Moeite met galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RamOnaa_17

Moeite met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 13:00

Mijn haflingermerrie heeft moeite met het aanspringen van de galop.
Daarna houd ze het nog geen rondje vol.
Draven gaat prima.

Tips?!

Tsjikkie

Re: Moeite met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:03

Longeer je haar wel eens? En kan ze aan de longeerlijk wel langer galopperen?

CharlieTP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:05

Een vriendin van mij heeft een draver waar ze recreatief mee rijdt. Maar ze had ook problemen omtrent de galop, waardoor ik een paar keer ben gaan helpen.
Wat goed werkt is aanspringen over een balkje (of liefst een sprongetje als ze dat al kan) omdat ze dan reeds een sprongetje maken en de galop dan al ongeveer is ingezet. Verder moet je proberen een grote piste te zoeken en grote lange afstanden af te leggen (rechtdoor of héle grote voltes) en mag ze ook nog te snel gaan! (opvangen komt later wel)
Eenmaal in galop: genoeg teugel geven en goed je been er aan houden, desnoods een zweepje om even te helpen (niet hard maar gewoon om te verduidelijken)

Je kan het ook oefenen zonder te rijden aan bv de longe, tot ze wat sterker is. Dan kan ze zich onder de man ook beter stabiliseren ;)

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 13:07

Aan de longe doet ze het beter dan onder het zadel.
Ze houd het geen 5 min vol maar dat ligt ook deels aan haar conditie.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:10

Probeer veel overgangen te rijden in de draf en stap, als dit allemaal goed gaat als je aan het rijden bent, probeer dan in de hoek aan te springen en dan de lange zijde te galoperen, neem haar in de volgende hoek weer terug en draaf door. Doe dit dan opnieuw en ga zo door. Dan train je een beetje de spieren die je paard ervoor nodig heeft. Ik heb dit zo ook gedaan met mijn haflinger en nu galopeert ze geweldig. Succes!

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 13:36

Ciaraaa schreef:
Probeer veel overgangen te rijden in de draf en stap, als dit allemaal goed gaat als je aan het rijden bent, probeer dan in de hoek aan te springen en dan de lange zijde te galoperen, neem haar in de volgende hoek weer terug en draaf door. Doe dit dan opnieuw en ga zo door. Dan train je een beetje de spieren die je paard ervoor nodig heeft. Ik heb dit zo ook gedaan met mijn haflinger en nu galopeert ze geweldig. Succes!

Dat ga ik zeker proberen, dankjewel! :D

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:43

mijn 3 jarige haflinger heeft er ook moeite mee om in galop aan te springen (aan de longe) maar dat is natuurlijk ook moeilijk voor een jong paard om op een volte te lopen.
wel valt me op dat mijn haflinger in de paddock van stilstand opeens weg galopeerd en ook nog eens galopswissels maakt! :oo
aan de longe krijg ik hem maar moeilijk in galop, hij blijft een beetje in de middendraf en als hij galopeerd duurt het niet lang voor dat hij in draf zit.
bij die van mij komt dat denk ik omdat hij nog vrij jong is en moeite heeft om balans te houden op de volte.

ik weet niet wat bij jou het probleem is maar als je aan het rijden bent probeer dan vooral recht te blijven zitten, draven en in de hoek aan te springen (met stemhulp 'galop'), vooral recht blijven zitten is belangrijk. desnoots even iemand erbij vragen die met de zweep even kan meelopen en eventueel een tikje kan geven indien nodig.

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:47

Als ze het aan de longe wel langer volhoudt, denk ik dat het aan haar balans ligt, ze heeft dus moeite met jou op haar rug in de galop. (dit hoeft niet aan jou te liggen!) Ik zou steeds korte stukjes galop doen, dus aanspringen en voordat ze zelf terug komt haar naar draf laten overgaan en het een paar meter verderop weer proberen.