Hoofdschudden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Intervarno

Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:15

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kon niet echt vinden wat ik zocht.

Ik heb mijn paard nu ruim een jaar en eigenlijk gaat het rijden heel lekker. Hij gaat steeds meer van achter uit lopen en gaat steeds beter zijn rug gebruiken. Maar nu heb ik dus één punt dat echt niet helemaal goed zit. Mijn paard kan gewoon lekker lopen en van het ene op het andere moment zijn hoofd de lucht in gooien. Dat is echt een fractie van een seconde en daarna loopt hij gewoon weer ontspannen verder. De ene keer doet hij het maar eens in de 5 minuten, soms doet hij het iederen 10 a 20 seconden.

Hij is helemaal nagekeken door dierenarts, fysio en tandarts, maar niets gevonden. Zadel is ook nagekeken.

Verder hebben we gekeken naar het rijtechnische gedeelte, maar we kunnen er niet achter komen wat de oorzaak is. Hij doet het niet op mijn hand, want hij doet het ook als mijn teugels helemaal los hangen. Hij doet het ook niet op mijn been.

Met rijden heb ik geprobeerd om, als hij schudt, mijn hand gewoon stil te houden en wat been bij te geven, maar na ruim een jaar doet hij het nog steeds even erg.

Weet iemand misschien wat de oorzaak van het schudden zou kunnen zijn? Iets waar ik nog niet aan heb gedacht? En hoe zou ik dit kunnen oplossen? Ik weet echt niet meer wat ik er mee moet, het wordt een beetje frustrerend.

Ik heb wel ooit gehoord van het headshaking-syndrome, zou het dat kunnen zijn? Ik had wel ergens op bokt een soort lijstje gevonden met symptomen, sommige kwamen wel overeen, maar sommige ook niet, bijvoorbeeld dat hij het niet in stap zou doen, maar alleen in draf en galop. Dit is niet zo, hij doet het in alle drie de gangen.

Wie o wie kan mij helpen?

Solange221

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:37

Heb je al eens geprobeerd om hem precies op dat moment echt een por te verkopen? dus niet een beetje been maar echt een por en/of eventueel dan een slof te gebruiken en op dat moment te activeren? Hij gooit zijn hoofd de lucht in of doet hij nou schudden?

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 09:14

Hij gooit zijn hoofd de lucht in, soms zo ver dat hij mij bijna raakt... Maar echt maar een fractie van een seconde... Slof heb ik ook al geprobeerd, maar lijkt niet echt te werken...

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:27

Doet hij het al direct vanaf het begin van het rijden, of pas als je al een tijdje bezig bent?

Als het aan het eind is is het misschien gewoon wat 'pijn' in zijn spieren wat ie op deze manier uit?

Wel heel lastig, heb ook eens zo'n paard gereden, die had lichamelijk ook nergens last van maar die deed het echt wanneer hij moe begon te worden... Toen ik een keer even niet oplette ook een flinke kopstoot mogen ontvangen, om nog maar niet te spreken over de kwijl die in het rond vloog... :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:37

Het is het waarschijnlijk niet hoor, maar goed het is een evt optie.
Zou het kunnen dat ie zich verveelt? En het gewoon een soort van stressuiting is van: Eeeheeh, ik wil wat anders doen?

Mijn paard doet het af en toe buiten als ze harder wilt, maar ik het nog niet aangegeven heb. Bij haar is het dus echt zo van: Eeeeh ik wil gaan!!

Ik weet niet of het het is, maar misschien kun je je erin vinden.

admiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:39

Voel je het aankomen of is het heel onverwachts? Dat maakt in mijn ogen ook wel een verschil..

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:45

Mijn paard doet dat ook, en ik geef haar een flinke prik met m'n sporen alleen maar om aan te geven dat ze haar aandacht bij mij moet houden als we aan het rijden zijn. Ze heeft genoeg vrije tijd op een dag dus als ze aan het werk is geven we haar geen gelegenheid om te klieren.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:25

Kan het inmiddels niet een 'gewoonte' zijn geworden? Net als bijvoorbeeld luchtzuigen of weven. Op welke momenten doet ie het? Voornamelijk tijdens moeilijkere oefeningen waar ie hard voor moet werken en zn aandacht bij nodig heeft, of juist als je rustig ontspannen wat makkelijkere oefeningetjes doet?

