Buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ukoldaatje

Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 09:19

Hoi iedereen,

Mijn fjord heb ik inmiddels 10 jaar, vanaf veulen af aan. We rijden ongeveer 3 a 4 keer per week en dan spenderen we 1 a 2 keer per week tijd aan grondwerk.

Als ik rijd, dan eigenlijk negen van de tien keer buitenritten en eens per week pak ik de dressuur op in de wei, ik heb geen bak en de wei is niet altijd even geschikt voor dressuren.

Eens de zoveel maanden heeft mijn fjord een soort van 'uitprobeerfase'..

Afgelopen vrijdag was weer zo n dag..

Ik ging lekker een ritje rijden met haar, na een paar dagen grondwerk en longeerwerk gedaan te hebben.

We waren een hal uurtje onderweg, oortjes naar voren, flinke pas erin..

En mevrouw stopt even (achteraf moet ik dat gewoon niet meer toestaan), en besluit met de oortjes naar voren om te draaien en weer richting huis te gaan.

Toen ik haar terug wilde draaien, ging ze in zijn achteruit (wow wat kan ze dat snel hhihihi), teugels van voren los en aangedreven, maar ze bleef in zijn achteruit. Stop gezet en opnieuw geprobeert de kant op te gaan die ik wilde, steigeren, bokken en wederom in zijn achteruit de sloot in.

Dit allemaal met het koppie vrolijk omhoog en oortjes naar voren.

Het bovenstaande heeft zich een minuut of 10 herhaald, waarbij we een keer of 3 achteruit in een leeg slootje liepen (ik hoor mezelf nog zeggen, welja nu gaan we de sloot in hihihi)..

Toen besloot ik haar stil te zetten. Niet meer lopen totdat ik toestemming geef. En ze ging staan en zuchte een paar keer diep. Als ze wilde gaan lopen weer stil gezet. Na een tijdje was ze het zat en liep zo mak als een lammetje de kant op die ik wilde.

Ik zat te shaken hoor, was bang dat ze echt in volle vaart naar huis zou gaan...

Ik heb niet de zweep gebruikt, die gebruik ik alleen om bij te sturen als ze achter uitzwaait als begrenzer of tegen de hals aan.

Heb wel even flink in de buik geschopt...

Vind dit soort dingen doodeng en wil dit liever niet al te vaak meemaken...(tweede keer in tien jaar, die andere keer was een anderhalf jaar geleden)

Wat is dit? Zelf gok ik op dominantie....ze bleef namelijk oortjes naar voren houden en was gewoon even dwars. Ze was niet geschrokken oid. Er was niets engs te zien, meestal heb ik meteen in de gaten waar ze op kan reageren.

Hoe los ik deze situatie op? Heb ik het verkeerd aangepakt? Moet ik haar bijtikken?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:23

Ik heb er 1 met verlatingsangst die wil altijd terug maar gelukkig niet in volle vaart.Ik vind dat je het goed gedaan hebt hoor,tikkie bij kan wel.Nooit terug gaan en nooit de zin geven is erg belangrijk.Ik ga van de week weer rijden en ben benieuwd hoe het gaat?

ccathalijne

Re: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:27

Ik denk dat je het precies goed hebt opgelost. En het lijkt me moeilijk om zoiets (zeker als het maar 2 keer in tien jaar voorkomt) te voorkomen...... Het blijft een dier....

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 09:28

Oei, das ook een lastig probleem...
Al scheet ikzelf 7 kleuren, had zoiets van, desnoods bel ik iemand op die me er evt even doorheen helpt, maar dat was uiteindelijk niet meer nodig...
Maar ik hou niet zo van die fratsen hoor..
Dacht wel, als ik nou omdraai en de zin geef ben ik verloren en word het probleem nog groter.
Vond het wel doodeng!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 09:29

