Wie heeft er tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Wie heeft er tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 19:42

Hebben jullie nog tips tegen dat bokken. Wordt er zo ondertussen licht gestoord van. Vond het vanmiddag echt niet leuk meer. ;(

Ik ging namelijk met eowyn en iris, want iemand ging gezellig mee op iertje, buitenrijden.
(iris is de moeder van eowyn, dus dat leek me wel erg leuk om zo eens samen weg te gaan).
Afijn, op het eerste fietspad gaf ze al zo;n rare bok. Zoiets als van de spaanse rijschool. Dus ik toch afstraffen, want ik wil dat niet hebben buiten.
Afijn wij verder, toen we over de brug kwamen en liepen over het gras begon het eerste gezeik. Bokken. Om hoog om vervolgens echt een paar lekkere rodeobokken te geven. Dus ik echt boos op haar geworden.
Afijn, door gereden, hup de volgende serie. Ik weer boos geworden. Weer dapper verder, weer de volgende bokken.
Maar het ergste is nog dat je het niet voelt aankomen, echt gewoon uit het niets. en haar oortjes naar voren.
Ik geloof ook neit dat het kwaadheid is, maar dat ze jolig is enz... maar liever niet buiten en met mij erop.
Afijn bij de 4 serie dacht ik: ik ga terug. Nou uiteindelijk toch maar niet gedaan. In het natuurgebied zelf ging het eigenlijk wel goed en was ze aardig braaf.
Dus wij nietsvermoedend en toch weer ontspannend terug, ikke blij, want het was verder goed gegaan. Komen we weer opdezelfde weg en halverwege komt ze weer omhoog, daarna die reet omhoog en uitslaag, dus ik schoot er echt naast. Dus ze bokt richting t asfalt dus ik: ooooo k.ut!! plof, half asfalt half hard gras. Onderweg voelde ik dat ik op mijn arm terecht zou komen dus dacht enkelt: oooo als ik maar niets breek. Dus bleef effe liggen, bewoog mn schouder en arm. Auwww maar kon t bewegen, dus ik sta op.
En het ergst is nog dat er mensen gewoon voorbij lopen, lekker kijken, maar ze zullen je volgens mij gewoon laten liggen. Ze zeiden echt niets. En dan hoor je nog zo'n k.utwielrenner zeggen of ik wilde oprotten met die knol van het asfalt. Nou toen heb ik die vent even verrot gescholden
Gelukkig was iris braaf en bleef eowyn braaf staan.

Maar verder langs deze weg ben ik wel gaan lopen. En toen is ze ook nog 1 keer aan het bokken geslagen, Sorry, maar heb flink aan die teugels getrokken :o en ben zo boooooos op haar geworden
Op een ander fietspad ben ik er weer opgestapt en naar huis gestapt.
maar mozus, mijn arm is niet blij. Ik hoop dat ik dinsdag nog kan lessen. ;(

Ik ben niet bang ofzo, maar ik vind dit buiten zeker niet leuk meer.
Misschien is het de zomer in haar bol, ze had namelijk gewoon de oortjes naar voren.
Ze staaat 24 uur per dag los. Ik weet 100% zeker dat ze niks lichamelijks mankeert. Ik zal zoiezo wel binnenkort weer een afspraak maken bij eric laarakkers.
Ze is 4 en wordt in mei 5.

Oja en in de bak kan ze ook zomaar opeens ontploffen, vind ik nou ook niet zo geslaagd, vind vliegles daar ook niet zo leuk, maar minder erg dan buiten. Dat was echt mijn grootste angst om buiten eraf te donderen....

Maar hebben jullie nog tips??

tylando

Re: Wie heeft er tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:54

het is waarschijnlijk de joligheid aangezien de leeftijd...als je weer zou gaan zou ik in ieder geval niet alleen gaan...doet ze het in de rijbak ook?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 19:57

niet altijd, dan kan ze heeeel braaf zijn, maar ze kan ook opeens afgaan idd.
En je voelt het bij haar niet aankomen. T is echt uit het niets.

