Zou een ander bit/hoofdstel mij kunnen helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ccathalijne

Zou een ander bit/hoofdstel mij kunnen helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 16:12

Heb een probleempje met mijn pony:

We gaan vaak naar het bos, alleen of met nog wat andere pony`s hij mag zich graag uitleven in het bos en vindt een stukje hard gallopperen en het springen over boomstammen dan ook geweldig. In het bos is het nooit echt een probleem om hem terug te nemen en bij me te houden. Alleen de terugweg, op de terugweg moeten we altijd een klein stukje over een (rustig) weggetje. Hij kan opeens er vandoor willen gaan op de terugweg en als ik hem dan probeer in te houden trippelt hij heen en weer over het weggetje. Het probleem is dat er aan beide kanten van het weggetje een diepe sloot zit en hij er echt in valt als ik hem niet even vooruit laat gaan. Dit resulteert er dus in dat ik er maar af moet springen omdat we anders in de sloot belanden ( zo steil dat hij echt al zn benen breekt als hij er in kukelt) of dat we in galop over weg stormen.

Nu heb ik eens geprobeerd om met een stang te gaan rijden omdat ik de uitweg echt niet meer zag, dit een erg gevaarlijk probleem vind en dacht dat het misschien wel op zou houden als hij er één keer echt niet vandoor kon. Nu heeft het niet echt geholpen en ik voel me zelf helemaal niet lekker met z`'n grof bit in de mond van mijn pony.

Nu vroeg ik me af of iemand een oplossing had in de vorm van een ander, eventueel bitloos (hackamore?), hoofdstel of bit. Ik heb zelf wel ervaring met bitloos rijden maar alleen in de vorm van een touwtje aan het halster dus niet met de verschillende mogelijkheden. Ik zoek wel een paardvriendelijke manier dus geen slof, hefboom bit oid.

Verder: pony is verder helemaal onder controle, dus daar beter op oefenen is geen optie omdat het alleen op de terugweg voorkomt, andere weg nemen is ook niet mogelijk en ik ben echt op zoek naar een oplossing............

Bedankt!!

Afbeelding

superwoman

Re: Zou een ander bit/hoofdstel mij kunnen helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:17

Ik denk dat een slof toch het meest vriendelijke is.
Op dat moment kun je de slof gebruiken en op de andere momenten gebruik je hem niet. Een scherper bit betekent de hele rit een scherper bit.
Tuurlijk is dat geen goed gebruik van de slof, maar imo gaat veiligheid voor én je zal met dat stukje je paardje echt niet kapot rijden.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:18

Is het niet een idee dat iemand met je gaat, lopend en op dat stukje in grijpt als het nodig is?
Dan kun je misschien je paard rustig aan leren dat dat stukje niet is om te racen maar gewoon lekker om te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:20

Een hackamore zou ik zeker niet aanbevelen, vanwege de gigantische hefboomwerking alleen al, plus dat dit niet echt vriendelijk is voor de neus van je paardje. Verder kun je een thiedemanteugel overwegen, die werkt alleen op de momenten dat het nodig is en is niet alleen praktischer dan een slof omdat je maar 1 teugel in de hand hebt, maar heeft ook een minder strenge inwerking.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:21

slof op een buitenrit vind ik persoonlijk levensgevaarlijk, trek een keer te hard aan en je pony gaat koprollen.

Zelf heb ik ervaring met een hackamore, mijn paard is er niet echt meer op terug te rijden, die is "not impressed" En sjouwt wel door. ik ken echter ook een paard die heel goed te rijden is op hackamore en ineens een enorm goede rem heeft, kleine ophouding en hij komt al terug. terwijl die op een bitje gewoon doorsjouwt.

je kan het altijd een suitproberen in de rijbak.
Ik heb het natuurlijk wel over de hackamore met korte scharen, en ik weet niet of die er ook in pony uitvoering is.
ook is het verstandig om onder de neus en kin een viltje of bontje te doen om een té scherpe inwerking te voorkomen.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 16:21

@superwoman --> misschien kan ik het idd eens met een slof proberen, heb hem er nog nooit omgehad met buitenrijden, maar als ik hem alleen gebruik als het nodig is, dankjewel!

