Manken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CARAAA__

Manken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:31

Aan wat kan het liggen als je pony/paard mankt
en wat kan je er aan doen om het weg te laten gaan?

N_fotografie

Re: Manken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:15

Is dit serieus? Er zijn 1000 mogelijkheden waarom een paard kreupelt. Het kan liggen in de hoef, de benen, de schouders, de rug.. Het kan een hoefzweer zijn, scheur in de pezen. Maar het kan ook iets kleins zijn zoals een steentje in de hoef. Als dit het is kan je het weghalen.

Als je paard een dik been heeft: Afspuiten met koud water en als het binnen een paar dagen niet weg is laat je een veearst komen.
Als je paard een wondje heeft: Goed schoonspoelen, eventueel met zilverspray insprayen en schoon/droog houden (niet teveel aan lopen plukken) als het gaat ontsteken veearst laten komen voor peniciline.
Als je paard iets aan zijn hoeven heeft (uitgroei, of hele stinkende straal) de hoefsmid laten komen.

Maar ik zeg ook, er kunnen 1000 redenen zijn waarom je paard zou kreupelen.. Als je het niet vertrouwt gewoon een veearst laten komen. Beter één keer teveel gebeld dan één keer te weinig.

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:10

Uuuuuhhhh... Waar zal ik beginnen? Er kan een steentje of een takje in de hoef zitten, kan zich verstapt hebben, de hoefslag kan te hard zijn, getrapt door ander paard... Bel de DA.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:14

Als je weinig ervaring hebt met paarden en kreupelheid, bel de DA. dan ben je zeker.

Als aanvulling op N_fotografie,
1 warme hoef en pulsaties op de kroonrand, DA of hoefsmid laten komen, hoge kans op hoefzweer

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:27

ssluit me geheel aan bij alles wat hier is gezegd. Er is niet één reden te vinden die de rest meteen uitsluit. Wanneer jou paard kreupel is zou ik een weekje beetje met haar wandelen. wanneer het been warm en dik aanvoelt afspuiten. En wanneer het langer aanhoud de DA bellen.

aHorseDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:02

Daar zijn erg veel mogelijkheden voor.
Verzin iets, en het kan een reden zijn.
Sluit me aan bij N_Fotografie.

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:24

Kreupel? :+
Stappe en afspuiten en een DA laten kijken lijkt me het beste inplaats aan blijven kwakkelen.

Celeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:29

Femke16 schreef:
ssluit me geheel aan bij alles wat hier is gezegd. Er is niet één reden te vinden die de rest meteen uitsluit. Wanneer jou paard kreupel is zou ik een weekje beetje met haar wandelen. wanneer het been warm en dik aanvoelt afspuiten. En wanneer het langer aanhoud de DA bellen.

Inderdaad, helemaal mee eens.
En als je het niet vertrouwt, gewoon de DA bellen.

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:34

Dan weet je ook meteen wat er aan de hand is. :D

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:37

Eerst even hoeven krabben en controleren of er niets scherps (of misschien alleen maar een steentje) in steekt, als niets kunt vinden even de DA of de hoefsmid bellen.
Vorige keer dat mn pony wat had hebben we gelijk dezelfde dag de hoefsmid gebeld, hij bleek een hoefzweer te hebben dus daar kon je hoefsmid gelukkig gelijk wat aan doen :)
Ik hou er niet van om geen zekerheid te hebben als mijn pony pijn heeft.

Wandelen zou ik niet zomaar aan beginnen, ook dat kan behoorlijk pijn doen.. vergeet niet dat je niet weet wat er aan de hand is

uccello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:58

Een paard hoort niet te manken, als dit wel het geval is dan zul je moeten gaan uitzoeken hoe het komt. Het kan iets van een steentje in de hoef tot DA onderzoeken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:52

ALs het paard alleen mankt tijdens het rijden, zou het goed kunnen dat je paard teugel kreupel is, laat je teugels iets vieren, en lekker naar voren rijden :D

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:07

dierenarts bellen