Onervaren Linda @ springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

Onervaren Linda @ springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 10:28

Hai allemaal,

Heb gister gesprongen met mijn pony. Ze heeft nog heel weinig gesprongen dus het is nog allemaal heel onzeker en ook best lomp :+. Linda wordt morgen 6 jaar :) We rijden B dressuur en springen doen we nog lang geen wedstrijden denk ook niet dat we dat gaan doen want ze kan niet zo goed springen maar ze vind het wel heel leuk.
Ze weet nooit goed wanneer ze moet afzetten maar met een balkje ervoor lukt het meestal wel. Alleen springt ze nog erg lomp met der voorbenen en soms gaat ze crossen naar de hindernis toe. Maar toch wat foto's:

1. Afbeelding
Hier zit ik heel raar maar ik had niet verwacht dat ze zo vroeg en hoog sprong.

2. Afbeelding
Mijn tenen moeten naar binnen.

3. Afbeelding
Beetje ver weg.

4. Afbeelding

5. Afbeelding
Met mijn dressuurzadel :P

6. Afbeelding

7. Afbeelding
Ze tilt haar voetjes nooit mooi op

8. Afbeelding
Haha :P

Ik weet dat het nog helemaal niet goed is maar Linda heeft nog niet veel ervaring en ik ook niet echt dus het is heel moeilijk maar we hebben ook elke maand springles dus we worden wel geholpen :).
Reactie zou fijn zijn :)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:36

Jij zegt dat ze NOOIT haar voetjes mooi optilt, nou op de 1e foto heeft ze naar mijn idee een goede techniek! Het is dat jij haar daar belemmerd (je hebt de reden al verteld, en ik begrijp het, dus het is niet boos bedoelt ofso ;)) dat het er niet zo soepel uit ziet.

Je houding:
Je steunt op haar hals, niet doen. :)
Meer meegeven ;). Voor je gevoel moet jij je handen naar haar oren doen, want je duwt je handen volgens mij een beetje naar beneden, houd ze in ieder geval boven de hals :).

Verder als ze nog niet veel ervaring heeft vind ik het er leuk uitzien :). En tjaa dat goed uitpassen voor de hindernissen dat moet jij op een gegeven moment kunnen regelen, maar dat komt allemaal wel! Gewoon lekker door blijven oefenen! :D

Ik vind het een leuk paardje :).
Succes verder!

Yucome

Re: Onervaren Linda @ springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 10:39

Ja niet nooit dat was overdreven haha sorry. Ja oke de eerste foto is wel beter van Linda maar daar zit ik echt heel slecht. :\ Oke ik zal er op letten :).

Dankje wel :*

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:40

weet je, ik vind jouw pony helemaal niet lomp springen, kan ik ook niet zien want er is niet echt een foto bij waarop te zien is wat ze met haar achterhand doet.

Wat ik wel zie is dat jouw handen niet meegaan! Kan ook bijna niet want je springt op een dressuurzadel?

Als dat zo is dan heb je veel te weinig houvast om lekker mee te kunnen gaan in de sprong, dus probeer een veelzijdig heids of springzadel te gebruiken.
Is ook prettiger voor je pony!

p.s. en je zadel ligt ook nog eens te ver op zijn schoft.....

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 10:43

Ik heb zelf geen VZH of springzadel vandaar ;) Maar als ik niet te hoog ga dan moet het wel lukken en ik spring niet zo vaak en hoog dus ik ga daar geen nieuw zadel voor kopen snapje?
Maar ik kan misschien wel een zadel van iemand anders lenen maar dat zal wel niet passen want op Linda passen bijna geen zadels.
Dankje voor je reactie ;)

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:27

Ik vind dat het voor een onervaren paard nog goed meevalt, al de tips over jou houding zijn gegeven.
Verder vind ik de bak wel wat glad om te springen ik weet het weer zit de laatste tijd hier in belgie ook niet mee en dat zal in nederland hetzelfde zijn, maar toch een beetje oppassen, als nu valt en zich erg pijn doet kan het zijn dat ze een hele nare ervaring aan het springen overhoudt!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:33

