Magnum @ Soort van..Dressuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Magnum @ Soort van..Dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 16:28

Hoi :wave:

Vandaag ben ik gaan vrijrijden in de manege,en heb m'n zus meegesleurd en die heeft wat foto's gemaakt.
De foto's zijn niet van top kwaliteit,we weten ook niet precies hoe het komt,maar ze zijn wat wazig enz..

Even wat info over Magnum :

Magnum is al sinds Juli/Augustus 2008 mijn nieuwe (en eigenlijk ook eerste échte) paard.
Hij is nu 3,5 jaar oud,al een dik half jaar onder het zadel,en al 5/6 maanden ben ik hem (onder begeleiding) aan het opleren.

Dit gaat af en toe echt super,waar ik dan helemaal trots op kan zijn,maar af en toe zitten we ook in een dip,en dan is dat ook een serieuze dip,ik krijg bijna niets van hem gedaan en hij zit er gewoon wat van te genieten,hoewel hij wel graag werkt.

Zoals vandaag een beetje,in het begin v/h rijden deed 'ie echt irritant,z'n aandacht was ook wel wat afgeleid door de paarden die buiten stonden & het andere paard dat in de bak mee reed,dus we hadden zo onze miscommunicaties.

Maar uiteindelijk beterde het,en begon hij mooi aan de teugel te rijden en zijn aandacht weer helemaal bij mij.

Wees aub niet te cru over de foto's,ik wéét van mezelf dat ik een sterke/strenge hand heb,maar daar probeer ik op te oefenen,maar als je altijd al een sterke/strenge hand hebt gehad,is het moeilijk om dan opeens met een heel zachte hand te gaan rijden.
Ik ben zelf ook nog maar 14 jaar,en dit is het jongste paard dat ik ooit heb gereden,laat staan dat dit maar de 1ste keer is dat ik een paard opleer,dus ik ga er niet zo op 123 'perfect' mee kunnen rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier dus zo'n miscommunicatie
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De mooiste foto vind ik zelf (behalve m'n strenge hand dan)
Afbeelding

Afbeelding

En na het rijden natuurlijk even belonen ^^
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook nog gegallopeerd,daar zijn enkel filmpjes van,ik zal deze zo snel mogelijk erbij proberen te zetten ;)

Laten jullie een berichtje achter ? =]

floorDaan

Re: Magnum @ Soort van..Dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:46

Ik vind het een leuk paardje. Ik vind dat er wel iets meer ontspanning bij zou mogen komen, bijvoorbeeld door veel lang-laag te rijden en daarna pas op te pakken, dat zorg je ook dat de achterhand er genoeg bij blijft. Natuurlijk niet vergeten dat hij nog heel jong is maar lang-laag is voor geen enkel paard overbodige luxe. Let idd op je handen, het maakt nu nog niet uit waar (hoe hoog) het hoofdje van je paard is, eerst goed zelf op z'n beentjes gaan lopen, tuurlijk lekker naar beneden is altijd fijn maar jullie zijn goed bezig voor zo'n jong paardje! Ga gewoon lekker zo door!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:48

Leuk paard! :j
Ik weet hoe lastig het kan zijn soms,
met zo'n onervaren paard. Ik denk dat je beugels
nog wel 1 of 2 gaatjes langer mogen,
zodat je je onderbeen meer naar achteren kan leggen.
Probeer nu vooral laag en rond te rijden, dat is de basis van ontspanning. Vanuit daar kan je over een tijdje meer gaan oprichten.
Als je paard niet echt omlaag wilt, probeer dan je handen iets breder te zetten, om 'm te wijzen waar je naar toe wilt,
en ondertussen met je been er naartoe drijven.
Heel veel succes! :)

Edit: Zie dat iemand me al voor was met het laag en rondrijden idee.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 16:59

Bedankt voor de info,ik zal het zeker eens gaan proberen ! ;)

Hmm..nu je het zegt,idd,zal m'n beugels maar eens wat langer doen,als ik in het zadel zit merk ik er niet veel van :+

Agnieszka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:13

Hoi Hoi

Echte uitdaging zo te lezen voor je hihi
leuk paardje allebij nog erg jong ....
Neem de tijd om het samen te leren dat is zeer belangrijk wat hierboven staat ben ik mee eens een brede hand ben ik geen voorstander van gaan ze gouw in een soort van trechter lopen .
Maar weizen waar je naartoegaat wel bij het wenden .En je hand dragen zodat het paard ook kan leren dragen.
probeer eerst zelf te leren met een losse teugel te rijden en je hand dragend boven de schoft voor je buik . Wat je al zelf aangaf dat je dat moeilijk vindt , probeer met een echte losse teugel te rijden dan leer jij te zitten zonder aan de teugels te hangen/trekken/streng zijn dus een ontspannen hand en jouw paardje leert op zijn eigen benen lopen .
zodra dat goed gaat kun je lichte contact gaan zoenen want contact in aangenomen door de ruiten zodat jouw paardje dan zijn aanleuning kan zoeken want die is aangenomen door het paard . Maar voordat een paard aanleuning kan aan nemen moet hij eerst op eigen benen lopen anders leert hij te hangen in die aanleuning en teveel op je handen te steunen .
En probeer je hand (vuist) rechtop te houden . Als je deze plat houd zoals jij op de foto zijn je twee beenderen (botjes) in je onderarm gedraaid
waardoor je automatisch spanning in spieren opbouwd . Als je je vuist rechtophoud liggen ze ontsannen onderelkaar en is jouw hand ook automatisch
elastischer

