Ik rijd sinds een maandje als bijrijder bij een dressuuramazone bij ons in het dorp. Nou zit ik met een probleem. Zij is een aantal keren Z dressuur geweest en heeft haar manieren, waar ik niet altijd weg van ben, maar ja wat doe je eraan...
Ik rijd voor haar een 5 jarige, groot paard zo'n 180 weinig bespierde hals en wilde in het begin slecht lopen. Nou heb ik zelf nooit wedstrijden gereden, maar wel aardig wat paardjes onderhand. Dat paard is inprincipe Z klaar althans dat vind zij. Alleen kan dat paard niet lopen, op dit moment, maar kan het wel. Wil niet vooruit op het been, Als je middendraf wilt gaat hij gewoon galloperen, omdat hij dat makkelijker vind. En hij kan het echt, alleen op dat moment steekt hij zijn mond (bek) weg en kan ik niets, als het even tegen zit gaat hij ook nog rennen. En ben ik hem dus zo een half rondje bak kwijt.
En voor de rest in alle gangen, als je wilt sluiten steekt hij gewoon zijn mond weg en kan ik niets beginnen. Ik kan hem echt niet binnen 20 meter een gang terug krijgen.
Met de andere paarden van haar is het hetzelfde verhaal, maar ik als B-ruiter of amateur kan haar niet gaan vertellen hoe zij haar paarden moet gaan rijden. Zij heeft een instructeurs opleiding, ik niet.
Maar zou iemand misschien weten wat ik hier het beste tegen kan doen? Ik weet het namelijk niet echt meer. Het probleem is ook dat ik hem niet elke dag rijd, dus zij er ook nog een aantal keren per week op rijd en hij daardoor soms mijn dingen weer vergeet.
Ik rijd ook met hem in de les, maar aangezien hij voor ieder paard bang is en het dan weer op het lopen zet kan ik daar niet echt aan werken. Ben wel bezig om prive-les met hem te regelen, maar dan niet van haar maar van iemand anders, maar dat moet ik nog heel lief vragen

Maar tips zijn echt van harte welkom.