@ sentido--> Dat zou ik kunnen proberen, maar ben zelf uit voorzorg ook al eens afgestapt van te voren en dan is hij haast nog moeilijker te houden dan wanneer ik er op zit. Praktisch is dit wel een beetje lastig want ik kan niet iemand de hele buitenrit mee laten rennen :P Dus zal ik moeten bellen als we bijna het bos uitkomen, ook bedankt!

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 16:23

@ moonprayer, zou je me wat meer informatie kunnen geven over hoe een hackamore gebruikt wordt, waar ik die kan kopen, wat het ongeveer kost etc. Want ik heb er dus nul ervaring mee.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:24

ccathalijne schreef:
@superwoman --> misschien kan ik het idd eens met een slof proberen, heb hem er nog nooit omgehad met buitenrijden, maar als ik hem alleen gebruik als het nodig is, dankjewel!

@ sentido--> Dat zou ik kunnen proberen, maar ben zelf uit voorzorg ook al eens afgestapt van te voren en dan is hij haast nog moeilijker te houden dan wanneer ik er op zit. Praktisch is dit wel een beetje lastig want ik kan niet iemand de hele buitenrit mee laten rennen :P Dus zal ik moeten bellen als we bijna het bos uitkomen, ook bedankt!

Ja bellen indd, of afspreken op ongeveer die tijd. Dat is inderdaad lastig.
Punt is dat als je iemand mee hebt dat die gene kan ingrijpen en jij er ook nog op zit. Dus twee mensen zeg maar, misschien is je pony daar iets meer van onder de indruk. Dan zou ik wel iemand mee nemen die ook daadwerkelijk wat kan inbrengen, bijvoorbeeld je vader? En het liefst iemand die je pony kent.
Wat je ook probeert succes!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:25

Heb je weleens geprobeerd om op die weg gewoon steeds kleine voltes te rijden? Dus je gaat die weg af niet door rechtuit te rijden maar door voltes te rijden (om en om). En je paard stelling laten nemen om en om.

Misschien heb je dan geeneens een ander bit of hoofdstel nodig...(Ik denk maar gewoon mee hoor! Heb ook zo'n lekker paard die op de terugweg niet te houden is, draven en galloperen kan ik wel vergeten dan is het hek van de dam dus stappen we altijd de hele lange weg terug en als hij toch gaat drammen laat ik hem stelling nemen om en om en rijd stukjes zijwaarts.)

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 16:26

Sentido schreef:
ccathalijne schreef:

Ja bellen indd, of afspreken op ongeveer die tijd. Dat is inderdaad lastig.
Punt is dat als je iemand mee hebt dat die gene kan ingrijpen en jij er ook nog op zit. Dus twee mensen zeg maar, misschien is je pony daar iets meer van onder de indruk. Dan zou ik wel iemand mee nemen die ook daadwerkelijk wat kan inbrengen, bijvoorbeeld je vader? En het liefst iemand die je pony kent.
Wat je ook probeert succes!

Nja mijn moeder lijkt me eerder geschikt, mijn papa vindt de minishetlander al te hoog. Ik zat net te denken misschien kan ze een keer op de fiets meegaan, die gooi je ook zo aan de kant als ze even bij moet springen

NoaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:27

Mischien kan je hem leren dat dat weggetje niet noodzakelijk betekend dat ie naar huis mag. Draai halverwege terug en ga weer voor een kwartiertje het bos in. Of idd zoals laetitia zegt, zet hem aan het werk zodat hij met zijn aandacht bij jou is en niet bij dat weggetje/of het naar huis gaan

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 16:35

laetitia schreef:
Heb je weleens geprobeerd om op die weg gewoon steeds kleine voltes te rijden? Dus je gaat die weg af niet door rechtuit te rijden maar door voltes te rijden (om en om). En je paard stelling laten nemen om en om.

Misschien heb je dan geeneens een ander bit of hoofdstel nodig...(Ik denk maar gewoon mee hoor! Heb ook zo'n lekker paard die op de terugweg niet te houden is, draven en galloperen kan ik wel vergeten dan is het hek van de dam dus stappen we altijd de hele lange weg terug en als hij toch gaat drammen laat ik hem stelling nemen om en om en rijd stukjes zijwaarts.)

kleine voltes is geen optie aangezien de weg te smal is en hij gaat helemaal de sloot in.

