Jong paard doorrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Jong paard doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 17:15

Ik ben sinds kort aan het werk bij mensen die verschillende paarden hebben. Voor hun kinderen hebben ze een pony staan. Het is een jong dingetje van net 3,5 jaar oud. Hij is 1.40 en is niet al te vet (heb hem op een ander voerschema gezet en binnen een week zie ik hem al iets bij komen). Hij is nog echt een broekie. Geen bespiering of wat dan ook erop.
Ik heb hem al meerdere malen gelongeerd en hij doet alles braaf. Nu hebben die mensen me gevraagd of ik hem 'door'kan rijden zodat het diertje wat meer kent voordat de kinderen erop gaan verder rijden.
Hij is al beleerd en de kinderen hebben er al meerdere malen op gereden.
Ik wil wel op dit paardje stappen maar ben bang dat ik op dit moment te zwaar ben voor hem. Is het beter een beetje spieren te kweken en er dan op te gaan of zou ik er nu op kunnen stappen?? Ik twijfel best wel. Vind het een moeilijk besluit.
(Nee ik ben geen Penny, ben 30 en heb al behoorlijk ervaring met het doorrijden van paarden)

annie88

Re: Jong paard doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:54

het ligt er denk ik aan hoe zwaar je bent...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:56

Hoe lang ben je en hoe zwaar ben je?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 18:20

suleilitha schreef:
Hoe lang ben je en hoe zwaar ben je?

Ik ben 1.70 en weeg ongeveer 60 kilo, ben geen zwaar type. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:22

Dan ben je voor je lengte niet te zwaar nee, maar wel te groot en te zwaar voor een pony van 1.40 die ook nog eens echt aan de iele kant is, zoals je zelf zegt.
Ik denk dat je zelf het antwoord wel weet.... ;)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 18:28

suleilitha schreef:
Dan ben je voor je lengte niet te zwaar nee, maar wel te groot en te zwaar voor een pony van 1.40 die ook nog eens echt aan de iele kant is, zoals je zelf zegt.

Tja, eigelijk wel....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:47

Mwah vind het wel meevallen eigenlijk, zolang je de arbeid er ook op aanpast? Zet hem anders lekker aan het werk op andere manieren (longewerk enz) en ga er lekker rechte stukken mee rijden ivm balans.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:50

suleilitha schreef:

Ik ben zelf ook 1,70 en weeg rond de 58kg maar mijn pony van ±1,40 kan mij makkelijk dragen. Nou moet ik wel zeggen hij is niet echt iel:P.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:51

@ TS longeren met pessoa kweekt rugspieren en beenspieren. Ze leren dan te dragen:) Misschien heb je er iets aan;)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 15:00

roxxxiejjj schreef:
@ TS longeren met pessoa kweekt rugspieren en beenspieren. Ze leren dan te dragen:) Misschien heb je er iets aan;)

Daar ben ik nu ook al wel mee bezig. Hij vind het wel moeilijk allemaal, over de rug lopen en het bit aan pakken. Een beetje sp[annend, maar we komen er wel. En eerst een beetje spek erop kwken!!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:05

Ik weeg zelf ergens in de 40-45 en ben 1.60, ik pas net op die van ons van 1.40 zonder dat die daar moeite bij krijgt (ook aan het doorrijden).
Ik ben bang dat je toch écht te groot bent...

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 17:20

Equidea schreef:
Ik weeg zelf ergens in de 40-45 en ben 1.60, ik pas net op die van ons van 1.40 zonder dat die daar moeite bij krijgt (ook aan het doorrijden).
Ik ben bang dat je toch écht te groot bent...

Ja, vind ik aan de ene kant ook wel... Maar goed de ouders van deze kinderen zitten er niet achter aan dat hun eigen kinderen wat met de pony doen, het is een beetje een schrijnend geval. Gelukkig ben ik mijn overijverige poetsdrang en longeerdrift er nog!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:11

Misschien kun je het paard aan de hand trainen en zo verder beleren, desnoods zet je er een kind op en doe jij de oefeningen,
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl