Olivier & Ik, We trainen gewoon door!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Olivier & Ik, We trainen gewoon door!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 23:38

Hallo! :wave:
Olivier en ik hebben veel getraint na mijn vorige topic.
En hopelijk is er na al die gespannen beelden toch ontspanning te herkenen hier ! :D
Olivier heeft L gelopen, ik ben nog niet verder dan de B2 Maar heb al wel 8 jaar Rijervaring. Nattuurlijk zecht dat niks :)
Misschien weten sommige het al, maar voor de niet-weters.
Olivier en ik zijn héél erg bezig met Ontspanning, wat helemaal verdwenen bleek te zijn toen hij bij mij aankwam.
Hij was best drukjes onder het rijden, en ik spande mijn lichaam ernstig veel aan.
Ik hoop dat het beter gaat, en dat er een sprankeltje hoop tevoorschijn komt om bokt blij te maken :D
Olivier en ik lopen heel erg tegen gespannen houding aan.
Mijn houding is écht ernstig slecht. Ik heb altijd op de manier van manege gereden.
Lekker pianohandjes, en heel onbezorgt. Maar nu moet het serieuze er toch wel van komen.
Mijn handhouding is echt enorm slecht, maar ik werk hier heel veel aan.
Het is heel moeilijk, maar we komen er wel! :j
Lang genoeg gewacht, hier de foto's!

Afbeelding
HANDEN!!!!!!
Afbeelding
Al beterr..
Afbeelding
Goedzoo :D
Afbeelding
Ik ben écht hopelooos... RECHTOP ZITTEN !
Afbeelding
Goedzoo Olivier ! :))
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou dat was het dus. Commentaar natuurlijk welkom, want we hebben het keihard nodig.
Bedankt voor het kijken.
Hou het netjes en vriendelijk.

love_nadesh

Re: Olivier & Ik, We trainen gewoon door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:47

Oke je vroeg om tips hier komen ze :)
Let op je piano handjes.
Je tenen naar binnen.
Teugels veel korter pakken.
Hakken uitdrukken.
Niet naar voren vallen.
Zoals op de eerste 2 foto's je handen ook niet vastzetten.
En probeer in galop wat minder in de mond te zitten is wat fijner voor je paard.
Verder vind ik het best wel ontspannen :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 23:48

bedankt voor je tips!
Ik zal er aan werken.
Ik ontspannen ja ? :+
Oh... :P XD

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:51

Je mag je teugels een heeel stuk korter pakken, zodat je handen niet meer op je benen liggen. Je zult dan merken dat je je handen ook minder snel vast zet en dat je zelf ook beter gaat zitten.
Goede oefening: leg een knoop in je teugels precies zo dat als je je handen voor de knoop plaatst, ze op de goede plek zitten.
Beetje moeilijke uitleg, maar snappie?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:51

Op de eerste foto's zie je inderdaad dat je je handen vastzet, maar later valt het mee. Of daar heb je in ieder geval je teugels een stukje losser. Volgens mij zet je je handen ook niet vast om je paard in de krul te trekken, zo ziet het er niet uit. Vooral op de laatste foto's is het lekker ontspannen en zijn je teugels eerder iets te lang dan dat je ze te strak hebt. :)

Is dus denk ik inderdaad een gemakskwestie en afleren is altijd moeilijker dan aanleren. Blijf jezelf er toch steeds op betrappen, iedere minuut een keertje kijken en bij jezelf denken of je je handen nog goed houdt. (Dus een stuk hoger en netjes dicht bij elkaar.) Dit is irritant (ervaring. O:)), maar het zal wel helpen. Misschien iemand anders meenemen die je er steeds op kan wijzen? (Nog irritanter, maar nog effectiever. O:))