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 16:47

Ik voel het niet aankomen als hij het doet... Hij doet het vaak erger als ik al een tijdje (20 min.) heb gereden, maar hij doet het ook wel in het begin. Het is erg lastig, we hebben dus al geprobeerd om er enige logica in te vinden, maar hij doet het dus niet alleen bij moeilijke of simpele oefeningen en ook niet alleen wanneer ik al een tijdje rijd... Het begint echt frustrerend te worden... Hij kan gewoon eerst lekker ontspannen lopen, nageeflijk en over de rug, en dan van het ene op het andere moment zijn hoofd in de lucht gooien. Ik heb hem dan altijd binnen een paar seconden weer terug, maar het is gewoon heel vervelend. Was gisteren op wedstrijd geweest en had op elk onderdeel waar hij één keer schudde een 4 of een 5, terwijl hij verder best lekker liep...

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:15

Toch echt naar voren rijden op die momenten. Dus echt met beide benen naar voren schoppen precies op dat moment, dus niet als het al te laat is. En als je je slof goed gebruikt moet dit toch wel werken hoor, ik heb dit zelf namelijk ook gehad met een paard. Als je het op de juiste manier doet en snel reageert. Mocht je toch nog moeite hebben met het reageren en de aanpak, kun je misschien een bijzet proberen, 1 bijzetteugel tussen de benen aan de singel vastmaken en het andere uiteinde vastklippen aan zo´n longeerbitstuk. Dan werkt het als een stootteugel. Door de rubberen ring aan de bijzet, krijgt hij niet direct een klap in zijn mond omdat de teugel door het rubber nog meeveert maar hij ervaart toch die druk dat ie naar beneden moet blijven lopen. Ook op dat moment een por met de benen geven.
Het kan natuurlijk ook zijn net als anderen ook zeggen, dat er misschien iets anders aan de hand is.. Het is daarom ook moeilijk te beoordelen wat de oorzaak is vanaf een tekst zonder het in het echt te zien..

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:31

Ja joh tuurlijk, knoop 'm ff vast met zn hoofd naar beneden :+ En dan wél een schop geven, maar door de bijzet niet de ruimte kunnen geven om ook daadwerkelijk naar voren te gaan? Lijkt mij niet een fijne oplossing :n

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:52

Nee Wendy15 nog nooit van de stootteugel gehoord soms??? Volgens mij snap jij het effect niet helemaal... Als je niet weet wat ik bedoel kun je ook moeilijk oordelen :evaw: .. Het gaat namelijk niet om het vastknopen naar beneden, dit is ook niet wat ermee gebeurt..
Het paard is gewoon vrij in zijn bewegen en wordt niet naar beneden getrokken, de teugel komt pas in actie als hij zijn hoofd omhoog gooit.. Dat geldt trouwens voor alle hulpteugels, dat zij pas in actie komen als dat nodig is.. Maar dat weet jij waarschijnlijk niet aan jouw reactie te horen..

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 20:24

Dat heb ik wel al een paar keer geprobeerd, dan deed ik de slof eraan, helemaal los, zodat hij hem alleen voelde als hij zijn hoofd de lucht ingooide, maar dat heeft eigenlijk ook weinig uitgehaald... Van bijzet ben ik eerlijk gezegd niet zo kapot, omdat deze niet echt meegeeft en ik bang ben dat dan de ontspanning en het ruggebruik verloren gaat...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:53

heeft ie verder ook geen last van het bit ?
of geen goede aanleuning...

