Fout aangalopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyM

Fout aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 12:44

Mijn fjord van 6 heeft heel veel moeite met de linker galop. Ik ben aan het lessen maar ik krijg het er gewoon niet uit. Ze spring altijd in de verkeerde galop. Ze heeft meegelopen in pony lessen en buitenritten gedaan voordat ik haar kocht. Heeft er iemand tips hoe is het kan oefenen zodat ze in de goede galop aanspringt? Als ze los staat doet ze het trouwens wel goed. Maar ook als ik met haar ga springen en haar laat draven en ze gaat zelf over in galop doet ze het verkeerd.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:47

Het kan heel goed zijn dat jou Fjord scheef is in haar lichaam door de manier waarop ze de afgelopen jaren is gereden. Actief rechtrichten kan dus een goede manier zijn om haar rechter in haar lichaam te krijgen. Daarnaast denk ik dat ze het inderdaad wel 'kan', maar jij haar belemmert door of de verkeerde hulpen ze geven of haar constant zelf de keuze te geven. Blijkbaar heeft ze iets meer hulp en ondersteuning nodig.

Mijn haflinger heeft ook de neiging om verkeerd aan te springen, maar door rechtrichten en veel overgangen gaat het nu allemaal met sprongen voor uit!

Edit: bericht verduidelijkt

Coot

Re: Fout aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:01

Ik rijd ook een paard dat moeite heeft met de juiste galop (alleen dan rechtsom) Wat ik doe is een korte, scherpe gebroken lijn rijden, en op het moment dat ik weer op de hoefslag kom mijn buitenbeen aanleggen. Dan kan het paard bijna niet anders dan juist aanspringen..
Succes

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:06

mijn paard heeft dat ooke even gehad
ondertussen er wel uitgekregen
die gallopeerde altijd op rechts

wat wij deden was een balk op de grond leggen en er dan overdraven maar altijd in een volte
nadat je erover gaat je gewicht een beetje op links zetten zo komt zijn linkerbeen vrij en springt hij gemakkelijker aan in juiste galop
veel op oefenen

iets gelijkaardigs is op kleine volte aangalloperen en stelling vragen naar links zodat ie wat naar links valt

vind methode 1 eigenlijk beter, metode 2 is de stap daarop ;)

succes

Oscabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:09

Ja kan ook altijd nog proberen op een kleine volte en dan met veel stelling proberen aan te springen

succes

veralover9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:03

heey daar heb ik ook last van maar door haar aan de teugel te laten lopen en aan de stelling lukt het vast wel

Olana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:28

je moet goed opletten dat je ook weer niet zo veel stelling vraagt dat ze over de buitenschouder weg valt. Je moet ook goed je buiten, in dit geval rechter, teugel er bij houden. juist als je daar per ongeluk de ruimte geeft is het veel makkelijk om rechtsom aan te galoperen, omdat hij daar bij wijze weg kan vanuit de schouder.
Dus goed je buitenteugel er aan, binnenhand iets naar binnen zetten en goed je buitenbeen achter de singel. Dan moet het lukken.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:06

Idd, aanspringen oefenen in een hoek, lichte stelling vragen en op het moment van de hulp geven; je binnenteugel ontspannen! Vaak ontstaat er door het vele oefenen spanning, en vergeet je om je binnenhand te openen wanneer je aanspringt; dit is echter wel nodig, zodat je het paard de ruimte geeft om het achterbeen goed onder te kunnen brengen bij het aanspringen.
Mooi alternatief dat gegeven wordt is is door het rijden van een gebroken lijn, zodat je goed diep in de hoek komt waar je aan wil springen.

Mocht het na een tijdje nog niet lukken, kan het bij sommige dieren helpen om juist eens contra-stelling te vragen bij het aanspringen. Werkt soms ook.

Succes ermee!