nagevelijk in middendraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

nagevelijk in middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 09:48

we zijn nu al een poos bezig met de middendraf maar frids wil gewoon niet nagevelijk blijven.
hij is snel gespannen en duwd dan zn nek erop.
als ik bijv een lange zijde middendraf doe, neem ik vanaf de a/c al heel iets druk op me teugels. hij blijft mooi ontspannen maar als hij dan mag gaan dan gaat zn hoofd er zo op!! ik krijg hem dan niet eens normaal meer naar beneden. wat ik ook doe, er komt geen verbetering in. kleine/grote stukjes maakt ook niet uit

goed uitgelegd? iemand tips?
Laatst bijgewerkt door hunter87 op 10-03-09 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzy

Re: nagevelijk in middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:01

Hand voor, hand voor, dat is het enige wat ik kan zeggen. Juist niet teveel druk op je teugels, anders ga je namelijk extra druk leggen & ook nog eens aandrijven, nogal tegenstrijdig ;)

Ik merk het met Gadget ook, zodra ik ga sodemieteren met mijn eigen handen, wordt hij alleen maar onrustiger in z'n aanleuning. En verder is het ook gewoon oefenen, midddendraf krijg je er niet binnen een paar weken uit. Je paard moet ook sterk genoeg zijn om het te kunnen vanuit de achterhand :)

Succes!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:07

Inderdaad, niet teveel druk in je handen nemen. Zelf niet sterk willen worden. En in een vloeiende beweging naar voren rijden, niet teveel in 1 keer. Blijf schakelen en blijf alles naar voren toe oplossen.

Wat zegt je instructrice ervan?

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 10:09

hoe bedoel je hand voor hand voor?

probleem is dat hij met zn maatje voor de kar loopt. daar middendraf is geen probleem want de eigenaar interesseert het niet zo fdat ze tegen de hand worden. die laat ze gewoon lopen.

zn maatje doet ook onder het zadel...

instructeur zegt, meer druk nemen en door vragen in de hand. gewoon door oefenen

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:12

Je hand niet terug houden, maar ruim voor je houden. Geen druk op de teugels (alleen contact) en wanneer je wilt versnellen/verruimen moet je paard wel weg kunnen, dus dan breng je je hand wat verder mee naar voren. :)

'Meer druk nemen in de hand ben ik het absoluut niet mee eens :n

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 10:14

sizzy: ow zo jah this nog vroeg he.. :)

nee ik eigenlijk ook niet maar hij blijft er maar op hameren

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:15

hunter87 schreef:
sizzy: ow zo jah this nog vroeg he.. :)

nee ik eigenlijk ook niet maar hij blijft er maar op hameren

Als het er niet mee eens bent, moet je dat anders een voorleggen of op zoek naar een andere instructeur.

Een terugwerkende hand zorgt juist voor spanning en werkt daardoor averechts.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:16

Als je het er niet mee eens bent, moet je het ook niet doen :n als je het zelf al niet prettig vindt ;)

Uiteraard werpt hand-voor ook niet direct vruchten af, daar dien je ook aan te moeten werken. Je paard heeft dan wel vertrouwen in de teugel/ruiterhand nodig om te durven zakken en je hand op te zoeken.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 10:49

voor de rest ben ik tevreden over me instructeur. we hebben het er ook al over gehad maar hij blijft vol houden dat het wel goed komt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:52

