Hoe vaak en hoe zwaar trainen jullie je paard? (vanaf Z1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frannik

Hoe vaak en hoe zwaar trainen jullie je paard? (vanaf Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:09

Ik heb deze week de overstap gemaakt naar het Z1.
Ik train mijn paard best wel rustig aan, maximaal 5 dagen in de week, 1 keer in de week in de bossen, 2 keer intensieve training en 2 keer rustigere training.
Ik vraag me af hoe andere mensen op dit niveau trainen? Trainen jullie zwaarder, of doen jullie minder?
Ben hier wel erg benieuwd naar!!

Katja

Re: Hoe vaak en hoe zwaar trainen jullie je paard? (vanaf Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:19

Verplaatst van BEH naar RT-D.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:20

toen ik nog in het Z starte met mijn pony, trainde ik elke dag, als ik geen concours had vooral heel erg op de basis gericht, opzicht wel zwaar, was hard bezig met de achterhand, maar het was niet super zwaar, dat vind ik niet eerlijk tegen over me pony, om 6 à 7 dagen per week echt zwaar te trainen, elke dag 3 kwartier en voor concoursen laatste paar dagen eerst goed basis en daarna de oefeningen mee nemen uit het Z1 en Z2, hier was ik dan 3 kwartier tot een uur mee bezig, en dit was ook we lvrij zwaar. Laatste dag voor het concours altijd wel alleen basis, en niet al te lang.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:06

Sjaak (ZZ-Zwaar) 4 of 5 keer per week. Krijgt om de 2/3 dagen een vrije dag. Hij houdt het anders niet goed vol. In trainingsweken (geen concoursen) zijn de trainingen intensiever en meestal 5x per week. Daarvan is het de ene dag hard trainen, de andere dag alleen rustig vwnw. Voor wedstrijden loopt hij 4x per week om hem fris te houden.

Oz (Z1) kan gerust elke dag lopen met soms een vrij dagje. Die wordt wispelturig en lastig als ze teveel stilstaat.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:07

Ik train Black redelijk fanatiek.
Denk gemiddeld zo'n 6 keer per week.
Daarvan train ik zo'n 4 keer zwaar, dat is zo'n 1 tot 1,5 uur.
2x per week train ik wat lichter, een half uur tot een uur en meestal alleen loswerken.
1x per week heeft hij vrij.

De ene week ligt het net iets anders dan de andere, soms staat hij ook 2x stil en rijd ik wat vaker een lichte training. In de tijden dat ik geen of weinig wedstrijden heb train ik ook wat lichter.

OnlyEyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:03

Mijn paard en pony worden rond de middag licht gereden om de spieren soepel te maken. Zij worden dan gereden door de eigenaars van de dressuurstal waar ze staan. Waanner ik uit school kom train ik mijn pony (Z2 + 10 WP) op gestrekte draf, verzamelde draf, verzamelde galop, middengalop, gestrekte galop, overkruiste galop, travers, renvers, appuyement en contragalop.

Mijn paard (Liep vorig jaar PSG en kent alle oefeningen uit Intermédiaire I) wordt getraint op travers, renvers, appuyement, schakelen, pirouettes (180° en 360°) contragalop, changementen, zig-zag appuyementen, changementen in serie om de 3 passen, passage en piaffe (in 7 stappen voorwaarts).

Mijn paarden worden getraint op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag. Op maandag hebben ze een dagje vrij en in het weekend zijn wij op concour.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:06

Frannik schreef:
Ik heb deze week de overstap gemaakt naar het Z1.
Ik train mijn paard best wel rustig aan, maximaal 5 dagen in de week, 1 keer in de week in de bossen, 2 keer intensieve training en 2 keer rustigere training.
Ik vraag me af hoe andere mensen op dit niveau trainen? Trainen jullie zwaarder, of doen jullie minder?
Ben hier wel erg benieuwd naar!!

Ik trainde met mijn Z paard ongeveer gelijk aan jou. 1 keer in de week springles. 1 keer per week bos. 1 keer per week dressuurles en die is dan echt pittig. En dan 2 daagjes lekker rustig. En ongeveer 1 keer in de 2 weken een concours.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:15

Ben momenteel niet zo fanatiek en rij even geen wedstrijden ivm met studiedrukte. Dus ik rij nu ongeveer 2-3 keer per week (verspreid door de week), en daar wordt hij niet slechter van.
Als ik hem wel weer ga starten wordt hij max. 4 keer per week fanatiek gereden en nooit langer dan 2 dagen achter elkaar. De derde dag heeft mijn paard er bijna altijd minder zin in dus dan geef ik hem liever een dagje vrij. Ik probeer ook altijd zo kort mogelijk te trainen, alleen stappen doen we veel en lang.
Ligt denk ik maar net aan je paard of aan jezelf wat nodig is, sommige mensen merken dat als ze geen 6 keer per week rijden het minder fijn gaat en ik ken ook iemand die GP heeft gereden met een paard waar ze nooit langer dan 30-40 minuten op zat.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:29

Dit is mijn weekschema :) :

Maandag 1x in de 2 weken: Privé les bij Petri Bax.
Dinsdag meestal: longeren/losgooien of vrij geven en hem in de bak laten rollen.
Woensdag iedere week: Paardenclub, gewoon voor de gezelligheid.
Donderdag meestal: Gewoon oefenen/rijden.
Vrijdag meestal: Of losgooien, of vrij geven en hem in de bak laten rollen of oefenen/rijden.
Zaterdag: Rijden.
Zondag meestal: Of wedstrijd, of als het lekker weer is hem voor de wagen, of lekker vrij. :)

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:14

Ik rijd Z2 en train best zwaar en veel, minimaal 5x in de week daarnaast heeft ze een vrije dag en een longe dag.
De 5 dagen trainen zijn er 3 of 4 heel zwaar de rest alleen loswerken.
ik besteed minimaal een 0.5 uur aan het loswerken voor ik haar oppak.
Zomers gaan we soms nog naar het bos, dan heeft ze mazzel.
Afhankelijk van wedstrijden pas ik mijn training aan.