Pride [Welsh Cob, 4 jaar] @ training in GreenSheen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Pride [Welsh Cob, 4 jaar] @ training in GreenSheen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 16:53

Pride is een bijna 5 jarige Welsh Cob merrie.
Ze is nu 1,5 jaar onder het zadel waarvan we het laatste jaar serieuzer aan het dressuren zijn.
We hebben geen wedstrijd ambities ofzo en trainen gemiddeld zo'n 3 keer per week dressuur en de rest doen we lekker buiten hobbelen en/of een hindernisje springen dus een hoog Z-koppel zullen we nooit worden maar ik vind het wel belangrijk dat ze een goede basis kent.
Haar moeilijke punten zijn:
- Netjes van achter naar voren rijden
- Achterhand eronder
- Niet op mijn hand hangen/steunen
- Gecontroleerd/ondertredend galloperen

Ik heb zelf tot mijn 15e manegeles gehad en vervolgens nooit meer gereden totdat ik Pride kocht.
Mijn moeilijke punten zijn:
- Wiebel tenen ;)
- Rechtop zitten, niet zwaar gaan zitten omdat Pride zich sterk maakt of achterover hangen

Opbouwende kritiek is altijd welkom, mits duidelijk onderbouwd waar ik iets mee kan :)

Afbeelding
Iets langer/lager losdraven (waar ze liever loopt maar wel graag gaat hangen)

Afbeelding
Hier was ze wat stug aan de binnenteugel waarna ik mijn pols kantel...

Afbeelding
Wat meer oppakken, vind dit een fijne foto zelf.

Afbeelding
Ook wel lekker, tikje achter de loodlijn (ik vind de loodlijn heel moeilijk te 'voelen', ze maakt zich gauw lang in het lijf als ik haar voor iets meer ruimte wil geven, iig voor mijn gevoel)

Afbeelding
Galopje

Afbeelding
Pasje wegrijden, moet wat meer mee geven met mijn handen...

Afbeelding
Rustig galopje, voor Pride een hele kunst :Y)

Afbeelding
Netjes van achter naar voor maar neusje mag er iets meer uit.

Afbeelding
Pride loopt wel lekker, ik ga alleen mee naar voren (tis ook altijd wat he :P) :+

Afbeelding
Dit is mijn favo foto van vandaag!

Afbeelding
Nog een galopje, voor ons doen niet verkeerd }:0

Afbeelding
Deze vond ik leuk, swingende voetjes ;)

Afbeelding
Nog een galopje

Afbeelding
En de laatste foto..

Dus:
Opbouwende kritiek: Graag! Maar wel uitleggen wat ik fout doe en als het even kan hoe ik dat verbeter dan kan ik er iets aan proberen te doen :D

Tyrzavm

Re: Pride [Welsh Cob, 4 jaar] @ training in GreenSheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:56

Ik blijf het een leuk beest vinden :j
Je hebt hem lekker over de rug lopen ,

Wel kan je een beetje aan je houding werken ,
Als je je tenen naar binnen draait is het al een stuk beter !

Succes :j

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:11

ik vindt pride toch ook zo ontzettend leuk beest.
eigenlijk is het nodige commentaar door je zelf ook gegeven je mag wel iets trotser in je zadel zitten en misschien je beugels een gaatje langer om je tenen goed naar binnen te doen en je hakken netjes te houden ?

op sommige foto's mag je ook wat meer over je paard heen kijken heb het idee dat je misschien te erg bezig bent met de houding van pride zn hoofdje waardoor je zelf onderuit kakt. :j

al met al weer een stel geslaagde foto's :+:

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:56

Wat een leuke pony! :D Echt super om te zien. De volgens jou moeilijke punten zijn niet te zien van de fotos af. Hij loopt echt lekker achter en mooi voorwaarts, ook als je hem wat ronder instelt. Als je je 'wiebeltenen' kwijt wilt probeer dan meer te ontspannen in je bovenbeen en je benen 'losser' langs je paard te laten afhangen. Voor je gevoel ga je dan misschien meer wiebelen, maar dat is ten opzichte van de beweging van je paard. Als je nl heel hard probeert je benen stil te houden gaat alles tégen het paard in wiebelen ;).

