moeilijk opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Summmer

moeilijk opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 10:40

hallo,,

mijn paard gaat altijd rondjes lopen als ik opstap, dit verveelt, en dan zeggen ze geeft meteen een tikje mja dan schrikt ze nog meer ;( wat moet ik doen??

groetjes

Lielle

Re: moeilijk opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:43

zorgen dat het halthouden goed bevestigd is. HALT is altijd HALT. En consequent zijn, pas opstappen als ze stil staat. Dat kan een tijd duren, maar als je dit een paar dagen volhoudt, is het over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:45

gebruik je ook een opstapje?
dat helpt vaak wel een hoop.

verder veel oefenen, opstappen, als je eenmaal zit er weer af, ga zo maar een paar keer door.
eventueel iemand erbij die je even helpt om het paard vast te houden.

ook goed er op letten dat als je gaat zitten je dit rustig doet en het paard daarbij geen tekenen geeft dat het denkt dat het moet gaan stappen...

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:46

is het nog een jong paard? het kan zijn dat als het een jong paard is en je er aan gaat hangen voor op te stappen dat die dan zijn balans verliest en daarom gaat stappen. Probeer eens op te stappen met een krukje. Telkens als die gaat lopen terug laten halt houden en opnieuw beginnen.

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:47

opstappen met een krukje vind ik persoonlijk veel makkelijker
en je szit sneller in je zadel als dat je van de grond moet opstappen

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:54

Met een krukje is inderdaad erg makkelijk maar wordt toch vrij moeilijk als je in je eentje bent en je paard staat niet stil, t krukje loopt niet mee zeg maar :-)
Leer em dus eerst stilstaan en daarna met een krukje aan de gang, als iemand je helpt heb je het sneller voor elkaar.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:56

Consequent zijn en halt is inderdaad ook halt.
Gaat ie lopen terwijl jij wilt opstappen, haal je voet weer uit je beugel en begin opnieuw.
Je mag hem dan ook best een keer in de mond 'rukken' als ie steeds gaat lopen.
Het kost wat tijd maar uiteindelijk heb je er profijt van.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:59

rondjes laten lopen tot jij zegt dat ie geen rondjes meer mag lopen, en dat mag best 5 minuten zijn. Als ie maar pas stopt als jij het zegt. Dit gewoon conceqent herhalen tot ze het niet meer doet.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:03

goh.. dat probleem ken ik..:S mijn paard draait zich ook altijd om omdat hij trug wil na de andere paarden.. neem eens je rechterteugel strakker zodat hij als hij weg wil lopen met de kont naar je toe draait zodat jij nog kunt opstappen. Dan kun je hem gelijk tot stilstaan brengen.

_Nonieej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:26

ik heb met mijn 4 jarige pony ook dat ze elke keer rondjes gaat lopen als je wilt opstappen en heel onrustig is, me vriend moet me elke keer helpen met opstappen hij houdt haar tegen en zegt dat ze stil moet blijven staan dat gaat nu steeds beter je moet echt conceqent zijn, en niet zomaar opgeven, dit hebben we iets van een maand gedaan elke dag, en van de week kon ik voor het eerst zonder iemand er zo op, en ze bleef nog steel staan ook:D ..
kwestie van oefenen en gedult en conceqent..

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:30

Hebben jullie dan misschien ook een oplossing voor het volgende probleem: Een paard staat keurig stil als je je voet in de beugel doet en je been eroverheen doet (met krukje) en dan als je gaat zitten gaat ze soms lopen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:32

Meer druk op de teugels geven wanneer je gaat zitten en met je stem 'ho' ofzo roepen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:35

halthouden, afstappen, terug zetten waar je begon en opnieuw beginnen. En eerst zorgen dat zo ook echt heel goed stil staat, en niet toch al een beetje wil lopen. Al sta jij 10 minuten op dat krukje zonder iets te doen, zij moet wachten.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:37

Ik stuur je even een PBtje :)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:21

als er iemand is die je kan helpen kan hij/zij je paard even vasthouden..zo leert ie stil te staan...diegene kan dan steeds meer afstand gaan nemen tot je het alleen doet....

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:25

de mijne staat tijdens het opstappen stil.. maar ik heb min voeten nog niet in de stijgbeugels en hij begint altijd zijn eigen weg te lopen..

