Opaal (D-Day) @ Dressuurwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_88

Opaal (D-Day) @ Dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 18:24

Beste allemaal,

vandaag hadden we een mini-boktmeeting :D
hierbij zijn uiteraard foto's geschoten :+

Het verplichte deel:

Wij hebben Opaal nu bijna 2maanden. Echter voldoet witje helaas niet aan onze verwachtingen! Opaal is een erg explosief paard wat ineens kan gaan bokken, dit doet ze dan ook echt om je eraf te krijgen.
Ik rijd haar nu dressuurmatig en dit gaat niet altijd even goed... ze kan ineens vanuit het niets exploderen. Laatst heeft ze met mij erop staan steigeren en gaf er een bok achter aan. Ontspanning is HET punt waar ik mee bezig ben! Ik probeer haar zo ontspannen mogelijk te laten lopen maar aangezien ik een vermoeden heb van een slecht verleden (trauma) is dit heel erg moeilijk voor haar.

Aangezien ze afgelopen week niet helemaal soepel liep heb ik haar vandaag eerst in de paddock gehad en het aangekeken. Ze bleek niet onregelmatig, dus rijden maar!

Vandaag voelde ze niet zo explosief op de galop na, ik voelde dat zij weer wilde gaan bokken en heb der direct vooruit gereden. resultaat: een niet-bokkend paard :D

Dan nu de foto's:

Door die gele vlekken kijken jullie wel heen he :Y)

Ik heb geen foto's van het losrijden!
De fotograve wilde een tosti nuttigen :+ :Y)

1) Kijken of ze al wilde ontspannen in de stap.
Afbeelding

2) Wegrijden in draf, ikzelf niet inzakken met mn schouders juist mn tieten naar voren.
Afbeelding

3) Ik geloof dat ik hier keek of ze doorbuigt :+ (geen centjes gevonden helaas)
Afbeelding

4) Hier was ze wat gespannen dus kon ik haar niet fijn inbuigen.
Afbeelding

5) Deze vind ik zelf heel erg mooi. knap van der dat ze zo langs het bankje loopt hoor, normaal loopt ze daar te miepen.
Afbeelding

6) Al ietsjes meer ontspannen
Afbeelding

7) onthoofd :+
Afbeelding

8) Galopje.
Afbeelding

En toen ging Renee er eventjes op :)

9) Even wennen :+
Afbeelding

10) Toch braaf rond kunnen draven :D
Afbeelding

Jolijn, bedankt voor de foto's.
Inge, Renee en Alex, leuk jullie gezien te hebben. het was gezellig!

Brand los!

xCaitlin

Re: Opaal (D-Day) @ Dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:26

Ziet er goed uit :)
Niet naar beneden kijken maar dat geef je zelf ook al aan ;)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:28

Ik denk dat er een groot deel van de spanning bij jou vandaan komt!
Je moet je handen een stuk lager doen en veel minder aan d'r hoofd zitten. Verder vraag ik me af waarom je met sporen rijdt als je aangeeft dat ze zo heet is.
Als ik jou was zou ik meer richting laag en lang gaan rijden. Je paard laat zijn rug totaal niet los en buigt zijn nek ook amper. (kIjk maar eens goed naar de foto's, de eerste helft van de nek is recht, en dat hoort rond te zijn als je wilt oprichten. Tenminste, uit jou houding maak ik op dat je wilt oprichten?).
Eerst meer aan ontspanning gaan werken, zelf rustig en relaxed zitten. Lang en laag vragen. Probeer dr rug mooi los te vragen.
Succes :) Denk wel dat jullie het kunnen :j

