Hulp achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dunesjka

Hulp achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 08:19

Hallo allemaal ;)
Ik en Iris vinden achterwaarts erg moeilijk. Want als ik haar naar achteren vraag doet ze het wel braaf maar komt ze tegen me hand en doet haar mond een stukje open terwijl het toch allemaal behoorlijk strak dicht zit. En ze moet actiever naar achter.. Hebben jullie tips ???
Graag enkel in het topic reageren

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 08:43

Halthouden blijft ze wel netjes nageefelijk of komt ze dan ook tegen je hand?

Mocht ze alleen met achterwaarts tegen je hand inkomen denk ik dat je te grof bent met je hand.

Actiever naar achter, jullie vinden het allebei erg moeilijk dus het is niet zo raar dat het in het begin niet actief gaat. Heel veel overgangen zodat ze goed op je benen gaat reageren, ook overgangen draf-halt etc. Als ze goed op je benen reageert ga je ook wat pasjes achterwaarts vragen. In het begin is 1-2 pasjes natuurlijk voldoende, rijd daarna weer vlot naar voren & vergeet natuurlijk niet te vertellen hoe knap ze is als het lukt.

Die passen breid je langzaam natuurlijk uit tot meer maar alleen als ze actief is & haar achterhand eronder. Je kan beter paar pasjes goed dan veel passen fout.

Succes :)

Dunesjka

Re: Hulp achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 08:55

Dankje ;) Zal het vanmiddag eens proberen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:18

Dunesjka schreef:
Hallo allemaal ;)
Ik en Iris vinden achterwaarts erg moeilijk. Want als ik haar naar achteren vraag doet ze het wel braaf maar komt ze tegen me hand en doet haar mond een stukje open terwijl het toch allemaal behoorlijk strak dicht zit. En ze moet actiever naar achter.. Hebben jullie tips ???
Graag enkel in het topic reageren

Hoe bedoel je dit? Dat je alles zo strak hebt aangesnoerd dat het paard eigenlijk geen mogelijkheid meer heeft om zijn mond open te doen? Zo ja, dan toom je verkeerd op. Een paard moet mijns inziens altijd in de mogelijkheid staan om ongerief te uiten, dat hoor je niet weg te moffelen door een strakke sperriem. Actiever naar achter doe je volgens mij door actief stil te staan, met alle benen netjes onder de massa. Rijd bijvoorbeeld eens in draaf aan, van draf naar stilstand en meteen door naar achteruit. Als je dit een paar keer doet worden paarden er meestal scherper op. Let er ook op dat je recht stil staat. Succes! :)

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 12:31

Nee niet alles zit strak aangesnoerd hoor maar ik vind het strak genoeg heb liever niet dat het nog strakker gaat..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:59

Je begrijpt het eigenlijk verkeerd denk ik.
De sperriem vast, losser of nog vaster, is eigenlijk van geen belang, je paard geeft aan dat het in verzet gaat hier, dus op dit punt is het paard zeker niet nageeflijk, daar moet je dus op gaan werken.
Das dus jouw manier van vragen die net iets moet veranderen, er steeds ook heel consequent mee omgaan is bij alles wat je doet bij een paard van crusiaal belang.

Dunesjka schreef:
Nee niet alles zit strak aangesnoerd hoor maar ik vind het strak genoeg heb liever niet dat het nog strakker gaat..

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 17:42

Hoe kan ik dat het beste veranderden?

Trouwens het ging vandaag al wel stukken beter vond ik

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:31

Hoe je dat kan veranderen ????
Wat je tot nu toe deed hielp maar half, dus kan je aannemen dat je half goed zit, en zoiets vzeranderen kan eigenlijk alleen met goede instructie erbij.
Daar bedoel ik niks verkeerd mee naar jou toe hoor, maar je hebt een eigen gewoonte opgebouwd, een eigen systeem, een eigen zit, eigen teugelvoering, eigen manier van beengebruik, .......
En dat moet net iets veranderen, iets consequenter zelf zijn, en zeker niks toelaten dat maar een beetje verkeerd is ( van het paard ) want een beetje verkeerd kent een paard niet, een paard denkt wit-zwart, het is goed of het is slecht, geen grijze zone dus.
"checkpoint 1" vertikale & laterale nageeflijkheid, is iets dat je echt als prioriteit moet zien, is die er maar half, dan is het dus niet goed.

Dunesjka schreef:
Hoe kan ik dat het beste veranderden?

Trouwens het ging vandaag al wel stukken beter vond ik

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:37

Kan ze achterwaarts aan de hand? Kan ze het nageeflijk en op de achterhand aan de hand? Daarmee beginnen is vaak een goede eerste stap.
Verder altijd op dezelfde plek in de bak oefenen eerst, liefst langs de bakrand, dan heb je al een steunpunt. Steeds diep zitten, been eraan houden, liever 1 pas goed dan 5 slecht. Als je 2 passen heel goed kunt, kun je er meestal ook 10 :j

Hand hoogstens even laten weerstand bieden, niet trekken, laat haar even zoeken wat je wilt, zodra ze nog maar denkt aan achteruit gaan ontspannen.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 09:52

Aan de hand doet ze al nagevelijk ;) Maar toch bedankt zal vandaag weer proberen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:27

Das al een goede eerste stap, doet ze het daar op stemcommando? anders kun je dat alweer meenemen?

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 10:37

Ja dat doet ze ook is ze gewend van het mennen..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:48

Een veel gemaakte fout is het op je handen meenemen naar achteren. Dat is niet de bedoeling, de meeste paarden reageren hierop door hun hoofd omhoog te steken.

Even ter vergelijking:
Overgang halt - stap
Je drijft met je been, je voelt dat ze een beetje tegen je hand duwt, waarop je je hand opent en ze voorwaarts kan gaan.

Bij een overgang halt - achterwaarts doe je ongeveer hetzelfde. Je geeft weer een drijvende hulp met je benen, je voelt haar tegen je hand duwen en dan laat je je hand daar, dus niet openen. Dan zal je pony een stap terug doen, dan weer je hand openen zodat hij ruimte heeft om achterwaarts te gaan.

Het is trouwens behoorlijk ingewikkeld, al dan niet onmogelijk om je het achterwaarts via internet te leren :)
Je pony zal in het begin ook niet helemaal snappen wat je nu van haar wilt. Gebruik daarom het stemcommando tegelijkertijd met het drijven.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 17:20

oke bedankt!