Heel veel succes
Groetjes Agnieszka

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:19

Magnum is echt een kwijlbeest he Lies :D echt een topper! Ik zou wel m'n beugels 2-3 gaten langer doen (in een dressuurzadel moet de onderkant van je stijgbeugel gelijk zijn met de zool van je voet als je je been laat hangen)

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:52

heej
leuk paardje hoor
ik zou er idd wat meer ontspanning in gaan rijden en daarna pas echt goed oppakken.
ook zou ik mijn beugels een paar gaatjes langer doen. en voor de rest... vet goed dat je voor je uit kijkt;-)

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 22:01

Janne_BSGFM schreef:
Magnum is echt een kwijlbeest he Lies :D echt een topper! Ik zou wel m'n beugels 2-3 gaten langer doen (in een dressuurzadel moet de onderkant van je stijgbeugel gelijk zijn met de zool van je voet als je je been laat hangen)

Vind ge da nu echt ? xD

Idd,zie het nu ook,mijn beugels moeten echt ewa langer,ma als ik int zadel zit merk/voel ik da ni zo.

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:07

ja maggie is een kwijlbeest *D

Rockferry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:05

probeer meer van achter naar voren te rijde,valt iets uit elkaar
beugels kunne wel 5 gaatjes langer geloof ik ? hihi

succes!!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:26

leuk paardje, al snap ik niet goed als je nog nooit een paard hebt gehad waarom dan een 3jarige, je moet hetzelf nog leren.
Wat je enorm zou helpen is zitles want je harde hand zoals jij dat noemt komt omdat je jezelf in balans houd met je handen door aan de teugels te 'hangen' je moet kunnen lichtrijden en zitten zonder je handen te gebruiken, dus knieen iets meer in het zadel en iets meer vooroverleunen nu zit je achterover en dan ga je hangen. Met zitles kan je instructeur je hiermee helpen, dit zou ook veel beter voor je paard zijn, je paard is jong en moet nog in balans leren lopen en doordat je je eigen balans ook op de teugels houd en dus op je paard , word het voor je paardje dubbel moeilijk.
Succes!

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:48

Leuk paardje, vind het er alleen niet ontspannen uitzien. Ik snap ook niet dat een relatief onervaren ruiter (op gebied met paarden beleren) een jong onervaren paard koopt en er dan ook een hulpteugel aangooit. Maargoed, veel succes.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 05:44

Ik sluit mij aan bij wat de anderen zeggen.. mare niet die van mij hier boven (kimmert) ;)..
Succes meid!. wees trots op je eigen paard, goed oefenen, veel lessen dan komt het goed.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 09:54

kimmert schreef:
Leuk paardje, vind het er alleen niet ontspannen uitzien. Ik snap ook niet dat een relatief onervaren ruiter (op gebied met paarden beleren) een jong onervaren paard koopt en er dan ook een hulpteugel aangooit. Maargoed, veel succes.

Het is een lang verhaal ivm het paard kopen,we hadden eerst afgesproken een paard tussen de 8-12 jaar te kopen die de basis dressuur & springen al kende.
Maar m'n ouders hebben hem dan als verassing voor mij gekocht,dus ik heb ook niet kunnen kiezen.
Het paard was van een hele goede vriend van mijn pa,en die vroeg dan aan mijn pa of wij Magnum dan wilde kopen,en dat vond mijn pa goed.

Idd,het ziet er niet onstpannen uit,maar nu ik hem meer aan het doorrijden ben,is hij ook vele sterker aan het worden,volgens mij weet iedereen dat wel bij jonge paarden,dat die uiteindelijk sterker gaan worden en moeilijker te rijden.
Ik begin zelf snel stress te krijgen,vandaar dat het er niet ontspannen uitziet,maar ik begin nu mijn handen wél meer te onstpannen,en het resultaat daarvan is ook een ontspannen paard (niet op die foto's natuurlijk).

Hulpteugel was niet mijn idee,maar van mijn instructrice,en die zal toch wel weten wat ze aanbeveelt.
Een martingaal heeft trouwens echt niet veel effect hoor,dus zo'n groot hulpmiddel is het nu ook niet ;)

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:44

idd een martingaal heeft eigk enkel effect als katrol om ze terug te halen als ze lopen gaan, maar je martingaal zit wel strak vind ik, als je je teugels in gewoon contact hebt mag je martingaal niet spannen maar moet er los ophangen ;) wij hebben hem er bij onze paarden net afgehaald omdat ze dan ook te opgericht gingen lopen maar op een jonger paard heb ik toch ook liever iets om ze mee beet te houden.