nieuwe instructeur, paard loopt niet meer fijn?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maradhja

nieuwe instructeur, paard loopt niet meer fijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 09:26

Hallo,

ik weet niet of ik het hier goed heb staan, maar sinds dat wij op de club les hebben gehad (dressuur) van een nieuwe instructeur, ben ik mijn gehele rijkunst met het paard kwijt.
In het begin ging het super, we werden 1e 2e 3e scoorde veel punten in onze B-debuut.
Toen kwam de nieuwe instructeur, en vond dat het paard zelf niet goed door de rug was, terwijl ik voor mijn gevoel een lekker paard in mijn handen had, ben met die instucteur aan het werk gegaan om het paard losser te krijgen, want ja wie weet het beter? ik of een instructeur, dus ik probeerde toch tegen de instructeur op te kijken.
We hebben ong. 7keer les gehad, en hebben 6wedstrijden gereden in die tijd. Waarbij ik bij iedere wedstrijd alleen nog maar te horen krijg, onregelmatig en bij mijn laatste proef stond, algemeen nette proef maar meer voorwaarts rijden.
Met onze ''nieuwe'' techniek van rijden (zal ik het maar noemen) krijg ik het paard NIET meer voorwaarts! terwijl hij echt niks te kort komt aan krachtvoer en of ander eten.
Ik zit momenteel met een blessure, en kan nu niet rijden, maar wanneer ik er weer op ga wil ik het weer als vanouds gaan oppakken, ik wil het paard wel door de rug houden, maar toch voorwaartser (Wat volgens de instructeur ook niet ging was)
En een paard door de rug houden en toch voorwaarts, mij lijkt het dat dat toch moet kunnen?

Heeft iemand tips hoe ik mijn paard straks en voorwaarts en over zijn rug spieren kan rijden zonder hem te hoeven gaan afslaan ed. want daar hou ik niet van.

groetjes!

Urielle

Re: nieuwe instructeur, paard loopt niet meer fijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:01

Eerst voorwaarts, dan de aanleuning, dat is de key.
De combi kan wel, maar je paard zal moeten leren dat het onvoorwaardelijk voorwaarts moet op jouw hulp, en zonder jouw hulp zo door blijven lopen. Dat idee is ie nu even vergeten, dus dat is je eerste aktiepunt. Anders gaat ie straks meer in de krul lopen dan in aanleuning.

Vanuit dat voorwaartse kun je weer verder gaan werken aan de aanleuning.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:14

Je steekt hier al dadelijk de schuld bij die nieuwe instructeur, en van hieruit kan ik natuurlijk niet beoordelen hoe je vorige lesgever was en hoe je nieuwe nu is, maar bij een verandering van aanpak kan het idd wel even een verschil geven voor jou en natuurlijk ook voor je paard.
Mssn is er gewoon nog een tijdje nodig om weer op elkaar ingespeeld te geraken, ik zou er voorlopig zeker niet van uit gaan dat jouw nieuwe instructeur zowiezo fout bezig is hoor, nee ik zou het zeker nog een tijdje een kans geven.
Een paard opleren is niet even iets aanleren en klaar is kees, daar is echt soms een beetje tijd en werk voor nodig, ( bloed zweet en tranen )

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:46

miischien is het een andere methode die je paard nog niet snapt.

bijmij ist gewoon,of het klitk met de instruvteur of niet.

maar ik zal er niet al teveel in exxperimenteren ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:41

Ik ben het eens met Urielle.

En de methode van je instructeur kan wel goed zijn maar werkt blijkbaar niet voor jouw paard, als het al zo lang slechter gaat zou ik eens een goed gesprek hebben en als daar niets uit komt een andere instructeur zoeken.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 12:03

Nou wij hadden de instructeur dus aangewezen gekregen via de club om enkele lessen les te komen geven, na wat rond te vragen, ben ik er dus achter dat hij zelf waarschijnlijk nooit of vrijwel héél lang geleden ooit heeft paardgereden. Lijkt me niet echt een feeling om les te geven.
Maar goed, ik ben het ook met vilouma eens! of het klikt wel of niet.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:44

Ik ben het eens met aeolusnr1. Als je nu op een andere manier rijdt dan toen je les kreeg van je vorige instructeur, is dat voor jou én je paard natuurlijk wennen. Dus is het logisch dat de resultaten niet meteen schitteren zegmaar. Misschien is het gewoon een fase waar je doorheen moet. Ik zou er niet meteen mee kappen, maar het eerst nog eens even aankijken hoe het verder gaat. Leg het anders eens voor aan je instructeur zelf, dat je je paard nu minder fijn aan het lopen krijgt, en twijfelt of dit wel de goede manier is. Kijk eens wat je instructeur er zelf van zegt.
Veel succes! ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:11

inderdaat spreek er eens over, dan zie je vlug genoeg of die instructeur er een degelijk antwoord op kan geven, en of hij via een bepaalde weg naar de oplossing wil gaan toewerken.
Kan hij niks zinnigs zeggen dan is het idd geen goeie en dan moet je uiteraard beter verder gaan zoeken naar een andere.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 06:01

Ik denk dat je niet vanuit de computer kunt zeggen of je nieuwe rijmethode goed is voor jou en je paard.
Het zou kunnen zijn dat jullie op zoek moeten naar iets anders, maar ik denk dat de kans er in zit dat jullie nu een probleem opgezocht hebben. Wanneer je ergens aan gaat werken, zoek je de problemen op. Daarom gaat het over het algemeen altijd slechter wanneer je iets op wilt lossen. Je paard vindt het lastig en jij misschien ook. Dit uit zich bijna altijd in iéts en dat is bij elk paard anders. Kans is groot dat jouw paard langzamer gaat wanneer hij het moeilijk vindt.
Ik zou het een tijdje aankijken, je kunt altijd nog veranderen van instructie.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:20

grappig om dit te lezen, ik had ook een nieuwe instructeur bij de club, en mijn paard van een redelijk fijn goed luisterend paard naar een paard dat alleeeen maar tegen me in was en alleen maar bokte en deed. nou goed, t ligt 9 van de 10 keer niet aan je paard, en deze keer ook niet hoor, maar meer aan mij, maar ik kreeg dus ook dingen aangeleerd die helaas niet hielpen bij mijn paard, ik zeg niets over de instructeur die ik toen had, leuke aardige gozer die echt heel goed les gaf, vond ik zelf maar dat bleek ook uit dattie zn papieren anders niet zou hben gehaald op t helicon, maar de methode die ik moest uitoefenen klinkte gewoon niet met mijn paard, dus hoe vervelend t ook is en hoe gezellig en leuk zo'n les ook is, en hoe graag ik van die jongen dingen wilde leren, maar toen heb ik wel besloten dat ik ermee stopte.. en heb er eigelijk geen seconde spijt meer van gehad, want hij loopt weer veel en veel beter, en heb ik weer gewoon van mijn stalbazin les...

edit: oja, en mn tip (vergeteeeeennn) : ik zou eerst gaan kijken naar t voorwaardse, en issie dat, dan ga je weer lekker als vanouds rijden... en tsja je wil geen tikken uitdelen, maar wat moet dat moet.. al is het nog zo vervelend...