De vorige keer in de bak, toen was het omdat het opeens weer wat kouder was en hard waaide, dus dat snapte ik dan eigenlijk wel.
ik moet je dan wel vertellen dat ik dan moeite heb om me te ontspannen.
Daar moet ik dan meer aan werken, maarja, dat is zo makkelijk gezegd, maar als je op zo'n tijdbommetje zit vind ik dat best nog wel moeilijk.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:00

nee das lastig......denk toch echt aan de leeftijd.....mss wat hulpteugels erbij als je naar buiten gaat.....thiedemann...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:11

zal eens vragen op stal of iemand zoiets op stal heeft. goed idee!!

xxxmaritxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:46

Mijn paard doet het ook, en de oplossing is heel simpel..
Je paard gewoon even longeren of losgooien. Ik zeg niet dat het dan helemaal opgelost is, maar t scheeld wel.. Paarden die 23 uur per dag op stal staan, worden gewoon snel wat enthousiast.
En wat jij beschrijft van dat "joligheid" dat is precies wat mijn paard ook had.. Hij was gewoon reuze enthousiast!
En als ik hem dan longeerde en hem ook even gewoon goed lied galopperen, en een beetje met hem speelde.. Bokte die alles eruit aan de longeerlijn.
Buiten deed hij dan ook nog wel eens maar dat was wel uit te zitten! succes ;)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 22:41

Maar mijn paard staat 24/7 buiten. die kan constant uitbokken als ze wil.
En soms ondanks de longeerlijn blijft ze bokken.
Ik hou het ook op jongigheid en vrolijkheid, maar zij vergeet alleen alles om haar heen en dat ik op haar rug zit :7

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 03:12

Helpt het om van te voren in de bak even flink te galopperen? Of op een mooi, recht pad waar ze even helemaal voluit kan? Bij ons doet dat soms wonderen. Niet altijd alleen, soms wordt ze er juist extra heet van.

Verder voorwaarts houden. Hoe meer ze voorwaarts is hoe moeilijker het bokken is (dat gaat echter niet altijd op!!! Zie dat niet als wondermiddel want dat is het niet).

Boos worden heeft over het algemeen weinig zin behalve dat je je eigen frustratie even botviert.

Als mijn miep loopt te klieren gaan we gewoon terug naar het punt waar het klieren begon, en dat net zo lang totdat het normaal gaat. Moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat mijn miep zo bokt dat ik dat amper merk, en dan doet ze nog zo haar best... Maar geklier wordt niet getolereerd. Dan gaan we net zolang door tot het normaal kan, dus op mijn manier. Heb vandaag ook ongeveer 5 keer heen en weer moeten rijden om haar in een normale galop over een veld te krijgen, maar het werkte wel. Ben benieuwd of ze het nog eens probeert.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:09

Wij reden de jonge paarden binnen een beetje los vaak en dan naar buiten het bos in. Vlot doorlaten draven, iets boven het eigen tempo. Stukje heen en weer stukje terug en dan in de bak uitstappen. Na een week gingen we er ook bij galopperen. In draf t bos in, stuk flink doorgalopperen en weer in vliot drafje naar huis en ze daar verder afwerken. Ons bleef zo veel bok en steiger ellende bespaard...
Uiteindelijk werd bos normaal voor ze en namen we ze ook echt mee op buitenritjes.

Succes

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:53

Misschien een paar stomme dingen, weet niet of je er al naar hebt gekeken.
Rug? Zadel?

Verder zou ik niet afstraffen op foute dingen, maar belonen op goede momenten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:42

Wat doe je precies voor dat ze bokt, op het moment dat ze bokt en daarna?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:01

Nou in het begin deed ze het wel in de bak. Gewoon uit het niets kreeg mw zin in een bokserenade.
Afijn, daar kan ik wel mee leven. Tis en blijft een jong paard. Dus joligheid kan ik me voorstellen.

Eigenlijk was zij buiten zelfs braver dan in de bak.
Ze gaf wel eens een bok, maar toen zei ik: eh eh, laat dat en galopeerde we of draafde we verder.

Maar deze keer begon ze eigenlijk al net toen we op weg waren. eigenlijk zo'n rare spaanse pas bok. Nou dacht ik, zal wel even joligheid zijn. Maar toen kwamen we wat verder op een stukje gras richting het natuurgebied. In het begin liep ze braaf en dan gewoon uit het niets begint ze.
Een soort van omhoog komen, dan rug bol maken, dan achterhand lekker weg schoppen, neerkomen en gelijk iets omhoog komen om vervolgens weer te bokken.
Maar je voelt het ook echt niet aankomen. Dat meisje die mee was, die zei ook: je ziet echt niks. Oren blijven naar voren en ploep daar gaat ze.

Weer door gestapt en zo vervolgde nog een stuk of 4 a 5 keer deze methode. mmmm.
Hierdoor werd ikzelf idd ook wat meer gespannen. Niet goed natuurlijk, maar kon dat niet tegen houden. We hebben uiteindelijk wel gedraaft en ook wat gegalopeerd, dus dacht idd dat ze het kwijt was.

Maar op de terug weg, op dezelfde weg begon precies hetzelfde. Het ging zo vliegensvlug, dat ik echt opeens naast haar nek hing.
En plop daar lag ik, op het asfalt nog wel. En auwwww dat is erg hard. :7

Effe off-topic en dan lopen er daar een paar mensen, die lopen al kijkend voorbij. Niet effe vragen of het goed ging. Nee kijken en doorlopen. mmmm blij dat ik nog op kon staan en niet half dood daar lag.
Vervolgens kreeg ik nog effe aan de stok met zo'n irritante wielrenner die effe brulde of ik op wilde rotten van het asfalt. Neeeee lig daar voor mn plezier. toen heb ik ook neit zo aardig gereageerd :o

Maar het zadel is net nieuw. Dat ligt echt goed, dat weet ik zeker.
Ik heb niet het idee dat ze wat aan haar rug heeft, want gister in de bak loopt ze gewoon goed, niet stijf enz...
Heb wel voor alle zekerheid een afspraak gemaakt bij eric laarakkers.
En ik ga haar iets terug zetten in voer, hoewel ze niet extreem veel krijgt.

Tja en de meeste zeggen, groningers zijn nuchter en koel. Abosluut, ze raken niet snel in paniek, maar ze zijn ook super snel en bokken kunnnen ze zeker :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:37

En hoe reageer jij dan als ze zo doet?
Als je dit toelaat (en dat heb je eigenlijk al gedaan als ik zo eens lees qua reactie "ach het zal wel joligheid zijn, tis een jonkie" ) word het steeds erger.

Zelf zou ik bij de eerste bok al streng optreden, voorwaarts drijven, met je stem straffen en wanneer ze daarop nog eens bokt een goede tik met je zweep of een spoortje laten voelen.

Zeker wanneer er geen lichamelijke klachten zijn, ze niet veel energie rijk voer krijgt en genoeg beweging buiten het rijden om heeft (dus tijd genoeg om gek te toen zonder ruiter) mag ze dit gewoon weg niet doen. Punt uit! Bokken of andere gekke dingen doet ze maar in haar eigen tijd!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:31

De eerste bok sta ik idd wel toe. Straf haar wel iets af, maar misschien te licht.
De andere bokken ben ik echt boos geworden. Maar dan gebruik met name mijn stem en volgens mij weet dan half delft dat ik boos ben. Op dat moment stopt ze wel, maar nu begon ze binnen een paar meter dus weer. Maar een tik met de zweep dat kan ik dan beter niet doen, dan hang ik zeker in de hoogste boom die daar staat :D lijkt me ook niet fijn. :+
Ben toen misschien toch ook wel verkrampt gaan zitten daarna, maar ik vind het dan heeeeel moeilijk om me te ontspannen.

Wat vind je van het idee wat we nu hebben.
We gaan nu een paar keer naar buiten, dan gaat mijn mannetje mee, dan doen we een hengstenketting door de bitringen, dus onder de kin door. Als ze dan omhoog komt of gaat bokken, dan trekt ed de ketting aan. Misschien wel gemeen dat, omdat dat misschien pijn doet, maar die landing op het asfalt was voor mij ook erg pijnlijk.

Ik heb even gekeken op wat voor voer ze staat. Nu op 2 kilo biks per dag. kuil en van mij krijgt ze na het rijden wat musley. ong een halfje of een halfje slobber.
Ik heb vandaag gelijk natures best gekocht, daar schijnt ook geen energie in te zitten.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:05

Ik zou als je dan toch iemand mee neemt even een halster onder het hoofstel doen en daar de ketting doorheen. Heeft zelfde effect, alleen zit je m niet zo aan de mond, loopt dan redelijk risico dat ie bang in de mond wordt en bij een bok nog debieler gaat doen omdat ie dan EN bokt EN die ketting wil ontwijken....

