5-jarige Zaffier (scandicxjunior stv) @ dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

krumel

5-jarige Zaffier (scandicxjunior stv) @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 11:59

2 weken geleden kwam mijn zusje mee toen ik aan het rijden was om haar nieuwe camera even te testen. Het was wel een beetje lastig in de donkere binnenbak maar zijn er wat leuke plaatjes uit gekomen.
Zaffier is een 5-jarige e-pony merrie die ik sinds 2 jaar heb. Ik ben sinds een jaar pas echt serieus gaan trainen omdat ik vorig jaar veel ziek ben geweest en zij ook ziek en kreupel is geweest. Vorig jaar was ze sowieso nog een beetje te veel baby dus heb ik lekker rustig aan gedaan. Op dit moment gaat ze echt met sprongen vooruit, tijdje terug was ze een beetje aan het puberen maar dat valt op dit moment wel weer mee. Enige probleem wat ik op dit moment heb is dat ze iets vaster zit op links en vrij kijkerig kan zijn (hoewel ze daar al zoooo veel in vooruit is gegaan). Ik heb dit jaar mijn startkaart aangevraagd en wil haar zodra ik een trailer heb in de B gaan starten.
De foto's vond ik wel erg confronterend aangezien mijn handen veels te breed staan en een beetje voorover zit (deed ik vroeger nooit). Mijn zusje zij echter dat dit in het echt wel een stuk minder leek dan op de foto's maar ik zal er op gaan letten.
Foto's staan niet helemaal in de goede volgorde.
1. Afbeelding
2. Afbeelding
3. Afbeelding
4. Afbeelding
5. Afbeelding
6. Afbeelding
7. Afbeelding
8. Afbeelding
9. Afbeelding
10. Afbeelding
11. Afbeelding
beetje ver weg en mijn houding is niet zo mooi, maar inzet middendraf

brand maar los :D

corina21

Re: 5-jarige Zaffier (scandicxjunior stv) @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:01

enige wat ik kan zeggen dat je op de ene foto piano handjes hebt en dan weer niet,
daar zou ik op letten,
maar wow wat zijn jullie een leuke combinatie.
paardje loopt mooi.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:04

Leuk paardje en je rijdt hem netjes :D

De aandachtspuntjes die ik zou willen geven:
-Met de galop op je kont blijven zitten en niet voorover komen.
-Op sommige foto's heb je je armen 'gestrekt' naar beneden. Probeer de gehele tijd die knik die je op andere foto's heb erin te houden.
-Succes en lekker oefenen!! :D

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 12:07

ja ik zie t op de laatste 2 foto's vooral ook, maar ik heb er nog nooit iets over gehoord van mijn instructrice en ook op eerder foto's nooit gezien, dus ik ga er vanuit dat het momentopnames zijn. Ben er wel extra op gaan letten na het zien van deze foto's. Toch wel leerzaam in ieder geval, maar mijn houding is echt confronterend.
@ stravero: Ik heb juist altijd met een veels te duidelijke knik in mijn ellebogen gereden waardoor ik mijn handen te hoog droeg, misschien heb ik ze nu iets te gestrekt af en toe, maar ben hier blijer mee dan hoe t was. Neemt niet weg dat ik er aan moet werken. De galop kan ik meestal wel goed uit zitten maar soms wordt ze een beetje heftig en dan gooit ze echt gigantisch op, voor haar had ik een d-pony met vlakke gangen dus was nogal een omschakeling.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:08

Ziet er erg mooi uit hoor! Vriendelijk beeld ook! Het commentaar is hierboven al gegeven, daar sluit ik me bij aan!
Veel succes!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:23

ik vind je handen helemaal niet te breed!
ziet er netjes uit en je bovenlichaam mag inderdaad iets meer terug.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:31

Let wel een beetje op de houding van je handen/armen, je houdt ze vaak wat ongelijk of je hebt pianohandjes, hoewel het me niet super storend lijkt voor het paard, eerder voor het beeld. Maar inderdaad, jullie zijn een super fijne combi, het ziet er echt om te kwijlen uit (die laatste foto! Geweldig hoe hij daar weg komt... Zo veel power!)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:17

je hebt een heel goed paard onder je kont!! Als ej goed kijkt zie je dat de 3hoek tussen zn achterbenen kleiner is dan tussen zn voorbenen, dit betekend dat die onvoldoende erbij loopt met zn achterhand. Probeer je hem door korte overgangen te rijden en bij het terugrijden dit te doen op je zithulpen ed. hem er iets korter onder te krijgen (meer zakken in het achterbeen) en het achterbeen sneller te rijden zodat de 3hoeken even groot zijn!