Oefen ook niet gelijk een hele zijde.. het lijkt me duidelijk dat dat iig te veel gevraagd is.. In de B en L1 beginnen ze ook met enkele passen. Probeer daar eerst eens naar toeg te werken.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 13:16

frids heeft een behoorlijke aanloop nodig.als ik op de lange zijde zit, komt het erpas bij E/B uit en dan zijn het nog enkele passen. nu moet ik wel werken aan zijn reactie dus dan komt je tip van pas.. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:42

een vriendin van mij is naar een clinic gaan kijken van peter spahn en die zei dat je bij friezen altijd eerst moet werken aan hun concentratie en alertheid, want dat ze heel gemakkelijk "afgestompt" zijn. En dus inderdaad iets trager reageren. Dus voor je aan middendraf kan werken zal je hem eerst actiever aan het been, moeten zetten en op dat vlak niets door de vingers zien. Been=vooruit al is het maar 1 pas.
Iets ronder instellen (meer teugeldruk) vooraleer middendraf in te zetten kan een mooier "vertrek" geven, maar heeft alleen zin bij een paard dat goed begrijpt dat hete moet verruimen.
probeer veel te schakelen in draf (zelfs op een grote volte) en daarbij zeer goed op het voorwaarts-neerwaarts te letten. Een paard mag iets langer worden als hij moet verruimen.
succes

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 13:51

dnakje voor je uitleg!

riannetjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:08

je kunt ook een hulpteugel proberen misschien hlep het??

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:10

Waarom direct naar een hulpteugel grijpen? Zou het eerst eens op een normale manier proberen op te lossen...

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:13

riannetjhe schreef:
je kunt ook een hulpteugel proberen misschien hlep het??

Met een hulpteugel los je het probleem niet over een lang termijn op. ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:58

Probeer je middendraf rustig op te bouwen.
Wil niet nu meteen al een middendraf voor een 8 rijden. Maar begin met een middendraf voor een 4, waarbij hij zijn passen met enkele cm verlengt. Dus probeer een heel klein beetje verschil te laten zien, en probeer hem eerst daarin ontspannen te houden. Later kun je heel voorzichtig de middendraf steeds ruimer rijden.
Probeer ook niet meteen een hele lange zijde middendraf te rijden. (Ik vind het sowieso nooit prettig om altijd diagonaal te rijden, want dan rennen ze al weg als je maar de diagonaal opdraait) Maar verruim enkele passen.
Bereid je goed voor en zoek een goed moment uit. Rijd eventueel geen hoeken in, maar rijd ovalen en volte's, dan kan je namelijk op ieder moment een middendraf inzetten. Zoek een moment dat je aanleuning goed is, controleer of hij niet op je handen steunt, dat hij goed genoeg aan je been is, dat hij alert is, dat hij stabiel aanvoelt. Geef dan been, geef een klein beetje ruimte van voren, geef ruimte met je zit. Voel je hem verruimen, meteen 'BRAAF PAARD!!!!!!' belonen!! Dan je overgang terug weer goed voorbereiden, rustig terug gaan zitten en niets doen met je handen, alleen de aanleuning bewaren. Ook die overgang terug is belangrijk, want al laat je hem daarbij in de steek dan is hij daarvoor al bang als je een middendraf inzet.

Succes ermee!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:00

goed uitgelegd, ik vind het altijd moeilijk om,zoiets te verwoorden

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:02

Inderdaad rustig opbouwen. Probeer ook veel overgangen te rijden, zodat het paard actief met de achterhand is.
Het verruimen moet namenlijk van achter komen,
het moet niet alleen versnellen zijn.
Als je paard een actief achterbeen heeft, zul je zien dat
het nageeflijk houden een stuk makkelijker is.
Zorg wel dat er altijd ontspanning is, en je paard op beide teugels loslaat.
Je zou ook je paard eventueel iets dieper kunnen rijden,
zodat je paard minder snel z'n neus in de lucht steekt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:13

Ik ga met Sizzy mee!
Ik rijdt ook een fries des te meer ik aan de teugels zit des te minder ze gaat doen en gaat klieren.
Voorwaarts erin houden , reactie op je been, dus goed aan het been, lekker over de rug laten lopen vanuit daaruit gaat mijn paard vanzelf nagevelijk lopen. En als ik dat allemaal voor mekaar heb ga ik wat pasjes middendraf doen en zeker niet van voor tegenhouden! Zolang ik dat niet doe blijft ze lopen waar ze loopt, soms komt ze iets omhoog omdat ze het moeilijk vind maar dat mag ook.
Het is niet makkelijk maar het werkt wel zo. Zo min mogelijk met je teugels doen.