Als ik probeer om te keren is hij ook echt niet te houden, heb vanalles al geprobeerd.......

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:43

ccathalijne schreef:

weet je wel hoe je hem moet gebruiken?
Maar hem iig aan de zijkanten van je paardje vast en niet aan de onderkant.
Als je geen ervaring heb, gebruik hem dan eerst eens onder begeleiding en laat die persoon uitleggen wat er allemaal gebeurd wanneer jij de slof strakker heb.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 16:59

suleilitha schreef:
Een hackamore zou ik zeker niet aanbevelen, vanwege de gigantische hefboomwerking alleen al, plus dat dit niet echt vriendelijk is voor de neus van je paardje. Verder kun je een thiedemanteugel overwegen, die werkt alleen op de momenten dat het nodig is en is niet alleen praktischer dan een slof omdat je maar 1 teugel in de hand hebt, maar heeft ook een minder strenge inwerking.

ben ook niet echt bekend met de thiedemann, info?
dakjewel!

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 17:01

superwoman schreef:
ccathalijne schreef:

weet je wel hoe je hem moet gebruiken?
Maar hem iig aan de zijkanten van je paardje vast en niet aan de onderkant.
Als je geen ervaring heb, gebruik hem dan eerst eens onder begeleiding en laat die persoon uitleggen wat er allemaal gebeurd wanneer jij de slof strakker heb.

Ik ken de slof en heb er lang geleden wel eens mee gereden ja!
Alleen ik heb nog nooit gehoord dat je hem niet aan de onderkant mag vastmaken, waarom is dat?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:49

Je kan wel hulpmiddelen gaan gebruiken, maar is het niet praktischer om te kijken waarom je paard daar zo gaat rennen?

Is het altijd alleen bij dat weggetje? Zo ja, is er iets engs? Zou het kunnen dat hij het te smal vind, en er zo snel mogelijk doorheen wil rennen? In dat geval zou je in de bak hiermee kunnen oefenen, tussen hindernissen doorlopen bijvoorbeeld.

Want als er voor hem een reden is om regelmatig daar te gaan rennen, dan gaat een hulpmiddel hem ook niet stoppen.

Als het ook op andere plaatsen van de terugweg is, ga dan waar het wél kan voltes rijden. Of keer gewoon om. Gaat hij rennen, dan laat je hem gaan tot je weer controle hebt. Dan keer je om, ga je terug tot het punt waar hij begon te rennen en ga je weer terug. Net zolang totdat hij leert dat rennen niet de oplossing is om sneller thuis te komen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:55

Hoe goed kan jouw pony oefeningen als travers en schouderbinnenwaarts?
Als je pony zo loopt te klieren moet je hem afleiden en dat gaat het beste door hem aan het werk te zetten. De oefeningen die ik noemde zijn heel lastig correct uit te voeren door een pony als ie vervelend doet omdat ie dan met zijn benen in de knoop komt.
Stel hem maar wat dieper in en ga deze oefeningen rijden en probeer daarbij je pony de teugels voorwaarts neerwaarts uit je handen te laten kauwen. Als ie in stap valt is prima, gaat ie weer klieren, begin je gewoon weer opnieuw. Niet boos worden maar aan het werk zetten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:03

DaniBanani schreef:
Je kan wel hulpmiddelen gaan gebruiken, maar is het niet praktischer om te kijken waarom je paard daar zo gaat rennen?

Ik had alleen bij het zien van de foto genoeg info, als je goed kijkt zie je dat het gaat om een heet aandoende pony, het zit puur in het karakter dat dit soort typetjes nogal graag even de beentjes mogen strekken en hoeft beslist niet op angst gebaseerd te zijn ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:01

Dus als het in het karakter van een paard zit dat-ie sloom is en jij wilt dressuur rijden, dan ga je hem ook niet trainen om voorwaartser te lopen? Volgens mij is het het idee dat een paard luistert naar jou als ruiter, en niet zélf bepaalt of en wanneer ze gaan rennen. En als het altijd specifiek op de terugweg gebeurt, lijkt het me toch meer dan alleen een karaktertrekje.

