UNIEK (freestyle) @ training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjanien

UNIEK (freestyle) @ training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 15:47

Uniek is een 8 jarige KWPN ruin een freestyle-bazuin. We rijden in de B dressuur. Sinds November vorig jaar zijn we weer aan het trainen na een jaar blessure tijd. Uniek stond oktober 2007 met een wondje aan zijn hals in de wei. Op eerste gezicht leek het mee tevallen. Maar hij kon niet meer met zijn hoofd bij de grond komen en was heel down en had duidelijk veel pijn. En stond alleen maar hele dagen in een hoekje van de wei voor zich uit te kijken. We hebben foto's laten maken en daarop was te zien dat hij een lichte beschadiging aan de halswervel heeft. Met pijnstilling en antibiotica voor de eerste maanden en daarna weer trainen moest het goed komen, maar telkens kwam het weer terug en had hij een grote bobbel op zijn hals zitten. In juli 2008 zijn we 4 keer naar een strijker geweest en sinds dien gaat het goed. De bobbel is weg en het rijden gaat weer goed. En het belangrijkste Uniek zit weer lekker in zijn vel hij glimt weer en eet weer. We zijn nog lang niet weer op ons oude niveau, maar ik geef hem de tijd die hij nodig heeft. Ik ben al veel te blij dat hij er nog is en dat we weer kunnen rijden. Want dat leek er toen niet meer in te zitten.
Nou hier de foto's

Afbeelding
Zijn mooie hoofd

Afbeelding
Hellup, daar heb je die enge fotograaf weer met die flits! :+

Afbeelding

Afbeelding
begint al een beetje te ontspannen en te zaken met de hals

Afbeelding
loopt lekker, alleen mis ik mijn hoofd :D

Afbeelding
stukje middendraf, ik moet rechtop blijven zitten

Afbeelding
hier ontspant hij weer lekker, en let op het achterbeen gebruik van de hond _O-

Afbeelding
pasje wijken, ik moet op mijn been letten

Afbeelding
en even stappen

Nou ben benieuwd wat jullie van de foto's vinden en misschien hebben jullie nog tips wat we moeten verbeteren.

yanique

Re: UNIEK (freestyle) @ training

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:54

Het ziet er al goed uit hoor!
alleen moet je erop letten dat je je tenen wel naar binnen draait.
Je zit wel mooi de hele tijd op het goede been!
En je houding is ook wel goed>

succes en plezier met je super mooie paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:57

Fijn dat je paard zo is opgeknapt :)
Let erop dat je je tenen naar voren houd, en ook valt op dat je soms erg ver achterop je zadel zit. Bij de foto zonder hoofd valt zie je dat goed, maar ook bij de foto daarna.

Is het eigenlijk niet gevaarlijk met de hond zo bij je in de bak? Persoonlijk zou ik hem er niet in laten als je aan het rijden bent, zeker niet als er ook nog een "enge" fotograaf in staat.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 16:03

Dat is soms te ver na achteren in het zadel zit dat klopt, zegt mijn instructrice ook. Zal er meer op gaan letten, zie het nu op de foto's ook inderdaad goed.

Waarom zou een hond in de bak gevaarlijk zijn?? Ik vind het juist een goede oefening voor de paarden. Dan leren ze dat als er iets om hem heen rent niet eng is en zullen ze buiten ook niet snel schrikken als er eens een konijn en vogel wegschiet. Reed laatst met Uniek op een smal pad naast een sloot en ineens vloof er een eend weg uit het riet. Ik schrok nog meer als het paard. Uniek reageerde er alleen op door iets intehouden en vervolgens gewoon rustig verder lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:06

Het is ook goede schriktraining, maar je hond moet wel opletten natuurlijk ;)
Ik heb met een hond in de bak al een aantal keren goed aan de noodrem moeten zitten, aan de kant moeten schieten omdat de hond niet aan de kant wilde of niet oplette, sindsdien doe ik dat dus niet meer.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:09

Ik zou in elk geval goede begeleiding erbij zoeken, jullie zijn een leuke combi,maar alles ziet er wat rommelig uit nu ..

Ook ff een kritische noot op je sporen, die lijken wel veel te hoog te zitten?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 16:23

Ik hoef ook niet te remmen voor de hond, deze loopt altijd achter het paard aan. Als dat wel zou moeten zou ik ook de hond vastleggen ofzo. Maar de hond weet dat hij aan de kant moet en niet andersom.