Valt inderdaad wel mee hoor, met dat lompe. Ze springt best aardig over de rug. Lekker blijven oefenen, veel in-uitjes is een hele goeie oefening. Komt helemaal goed!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:37

Mag ik je de tip geven om je zadel meer naar achteren te leggen op je pony? Dit zadel ligt zo ver naar voren dat je geen schoudervrijheid meer hebt, en dan is het ook logisch dat je paardje nogal lomp springt. Hij wordt belemmerd in zijn beweging door het zadel.
Je zadel moet minstens een tweetal centimeter achter het schouderblad liggen.

Op dit plaatje kan je goed zien waar je zadel hoort te liggen:
http://www.saddleworld.co.uk/images/ske ... 5B1%5D.jpg
Plaats dit plaatje eens naast de laatste foto die je gepost hebt. Dan zie je meteen wat ik bedoel.

Noek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:38

De meeste commentaar is al gegeven :)
Probeer ook je handen samen te houden en niet op de nek te steunen. -Heb ik zelf ook problemen mee :o -
Verder ziet het er best wel mooi uit.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:43

Ik denk dat de springtechniek van deze pony best wel eens prima kan zijn. Op de eerste foto zie je haar netjes haar voorbenen vouwen zoals het hoort. Onervaren paarden en pony's springen er in het begin meestal zo ongelooflijk ruim overheen. Later zie je dat ze zelf ook door heeft dat ze niet zo hoog hoeft. Daarom vouwt ze haar benen ook niet meer zo.

Verder heeft meegeven niets met een dressuurzadel te maken. Ook dan handen richting de oren.

Volgens mij vind je pony het ook wel erg leuk. Misschien een keer een springlesje tussendoor?

DonnaWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:55

Ben het eens met het eerder gegeven commentaar wat betreft je handen (meer mee naar voor) en de ligging van het zadel.

Ik zou verder zeggen, leg onder de hindernis ook een duidelijke grondlijn. Dat steilsprongetje van één witte balk en verder niks is moeilijker in te schatten, zeker voor een onervaren springer. Bij elke hindernis een grondlijn leggen maakt het voor de pony al veel makkelijker om de sprong in te schatten.

Lijkt een prima springpony te kunnen worden hoor! Gewoon rustig dooroefenen, de hindernissen hoeven om te trainen zeker niet hoger dan op de foto's. Het gaat erom dat jullie gevoel voor afstanden en afzet etc ontwikkelen.

Succes!

150863

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:02

sorry meid, maar je vraagt veel te veel van haar !
je zegt dt z enog nooit gesprongen heeft?
Nou sorry maar wees trots op je paardje dat ze dit voor je doet, al na 1 keer.!
Je vraagt teveel van haar naar mijn mening.. begin eens met recht richten en balkjes,

ik weet ook zeker dat als je met haar gaat trainen dat het een leuke spring pony word, want die techniek zit er wel in !
EEn tip: Vraag niet gelijk zoveel van der. En als ze het goed doet, beloon er dan om te stoppen of door wat anders te doen, hoogte is het niet hoor, techniek moet er zijn, ik zie liever iemand over 20 cm springens met en super mooie techniek, dan meisjes die WILLEN dat hun pony kan springen en over een hindernis van 1.20 springen ZONDER tecniek.

Het is niet boos bedoelt.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 16:45