Enfin, om dit niet in een discussie te laten verzanden - als je hulpmiddelen wilt gebruiken, zorg dan wel dat je ze goed gebruikt inderdaad. Succes. :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 08:11

@DaniBanani: Sulelitha doelt op het aloude spreekwoord "de stal ruiken" of "de haver in de neus hebben"

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 09:36

DaniBanani schreef:

Is het altijd alleen bij dat weggetje? Zo ja, is er iets engs? Zou het kunnen dat hij het te smal vind, en er zo snel mogelijk doorheen wil rennen? In dat geval zou je in de bak hiermee kunnen oefenen, tussen hindernissen doorlopen bijvoorbeeld.

Want als er voor hem een reden is om regelmatig daar te gaan rennen, dan gaat een hulpmiddel hem ook niet stoppen.

Als het ook op andere plaatsen van de terugweg is, ga dan waar het wél kan voltes rijden. Of keer gewoon om. Gaat hij rennen, dan laat je hem gaan tot je weer controle hebt. Dan keer je om, ga je terug tot het punt waar hij begon te rennen en ga je weer terug. Net zolang totdat hij leert dat rennen niet de oplossing is om sneller thuis te komen.

Mijn paard gaat rennen op het laatste stuk van het weggetje, waar je geen voltes kunt rijden en niet omdat het te smal voor hem is maar omdat hij snel naar huis wil. Een hulpmiddel zoek ik om hem in ieder geval één keer te kunnen stoppen omdat ik nu elke keer of eraf moet springen of het maar net goed gaat. Omkeren kan niet als hij eenmaal rent, zijn we weg dus het enige wat ik op dit moment kan doen is eraf gaan. Het is niet zo dat hij ineen keer een spurt neemt en ik hem terugneem. Ik moet zorgen dat hij die spurt even niet kan nemen want als hij in galop gaat, gaat de rest mee en daar krijgen we heisa van.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 09:42

DaniBanani schreef:
Dus als het in het karakter van een paard zit dat-ie sloom is en jij wilt dressuur rijden, dan ga je hem ook niet trainen om voorwaartser te lopen? Volgens mij is het het idee dat een paard luistert naar jou als ruiter, en niet zélf bepaalt of en wanneer ze gaan rennen. En als het altijd specifiek op de terugweg gebeurt, lijkt het me toch meer dan alleen een karaktertrekje.

Enfin, om dit niet in een discussie te laten verzanden - als je hulpmiddelen wilt gebruiken, zorg dan wel dat je ze goed gebruikt inderdaad. Succes. :)

Zoals ik al zei het is alleen op de terugweg omdat meneer vindt dat hij wel even snel naar huis kan rennen. Ik denk inderdaad dat het ook met zn karakter te maken heeft, hij is heet en kan dat stukje zich echt niet beheersen. Ik kan er niet op trainen, zoals ik al zei heb ik hem met trainen al zo ver dat als we rengalop gedaan hebben in het bos ik hem prima met een los teugeltje op mijn zit terug kan nemen. Daarom, en ik ben echt geen voorstander van zware hulpteugels oid, ben ik op zoek naar een (tijdelijke?) oplossing om hem echt een keer terug te nemen, want als ik er steeds afspring "wint" hij alleen maar en zal hij zijn truuc zeker doorzetten.

@ Anne_GTI : Het is inderdaad een idee om die oefeningen te proberen uit te voeren ik zal het morgen eens proberen! Dankjewel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:49

ccathalijne schreef:
Ik ken de slof en heb er lang geleden wel eens mee gereden ja!
Alleen ik heb nog nooit gehoord dat je hem niet aan de onderkant mag vastmaken, waarom is dat?

tijdens een buitenrit is aan de zijkant makkelijker.. zit hij minder in de weg als hij los hangt ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:15

Ok, dan is het iets duidelijker. Ik wist niet dat die weg aan het einde was, dan snap ik ook dat-ie specifiek daar begint te rennen. Ik hoop voor je dat je een oplossing vind!

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 11:08

DaniBanani schreef:
Ok, dan is het iets duidelijker. Ik wist niet dat die weg aan het einde was, dan snap ik ook dat-ie specifiek daar begint te rennen. Ik hoop voor je dat je een oplossing vind!

Oke, dankjewel!

Ik ga morgenochtend een buitenrit maken, zal dan de slof omdoen en op de terugweg op tijd beginnen met het doen van wat oefeningen, misschien kan ik dan z'n koppie bij mij houden......