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:10

Solange221 schreef:
Nee Wendy15 nog nooit van de stootteugel gehoord soms??? Volgens mij snap jij het effect niet helemaal... Als je niet weet wat ik bedoel kun je ook moeilijk oordelen :evaw: .. Het gaat namelijk niet om het vastknopen naar beneden, dit is ook niet wat ermee gebeurt..
Het paard is gewoon vrij in zijn bewegen en wordt niet naar beneden getrokken, de teugel komt pas in actie als hij zijn hoofd omhoog gooit.. Dat geldt trouwens voor alle hulpteugels, dat zij pas in actie komen als dat nodig is.. Maar dat weet jij waarschijnlijk niet aan jouw reactie te horen..

Niet alle hulpteugels komen pas in actie als dat nodig is hoor ;)
Bijvoorbeeld een martingaal of thiedemann wel..
Maar een 'hulp'teugel die 'vast' zit is imo niét de oplossing :n Net als ruiters die naar een slof grijpen zodra het 'lastig' wordt. Een goede ruiter die het af en toe als hulpmiddel gebruikt prima, maar bepaalde dingen moet je gewoon niet zomaar mee gaan aanklooien imo :)

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 08:31

Niet alle hulpteugels komen in actie als het nodig is? Ooh nou ik ben benieuwd welke niet dan..? Wat versta jij eigenlijk onder hulpteugels Wendy15??
Ja als je ze verkeerd gebruikt en bijv. met een strakke/gespannen slof gaat rijden, dan ben je verkeerd bezig ja.. Maar als jij een slof op een goede manier gebruikt, wordt deze toch echt pas geactiveerd op de momenten dat het nodig is.. En dat is dus niet door er spanning op te houden.. Ik geef maar even een voorbeeld.. Als je een thiedemann verkeerd bevestigd, kun je een paard in een verkeerd houding dwingen en dat is ook niet goed.
Je moet dus wel ervaring hebben met hulpteugels en je eigen balans en houding moeten ook goed zijn.

Dus jij bent dan ook tegen het longeren met bijv. bijzet Wendy15? Want dat komt op het zelfde neer als waar ik het over heb met een stootteugel.. Maar volgens jou zit een paard dan dus "vast"... Wat dus niet zo is, want nogmaals hij is vrij in zijn bewegen, en komt pas in actie als hij vanaf een bepaald punt zijn hoofd de lucht in gooit.. Dus niet vastzetten..

Wat is jouw oplossing dan Wendy15?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 08:45

Je hoeft niet zo aanvallend te doen hoor :)) Maar daarom zeg ik ook, bij goed gebruik, en niet zomaar wat gaan aanklooien als je er geen ervaring mee hebt ;) Goed lezen is ook een kunst :)
Maar op jou ga ik verder niet eens in ;) Hoop dat de ts een goede oplossing vind zonder allerlei rare kunsten te moeten uithalen :)

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 08:59

Wat voor een hoofdstel gebruik je? en hoe vast bevestig je deze?
Mijn ruin deed het zelfde, geen pijl op te trekken, rijd nu zonder sper en met een los zittende neusriem.
Hij doet het nu niet meer, mischien kun je thuis eens proberen of dit helpt. :(:)
Sterkte

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 13:45

Ik rijd met een dubbele neusriem, met de sperriem vrij los. Ik zal het vandaag of morgen eens proberen zonder sperriem, wie weet help het :)

Ik hoor ook vaak dat paarden beter gaan lopen op een lage neusriem? Is dat het proberen waard, of zal dat geen effect hebben?

Anke01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:24

Mijn paardje doet precies hetzelfde. Het lijkt wel een handigheidje om onder het werk uit te komen (al doet ze het inderdaad ook met vrij losse teugels). Er is echt geen logica in te vinden en ik kan het ook niet voelen aankomen. Naar hulpteugels grijpen wil ik (nog) niet. Ik geef haar nu elke keer als ze het doet een por, in de hoop dat ze dan een keer stopt.
Ik volg dit onderwerp dus even. En ga ook eens proberen zonder sperriempje.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:28

ja ik rijd er ook 1 bij die dit doet. vooral ook wanneer de teugels iets langer zijn,, mijn fout dus. die van mij dus heeft vroeger te diep gelopen en iedere keer wanneer hij iets hoger wilde komen kreeg hij een tik tussen zun oren.. ik denk dat het hier mee te maken heeft dat die van mij.. het kan ook zijn dat je paard een hekel heeft aan het schuim bij de mond. je zou dit 1 of 2 keer tussen het rijden weg kunnen halen met een handdoek. ook dat heeft bij mijn knol geholpen. het gaat nu al stukken beter:)

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:54

Je zou een kunnen kijken of hij niet heel veel slijm in zijn hoofd holtes heeft dan willen ze dit gedag ook nog wel eens vertonen.