Woest: Dankje voor je reactie :). De bak is echt niet glad hoor hij is wel nat maar niet glad anders rij ik er ook niet in hoor. Echt niet.
4EverHobbes: Ooh ja ik heb neit zoveel verstand van springen ofzo :o Maar dankje :)
Ashkerlon: Ja ik zie zal erop letten. Dankje voor reactie.
Noek__: Haha :P ik zal er de volgende keer op letten :) Dankje
PriscaZ:Ooh oke dat kan idd wel ja :) Ja Linda vind het echt heeel erg leuk met dressuur is ze meestal lui en sloom en met springen is ze opgewekt en de oortjes naar voren :P
Ik heb al 3 keer springles gehad :) ging wel netjes toen. Heb het 2 keer in de maand.
DonnaWho: Nee ik had zo een galopsprong ervoor zal ik maar zeggen en balk daar springt hij dan een beetje overheen en dan de hindernis snapje? Dus dan begrijpt ze het wel want als er helemaal geen balk ligt dan weigert ze vaker of komt ze niet uit.
Dankje :)
150863: Ik heb niet gezegt dat ze nog nooit heeft gesprongen ;) Alleen nog niet zo vaak. Balkjes hebben we al heel vaak gedaan hoor maar dat had ik niet meegeteld als springervaring snap je? Recht over de balkjes draven deden we een jaar geleden al en springen heeft ze nou ik denk 3 of 2 maanden geleden voor de eerste keer gedaan en daarna heb ik een paar keer gesprongen ik weet niet precies hoevaak maar iig 3 keer les gehad. En dan nog wat voor mezelf.
Ik heb ook nog nooit hoger dan dit gesprongen trouwens want dan vind linda het toch alleen maar moeilijker. De vorige keer heb ik ook niet hoger dan 30 cm ofzo gesprongen maar linda vond het saai worden dus hadden we het op deze hoogte gedaan. :)
Haha neenee ik snap wel dat het niet boos bedoelt is :P Dankje voor je reactie.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:55

Ziet er best goed uit hoor. Tip die ik je wil geven; maak iets nettere hindernissen met bijvoorbeeld een grondbalk of nog een schuine balk zodat de hindernis iets 'dichter' is, dan ziet je pony beter de hoogte in en dat kan haar wel eens wat meer helpen als ze nog wat onervaren is. Die drafbalk is wel een slim plan ook omdat je zegt dat ze soms op de hindernis af crosst. Verder denk ik dat er nog aardig wat springkwaliteit in de pony zit, veel oefenen (vooral laag, als ze op lage hindernissen een goede techniek gebruiken doen ze dat op hoge ook heus wel.)

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:59

Ziet er goed uit Emmer! :D
Miss wat meer met drafbalkjes oefenen?
Samen, want Romy mag ook wel wat minder crossen! :+
Goed hoor voor de 5e keer springen ofzo! :D
Jullie komen er wel! :+:

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:04

Ja, ik ben het er ook mee eens dat je de hindernis moet aanvullen met een balkje op de grond en evt een schuine, zodat je onervaren pony de hoogte beter in kan schatten.

Verder vind ik de eerste 'klungelige' sprongetjes altijd zo schattig, een paard die zijn best doet om te springen maar nog niet weet hoe hoog en hoe hard enzo... vooral foto 1! :D

Kijk ook uit met je sporen, als je je teen naar boven draait boven de spring kan het een nare ervaring worden voor je paard.
Maar je hebt les en alles, en ik zie dat je er met de beste bedoelingen mee omgaat. Let idd ook op je zadel, daar is al veel over gezegd en daar ben ik het wel mee eens.
Succes!
Laatst bijgewerkt door QuietWater op 14-03-09 19:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:04

Ah joh, jullie komen er vast wel! Met hulp enzo, mijn pony bakte er ook eerst niets van en vandaag heeft ze netjes een dubbelsprong gesprongen en een oxer. Nou dan ben ik al super trots omdat ze het eerst helemaal niet deed!
verder een vraagje vanwaar dat bontje onder je zadel als het al lastig is om een zadel te vinden voor je paard? Want hierdoor gaat alles juist krapper zitten.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:40

Nou ze heeft er wel talent voor hoor!
En zo'n lompe techiek is het helemaal niet.
Probeer wel nog wat meer mee te geven. ;)

_kylie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:15

haha die eerste foto is echt geweldig!! :D
alsof er ergens bovenop nog een onzichtbaar balkje zit :P

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:29

Het ziet er goed uit! :))
Jullie zijn een leuke combinatie!
Ik heb eigenlijk geen commentaar.