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:47

idd goed voorwaarts houden, altijd.
en ook erdoor houden. als je alleen maar "handen voor handen voor" doet,
heeft hij geen leiding meer en als hij geen leider heeft, kan je ook niet van hem verwachten
dat hij doet wat je op dat moment van hem verwacht. dat lijkt me wel zo logisch.
maar ik kan het verkeerd begrepen hebben, dat jullie eigenlijk bedoelen dat
je wel contact hebt maar dat je zn mond niet stoort ofzo.
maar wat ik bedoel is dat sommige mensen daarbij gelijk denken aan "handen wegsteken en flink gassen"...
dan gaat ie er natuurlijk in superturborengalop vandoor lijkt mij...

opbouwen is goed, maar als het echt
TE lang duurt moet je toch echt wel iets strenger worden.
daar bedoel ik niet mee dat je dan aan de teugels moet gaan rukken of moet gaan trappen ofzo (logisch)
maar als je iets vraagt, moet hij er niet over nadenken of hij het wel wil geven,
maar hij moet gelijk reageren.

als een paard iets niet snapt moet je het hem leren, zoals appuyeren enzo,
maar verruimen kan ieder paard wel. let maar op als hij los in de wei loopt of in de bak losloopt.
dan kunnen die malle beesten alle kanten op, desnoods maken ze een dubbele salto!!! :Y)
als hij niet snapt dat been geven voorwaarts is, moet je meer overgangen rijden.
vooral verzamelen-uitstrekken-verzamelen. het maakt echt niet uit in welke gang je dat oefent.
dan worden ze beter aan je been en kan je gelijk reactie verwachten.
en contact houden, altijd contact houden.

wat ik soms doe is een soort lijstje snel in mn hoofd verwerken
en dan mezelf les geven in mn hoofd. dat is soms wel handig, want dan kan je jezelf
ook pushen (heb ik wel altijd).

dat lijstje ziet er dan ongeveer zo uit (niet echt als een lijstje maar gewoon als geheugensteuntje)
je begint bij C, dan ga je de hoek door.

verzamelen,
front maken,
achterhand erbij,
achteroverzitten,
heet maken,
diep de hoek door,
binnenbeen actief maken,
M de diagonaal op,
meer front maken,
actief houden,
rechtmaken,
diep zitten,
lang maken,
hand iets toestaan,
en dan ontploft hij en krijg je de perfecte uitgestrekte draf en galop waarbij ze
met veel kracht hun beentjes naar voren schieten.

het is altijd erg leuk als het precies zo gaat en dat je er niet eens bij hoeft na te denken.

dit is nou net het enige onderdeel waar ik een 9 voor heb gehaald en altijd wel een 8!!!

ik hoop dat je er iets aan hebt, maar ik denk het niet aangezien niemand
deze lap tekst zou kunnen doorlezen xD :z

xxsuc6 allemaal

Olana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:00

Ik zou eerst eens heel rustig aan beginnen met maar enkele passen voorwaarts, als is het maar een pas. En zo elke keer opbouwen. Dus een pas vooruit, en meteen weer terug. als hij dan nageeflijk blijft, doe je 2 passen naar voren en weer terug.
Zorg er ook voor dat je niet elke keer op de zelfde plek voorwaarts rijdt. dus de ene keer lange zijde, dan volte, dan schuine zijden. Zo kan je paard niet vooruit gaan denken en dus zelf al middendraf inzetten.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 18:27

ik heb het even allemaal doorgelezen. er zitten veel goeie tips bij! dankje wel! ik ga weer mee aan de slag!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:11

We willen natuurlijk wel weten hoe jullie vooruit gaan he ;)

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 08:37

haha jah dat komt goed.. :) van het weekeind niet gereden in de bak en lekker genoten van het mooie weer in het bos. vandaag niet rijden, morgen pas weer.. :D