Verder vind ik t eigenlijk wel een goed idee van je :D
Iig een veilige oplossing.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:32

Mijn mening is wel dat ze erg veel krachtvoer krijgt op een dag hoor, zeker omdat ze recreatief loopt en relatief weinig werk verricht.
Ik denk als je dat zeker met 1/3 of misschien zelf wel de helft verminderd dat ze een stuk minder praatjes heeft.

Lekker veel hooi/kuil laten eten is ook een stuk beter voor de darmen en het op gang houden daarvan :)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:03

Lentekriebels? De paarden hier zijn ook een stuk joliger en vrolijker dan voorheen. Het zonnetje schijnt en ze zijn heerlijk aan het gek doen, ook ik moet het onder het rijden meer verduren dan normaal. Ik longeer daarom meer voor het rijden, even lekker buiten gek doen en springen aan de longe en dan nog even kort rijden.

Verder sluit ik me aan bij de bovenstaande posts.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:13

Ik ben de trotse bezitter van een halve groninger (xhaf) en die gedraagt zich soms ook als een volleerd spaans rijpaard. Ze wordt in april 5, dus aardig dezelfde leeftijd als die van jou!

Bij haar is het niet bokken, maar zit het em meer in weinig ontspannen en soms omhoog komen.
Is is niet bang en dominant en weet precies wat ze wil.

Ik zou zeggen stop met dat krachtvoer... als die van mij 2 kilo per dag kreeg zou ze inderdaad ontploffen!
Geef gewoon 1/4 na het rijden en een liksteen met eventueel een vitaminesupplement erbij.

Verder wat bij mij helpt: keihard aan het werk zetten. Ook met buitenrijden. Vragen om op jou te letten. Niet afwachten maar aan het werk zetten, gelijk wanneer je begint.
Dus als je wegrijdt, vragen om na te geven en tempowisselingen maken in stap, ga om bomen slalommen, vraag een pasje wijken enz.

Omdat die van jou ook 24/7 op de wei staat (die van mij ook) zou ik zelfs willen zeggen, draaf gewoon een keer weg van het erf af. Verras haar daarmee gelijk hopla aan het werk zetten.

Laat je niet foppen door haar, door zelf te stoppen met rijden. Doorrijden en aan het werk :D

edit: past je zadel goed?

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:31

als hij bokt moet je achterover zitten, been geven en zn kop omhoog houden.
dan is het bokken niet meer lekker.
nu is het gewoon om even te ontspannen en alles een beetje te rekken.
jij rekt je toch ook uit? dat kan een paard alleen maar door te bokken.
en als je dan zn kop omhoog houdt, kan hij zn rug niet meer lekker bol maken.

en als hij in de wei staat, heeft hij allemaal eten om zich heen.
alle paarden zijn anders, de een is heel heet in de wei terwijl de ander
alleen maar aan eten denkt en alleen al denken aan lekker bokken en rennen vermoeiend vindt.
misschien is die van jou daar tussenin ofzo.

die van mijn vriendin is echt een perfect voorbeeld daarvan,
als hij namelijk op de wei staat, slaapt hij niet meer.
hij eet alleen maar en als hij dan de wei uit moet is hij al helemaal moe omdat ie niet heeft geslapen!

suc6

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:24

robjeHL93 schreef:

Wat een onzin. Bokken heeft niets met rekken en strekken te maken. In elk geval niet met een ruiter erop. Dat paarden dat los in de bak/paddock/wei doen is prima en leuk om te zien als ze van blijheid allerlei rare sprongen maken. Met een ruiter op hun rug hebben ze zich gewoon te gedragen! Als je met losrijden VWN rijd en voor je gaat uitstappen weer... rek je ook alle spieren op, zónder bokkensprongen.

Mijn pony rekt zich ook wel is uit als hij gelegen heeft ofzo, dat doet hij niet met een bokkesprong, maar zoals een kat dat doet. Voorbenen laag en zo omhoog komen en 1 achterbeen rustig strekken bijvb.

Olana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:39

ik zou het bokken negeren, wel zorgen dat hij zijn hoofd niet tussen zijn benen doet en zelf in de beugels gaan staan zodag hij onder je door bokt. en belonen als ze stopt, dus slecht gedrag negeren, goed gedrag belonen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 14:34

Ineke2 schreef:
Mijn mening is wel dat ze erg veel krachtvoer krijgt op een dag hoor, zeker omdat ze recreatief loopt en relatief weinig werk verricht.
Ik denk als je dat zeker met 1/3 of misschien zelf wel de helft verminderd dat ze een stuk minder praatjes heeft.