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:29

Eerste vraag: waarom rijdt je met sporen als het paard zo explosief kan zijn?
Daarnaast vind ik dit er absoluut niet ontspannen uit zien. Je hebt je paard constant vast van voren, waardoor hij z'n hoofd knikt.
Als ik jou was zou ik echt voorwaarts-neerwaarts gaan rijden. Laat dat hoofd lekker los en laat hem op z'n eigen benen lopen. Als je dan actief gaat rijden en de achterhand er onder krijgt wordt het al een veel fijner plaatje.
Logisch dat je misschien bang bent dat ze weg schiet maar meestal al je een paard zo krampachtig vast houdt gebeurt het juist. Dus lekker los laten en actief gaan rijden.
Succes!
Ik vind het er bij de tweede ruiter al veel beter uit zien. Misschien kun je zelf voortaan ook zo lekker rond gaan rijden, dan komt het van zelf wel! :)
Laatst bijgewerkt door Sentido op 08-03-09 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:29

Mag ik vragen waarom je met een mexicaan en sporen rijdt ? :)

Vind het er niet zo fijn uitzien. Lijkt wel of je haar hoofd omhoog hengelt en erg streng in je hand bent.

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:30

Leuk paard!
Het lijkt alleen alsof je soms net iets te streng met je handen bent, met name foto 3 en 6. Je handen houd je ook iets te hoog.
Bij het andere meisje dat erop rijd heb ik niet zoveel aan te merken, alleen moet ze iets meer haar hakken uitdrukken ;)

Verder leuke combinatie! :D

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:31

Ik vind het er erg streng uit zien met je handen..
Ben het met Kinuh eens..

Even offtopic, ik heb zelf ook een merrie gehad van D-Day.
Leuke beestjes :)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 18:32

Kinuh, Zoals je wellicht kunt zien zijn de sporen bij mij enkel een sierstuk wat ik zo heel af en toe een keer nodig heb.
Wat misschien vanuit mijn kant handig was om te vermelden is dat dit paard meer als een jaar cross heeft gelopen en dus immer gerade aus gereden is. toen wij haar kochten zat er totaal GEEN buiging in het paard.
Ik draag mijn handen eigenlijk altijd zo, dit heeft niks met oprichting te maken.
Bedankt voor je reactie!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:34

Krijg ik ook antwoord op mijn vraag ? :D

Ik kan me mooiere sierstukken bedenken dan sporen trouwens.. zou ze lekker aflaten als je al zo'n explosief paard onder je kont hebt !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:34

om te beginnen ik vind dat je een mooie houding hebt!
Ik vind ook dat je m teveel in de weg zit in de mond, hierdoor kan hij niet ontspannen. Lekker van achter naar voren rijden!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:35

Hoi, no offense maar wat is dit dier schraal. :oo Ik zou het eerst eens lekker bijvoeren voor je het gaat rijden, zal de rug ook wel schraal wezen...Goed dat je een bontje gebruikt. *D
Verder lijkt het dier wat taai en sterk in de hand, maar heb ook de indruk dat je vastpakt en je handen iets terughoudt zeg maar, waardoor je sterk wordt.
Ga het dier eens een paar keer lekker met een gogue of pessoa longeren, zodat het wat sterker in de rug wordt. Moet lukken! Dan zit jij het niet in de weg en kan het wat krachtiger worden. Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje sneu zo voor het dier.
Misschien is het al wat ouder, hoor, en heb ik ergens overheen gelezen..

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:35

Vicky_88 schreef:
Kinuh, Zoals je wellicht kunt zien zijn de sporen bij mij enkel een sierstuk wat ik zo heel af en toe een keer nodig heb.
Wat misschien vanuit mijn kant handig was om te vermelden is dat dit paard meer als een jaar cross heeft gelopen en dus immer gerade aus gereden is. toen wij haar kochten zat er totaal GEEN buiging in het paard.
Ik draag mijn handen eigenlijk altijd zo, dit heeft niks met oprichting te maken.
Bedankt voor je reactie!