Klopt, komt echt maar zelden voor *klopt dit nu heeeeeeel hard af*, maar is wel een vervelende situatie hoor dan.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:29

zoals je zelf al zegt, is het gewoon even uitproberen! Jij hebt soms ook wel eens een dag dat je nergens zin in hebt? Nou misschien had jouw fjord ook geen zin meer en wilde hij gewoon naar huis...Wees blij dat het niet zo vaak voorkomt en als het wel vaker voorkomt dan kan je dan nog stappen gaan ondernemen...kijk gewoon hoe het gaat...waarschijnlijk doet je paardje het niet zo snel weer...jij hebt tenslotte wel gewonnen de laatste keer.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:32

Hey, ik heb hetzelfde probleem gehad.
Ik krijg wekelijks ook les om mijn grondwerk bij te schaven.
Telkens als mijn paard de neiging heeft om om te draaien of ze gaat plots staken, laat ik haar hoofd helemaal naar me toe draaien (zoals je moet doen bij een noodstop = one reine stop)
als haar hoofdje mooi gedraaid is, de achterhand verzetten tot je weer in de goede richting staat en onmiddellijk belonen door je teugels te lossen, zorg dat ze in beweging blijft.
Ik heb het 2 dagen geleden zeker 15 keer opnieuw moeten doen op deze manier en gisteren ging ze zonder tegenstrubbelen weg van de stallen (wat dus haar probleem was)
Inderdaad een dominantieprobleem...zij is de alphamerrie thuis en probeert dat met mij ook te doen.
Als ze staakt en ik geef benen, gaat ze steigeren.
Als je haar hoofd omdraait krijgt ze de kans niet meer.
Voor ik ga wandelen maak ik haar wel eerst soepel door veel buigingen te vragen voor ik vertrek ;)
Ik hoop dat ik je wat kon helpen met mijn ervaringen,
Het is je uiteindelijk gelukt...dus ben je goed bezig! Zeker NiIET terugkeren, grtz

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:00

ukoldaatje schreef:
Hoi iedereen,

Mijn fjord heb ik inmiddels 10 jaar, vanaf veulen af aan. We rijden ongeveer 3 a 4 keer per week en dan spenderen we 1 a 2 keer per week tijd aan grondwerk.Als ik rijd, dan eigenlijk negen van de tien keer buitenritten en eens per week pak ik de dressuur op in de wei, ik heb geen bak en de wei is niet altijd even geschikt voor dressuren.

Eens de zoveel maanden heeft mijn fjord een soort van 'uitprobeerfase'..

Afgelopen vrijdag was weer zo n dag..

Ik ging lekker een ritje rijden met haar, na een paar dagen grondwerk en longeerwerk gedaan te hebben.

We waren een hal uurtje onderweg, oortjes naar voren, flinke pas erin..

En mevrouw stopt even (achteraf moet ik dat gewoon niet meer toestaan), en besluit met de oortjes naar voren om te draaien en weer richting huis te gaan.
Toen ik haar terug wilde draaien, ging ze in zijn achteruit (wow wat kan ze dat snel hhihihi), teugels van voren los en aangedreven, maar ze bleef in zijn achteruit. Stop gezet en opnieuw geprobeert de kant op te gaan die ik wilde, steigeren, bokken en wederom in zijn achteruit de sloot in.

Dit allemaal met het koppie vrolijk omhoog en oortjes naar voren.

Het bovenstaande heeft zich een minuut of 10 herhaald, waarbij we een keer of 3 achteruit in een leeg slootje liepen (ik hoor mezelf nog zeggen, welja nu gaan we de sloot in hihihi)..
Toen besloot ik haar stil te zetten. Niet meer lopen totdat ik toestemming geef. En ze ging staan en zuchte een paar keer diep. Als ze wilde gaan lopen weer stil gezet. Na een tijdje was ze het zat en liep zo mak als een lammetje de kant op die ik wilde.

Ik zat te shaken hoor, was bang dat ze echt in volle vaart naar huis zou gaan...

Ik heb niet de zweep gebruikt, die gebruik ik alleen om bij te sturen als ze achter uitzwaait als begrenzer of tegen de hals aan.

Heb wel even flink in de buik geschopt...