Ook lijk je een beetje uit balans, vooral te zien aan je onderbenen, die dan weer te ver naar voren, dan weer te ver naar achteren gaan. :j Denk eraan: Schouder, heup, hak moet een lijn vormen. Dan zit je netjes in evenwicht. :)
Ohja, blijf voor je uit kijken. ;)

Vind het er heel vriendelijk uitzien verder, paard lijkt er ook plezier in te hebben. Ga zo door, komt wel goed. +:)+

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:07

Nou, op de eerste 6 foto's straalt het plezier voor het paard er niet bepaald vanaf :)

Meid, doe alsjeblieft iets aan je handen. Op de eerste foto's zet je ze serieus vast op je dijbeen.... de laatste foto's geven een veel fijner beeld, wanneer je je hand naar voren steekt geef je hem meteen de ruimte om te zakken en te ontspannen!

Enneh; over je galopfoto: Hopeloos is niemand :)
Je ziet iig al dat je er niet zo fijn opziet, nu kun je daar lekker aan werken! +:)+

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:13

Vue schreef:
Nou, op de eerste 6 foto's straalt het plezier voor het paard er niet bepaald vanaf :)

Ohja. Hihi, zie ik nu pas. Heb dat geschreven na de laatste paar foto's nog eens te bekijken. ;) Daar lijkt ie aardig vrolijk. :=

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:13

Zoals ik al zei in die keren dat ik je hielp:

*Lekker gaan ontspannen.
* Hakken uitdrukken en je tenen iets naar binnen draaien. ;)
*Buiten teugel erbij houden en met de binnen teugel iets spelen.
* Je handen boven de schoft houden. Hiervoor kun je eventueel het riempje van het dekje vast pakken.
* Recht op zitten.
* Zorg er ook voor dat de stijgbeugel bij het puntje van je tenen zit. ;)
Je hebt ze er nu namelijk nog steeds best ver in zitten.
Laatst bijgewerkt door lovelygirly op 15-03-09 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:14

Afbeelding
Op deze foto zie ik dat het zadel enorm aan de achterkant omhoog komt, dit is niet goed :n
Mijn tip, laat er iemand naar kijken.

Ook heb ik het gevoel dat je zelf een kleiner zadel kan hebben.
Langere beugels tegen de stoelzit is ook een idee, je zit nu bijna met je knieen over de wrongen heen.

De rest is al gezegt.

Succes ;)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:34

vind het niet fijn om te zien.
Je zet je hand enorm vast en bent veels te streng.

Let op je handen, doe desnoods een bok riempje aan je zadel en houd daar je pink achter zo kan je je handen nooit te ver naar achteren doen.
dat je je handen op je bovenbeen legt en voorover gaat zitten duid duidelijk op dat je op kracht rijd en rijden doe je niet op kracht dus lekker los zijn in de handjes.
houd je benen recht en por niet je hakken tussen z'n ribben.

kortom. ga rechtop zitten, houd je handen soepel en op de plek.
ga veel schijnovergangen rijden zodat het paard vanachteren gaat lopen, de achterhand is en blijft de motor van het paard.
maak hem lekker actief op je been dan hoef je dus ook niet zo met je hakken te porren. dit doe je door schijnovergangen en consequent te zijn.

op de laatste paar foto's zie je dat ie wat meer ontspannen gaat lopen, maar hij is er nog lang niet.

je zadel komt ook van achteren los, dit duid erop dat het zadel niet goed ligt.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:21

Eerst en vooral wil ik zeggen dat je eens naar je zadel moet laten kijken... Want dat ligt echt niet goed...

Aan jou houding moet inderdaad gewerkt worden :). Wat er allemaal mis is aan je houding ga ik niet meer herhalen want dat is allemaal al gezegd geweest ;). Maar misschien is het interesant voor jou om eens een paar houdinglessen centered riding te volgen... Dat doet echt wel wonderen :j.

Daarnaast heb je jou teugels inderdaad te lang maar dat wil niet zeggen dat je dan zacht in de hand bent. Op sommige foto's ben je streng (vooral je binnenhand) terwijl ze op andere momenten doorhangen. Probeer om altijd een zacht contact te hebben...