We hebben begeleiding en uit het verhaal kun je ook uitmaken waarom het nog niet helemaal top loopt. Paard moet weer helemaal opnieuw beginnen en weer de houding leren.

yvette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:48

Sjanien,
Leuke foto's
wat leuk hoe die hond er achter aan loopt, haha zou ik bij Emma niet hoeven te doen..
ziet er netjes uit :D
idd je tenen iets meer na binnen verder heb je echt mooie beenhouding *D

succes er mee

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:54

leuke foto's sjanien!!
En blij dat het weer goed gaat!! Gaat vast goedkomen, vind het een super leuk paardje :D

Succes!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:42

ziet er goed uit hoor sjanien! zo doorgaan zou ik zeggen :D

ik hou er trouwens ook niet van dat er bij mij honden in de bak lopen, maarja ieder zn eigen reden he :+

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:42

meisje !!

ziet er netjes uit hoor.
op sommige foto's nog een klein beetje spanning in de je houding maar verder superr ;)

wat een cuty :D

leuke foto's ook ;)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:46

Haha je hond heeft inderdaad een fenomenaal achterbeen! :D

Leuk paard! Zoals crossmonster al opmerkte zitten je sporen alleen niet op de goede plaats op je voet, die mogen een stuk lager ;)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 19:33

Bedankt voor de complimenten.

De sporen ga ik veranderen en lager doen. Bedankt voor de tips!

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:59

Ik zou als tip geven om je onderbeen wat naar achteren te leggen, zo heb je meteen je teen wat meer naar binnen en ligt je been misschien wat stiller.
Verder leuke foto's :)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 13:02

Bedankt,

Maar ik vind dat ik mijn benen al ver genoeg naar achteren heb. Zit met de beugelriem terhoogte van de singel en dat is goed.

Desir_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:54

Je benen liggen inprincipe goed,, idd wat de andere zeggen probeer ze niet te ver naar buiten te draaien!!

Verder lijkt het soms of je een beetje naar voor kukelt.. (A)
Maar je hebt em lekker aan het werk dus ga zo door ;)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 20:25

Klopt inderdaad dat ik soms voorover zit. En ga er nu ook etra opletten. Zelf had ik het niet zo erg door, maar nu je foto's hebt kun je zien wat er goed is en wat niet.

Desir_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:02

idd,, soms heb je het gewoon even nodig om weer aan wat dingen te kunnen werken.
Daarom ben ik zo blij met de vele spiegels die bij ons in de bak hangen!! (A) (schaam me soms kapot :o )

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 22:08

Ja haha, klopt. Wij hebben nu tijdelijk ook les in een andere bak waar spiegels hangen. Dan zie je ineens hoe je echt opzit. Wil thuis ook altijd nog een spiegel bij de bak hangen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:29

fijn dat hij weer lekker gaat. Leuk die hond erbij. Ik heb er meestal 2 omheen lopen. Soms gaan ze precies op de hoefslag liggen, maar......wij lopen gewoon door hoor :D

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 22:35

Ja ben er ook blij mee dat hij nu eindelijk weer lekker loopt.

Mijn hond loopt de hele tijd tijdens het rijden achter het paard aan. Scheelt mij weer uitlaten....

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:41

ben je erg streng met je hand? het lijkt namelijk net alsof jij je paard naar beneden trekt, op (bijna) elke foto heeft je paard zijn mond gespannen open

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 22:52

Ik ben niet streng met mijn hand. En ik zie ook niet op de foto's dat hij zijn mond open heeft. Alleen op de foto van dichtbij zonder mijn hoofd lijkt het misschien of hij zijn mond open heeft, maar dat is niet zo het is schuim. Hij heeft zijn mond niet open

___Sandra___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:09

Leuke foto's hoor maar let op je tenen!

Echt leuk ook van die hond haha

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:14

ziet er leuk uit, een beetje meer ontspanning in de mond en handen zou ik willen zien. Als hij vasthoudt, even een ophouding en gelijk weer handen dragen (hoger) en ontspannen. Geen gewicht in je handen dragen en hij mag nu lekker nageeflijk gaan lopen zodat ook de ontspanning in de rug terugkomt. Het wijken wat ik op de foto zie is helaas geen wijken. Begrens goed met je buitenteugel, eerst de voorhand maar vergeet niet de achterhand mee te nemen. Het paard moet in een rechte lijn overstappen en niet schuin lopen. Oefen ook eens met wijken vanaf de hoefslag naar binnen, stelling naar buiten en met het buitenbeen naar binnen drukken, voorhand eerst binnenhand begrenst. Zo oefen je nog meer met wijken maar niet steeds hetzelfde. Succes jullie zijn een leuk team!