, daar wil hij weleens uit elkaar vallen!

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 15:59

aHorseDream schreef:
Inderdaad wat meer je hakken uit drukken, ik zie wel dat hij soms wat de mond opent.
Weet niet of daar ook nog wat aan te doen is.
Ziet er goed uit hoor!

Dat klopt, daar heeft hij wel een handje van, zeker op dagen zoals gisteren.
Als hij zo gespannen is en zich niet volledig op mij concentreert wil hij weleens zijn lip optrekken, soms de mond open doen en soms de tong over het bit gooien. Dat is erg lastig, daarom ga ik nu wat meer op stang en trens trainen, zodat hij er wat meer aan kan wennen! Ook is het belangrijk dat ik voldoende de hand voor doe, maar dat had ik dan wel weer gisteren.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:15

hey een mooi paardje dat je hebt.

ik denk dat je je paard nog te vaak helpt en ondersteunt.
leer hem wachten op je been, schakelen en verruimen en steeds weer goed die motor achterin actief houden.

maar ik denk dat het zeker goed gaat komen met jullie

succes !!

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 21:17

bulck schreef:
hey een mooi paardje dat je hebt.

ik denk dat je je paard nog te vaak helpt en ondersteunt.
leer hem wachten op je been, schakelen en verruimen en steeds weer goed die motor achterin actief houden.

maar ik denk dat het zeker goed gaat komen met jullie

succes !!

Dat doe ik inderdaad al vaak in de les, dus dat is een goede tip! Dan moet ik hem heel klein laten draven, tot hij bijna stapt, geen been geven, gewoon afwachten, en als hij bijna stapt weer naar een grote draf, dan merk je daarna echt dat hij lekker vanuit het achterbeen komt!

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:58

Ik las in je vorige topic dat sommige mensen een matige achterhand bij dit paard dachten te zien, waar ik het absoluut niet mee eens bent. Ik vind dat hij heerlijk onderkomt en dat hij super gaat zitten. Ik zie een hele fijne actieve verzamelde draf, waar het paard heel mooi bovenin durft te komen. dat laat wel zien dat je rustig bent met je hand en dat je toe durft te staan. Ik vind dat hij mooi aan de loodlijn loopt, soms een beetje voor de loodlijn, maar als hij zo vanuit de schoft komt, mag hij dit wel hebben.
In de uitgestrekte draf kun je in je training veel gaan oefenen om kleine stukjes naar voren te rijden, zonder harder te gaan. Vanaf de foto denk ik dat je te hard gaat in de uitgestrekte draf, waardoor hij het achter niet kan verwerken. Dit kan natuurlijk een momentopname zijn.
Over je hakken, tja ik heb een half jaar geleden foto's gezien en ik zie echt dat je er flink aan gewerkt hebt, dat geld trouwens voor je hele zit! Succes in het Z1, maar ik denk dat we ons daar niet druk over hoeven te maken ;)

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:15

Paradox schreef:

precies, en mijn bijvoegende commentaar:
denk bij de appyementjes om je tenen, niet te veel laten zien dat je
die hulp geeft, zo onzichtbaar mogelijk..
verder is het een plaatje om naar te kijken :D

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:53

De gedragenheid wordt bij iedere fotosessie mooier, ondanks dat-ie voor jezelf niet 100% liep.
Het ineenzakken hangt, als je 't mij vraagt, samen met het niet lang maken van je been.
Denk dat als 't één verbetert, het ander ook een stuk beter gaat.

Snel weer foto's plaatsen. ;)

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 17:06

Gimli_ schreef:
De gedragenheid wordt bij iedere fotosessie mooier, ondanks dat-ie voor jezelf niet 100% liep.
Het ineenzakken hangt, als je 't mij vraagt, samen met het niet lang maken van je been.
Denk dat als 't één verbetert, het ander ook een stuk beter gaat.

Snel weer foto's plaatsen. ;)

Het word inderdaad steeds beter. Ik denk dat dat inzakken daar wel eens door kan komen, maar ik ga al steeds vaker recht zitten, nu is het nog maar 1 foto en een jaar terug was het maar 1 foto waar ik goed zat hahah ;)
Vanavond weer les op de rijvereniging, waar wij best goed les krijgen, zal eens vragen of ze er daar ook eens op willen letten en wat ik eraan kan doen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:04

Moderatoropmerking:
Reacties tegen de regels van RT-HAW verwijderd.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:35

woooow wat een geweldig mooi paard :~
tja aangezien commentaar moet moet je opletten op je hakken ja:P
maar dat is al 100 keer gezegt!
prachtig

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:10

Gefeliciteerd met je eerste punt in het Z!
We krijgen zeker goed les ;) Als het nu ook zo makkelijk zou zijn om de aanwijzingen meteen om te zetten in actie... Ik kijk altijd met plezier naar jullie. De spanning loslaten blijft lastig, maar daar ga je ook in vooruit. Gaat helemaal goedkomen! Succes en tot woensdag!

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:18

Ik zou hem voor de middendraf iets meer verzamelen en bijeenhouden. En dan groots wegrijden.

Verder ga ik mee in het advies zonder beugels te rijden, maar zonder zadel zou ook een goed idee zijn hoewel het wel lastig opstappen is met die grote reus van jou :+

En hakken uitdrukken en recht zitten (hoewel het laatste nu minder geld ;) )

Verder ziet er top uit, ik denk dat je zelf ook nog wel genoeg punten weet om te verbeteren. Puntenaantallen zullen nog wel gaan oplopen

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 12:02

Zucchero schreef:
Gefeliciteerd met je eerste punt in het Z!
We krijgen zeker goed les ;) Als het nu ook zo makkelijk zou zijn om de aanwijzingen meteen om te zetten in actie... Ik kijk altijd met plezier naar jullie. De spanning loslaten blijft lastig, maar daar ga je ook in vooruit. Gaat helemaal goedkomen! Succes en tot woensdag!

ik moest even goed kijken in je topic, haha tot ik de laatste foto's zag! Wat was die van jou super super leuk als veulentje zeg :D
Die spanning dat blijft de komende jaren nog wel een probleem, maargoed, het word inderdaad steeds beter en dat gaat wel goed komen. Er zullen altijd proeven bij blijven waarin hij niet goed presteert! Deze proef was ook niet optimaal, maar sommige dingen doet hij dan weer heel erg goed!
Hopen dat het een beetje goed weer blijft, dat ik vaker kan rijden als alleen woensdag haha ;)
Tot woensdag!

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:31

Dat doe ik al voor de middendraf, of ja eigenlijk uitgestrekte draf hier.
Heb net mijn coupon zitten bekijken (die hebben ze opgestuurd) en ik had 2 keer een 8 voor mijn uitgestrekte draf.. Dat bewijst maar weer dat hard werken beloond wordt :D Ben er super blij mee!