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:52

Wendy15 schreef:
Je hoeft niet zo aanvallend te doen hoor :)) Maar daarom zeg ik ook, bij goed gebruik, en niet zomaar wat gaan aanklooien als je er geen ervaring mee hebt ;) Goed lezen is ook een kunst :)
Maar op jou ga ik verder niet eens in ;) Hoop dat de ts een goede oplossing vind zonder allerlei rare kunsten te moeten uithalen :)

Ik ben niet zo snel aanvallend hoor :Y) ik maak mijn punt klaar..

Intervarno: Het maakt mij niet uit wat je dan wilt proberen, maar probeer dit wel professioneel op te lossen. En niet zelf gaan rotzooien.
Maar even terug komend op jouw antw. :
Citaat:
Dat heb ik wel al een paar keer geprobeerd, dan deed ik de slof eraan, helemaal los, zodat hij hem alleen voelde als hij zijn hoofd de lucht ingooide, maar dat heeft eigenlijk ook weinig uitgehaald... Van bijzet ben ik eerlijk gezegd niet zo kapot, omdat deze niet echt meegeeft en ik bang ben dat dan de ontspanning en het ruggebruik verloren gaat...

je wilt geen bijzet proberen omdat deze niet meegeeft? Door de rubberen ring zit er tenminste nog enigzins vering in, en dat heeft een slof niet, terwijl je die juist wel geprobeerd hebt.. Bovendien drukt hij juist zijn rug weg en gaat de ontspanning verloren als ie zijn kop omhoog gooit. Nogmaals met een stootteugel staat er geen constante spanning op..
Misschien is goede instructie nemen beter, het is zeer lastig om een probleem op te lossen via een tekst, zonder dat je het probleem "live" kunt zien.. Ga vooral geen dingen proberen als je niet zeker weet of je het goed doet..
Succes ermee

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:18

Intervarno schreef:
Ik rijd met een dubbele neusriem, met de sperriem vrij los. Ik zal het vandaag of morgen eens proberen zonder sperriem, wie weet help het :)

Ik hoor ook vaak dat paarden beter gaan lopen op een lage neusriem? Is dat het proberen waard, of zal dat geen effect hebben?

Ik ben ook begonnen met dubbele neusriem, toen naar lage neusriem, reageerde ze ook beter en hoefde ik dus minder te doen, en daarna de neusriem er helemaal afgehaald, liep ze nog beter!
Tegenwoordig rij ik met halster en rij ik dus eigenlijk op de neusriem van het halster.
Bij mijn paardje geld dus: hoe meer vrijheid, hoe beter ze loopt en hoe minder ik hoef te doen^^.

Probeer gewoon wat dingen uit, zou ik zeggen, haal de neusriem er eens af, of bitloos. Het kan geen kwaad om te proberen iig:)

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:03

Intervarno schreef:

Mijn paard was altijd heel vechterig in de hand en onrustig in het hoofd. Op een gegeven moment kwam instructeur met:probeer eens een lage of mexicaanse neusriem. Lage geprobeerd en ging gelijk een stuk beter, mexicaan was niks. Gecombineerde en mexicaanseneusriem geven druk onder de kaak, lage neusriem heeft niets zitten onder de kaak en geeft daar dus ook geen druk. Mijn paard vindt het ook niet leuk als je zn hoofd vastpakt bij bv kaak of daar druk geeft. Blijkbaar houdt ze dus niet van druk onder de kaak, en ik rij lekker nog steeds met een (lelijke...) lage neusriem :)

(Je ziet ze trouwens echt steeds meer terugkomen(vooral in de springsport dan..))