Vind dit soort dingen doodeng en wil dit liever niet al te vaak meemaken...(tweede keer in tien jaar, die andere keer was een anderhalf jaar geleden)

Wat is dit? Zelf gok ik op dominantie....ze bleef namelijk oortjes naar voren houden en was gewoon even dwars. Ze was niet geschrokken oid. Er was niets engs te zien, meestal heb ik meteen in de gaten waar ze op kan reageren.

Hoe los ik deze situatie op? Heb ik het verkeerd aangepakt? Moet ik haar bijtikken?

Wat jij onder grondwerk verstaat weet ik natuurlijk niet, maar ik doe iedere dag aan grondwerk. Daar bedoel ik mee dat ik onze dominante merrie iedere dag, bij wat ik ook met haar doe, haar nooit toesta iets te doen wat ze niet mag; òf juist niet, of maar half, te doen wat ik vraag.
Als ik haar bijv. naar de wei breng mag ze niet voor me uit lopen; of, net zo belangrijk, niet te langzaam mee lopen sloffen.
Ik zet haar vaak achteruit en dat moet ze dan vlot doen. (Achteruit zetten is niet: zelf je pony achterwaarts gaan staan duwen, maar: jij zegt "terug" en doet een stap in haar richting en dan moet ze zelf achteruit lopen.
Als jij buiten rijdt en je staat toe dat ze zèlf mag bepalen om zo maar ergens stil te gaan staan, ondergraaf je je leiderschap wat bij dominante paarden niet zo verstandig is. Als je het leuk vind om hem/haar ergens wat te laten eten oid, dan houdt je zelf halt, dan blijft het jouw initiatief.
En gaan lachen (hihihi straks gaan we de sloot in) terwijl je juist streng op moet treden :?
Op die manier geef je je paard verkeerde signalen.
Jij bent de baas en jij bepaalt wàt , wààr en hòe er gewerkt wordt. En, net zo belangrijk: altijd. Consequent zijn is, bij alle paarden/ponies, het toverwoord. Zèker bij dominante.
Succes ermee. :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:49

ukoldaatje schreef:
En gaan lachen (hihihi straks gaan we de sloot in) terwijl je juist streng op moet treden :?

Dit vind ik in principe geen verkeerde reactie, je paard probeert iets uit, als het je niets doet, merkt ie ook dat het geen zin heeft. Het is natuurlijk wel als je eerst streng bent, dan lacht, en dan weer streng bent, een beetje verwarrend.
Als mijn paard als een gek gaat bokken (ze heeft af en toe zo haar rare dagen) heeft het meer zin voor mij om erom te lachen en gewoon schik te hebben met de rodeo, dan boos te worden.
Als ze uitgeraast zijn, of dus klaar met kloten, dan natuurlijk gewoon dezelfde kant op/hulp geven als dat je voor het gekdoenerij gaf.

Maar ben het met je eens, je moet wel één van de 2 kiezen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:10

Waar staat dat ik aan het lachen was toen we de sloot ingingen, ik vertel dat ik 7 kleuren scheet en dat ik nu ik het opschrijf hihi erachter zet zijn de zenuwen....

Ik dacht dus...welja nu gaan we de sloot in, gvd straks zitten we vast...

Grondwerk, Backup is achteruit, zelfs al sta ik meters bij haar vandaan, wow is wow (en wel NU), easy is in ons geval stappen en wel meteen (gaat meestal nog te snel die overgang), als ik een kusje geef springt ze aan in galop....opzij en ik wijs naar haar, gaat ze vlotjes opzij naar de kant waar ik heen wijs, longeren moet ze in dr eigen cirkel blijven en niet in de mijne komen een simpel Uhtje is genoeg, need i day more??

Het is me in de tien jaar dat ik haar heb ( en de 26 jaar dat ik paarden heb), nu 2 maal gebeurt. En idd het is een fout van mij!!!

Ik had nooit mogen toestaan dat ze stopte, maar dat gebeurde nou eenmaal en ze kreeg die ruimte. Die ze nooit had mogen krijgen.

Maar ik weet niet hoe het bij jullie is, ik maak wel eens een foutje, en die dag dus ook. Ben er wel weer allert opgemaakt, ze zeggen wel eens dat je van je fouten leert.

