Luna & ik @ work. Bit en boomloos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tellie

Luna & ik @ work. Bit en boomloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:20

Ik rijd sinds een tijdje Luna bij. (Luna is van EvaLuna en _Rosanne_ op bokt)
Luna is een aardig pittige tante die ervan houd om goed door te lopen, heel wat anders dan ik normaal gewent ben. :D
Iedere keer als ik haar rij gaat het voor mijn gevoel weer een stukje beter. Ik blijf alleen problemen houden met de galop. Ik heb zelf het gevoel dat ik een halve meter op en neer stuiter wat niet echt comfortabel is voor paard en mijzelf.
Voorbeeld:
Afbeelding
Voor mijn gevoel kom ik dus veel meer uit het zadel.

En als ik dan eindelijk het ritme heb gevonden schieten me benen alle kanten op. :=
Afbeelding
Voor mij wel fijn, maar voor paard nog steeds niet lijkt mij zo. :+

En als het dan eens normaal gaat.
Afbeelding
Is dat meestal niet langer dan een half rondje, want bij de eerstvolgende bocht stuiter ik weer. :+
Dus als iemand daar tips voor heeft, ik hoor ze graag. :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Er lag iets glimmends op de grond geloof ik. :Y)

Afbeelding
Even wat verruimen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:D

Afbeelding
En klaar. :(:)

En ligt het aan mij of mogen me beugels ook wel een gaatje korter? :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:23

Allereerst vind ik het er erg ongedwongen en toch wel netjes eruit zien.

Wat betreft dat stuiteren, is dit 1 van de 1e keren dat je op Barefoot rijd?? Dan kan het namelijk gewoon zijn dat het even wennen is ed. En ik denk dat zoals jezelf ook aangeeft dat je beugels wel een gat korter mogen, misschien dat het zitten dan ook makkelijker gaat.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:26

ik weet niet, ik blijf het er gek uit vinden zien...
Maar ik denk dat je het best goed doet ondanks mijn uitgesproken mening hierover..

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:27

Dankje. :)

Ik rij haar nu vanaf half januari 1 keer in de week, dus heb er al een redelijk aantal keer mee gereden, en ik merk ook wel dat het me steeds iets beter lukt, maar omdat het me gewoon echt niet fijn voor haar rug lijkt leek het me toch wel handig om zo snel mogelijk dat gestuiter onder controle te krijgen. :j

Axel? Je uitgesproken mening...? Geen idee waar je het over hebt?

JorisDy

Re: Luna & ik @ work. Bit en boomloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:29

Misschien wat zitlessen zonder zadel?

Mooi paardje :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:30

Ja dat snap ik inderdaad.
Kan het niet zijn dat je onderbewust gaat spannen omdat je voor paard zo ontspannen en zonder gestuiter wil zitten?? (ik zeg maar wat hoor ;) ).

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:31

Ziet er super uit tessa! Ze was deze keer uit duidelijker meer ontspannen en rustiger dan de vorige keren dat ik jullie heb zien rijden :D

Denk idd dat een gaatje korter wat beter zit, dan heb je ook misschien wat meer steun aan de beugels (ivm slingerende benen, is mijn probleem ook :)) )

Axel: waarom een gek beeld? Vanwege bitloos?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:33

Nee, dat is het niet denk ik. Ik zit voor mijn gevoel namelijk helemaal niet gespannen. :=

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:33

je kan proberen eens zonder beugels te rijden?
Helpt mij bij toch als ik niet blijf zitten, voor de rest loop ze mooi!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:41

Ik zou idd de beugels uitschoppen en leren zitten, zitten en nog eens zitten..
Als het paard trouwens niet lekker over de rug loopt is het ook moeilijker, net als met doorzitten in draf (althans, mijn ervaring).

Vind het er verder niet verkeerd en lekker ontspannen uitzien .

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:44

ik vind 't netjes uitzien Tessa ;)
Snap ook eigenlijk niet wat Axel? daar zo gek aan vind...
En met de beugels, kunt niet meer dan uitproberen;)

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:49

Denk bij jezelf dat je een pot lijm onder je kont heb.
en zeg tegen jezelf zitten zitten zitten.
Het gaat makelijker als je wat lossen in je heupen bent.
dus ga eens met een hoelahoep om je heupen draaien.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:53

Haha oke ;) , was ook maar even een gedachte van mij hoor :o .
Ben even aan het denken hoe ik dat bij mezelf oploste altijd(had dat af en toe met mijn paard ook, maar door blessure van paard heb ik al sinds oktober niet meer gereden, dus weet het eigenlijk niet meer :P ).
Ik zou het zoieso gaan proberen met beugels gaatje korter en misschien je bekken iets kantelen(??).