Ga zo door!! Succes!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:29

wat een leuk paard zeg! (maar ik ben dan ook een beetje bevooroordeeld met ook een scandic ;))

je hebt hem lekker aan het lopen zo te zien.
kan niet echt commentaar vinden, maar omdat ik moet zeuren gezien het op HAW staat, ietsje achterover zitten, dat maakt het beeld gelijk al zoveel anders :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:33

Romyv schreef:
je hebt een heel goed paard onder je kont!! Als ej goed kijkt zie je dat de 3hoek tussen zn achterbenen kleiner is dan tussen zn voorbenen, dit betekend dat die onvoldoende erbij loopt met zn achterhand. Probeer je hem door korte overgangen te rijden en bij het terugrijden dit te doen op je zithulpen ed. hem er iets korter onder te krijgen (meer zakken in het achterbeen) en het achterbeen sneller te rijden zodat de 3hoeken even groot zijn!

Ga zo door!! Succes!

En dat kun jij zien aan hand van een paar foto's? Daarvoor zou ik het diertje graag eens echt willen zien..En wat zeg jij dan over foto's als 3, 6, 9, 10 of 11? (ik pak er maar een paar uit hoor...)

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:34

Heerlijk om weer eens een keer foto's te zien van iemand die daadwerkelijk haar paardje naar de hand toe rijdt. Complimenten, jouw paard is vast heel blij met je!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:43

wat een heerlijk dier heb je onder je kont! :D hij loopt lekker ontspannen. Je mag wel iets rechterop zitten, en op de eerste foto's lijk je je ene hand hoger te hebben. Maar ziet er echt mooi uit, heel veel succes met je topper!!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:55

Adil18 schreef:
Romyv schreef:

Ga zo door!! Succes!

En dat kun jij zien aan hand van een paar foto's? Daarvoor zou ik het diertje graag eens echt willen zien..En wat zeg jij dan over foto's als 3, 6, 9, 10 of 11? (ik pak er maar een paar uit hoor...)

wat wil je horen? heb toch gezegd wat ik zie aan de hand van de foto's?

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:57

Wat een uiterst charmant damespaardje heb je!! ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:36

Romyv schreef:
Adil18 schreef:

wat wil je horen? heb toch gezegd wat ik zie aan de hand van de foto's?

Ik bedoelde het niet rot, ik vind het wel knap dat je het kunt zien aan hand van foto's, ben daar zelf altijd voorzichtiger mee...Ik zou graag willen op welke foto's jij kunt zien dat het paard op de voorhand loopt, want op de foto's die ik als voorbeeld geef zie ik dat niet zo snel...

Dus meer om te leren, niet om te ergeren ;)

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 15:46

bedankt voor de leuke reacties en tips!
Ik ben op dit moment inderdaad veel bezig met (schijn)overgangen om de achterhand actiever te krijgen. Toch vind ik niet dat haar achterhand onactief is (als dat een woord is) ze loopt vanuit haarzelf best makkelijk van achteruit. Maargoed, ik zou haar ook liever iets meer op het achterbeen zien maar ach ze is nog jong en ben nog niet zo lang echt fanatiek bezig met haar. Ik kan ook niet van haar verwachten dat ze met zo weinig trainen al perfect zou lopen maar aangezien ze heel erg leergierig is gaat ze met sprongen vooruit.
Mijn bovenlichaam moet ik inderdaad meer naar achteren hebben maar ook dit heeft weer te maken met dat ik vroeger juist naar achteren hing en nu weer een beetje ben doorgeslagen de andere kant op.
Ik heb op een paar foto's inderdaad mijn handen ongelijk, zou ik niet moeten doen maar komt doordat ze dus wat vasthoudt op links dus ik probeer links wat vaker lucht te geven waardoor ik rechts er dan meer aan heb.
Ik ben wel blij met het commentaar en kan me eigenlijk overal wel in vinden. Gelukkig heb ik een goede instructrice en ben ik met de meeste dingen al bezig

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:51

krumel schreef:
bedankt voor de leuke reacties en tips!
Ik ben op dit moment inderdaad veel bezig met (schijn)overgangen om de achterhand actiever te krijgen. Toch vind ik niet dat haar achterhand onactief is (als dat een woord is) ze loopt vanuit haarzelf best makkelijk van achteruit. Maargoed, ik zou haar ook liever iets meer op het achterbeen zien maar ach ze is nog jong en ben nog niet zo lang echt fanatiek bezig met haar. Ik kan ook niet van haar verwachten dat ze met zo weinig trainen al perfect zou lopen maar aangezien ze heel erg leergierig is gaat ze met sprongen vooruit.
Mijn bovenlichaam moet ik inderdaad meer naar achteren hebben maar ook dit heeft weer te maken met dat ik vroeger juist naar achteren hing en nu weer een beetje ben doorgeslagen de andere kant op.
Ik heb op een paar foto's inderdaad mijn handen ongelijk, zou ik niet moeten doen maar komt doordat ze dus wat vasthoudt op links dus ik probeer links wat vaker lucht te geven waardoor ik rechts er dan meer aan heb.
Ik ben wel blij met het commentaar en kan me eigenlijk overal wel in vinden. Gelukkig heb ik een goede instructrice en ben ik met de meeste dingen al bezig

Zoals het nu gaat is het prima, ik vind gezien het level wat je met je paard hebt (zoals je inderdaad zelf ook al aangeeft) niet dat het achterbeen onvoldoende meekomt, het komt meer mee dan ik bij vele andere ruiters zie...

