Splendeur Dressuurtraining, back @ bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katinkatjuh

Splendeur Dressuurtraining, back @ bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 14:36

Hallo!

Na tijden niet meer op bokt te zijn geweest, toch maar weer eens aan komen waaien. Afgelopen jaar hebben we veel nagedacht, Splendeur verkopen, of toch niet. Splendeur is een Nimmerdor X Amor merrie, helemaal springgefokt dus, en een behoorlijk pittig beestje. Ik heb haar zelf onder begeleiding van een instructrice "opnieuw ingereden" toen ze bij ons kwam, 4 jaar geleden (ze was toen al 8). Bij vorige eigenaren was ze meteen doorverkocht, telkens maar opnieuw. Met het excuus "elke keer op vreemd terrein viel elke ruiter er maar af." De mensen waarvan wij haar hadden gekocht daar is ze heel erg teruggereden, gevolg was dat ze hartstikke "dood in de mond" was. Daarbij was ze ontzettend bang op stal, maar hondsbrutaal met rijden. Achteraf bleek dat ze bij de vorige eigenaren geen krachtvoer kreeg, dus toen ze dat bij ons wel kreeg, leefde ze helemaal op. Inmiddels is Splendeur alweer 12. Ze heeft erg veel praatjes, en wordt af en toe enorm sterk. Aangezien ik uiteindelijk verder wil in de dressuur, en Splendeur een echte springer is, en blijft, was het dus erg moeilijk.

Nu, toch hebben we besloten dat ze voorlopig nog lekker bij ons blijft, omdat ik simpelweg dit onweerstaanbare krachtpatsertje niet kan missen.
We zijn weer wat conditie aan het opbouwen, en trainen weer lekker voor het zomerseizoen!

Punten van kritiek:

- Ik weet dat het zadel gewoon te klein is, een andere is onderweg!:)
- Handen hoger dragen en bij elkaar.
-Geen geld zoeken
-tenen naar binnen & hakken uitdrukken
- Ik ben me er van bewust dat ik geen cap draag, cap is eigen keuze, maar is simpelweg luiheid geweest om die niet op te zetten.

Momenteel trainen wij op L niveau, en starten we van de zomer in het L1, tussen de paarden (Splendeur is paardgefokt, maar ietwat klein gebleven, met haar 1.56m.)
De problemen waar wij tegenaan lopen, is dat Splendeur wanneer ze iets moeilijk vindt, erg sterk wordt op links, en daar dus echt vast kan houden.
Het wijken is ook nog best wat moeilijk, schouderbinnenwaarts e.d. gaan wel goed, maar wijken vanaf de middellijn gaat moeilijker, gevolg is dat splendeur weer erg vasthoudt op links, of ze komt ineens heel erg terug, bijna tot aan stap.

Als iemand hier tips voor heeft, graag! :)

Ik rijd trouwens met een ongebroken Happy Mouth bitje, Eerder heb ik met een enkelgebroken watertrensje gereden, en een scherp bitje, maar heb in overleg met mijn huidige instructrice dit bitje geprobeerd, en dit bevalt best goed. Eigenlijk is het een bit voor paarden die erg gevoelig zijn in de mond, terwijl Splendeur juist erg sterk is, maar ze gaat hier lekker van schuimen en reageert er tot nu toe eigenlijk heel fijn op.

1. Opperste concentratie.
Afbeelding

2.Drafje
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Mijn krachtpatsertje!en zeg nou zelf, wat een nek voor een merrie'tje he! := *D
Afbeelding

Bedankt voor het kijken,
Een berichtje zou leuk zijn!

vilouma

Re: Splendeur Dressuurtraining, back @ bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:12

haha laatste foto ;ja lekkere nek hoor!
in het algemeen ziet het er best netjes uit.
lekkere ruime draf,lekker ontspannen.
blijf wel van die binnenhand af;)

Katinkatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 10:50

Dankje!
Helemaal waar van m'n binnenhand!
Ben benieuwd naar verdere reacties!

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:54

ziet er goed uit hoor, probeer soms alleen net nog wat meer op je kont ze blijven zitten

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:14

Probeer wat meer omhoog te kijken; je kijkt nogal naar beneden.
En, (weet niet of 't momentopname is) op beide handen lijk je tegen te sturen;
Als je op de fiets zit en je wilt b.v. naar rechts, dan moet je linkerschouder voor je rechter zijn maar jij hebt op de rechterhand je rechterschouder naar voren ipv links (en andersom).
Misschien een aandachtspuntje?
Succes verder!! ;)

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:21

leuk paardje probeer indd iets meer in je zadel te blijven zitten maar wellicht gata dit straks met je nieuwe wat beter.
ik vind haar op deze foto's wel aardig aan de maat lijken..

Katinkatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 19:36

Dankjewel voor jullie reacties!
Over dat tegensturen met schouder enz, daar zal ik zeker eens op letten, is mezelf nog nooit opgevallen. Dit moet er laatste tijd weer ingekropen zijn, heb namelijk even een "pauze"gehad met lessen. :)
Ja Splendeur kan zichzelf heel groot maken, dan toont ze inderdaad veel meer als 1.56m.
En dat gespierde, ja, dat hebben we er samen op gekweekt :) Dus zijn we best een beetje trots op! Alleen kan ze ook gewoon enorm sterk zijn.

ziggemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:47

Idd je binnenhand. Maar wat mij erg opvalt is dat ze is afgevallen!!??

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:10

als je hem/haar goed op je buitenhand houd en met je binnenbeen naar buitenhand stuurt houd ze veel minder vast
loopt ze vast ook beter en komt meer omhoog
verder super mooi beest :P

Katinkatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 22:07

Dankjewel :) Haha ja robin dat klopt. zie je nou wel dat het zo is, haha! :p

dubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:38

wat is zo kan zien is dat jij op bijna elke foto op meer rechts druk hebt, hierdoor pakt hij links dus ook vast als die in "protest" wil, omdat jij die linker kant ook vast hebt.
Dus probeer gelijke druk te krijgen op je teugels probeer er eerst bewust van te worden dat je meer druk hebt op links.
Leuk paardje verder! gr