Daarnaast wil ik wel zeggen dat ik het supper vind dat je nu probeert om aan de ontspanning te werken :). En ik vind het ook supper dat je niet bezig bent met het in de krul trekken van dit paard :). Mooi zo!

Heel veel succes verder! Met voldoende ondersteuning van een instructrice komen jullie er zeker wel :).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:31

Ik vind het een ontzettend leuke pony !

Heb je al goede begeleiding? Ik zie bij jou vooral foutjes die erin sluipen als je lang geen les hebt.
Met goede begeleiding en de juiste inzet weet ik zeker dat jij er wel komt, ik vind jullie een prachtige combi om te zien, maar jullie zijn duidelijk wat aan het klungelen omdat goede begeleiding wss ontbreekt.

tip om naar de pasvorm van je zadel te laten kijken zou ik ook zeker wat mee doen :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 10:55

Lotte1990 schreef:
Je mag je teugels een heeel stuk korter pakken, zodat je handen niet meer op je benen liggen. Je zult dan merken dat je je handen ook minder snel vast zet en dat je zelf ook beter gaat zitten.
Goede oefening: leg een knoop in je teugels precies zo dat als je je handen voor de knoop plaatst, ze op de goede plek zitten.
Beetje moeilijke uitleg, maar snappie?

Ik weet wat je bedoeld met die knoop! Ik zal het eens proberen! :)

Appelflapje schreef:
Op de eerste foto's zie je inderdaad dat je je handen vastzet, maar later valt het mee. Of daar heb je in ieder geval je teugels een stukje losser. Volgens mij zet je je handen ook niet vast om je paard in de krul te trekken, zo ziet het er niet uit. Vooral op de laatste foto's is het lekker ontspannen en zijn je teugels eerder iets te lang dan dat je ze te strak hebt. :)

Is dus denk ik inderdaad een gemakskwestie en afleren is altijd moeilijker dan aanleren. Blijf jezelf er toch steeds op betrappen, iedere minuut een keertje kijken en bij jezelf denken of je je handen nog goed houdt. (Dus een stuk hoger en netjes dicht bij elkaar.) Dit is irritant (ervaring. O:)), maar het zal wel helpen. Misschien iemand anders meenemen die je er steeds op kan wijzen? (Nog irritanter, maar nog effectiever. O:))

Ook lijk je een beetje uit balans, vooral te zien aan je onderbenen, die dan weer te ver naar voren, dan weer te ver naar achteren gaan. :j Denk eraan: Schouder, heup, hak moet een lijn vormen. Dan zit je netjes in evenwicht. :)
Ohja, blijf voor je uit kijken. ;)

Vind het er heel vriendelijk uitzien verder, paard lijkt er ook plezier in te hebben. Ga zo door, komt wel goed. +:)+

Bedankt voor je reactie! :) Vind het leuk om te horen..
Soms merk ik inderdaad dat ik héél erg uit balans ben, vooral bij de uitgestrekte draf.
Ik wiebel dan elke kant op, en bonk op en neer.
Ik denk dat dat voornamenlijk komt door het nieuwe zadel. Ik ben absoluut niet gewend aan dit zadel, en nattuurlijk de overgang naar oppeens een groot paard. Heb altijd een kleine pony gehad :o
Shyla25 schreef:
Afbeelding
Op deze foto zie ik dat het zadel enorm aan de achterkant omhoog komt, dit is niet goed :n
Mijn tip, laat er iemand naar kijken.

Ook heb ik het gevoel dat je zelf een kleiner zadel kan hebben.
Langere beugels tegen de stoelzit is ook een idee, je zit nu bijna met je knieen over de wrongen heen.

De rest is al gezegt.

