We gaan vaak naar het bos, alleen of met nog wat andere pony`s hij mag zich graag uitleven in het bos en vindt een stukje hard gallopperen en het springen over boomstammen dan ook geweldig. In het bos is het nooit echt een probleem om hem terug te nemen en bij me te houden. Alleen de terugweg, op de terugweg moeten we altijd een klein stukje over een (rustig) weggetje. Hij kan opeens er vandoor willen gaan op de terugweg en als ik hem dan probeer in te houden trippelt hij heen en weer over het weggetje. Het probleem is dat er aan beide kanten van het weggetje een diepe sloot zit en hij er echt in valt als ik hem niet even vooruit laat gaan. Dit resulteert er dus in dat ik er maar af moet springen omdat we anders in de sloot belanden ( zo steil dat hij echt al zn benen breekt als hij er in kukelt) of dat we in galop over weg stormen.
Nu heb ik eens geprobeerd om met een stang te gaan rijden omdat ik de uitweg echt niet meer zag, dit een erg gevaarlijk probleem vind en dacht dat het misschien wel op zou houden als hij er één keer echt niet vandoor kon. Nu heeft het niet echt geholpen en ik voel me zelf helemaal niet lekker met z`'n grof bit in de mond van mijn pony.
Nu vroeg ik me af of iemand een oplossing had in de vorm van een ander, eventueel bitloos (hackamore?), hoofdstel of bit. Ik heb zelf wel ervaring met bitloos rijden maar alleen in de vorm van een touwtje aan het halster dus niet met de verschillende mogelijkheden. Ik zoek wel een paardvriendelijke manier dus geen slof, hefboom bit oid.
Verder: pony is verder helemaal onder controle, dus daar beter op oefenen is geen optie omdat het alleen op de terugweg voorkomt, andere weg nemen is ook niet mogelijk en ik ben echt op zoek naar een oplossing............
Bedankt!!
Dus zal ik moeten bellen als we bijna het bos uitkomen, ook bedankt!