hallo allemaal, ik heb een klein B pony veulentje en die heeft 9 maanden bij zijn mammie gelopen. het is een hengstje en hij is echt super speels niks mis mee. loop nu na 2 weken lekker mee maar is gewoon speels en wil constant met je spelen en het respect ontbreekt een beetje. dus dat wil zeggen hij loopt door je heen probeert te bijten en springt tegen je op van ow leuk spelen. heel normaal dus voor een veulen die eigenlijk altijd alels van zijn moeder gemogen heeft. maar mijn vraag was ik heb een D pony ruin om hem daarbij te zetten dat die hem even wat manieren bijbrengt of om hem bij de 2 shetlander merrie's te zetten. Mijn ruin is nog vrij speels en ook pas 4 dus dach tik miss kan ik hem daarbij zetten.
ps. het veulentje heeft even weekje alleen gestaan om tam te worden hij kon namelijk niks . maar nu zit ik te twijfelen ik welke wei ik hem zou zetten. iemand tips?
IK zou hem in elk geval niet te lang alleen laten staan.. Verder is het nogal ingewikkeld om in te schatten wat het beste gezelschap is voor een veulen via de computer. Ik ben geneigd te denken dat de dominantere versie de beste is (maar ja of dat de merries zijn of de ruin weet ik natuurlijk niet).
xJakoline
Geplaatst: 12-03-09 21:19
Volgens mij zijn merries dominanter ?! In kuddes leiden merries ook toch.. En aangezien je D pony ook nog speels is.. Ik zou m als ik het zo lees, bij je merries zetten. Maar jij kent je pony's het beste natuurlijk.
Casarell
Geplaatst: 12-03-09 21:27
Ik zou em bij de ruin zetten. Een jonge hengst moet kunnen spelen om zichzelf te ontwikkelen. Ook hierin zal hij leren wat wel en niet kan en mag, al zal het misschien wat langer duren.. Bovendien kan hij zijn ei goed kwijt met ravotten.
Bij de merries zetten zou kunnen, daar zal hij waarschijnlijk sneller op zijn plek worden gezet.. maar bedenk wel.. de lente komt eraan, merries worden hengstig.. en hengstveulens kunnen met 9 maanden al vruchtbaar zijn... Als hij nu al leert wat dekken is, ga je straks meer problemen krijgen naar mate hij ouder wordt.
dankjewel allemaal maar de merrie's zijn allemaal drachtig dus hun dekken zal de komende maanden nie tmee vallen haha. ik denk dat ik hem maa ris gewoon bij de ruin plaats en als het nie twerkt kan die altijd nog bij de merrie's haha groejts eef