Volgens mij had ik daar mijn beugels aardig lang al.. Maar legde ik mijn benen telkens te ver naar achter...
Ik zal eens gaan zoeken, toen ik Olivier kreeg, heeft hij ook met dit zadel wedstrijden gelopen etc. En dit zadel is altijd van hem geweest, voor dat ik hem kocht heeft de Handelaar daar zelfs nog naar gekeken :) Misschien dat de singel los zat, en van achter omhoog kwam. Ik zal het nog eens even nakijken met rijden. Zal er iig op letten :)

Pashon schreef:
vind het niet fijn om te zien.
Je zet je hand enorm vast en bent veels te streng.

Let op je handen, doe desnoods een bok riempje aan je zadel en houd daar je pink achter zo kan je je handen nooit te ver naar achteren doen.
dat je je handen op je bovenbeen legt en voorover gaat zitten duid duidelijk op dat je op kracht rijd en rijden doe je niet op kracht dus lekker los zijn in de handjes.
houd je benen recht en por niet je hakken tussen z'n ribben.

kortom. ga rechtop zitten, houd je handen soepel en op de plek.
ga veel schijnovergangen rijden zodat het paard vanachteren gaat lopen, de achterhand is en blijft de motor van het paard.
maak hem lekker actief op je been dan hoef je dus ook niet zo met je hakken te porren. dit doe je door schijnovergangen en consequent te zijn.

op de laatste paar foto's zie je dat ie wat meer ontspannen gaat lopen, maar hij is er nog lang niet.

je zadel komt ook van achteren los, dit duid erop dat het zadel niet goed ligt.

Succes ;)

Bedankt voor je Reactie, :)
Ik weet dat ik er aan moet werken, na deze tips, zal ik dat zeker doen ! :)
lindake schreef:
Eerst en vooral wil ik zeggen dat je eens naar je zadel moet laten kijken... Want dat ligt echt niet goed...

Aan jou houding moet inderdaad gewerkt worden :). Wat er allemaal mis is aan je houding ga ik niet meer herhalen want dat is allemaal al gezegd geweest ;). Maar misschien is het interesant voor jou om eens een paar houdinglessen centered riding te volgen... Dat doet echt wel wonderen :j.

Daarnaast heb je jou teugels inderdaad te lang maar dat wil niet zeggen dat je dan zacht in de hand bent. Op sommige foto's ben je streng (vooral je binnenhand) terwijl ze op andere momenten doorhangen. Probeer om altijd een zacht contact te hebben...

Daarnaast wil ik wel zeggen dat ik het supper vind dat je nu probeert om aan de ontspanning te werken :). En ik vind het ook supper dat je niet bezig bent met het in de krul trekken van dit paard :). Mooi zo!

Heel veel succes verder! Met voldoende ondersteuning van een instructrice komen jullie er zeker wel :).

bedankt voor je reactie en Tips!
Ik had Instrctrice, maar die is bij mij gestopt omdat het niet goed ging ;)
Ben nu nog druk bezig er eentje te vinden, en het liefst een Gediplomineerde. ;)

Ik zal aan jullie tips werken.
En inderdaad, als ik er soms op let. Dan betrap ik me zelf. Dat ik weer zo naar bezig ben met mijn handen... Ik zal er aan werken ! *D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 10:57

crossmonster schreef:
Ik vind het een ontzettend leuke pony !

Heb je al goede begeleiding? Ik zie bij jou vooral foutjes die erin sluipen als je lang geen les hebt.
Met goede begeleiding en de juiste inzet weet ik zeker dat jij er wel komt, ik vind jullie een prachtige combi om te zien, maar jullie zijn duidelijk wat aan het klungelen omdat goede begeleiding wss ontbreekt.

tip om naar de pasvorm van je zadel te laten kijken zou ik ook zeker wat mee doen :)

Hahah... Bedankt. :o
Op dit moment ben ik nog druk bezig met Begeleiding zoeken.
Ja, soms zit ik inderdaad echt zo op Olivier van.. ; Ja en nu ? :+

Bedankt voor je leuke reactie ! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:14

Het zadel ligt idd niet goed.

Ik denk dat je de basishouding van het paardrijden nooit is uitgelegd. Ik bedoel dit niet naar tegenover jou, maar een gebrek van de manege.
De basishouding is als volgt:

Je oren, schouders, ellebogen, heup en hak horen op een lijn te zitten, net zoals je hand, knie en teen. Op foto 2 zie je dat de hele lijn verstoord is.

Afbeelding

Het ligt mede aan je zadel, deze ligt niet goed. Doordat jouw houding dus balans niet goed is, kan het paard ook minder goed in balans lopen.

Maar om je houding verder te verbeteren zul je instructie moeten vragen uiteraard.
Zelf kun je jezelf helpen door bijv zonder beugels te gaan rijden. Leer jezelf aan dat je nooit het puntje van je voet mag kunnen zien als je recht op je paard zit.

Probeer verder je rug goed recht te houden en je handen mooi te dragen.

En nog een ding, draag een cap ;)

Succes!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:20

Een tip voor als je voorlopig geen rijles kan regelen. Heel regelmatig foto's laten maken. En daarmee aan de slag gaan, met alles wat je zelf ziet wat verkeerd is. (en wat er hier over gezegd wordt...)
De tips die ik zelf heb: Doe je beugels wat langer, zit je niet met je knieen op de rand van het zadel. (laat sowieso even het zadel goed passend voor je paard maken) Maak je lang en draag je handen meer, ga "trotser" op je paard zitten.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:23

Een (zowel bij jou als bij Olivier) passend zadel is iets waar je mee moet beginnen. Op deze manier krijgt Olivier gegarandeerd problemen met zijn rug.
Als je een goed passend zadel hebt is het voor jou automatisch makkelijker om een goede houding aan te nemen.
En dan is het zoals gezegd ook heel belangrijk om instructie te zoeken. Ga anders bij een rijvereniging rijden waar ze groepslessen hebben.
Bokt/foto's moet je niet als vervanger van een instructeur gaan zien.

@ Joolien: Denk dat in dit geval zitlessen aan de longe (zonder beugels en zonder teugels) geschikter zijn, anders komt alles op de mond van Olivier terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:24

Ja dat snap ik gaby, maar dan moet ze wel iemand hebben die dat kan...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:29

Joolien schreef:

Degene die foto's maakt kan misschien ipv een fototoestel wel een longe vasthouden. Zelf blijven aanmodderen is ook niet goed.
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 15-03-09 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:30

Nee idd, daar heb je gelijk in.

Misschien is er een manege/rijvereniging in de buurt Justalive?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 11:33

Ik heb al een topic geplaatst op bokt, en ik heb op marktplaats al gereageerd, Heb ook al aan mijn ouders gevraagt of ik terecht kan bij een rijvereniging, maar daarover moesten ze nog even samen overleggen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 11:33

gabyfedde schreef:
Joolien schreef:

Degene die foto's maakt kan misschien ipv een fototoestel wel een longe vasthouden. Zelf blijven aanmodderen is ook niet goed.

Hellaas heb ik op dit moment niemand die dat kan....

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 11:37

Op dit moment aan het mailen met iemand voor les.
Zit een aardig prijsje aan, maar het kan nattuurlijk ook voor 1 x per week of een paar x in de 2 weken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:49

ik zie een hele sterke binnenhand probeer daar eens eerst aan te gaan werken.
Recht op zitten en teugels boven je zadel houden.

Goed paardrijden begint met goed zitten en les nemen :D

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:40

Inderdaad
Je het piano handjes.
Steeds naar je handen kijken , als je aan het trainen bent. Nu doe ik het namelijk niet meer.
En laat iemand naar je zadel kijken.
Maar 1 ding je hebt een heel leuk paardje