Na tijden niet meer op bokt te zijn geweest, toch maar weer eens aan komen waaien. Afgelopen jaar hebben we veel nagedacht, Splendeur verkopen, of toch niet. Splendeur is een Nimmerdor X Amor merrie, helemaal springgefokt dus, en een behoorlijk pittig beestje. Ik heb haar zelf onder begeleiding van een instructrice "opnieuw ingereden" toen ze bij ons kwam, 4 jaar geleden (ze was toen al 8). Bij vorige eigenaren was ze meteen doorverkocht, telkens maar opnieuw. Met het excuus "elke keer op vreemd terrein viel elke ruiter er maar af." De mensen waarvan wij haar hadden gekocht daar is ze heel erg teruggereden, gevolg was dat ze hartstikke "dood in de mond" was. Daarbij was ze ontzettend bang op stal, maar hondsbrutaal met rijden. Achteraf bleek dat ze bij de vorige eigenaren geen krachtvoer kreeg, dus toen ze dat bij ons wel kreeg, leefde ze helemaal op. Inmiddels is Splendeur alweer 12. Ze heeft erg veel praatjes, en wordt af en toe enorm sterk. Aangezien ik uiteindelijk verder wil in de dressuur, en Splendeur een echte springer is, en blijft, was het dus erg moeilijk.
Nu, toch hebben we besloten dat ze voorlopig nog lekker bij ons blijft, omdat ik simpelweg dit onweerstaanbare krachtpatsertje niet kan missen.
We zijn weer wat conditie aan het opbouwen, en trainen weer lekker voor het zomerseizoen!
Punten van kritiek:
- Ik weet dat het zadel gewoon te klein is, een andere is onderweg!:)
- Handen hoger dragen en bij elkaar.
-Geen geld zoeken
-tenen naar binnen & hakken uitdrukken
- Ik ben me er van bewust dat ik geen cap draag, cap is eigen keuze, maar is simpelweg luiheid geweest om die niet op te zetten.
Momenteel trainen wij op L niveau, en starten we van de zomer in het L1, tussen de paarden (Splendeur is paardgefokt, maar ietwat klein gebleven, met haar 1.56m.)
De problemen waar wij tegenaan lopen, is dat Splendeur wanneer ze iets moeilijk vindt, erg sterk wordt op links, en daar dus echt vast kan houden.
Het wijken is ook nog best wat moeilijk, schouderbinnenwaarts e.d. gaan wel goed, maar wijken vanaf de middellijn gaat moeilijker, gevolg is dat splendeur weer erg vasthoudt op links, of ze komt ineens heel erg terug, bijna tot aan stap.
Als iemand hier tips voor heeft, graag!

Ik rijd trouwens met een ongebroken Happy Mouth bitje, Eerder heb ik met een enkelgebroken watertrensje gereden, en een scherp bitje, maar heb in overleg met mijn huidige instructrice dit bitje geprobeerd, en dit bevalt best goed. Eigenlijk is het een bit voor paarden die erg gevoelig zijn in de mond, terwijl Splendeur juist erg sterk is, maar ze gaat hier lekker van schuimen en reageert er tot nu toe eigenlijk heel fijn op.
1. Opperste concentratie.

2.Drafje

3.

4.

5.

6. Mijn krachtpatsertje!en zeg nou zelf, wat een nek voor een merrie'tje he!

Bedankt voor het kijken,
Een berichtje zou leuk zijn!