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 15:56

ik vind het zo ook prima... maar kon het commentaar ook goed begrijpen. Het kan altijd beter natuurlijk maar ik ben er ook niet voor niets mee aan het werken. Ik wil natuurlijk ook niet eeuwig op dit niveau blijven ;) ze is nu net klaar voor de B en ben heel benieuwd hoe het dadelijk op wedstrijd gaat. Gelukkig is ze goed aan mijn been en zit waardoor het steeds beter gaat zonder forceren.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:04

ik zeg nergens dat ik het paard op zn voorhand vind lopen of niet actief in het achterbeen.. Ik zeg dat ik op deze foto's zie dat het paard meer zijn achterbeen erbij kan zetten..

Ik zie dat door de volgende dingen:
1. de driehoek tussen de achterbenen is kleiner dan tussen de voorbene, deze moeten even groot zijn (verbeterpuntje)
2. het paard kan zijn achterste achterbeen blijven buigen (positief!)
3. het paard sluit goed aan, ofwel hij kan met zn achterbeen bijna zijn voorbeen raken (positief)
4. zijn knie zit lager dan zn schouder, hij zakt dus in zn achterhand (positief)

kortom, het ziet er echt heel goed uit!! Daarom zeg ik: ze heeft een heel goed paard onder der kont!! Het paard heeft heel veel mee vanuit zijn bouw en natuurlijke beweiging, dus het verbeterpuntje gaat zeker goed komen.. vergeet niet dat het een jong beestje is..

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 16:13

bedankt voor je uitleg! Ik vind het heel nuttig advies en het was ook absoluut niet mijn bedoeling om hierover een discussie te beginnen. Volgens mij zijn we het gewoon met elkaar eens maar zoals jij ook al zegt; ze is nog jong dus is het logisch dat het nog niet perfect gaat. Ik heb ook heel voorzichtig met haar gedaan en vergeet zeker niet dat ze jong is. Maar dat neemt niet weg dat ik er aan ga werken!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:34

hahaha nee het was een stukje extra uitleg naar Adil18 toe.. Ze wou weten waar ik het op baseeerde..

Je doet het super, werkelijk waar!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:51

Romyv schreef:
ik zeg nergens dat ik het paard op zn voorhand vind lopen of niet actief in het achterbeen.. Ik zeg dat ik op deze foto's zie dat het paard meer zijn achterbeen erbij kan zetten..

Ik zie dat door de volgende dingen:
1. de driehoek tussen de achterbenen is kleiner dan tussen de voorbene, deze moeten even groot zijn (verbeterpuntje)
2. het paard kan zijn achterste achterbeen blijven buigen (positief!)
3. het paard sluit goed aan, ofwel hij kan met zn achterbeen bijna zijn voorbeen raken (positief)
4. zijn knie zit lager dan zn schouder, hij zakt dus in zn achterhand (positief)

kortom, het ziet er echt heel goed uit!! Daarom zeg ik: ze heeft een heel goed paard onder der kont!! Het paard heeft heel veel mee vanuit zijn bouw en natuurlijke beweiging, dus het verbeterpuntje gaat zeker goed komen.. vergeet niet dat het een jong beestje is..

Oke dan, daar kan ik me in vinden! :Y)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:05

Romyv schreef:
.

nou dit zie ik echt niet hoor.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:07

sjaantje schreef:
Romyv schreef:
.

nou dit zie ik echt niet hoor.

Het driehoek-verhaal vond ik dus op heel veel foto's ook niet opgaan, vandaar mijn commentaar, maar Romy heeft opzich gelijk dat het nog meer kan, is alleen ook verdomd moeilijk te zien vanaf een foto

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 07:10

Ik ben denk ik een van de grootste zeikmutsen hier op HAW, maar in dit geval zie ik die kleinere driehoek niet hoor.

Inderdaad zie je bij veel ruiters dat de afstand tussen beide achterbenen een stuk kleiner is dan de afstand tussen de voorbenen. Dat betekend dat paard op de voorhand loopt, en rug matig tot niet gebruikt.

Wat ik hier zie is een paard dat prima loopt voor zijn leeftijd, nog ietsje lang maar dat heeft met het ontbreken van kracht te maken.

Hij loopt mooi in horizontaal evenwicht, ruiter rijd keurig het neusje eruit. Vind alleen de laatste foto,de wegrijfoto wat minder netjes, omdat paard daar uit balans loopt (scheef hangt , dus beter door de hoek rijden met binnenbeen, buitenteugel.)

Wat er in de toekomst nog moet komen is dat het paardje op de achterhand gaat lopen, hij loopt nu horizontaal , en zoals de ruiterz elf al zegt, de schijnovergangen en overgangen gaan ervoor zorgen dat ie dalijk zijn bekken wat gaat kantelen en dus wat meer gaat buigen in het achterbeen en het gewicht wat gaat dragen op de achterhand.

Tot zover dus mijn visie, ik ben erg kritisch, maar in dit geval zie ik eindelijk een ruiter die het paard weinig stoort, in tegenstelling tot veel andere plaatjes op HAW ;)