Lekker veel hooi/kuil laten eten is ook een stuk beter voor de darmen en het op gang houden daarvan :)

Sorry, kon niet meer eerder reageren. was lekker een weekendje in limboland.

Zij wordt niet recreatief bereden.
Ze wordt juist klaar gestoomd om tzt te gaan starten, maar 1 keer in de week wil ik dat ze een buitenritje maakt.
Altijd lekker voor het beesie, toch??

Marij schreef:
Ik zou als je dan toch iemand mee neemt even een halster onder het hoofstel doen en daar de ketting doorheen. Heeft zelfde effect, alleen zit je m niet zo aan de mond, loopt dan redelijk risico dat ie bang in de mond wordt en bij een bok nog debieler gaat doen omdat ie dan EN bokt EN die ketting wil ontwijken....

Verder vind ik t eigenlijk wel een goed idee van je :D
Iig een veilige oplossing.

Thanx.
En goed idee met dat halster. Ga dat eens proberen.

Ga nu even de andere reacties lezen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 14:43

Ineke2 schreef:
robjeHL93 schreef:

Wat een onzin. Bokken heeft niets met rekken en strekken te maken. In elk geval niet met een ruiter erop. Dat paarden dat los in de bak/paddock/wei doen is prima en leuk om te zien als ze van blijheid allerlei rare sprongen maken. Met een ruiter op hun rug hebben ze zich gewoon te gedragen! Als je met losrijden VWN rijd en voor je gaat uitstappen weer... rek je ook alle spieren op, zónder bokkensprongen.

Mijn pony rekt zich ook wel is uit als hij gelegen heeft ofzo, dat doet hij niet met een bokkesprong, maar zoals een kat dat doet. Voorbenen laag en zo omhoog komen en 1 achterbeen rustig strekken bijvb.

Ben ik het idd mee eens.
Uitrekken doet eowyn op een andere manier.

En achterover zitten doe ik, maar als ze lekker doorgaat met bokken, dan uiteindelijk kan je echt niet meer achterover blijven zitten hoor. Dus de ontspanning is dan echt weg :o
Ik probeer haar idd te belonen als ze braaf is.

Aan het werk buiten was eigenlijk nou niet de bedoeling. Ik vind het zo lekker voor ze als ze daar kunnen lopen met hun koppie waar ze willen. Dat ze lekker kunnen kijken en niet in het gareel hoeven te lopen.
Maar dat is bij deze dame idd wat moeilijk geloof ik :7

Bedankt voor jullie meedenken!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:56

eowyn04 schreef:
[Zij wordt niet recreatief bereden.
Ze wordt juist klaar gestoomd om tzt te gaan starten, maar 1 keer in de week wil ik dat ze een buitenritje maakt.
Altijd lekker voor het beesie, toch??

Wat ga je starten, B dressuur neem ik aan? Dat valt in mijn optiek nog steeds onder recreatief rijden hoor ;) Vanaf de M2 gaat het pas echt meer energie kosten wat betreft de training e.d.

Ik heb zelf dan een grote D pony (Ijslander X Welsh/Arabier) en die krijgt een halve kilo basis brok van Pavo met als hij gewerkt heeft een kwart Nature's Best muslie (zit nauwelijks energie in, gewoon voor het lekkere)
En zoveel kuilgras als hij opkan.

Ik rijd met hem B dressuur en Endurance klasse 1 en 2 (verschilt per wedstrijd, je mag met Endurance weer lager starten als je dat wilt, bijvb als trainingswedstrijd ofzo) Dan varieeren de afstanden tussen de 25 en de 70 km.

Nou is een paard wel groter en heeft iets meer nodig, maar 2 kilo + muslie dat is toch wel veel hoor. Maargoed dat is mijn mening :)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 22:06

:D :D idd nog maar B hoor. Ach ruimdenkend bijna grand-prix toch?? :P :D :D

Ik ben idd al overgestapt op een ruim kwartje nature best na het rijden en ik zal de biks wat verminderen.
Lijkt me beter idd.

Ben vandaag in het ziekenhuis geweest en die floepert heeft dus toch mijn schouderkop gebroken.
mmmm.... :7