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:54

Ik ga het in ieder geval nog een keer proberen met wat kortere beugels. :j

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:14

En als je met een boomzadel rijdt? Ik heb zelf ook een tijdje gereden met zo'n zadel als jij hebt, maar zodra ik in een flinke galop ging zat ik meteen in verlichte zit omdat het gewoon niet lekker zat. Op andere zadels heb ik hier geen last van.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 17:46

Boomzadel heb ik hetzelfde probleem, bij haar tenminste, bij andere paarden gaat dat gewoon goed.
Verder vind ik boomloos met draf ed ook fijner.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:18

Het lijkt mij dat je beugels juist langer moeten. Als je je beugels op deze lengte hebt kun je toch nooit lekker op je kont gaan zitten? Zelf heb ik in een barefoot cheyenne (lijkt me net zo'n soort zadel of is die van jou ook een cheyenne) ook geen lekkere zit in galop omdat ik erg in stoeltjeszit (zie 2e foto) terecht komt, en dan begin je te klapperen. De beugels zaten voor mij te ver naar voren. Het helpt ook niet erg mee dat je paard met z'n hoofd redelijk hoog loopt, hij maakt z'n rug niet lekker rond en zodra dat paard z'n rug aanspant stuiter je sowieso meer. Hoe gaat het bv als je het hoofd lager/ronder rijdt? Wat me ook opvalt is dat je erg achter in het zadel zit (zie vooral 2e foto). Het lijkt alsof je dan meer op de achterkant van de rug drukt dan in het centrum, ... kan ook niet de bedoeling zijn. Op de vierde foto zit je zelf rechtop en ook netter. Je benen zitten daar ook netter. En op de 1 na laatste foto zit je ook netjes.

In het begin toen ik zelf aan het oefenen was met bitloos rijden, merkte ik dat mijn paard last kreeg van z'n rug. Ik mistte het dat ik hem goed laag /rond kreeg, en dat hij z'n rug goed ontspande. Binnen twee weken was hij hypergevoelig op z'n rug (toen reed ik wel met boomzadel). Ik ben het toen gaan combineren, eerst een tijdje met bit en dan vooral aandacht voor laag/rond/ontspannen, dan een tijdje oefenen zonder bit. Later ook zonder zadel trouwens. Toen was het gelukkig snelweer over, maar was voor mij wel een leermoment. Het ziet er zo relaxed en ontspannen uit, maar ondertussen ...

Het is rot om te zeggen maar ik vind het dus eigenlijk niet zo'n goed idee dat je en zit te stuiteren en hem met z'n hoofd hoog laat doorlopen, dat werkt rugklachten toch echt wel in de hand.

Qua tips, tsja ... uh, ik denk dat je paard weinig impuls heeft. Met impuls bedoel ik dat hij "bij" je blijft, in 1 beweging met jou blijft (ik bedoel dus niet dat hij lekker wil doorlopen). Je zou kunnen overwegen om impulsion games van Parelli te leren, is wel tijdrovend en ingewikkeld, maar je paard leert wel goed om in een tempo wat JIJ kiest door te lopen en niet er zomaar de sokken in te zetten en dat jij maar mee moet komen. Als je die niet kent zou ik veel wendingen rijden en je paard vooal leren om 1 tempo te houden. Ik zou de beugels langer doen, of een tijdje uit, maar dat zou ik alleen doen als je paard echt ook langzaam wil draven, want kijk uit met die rug! Wat galopperen betreft, je moet voorkomen dat je met je derriere achterin dat zadel schiet na 2 galopsprongen. Daar heb je OOK impuls voor nodig, je paard moet qua tempo bij je willen blijven. Kan hij dat niet, dan moet je daar eerst mee aan de slag. Een paard dat onder je weggaloppeert en z'n eigen tempo aanhoudt zul je nooit lekker op kunnen zitten. Dan moet je er op letten als je aangaloppeert, dat je ahw met je binnenbeen naar beneden zakt, beeld je in dat je zadelboom richting je navel gaat en dat je binnenbeen daar als een gelly pudding in zakt. NIET met je bovenlijf naar voren gaan hangen bij het aanspringen, maar je onderlichaam ahw in het zadel laten zakken en je binnenbeen lang maken. Rust in het begin iets overdreven tegen de voorkant vh zadel zodat je het goed voelt. Zolang je goed voorin kunt blijven, heb je er ook geen last van dat je beugels alle kanten op wapperen, omdat ze meer in je centrum terecht komen.