Maar ik ben een doorzetter dus ik laat ik stop hem contant tot ik gesetteld zit.. :D word nu wel minder gelukkig

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:01

Bij zo een probleem , pak dit eens heel grondig aan.
Ik bedoel hiermee je gaat in de rijpiste, niet met het doel te gaan rijden, maar je wil enkel deze keer je paard leren stil te staan bij het opstijgen.
Doe alsof je echt de tijd van de wereld hebt, dus niks overhaasten, zeker nooit boos worden, telkens hij nog maar denkt aan een voet te verplaatsen zet je hem echt aan het werk.
Je vraagt het dan nadien weer heel lief opnieuw, en opnieuw , en opnieuw, ...... tot ..... hij gewoon stil blijft staan bij het opstijgen en zo blijft staan met jou erop.
Dit moet zeker3x lukken niet minder en ook niet meer.
Als hij het uiteindelijk doet zo 3x na elkaar, braaf paardje , terug naar de stal of naar de weide, de training is dus op dit moment gedaan.
Klingt mssn een beetje raar maar je paard zal dit dus op deze manier kennen op minder dan een uur tijd, en zal dit echt nooit meer vergeten.

Ik doe zulke trainingen al verschillende jaren , en heb er toch al heel wat succes mee geboekt.
Je mag me steeds ook een pb sturen hoor.

Lieffiefi schreef:
de mijne staat tijdens het opstappen stil.. maar ik heb min voeten nog niet in de stijgbeugels en hij begint altijd zijn eigen weg te lopen..

Maar ik ben een doorzetter dus ik laat ik stop hem contant tot ik gesetteld zit.. :D word nu wel minder gelukkig

Olana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:25

Altijd goed streng zijn. waarschijnlijk heb je hem al heel lang rondjes laten lopen met opstappen. voor je paard is dit nu gewoon geworden.
Misschien kun hem de eerste paar keer laten vasthouden door iemand. En dan elke keer een paar keer op en af stappen, tot hij het goed doet. Als je na een tijdje weer alleen gaat opstappen heel streng zijn, wel geduldig blijven en het gewoon echt niet toe laten dat ze aanloopt. als je een keer toegeeft, dan doet hij het de volgende keer weer.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:24

zei ik ook al..eerst iemand em laten vasthouden en dat langzaam afbouwen..

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:27

Mijn paard heeft dit ook in het begin gedaan. Ik kon dan wel opstappen. Maar nog voor ik zat was hij al aan het lopen.
Wat bij hem goed gewerkt heeft is hem toch elke keer halt laten houden als je zit. Niet denken van ik zit en loop dan maar. Maar hij moet zoiezo even stil staan.
Het heeft wel even geduurd. Maar nu staat hij altijd stil als ik opstijg.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:19

Zoals meer gezegd; consequent zijn en halt is halt.
Als het dier wat stalmoed heeft, kan het helpen om voordat je opstapt, gewoon even een paar rondjes aan de hand te wandelen voordat je erop klimt. Heeft ie even de benen kunnen "strekken" voordat ie meteen in het gareel moet.
Of longeren voordatje begint met rijden, om dus de stalmoed eruit te krijgen.

Wanneer je daadwerkelijk begint met opstappen, is halt dus halt. Eventueel eerst met hulp. Stijg ook eens af- en weer op als je al even aan het rijden bent; gewoon een stukje gehoorzaamheidstraining tusendoor.

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 01:59

1 stap vooruit is 3 stappen terug. Terug is achterwaarts. Dus wanneer je zegt "ho" en je paard loopt door, zet je hem 3 passen terug, consequent.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:07

Dit heeft mijn pony ook gedaan ze doet het soms nog is om uitteprobberen of ik ht niet vergeet. Ik weet niet hoe ik het heb gedaan maar ik ben heel boos op Minou geworden en nu doet ze het niet meer. PS ik heb niet geslagen of gesopt maar evne heel har FOEI!!!! gezegt

zwartpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:21

Het paard waar ik op rij, staat keurig stil als iemand hem vasthoudt (of erbij staat en met slechts een pink de teugel aanraakt, echt vasthouden is het niet eens). Als ik alleen ben gaat hij vlak voordat ik mijn voet optil, twee stapjes opzij of voorwaarts zodat ik vanaf het krukje er net niet meer bij kan. Ik loop dan een rondje, sta weer stil bij het krukje, houd de rechterteugel iets korter dan de linker, weer gaat hij iets opzij of voorwaarts. Na een aantal keren lukt het uiteindelijk wel want opstijgen terwijl hij loopt is voor mij geen optie, maar ik vind het wel heel irritant. Met iemand erbij hebben we al vaak geprobeerd. Dat gaat dus goed.
Is dit een manier om onder het werk uit te komen of is het eigenlijk een dominantieprobleem?
Zou ik dan ook op andere gebieden aan mijn dominantiepositie moeten werken?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:19

met iemand erbij moet je dus afbouwen...eerst houdt degene hem vast, daarna staat diegene ernaast en neemt dus steeds meer afstand......het duurt even