Edit: ik zie mezelf in de verdediging schieten, dat was niet de bedoeling...

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:22

(Inschattings)foutjes maken we allemaal wel eens, maar ik vind dat je het super hebt opgelost! Je bent jouw Fjord te slim afgeweest en je paard is dus niets met dit grapje opgeschoten, en zal het denk ik niet zo snel nog eens doen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:28

Ze was me idd te slim af..
En ze heeft mij weer wakker geschudt, dat terwijl je denkt altijd allert te zijn..niet dus!

Ik was echt even vreselijk bang, maar koste wat kost niet van plan om daarna (na mijn onoplettendheid) toe te geven. Ze heeft haar hele trucendoos voor me opengetrokken, en hoe...

Gelukkig heeft het haar niets opgelevert, jaja spierpijn omdat ze zo idioot deed!!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:25

ukoldaatje schreef:
Waar staat dat ik aan het lachen was toen we de sloot ingingen, ik vertel dat ik 7 kleuren scheet en dat ik nu ik het opschrijf hihi erachter zet zijn de zenuwen....

Ik dacht dus...welja nu gaan we de sloot in, gvd straks zitten we vast...

Grondwerk, Backup is achteruit, zelfs al sta ik meters bij haar vandaan, wow is wow (en wel NU), easy is in ons geval stappen en wel meteen (gaat meestal nog te snel die overgang), als ik een kusje geef springt ze aan in galop....opzij en ik wijs naar haar, gaat ze vlotjes opzij naar de kant waar ik heen wijs, longeren moet ze in dr eigen cirkel blijven en niet in de mijne komen een simpel Uhtje is genoeg, need i day more??

Het is me in de tien jaar dat ik haar heb ( en de 26 jaar dat ik paarden heb), nu 2 maal gebeurt. En idd het is een fout van mij!!!

Ik had nooit mogen toestaan dat ze stopte, maar dat gebeurde nou eenmaal en ze kreeg die ruimte. Die ze nooit had mogen krijgen.

Maar ik weet niet hoe het bij jullie is, ik maak wel eens een foutje, en die dag dus ook. Ben er wel weer allert opgemaakt, ze zeggen wel eens dat je van je fouten leert.

Edit: ik zie mezelf in de verdediging schieten, dat was niet de bedoeling...

Misschien heb ik het een beetje erg streng opgeschreven ;) Y;( , je moet ook echt niet in de verdediging schieten. Ik weet juist heel goed dat als je paard lief is en zich normaliter netjes gedraagt het zo stiekem kan gebeuren, juist omdat ze altijd zo gehoorzaam zijn. Die "dominantjes"kunnen dat zo subtiel doen en daarom houden we zo van ze. :+:
Verder begreep ik uit onderstaande quote echt dat je het onderweg tegen je pony gezegd had.:
Quote:
"Het bovenstaande heeft zich een minuut of 10 herhaald, waarbij we een keer of 3 achteruit in een leeg slootje liepen (ik hoor mezelf nog zeggen, welja nu gaan we de sloot in hihihi)..
Had niet begrepen dat het laatst hihi niet bij je quote hoorde.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 18:25

Ik las mijn bericht op jou reactie terug en schrok van mijn verdedigende reactie..
Maar het is waar, ik lette net even niet op en daar nam ze meteen gebruik van..idd omdat het negen van de tien keer goed gaat. Het was mijn schuld, door dit voorval ben ik in elk geval weer even wakker geschud dat ik echt goed op moet letten, anders probeert ze het echt!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:12

Je hebt het goed opgelost hoor. ;)

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:38

Ik denk ook dat je het goed hebt opgelost en zoals jezelf zegt ben je hierdoor "wakker geschud" en zal je een eventuele volgende keer wel heel alert reageren. Ik zelf houdt altijd aan dat alles wat we doen (altijd maar buiten helemaal) door mij geinitieerd moet zijn, halthouden, galopperen, draven, omkeren, links/echt gaan, gewoon alles.