Ik zou hem nu wel wat meer gaan verzamelen door de teugels wat korter te nemen. Flink vooruit blijven rijden en kleine stukjes opvangen kijken of die der dan door komt, en dan weer eruit rijden. Heel veel schakelen om hem sterker en gespierder te maken, ik vind hem persoonlijk wat te mager in de bespiering, maar je rijdt natuurlijk ook maar 3x in de week.
Veel succes.. enne over je Zkoppel opmerking. Als je zo doorgaat lukt dat je best :)

GRoetjes

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:06

ik vind het er goed uitzien hoor!
lekker vanuit achter in de draf . veel ontspannig.
in de galop mag je iets minder streng met je hand zijn ;) verder zie ik zo snel ff niks :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:18

Heey! Mooie pony! Ik zie echt zooveel mooie pony's hier op bokt!:P Waar blijven de lelijke knollen nou?!:P (daar val ik juist op!XD) Het lijkt soms dat je een beetje je handen op 1 plek houd. Maar het LIJKT zo, het hoeft niet zo te zijn, dat voel je zelf wel beter. Je hand heb je soms ook wel een beetje te ver naar jezelf toe lijkt wel, maar dat weet ik neit zeker!:D

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:25

Leuk zeg! Je ziet op de foto's echt vooruitgang steeds ten opzichte van de vorige keren! Ze wordt ook steeds meer een paardje en heeft al meer bespiering gekregen.
Vind jou ook een stuk vooruit gegaan! Idd denk om je tenen en rechtop zitten. Maar volgens mij met de les die je nu krijgt kom je er wel :)

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:34

Leuke pony!
Vraag me af, waarom jij denkt dat je geen Z kan gaan starten!
Ik zou een keer op wedstrijd gaan!
Maar let wel op je tenen, en ik zou de teugel iets korter pakken.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:10

Hey meid, zijn weer super foto's zeg!! Jullie gaan nog steeds vooruit iedere keer. Houdt gewoon niet op!!!
Nog even officieel doen: je tenen zoals je zelf zegt en niet naar pride kijken. En tot slot je bovenrug ietsje meer uitstrekken, maar dat wordt wel beter als je niet meer naar dr kijkt...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:17

hee kim, wat gaat die Pride met sprongen vooruit zeg ! Zijn gangen zien er echt mooi ruim uit op de foto's en ook zijn achterhand treed al stukker beter onder als eerst !
Over het paard kan ik echt geen commentaar verzinnen ;)
Je zou zelf wel iets arroganter mogen zitten. Borst vooruit, schouders naar achteren, been lang, hakken uitdrukken, tenen naar binnen.
Het standaard zinnetje haha maar weet zelf ook dit is veel gemakkelijker gezegt dan gedaan. Iedereen weet het maar het uitvoeren als je druk aan het rijden bent is een stukje moeilijker... (weet er alles van:P)

Maar verder echt toppie ! En leuk setje :D

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:02

een hele mooie leuke pony! Leuke combinatie:) Nu nog wat "commentaar": De pony is nu 1.5 jaar onder het zadel zeg je, voor mij zou ze dan iets meer lengte in haar hals mogen hebben, dan komt ook haar achterhand iets meer mee. Want die blijft soms nog een beetje achter. Zelf zou je iets meer rechtop mogen zitten, maar dat is al gezegd.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 19:33

Bedankt allemaal voor de positieve antwoorden :)

Passorapard:
Bedankt!
Klopt, mijn tenen blijft een heavy punt. Ik moet er ook zoveel moiet voor doen om die recht te draaien, dan zit ik zo vreemd voor mijn gevoel! Maar ja, oefening baart kunst :)

Tat_jana:
Ik heb mijn beugels eigenlijk altijd een gaatje langer gehad maar ze enkele weken terug 1 verkort omdat ik nogal de neiging heb/had om mijn hak op te trekken. Dat is er bijna uit dus wellicht kan ik het nu weer eens proberen ;)
En idd niet naar Pride kijken, dat doe ik graag :P

Blozak23:
Fijn om dat te horen. Ik voel zelf ook dat het steeds beter gaat maar het is voorlopig toch een moeilijk punt. Zeker de eerste 15 min van het rijden valt ze nog veel op de voorhand.
Ik ga eens proberen meer te ontspannen met mijn benen, wie weet! :)
Veel schakelen zijn we idd mee bezig, de ene keer gaat dit goed de andere keer is er niets dan ruzie. Ben dit nu ook aan de longe/lange lijnen aan het oefenen. Ze wil zich graag sterk maken en door mijn hulpen heen denderen, zodra het haar te moeilijk wordt. We oefenen door ;)

Dank je Renee ;) Het is idd altijd wel iets maar ach, we moeten iets te streven houden he? :))

Latisha:
Wat bedoel je met lengte in de hals? Wat minder 'compact' rijden omdat ze nog zo'n 'jonkie' is of iets anders? Ik kan dat van de foto's niet helemaal opmaken maar miss bedoelen we iets anders?

Marissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:20

Wat een leuke pony! En wat een mooi setje :) Maar even wat commentaar: je steekt je benen af en toe wat naar voren (op de eerste paar foto's) en je zit af en toe ook wat naar achter geleund. En zoals je zelf dus al weet je tenen wat naar binnen draaien :P Het ziet er wel leuk uit hoor :)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:22

ik vind dat je echt ontsettend netjes zit! idd wat je zelf al aangeeft het soms iets te veel naar achteren hangen. je pony is ook echt mooi en jullie zijn een mooie combinatie!

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:38

Ik vind het een erg leuk beestje, en je geeft het commentaar zelf al.
Leuk shabrak :D Misschien je tenen wat meer naar binnen draaien.
Verder heb ik eigenlijk geen commentaar.
Het ziet er leuk uit!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:17

wat een super setje heb je! heb even al het bovenstaande niet helemaal gelezen maar zou als advies mee geven hem beetje meer lengte te geven in de hals.. meer het neusje er uit rijden :) succes er verder mee!

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:24

wauw wat een knapperd! Ik vind het er netje uitzien hoor!

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:40

Hee Kim! Wat een knapperd is die Pride zo :) Jullie gaan echt vooruit, Pride is steeds meer opwaarts aan het bewegen valt me op. :) Heel mooi setje ook, staat echt heel goed. Voor het verplichte kritiekpuntje: ik heb het idee dat je af en toe in een stoelzit zit. Volgens mij heb je dit zelf ook wel in de gaten, want je zit is al heel erg verbeterd vind ik. Echt hele mooi plaatjes!

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:09

Met lengte in de hals bedoel ik net zoals Kaaaren het neusje er meer uit rijden. Ze loopt op een aantal foto's iets achter de loodlijn.

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:25

Doordat je naar beneden kijkt, lijkt het alsof je je nek heel ver uitsteekt. Ofzo. Misschien proberen schouders wat meer naar achter en omlaag en bekken iets meer kantelen.

Verder loopt je paardje er lekker bij!

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:31

ziet er goed uit!! :D maar probeer je tenen naar binnen te steken, want nu hou je ze zo n aar buiten dat je knieen ook naar buiten gaan steken, en je de boel ene beetje kanteld.

probeer ook je teugels iets korter te houden! :)

voor de rest ziet het er heel leuk uit, ik vindt je echt goed bezig! en dat setje staat je pony echt enorm goed! :D

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:33

Wauw, ik wou dat ik zo kon zitten als jij. Ik vind je houding echt ontzettend netjes! Je paard loopt heel correct, niks op aan te merken. Ik zie alleen heeel af en toe een binnenhandje wat soms kantelt of nét iets te veel inwerkt naar mijn idee.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:10

Ik als Welsh Cob fan vind Pride een prachtige pony! Heel leuke combinatie!
Maar wat zit jij achterin je zadel? Ik vind de foto's er ook niet zo ontspannen uit zien, ze hangt inderdaad erg op je hand en ik zie op veel foto's heel duidelijk dat zij haar kaken vast houdt, waardoor je de spanning in haar onderhals kunt zien.
Waarom zit jij door? Ik heb het idee dat als je gaat lichtrijden er veel meer ontspanning in kan rijden. Sowieso moet je wat aan je zit gaan doen, doe óf je beugels langer of koop een iets groter zadel. Ze heeft gelukkig nog een inch ruimte op haar rug, hier heeft ze last van wat ook een reden kan zijn van dat vasthouden.
Probeer als ze gaat rennen niet terug te rijden door middel van trekken/druk op de mond o.i.d. Je ziet zo al dat dat niet gaat werken. Stuur haar zodra ze boven het toegestane tempo gaat lopen de volte op en zodra ze weer jouw tempo aanneemt rijd je verder. Geen kleine scheurvoltes maken. Dit blijf je consequent volhouden, op den duur zal ze merken dat het niet werkt en zal ze gehoorzamen. Verwacht niet dat dit binnen het uur lukt, maar met een paar dagen zul je zeker resultaat gaan zien, zolang je maar consequent vol blijft houden. Succes!
Setje staat trouwens érg leuk!

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:22

Als eerste wil ik even zeggen dat ik Pride een super mooi beestje vind! :D
Je mag iets trotser op je paard zitten en je tenen wat meer naar binnen draaien. Verder geen commentaar ;)
Erg mooi setje ook, past goed bij Pride :) Stoere naam :)

D_nnicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:01

Probeer je schouders iets achterover te doen (foto2) En kijk over 'm heen, als je eroverheen kijkt ga je vanzelf al wat rechter op zitten. Maar verder ziet het er echt heel fijn uit. Leuk gecombineerd zoo je t-shirt+broek en je dekje, echt leuk :D