Maar eerlijk gezegd vind ik dit "bud"zadels om mee te galopperen. Die van mij ging dus ook om precies die reden weg.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 18:25

Ik denk dat het niet te doen is om met parelli te beginnen aangezien ik haar maar 1x per week verzorg.

Dat over die impuls klopt zeker, mevrouw houd er inderdaad van om lekker hard door te lopen en daar moet ik nog heel erg aan wennen. Dit gaat inmiddels wel steeds beter. :j
Bedankt voor je tips in ieder geval, daar kan ik zeker wat mee! :D

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:28

het ziet er fijn en ongedwongen uit ga zo door! +:)+

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:30

Misschien ben ik de enige met deze vraag.
maar rij je nou dressuurgericht bit en boomloos of is het meer richting western?

Ik weet niet of het een dome vraag is ofzo, maar dat komt omdat ik zie dat het zadel een knop heeft en je je teugels op een soort van westernmanier houd zoals er iemand bij ons western reed.

Het ziet er in iedergeval ontspannen uit. en tja, voor je benen weet ik 1,2,3 niet een tip. misschien zoals eerder vernoemd zitlessen zonder beugels/zadel ect.?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:32

Ik bedoel eigenlijk niet dat je het hele parelli systeem zou moeten doorspitten. Maar je zou wel het idee achter die impulsion games kunnen gebruiken. Dat is simpelweg dat je het paard een bepaalde (heel eenvoudige) figuur laat lopen, die zichzelf steeds herhaalt, TOT het paard een rustig beeld toont. Je rijdt dan nog een klein eindje door (hij moet goed kunnen voelen dat het daar om draait!) en dan mag het paard stoppen in het centrum van de figuur. Dan geef je hem bv 5 minuutjes rust (ook niet aan de kop kletsen, of brokjes gaan geven, .... hoewel 1 brokje als beloning kan wel, maar het principe is: RUSTTTTTT). Dit doe je elke keer een aantal keren.

Volgens mij moet je bij het begin van de figuur wel zelf het tempo aangeven, dat weet ik niet precies meer. De eerste paar keer loopt het paard daar doorheen en kiest z'n eigen tempo (in geval van mijn paard gingen we dus in uitgestrekte draf rond, hij had gewoon helemaal nog niet in de gaten wat de bedoeling was). Maar daar komt altijd een keer een eind aan, er komt een moment (bij mij na heel lang vreslijk onrustig draven) dat hij langzamer gaat. Dan een half rondje en klaar en rust. Na een paar keer zie je al een lampje branden boven dat hoofd. Een slim paard heeft het al na een keer of 4 in de gaten. Dan komt de aandacht naar voren.

Zo werkt het ongeveer. De details ben ik een beetje vergeten.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 18:37

Nouja, ik hou ze alleen zo vast omdat ik zo min mogelijk druk op haar neus wil geven. Plus, als ik druk op haar neus geef raakt ze haar ontspanning weer kwijt en gaat dat hoofd weer omhoog. Verder rijd ik niet gericht dressuur of western als je het zo zou willen noemen. Gewoon naar de ontspanning werken en dat moet in beide takken van de sport lijkt me, meer dan dat vraag ik ook niet van haar. :)

Ik zal er wat informatie over opzoeken, het klinkt wel erg interessant in ieder geval. :j

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:49

tip voor je benen? touwtje aan je singel en dan aan je beugels ;) heeft een meisje bij ons op de club eens gedaan

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 18:54

Daar ga ik niet aan beginnen, wil wel vrijheid in m'n benen houden mocht ze een keer wegschieten en ik raak uit balans... :=
Plus het lijkt me dat door de beweging van het lopen en mijn benen het alleen maar door de singel heen zal schuren en aangezien het mijn zadel ook niet is. :=

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:31

@HannahFrouk: Ik snap je stuk over de impuls en ben daar ook mee eens. Alleen niet helemaal met het stuk dat het blijkbaar verkeerd is om haar in deze hoofdhouding te laten lopen.
Kijk, als ze echt zou sterrenkijken en dr rug weg zou drukken, oke. Maar dat zie ik absoluut niet op deze foto's. Ik zie eerder de natuurlijke houding van het paard, zoals het in de weide loopt. In de weide lopen paarden toch ook niet netjes ontspannen naar beneden?

Daarbij heb ik gezien dat Luna niet één van de makkelijkste is, nogal een bommetje :)) en lastig goed ontspannen naar beneden te krijgen. Maar op deze foto's loopt ze wel degelijk ontspannen, misschien niet naar beneden, maar ze loopt wel ontspannen. :) Scheelt natuurlijk ook wel dat ik haar irl heb zien lopen en niet alleen hoef te oordelen via foto's :P