Sporen zijn er niet voor de sier, die hebben een functie. En als die functie jouw paard alleen maar in de weg zit vraag ik me af waarom je ze om doet?
Dan vraag ik me af waarom je haar hoofd dan zo omhoog aan het optillen bent? Niet voor de oprichting? Waar dan voor?
Dat ze een jaar cross heeft gelopen is idd wel fijn om te weten :P Dan snap ik idd dat het een stuk lastiger is dan een 'gewoon' paard.
Wens je nogmaals succes, want denk echt dat jullie als combi best een leuke proef neer zouden kunnen zetten! :)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:36

Op de foto's lijk je een heel harde hand te hebben... Je lijkt op sommige foto's zelfs in de mond te hangen... Probeer dus zachter in je hand te zijn en meer op zit te rijden :).
Daarnaast moet je ook werken aan zichzelf ontspannen... Daarna zal het paard wel volgen :).

Als je jou benen stil kunt houden en het paard enkel prikt indien nodig dan heb ik er geen problemen mee dat er met sporen wordt gereden. Maar als ik kijk naar het niveau van het rijden op dit moment vrees ik er voor dat het op dit moment nog iets te vroeg is om met sporen te rijden.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 18:37

Mexicaan is om haar van voren net iets meer op te kunnen vangen. Ze heeft heel erg de neiging om in het oude crossritme terug te vallen en helaas heb je dan bij haar aan je zit ECHT niet genoeg!

Ik geef ook aan de sporen wel eens te moeten gebruiken. zie jij dan ergens misbruik van de sporen? waarom aflaten als ik ze zo af en toe nodig heb?

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:38

Omdat je je paard aan je been moet hebben en niet aan je spoor ? :)

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:40

Als je continue druk op je teugels hebt (en dat heb je op alle foto's, je hengelt haar echt omhoog) dan werkt de rem inderdaad niet meer om haar op te vangen.

Die sporen, tsja.. ik vind het onzinnige dingen, en je mexicaan trouwens ook. Maar da's je eigen keuze. :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:41

Idd, Vue, als je een heet paard hebt is het juist de kracht los te laten en niet te gaan hangen, daar worden ze sterker van, gaan pullen en op de voorhand lopen. Zo ziet het dier eruit, alsof het op die wijze is gereden.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 18:43

mieske schreef:
Omdat je je paard aan je been moet hebben en niet aan je spoor ? :)

Nogmaals, waar zien jullie dat ik mijn sporen misbruik?? ik heb ze af en toe nodig ja. en dat is niet omdat ik het paard niet voor mn been heb.
Mijn paard is absoluut wel goed voor het been.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 18:44

detour schreef:
Idd, Vue, als je een heet paard hebt is het juist de kracht los te laten en niet te gaan hangen, daar worden ze sterker van, gaan pullen en op de voorhand lopen. Zo ziet het dier eruit, alsof het op die wijze is gereden.

Ik zeg nergens dat ik een heet paard heb, ik zeg dat ze weleens vanuit het niets kan exploderen.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:45

Vicky_88 schreef:
Nogmaals, waar zien jullie dat ik mijn sporen misbruik?? ik heb ze af en toe nodig ja. en dat is niet omdat ik het paard niet voor mn been heb.
Mijn paard is absoluut wel goed voor het been.

Je spreekt jezelf een beetje tegen. Als je paard aan het been is heb je toch geen sporen nodig?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:46

Oke, maar je hangt er erg aan, alsof je haar tegenhoudt!
Verder- gezien haar bouw en explosiviteit- vraag ik me serieus af of je dit dier niet onbewust pijn doet.

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:48

sporen gewoon aflaten, zolang dit het enige is wat je met haar doet heb je helemaal geen sporen nodig, ze moet aan jou been zijn en sporen zijn om te corrigeren, daar ben je nu nog helemaal niet mee bezig, word pas handig als je veel dingen te gelijk gaat vragen etc, en als ze echt moet doortreden, maar das niet het geval, verder zou ik lang-laag gaan rijden om weer even de ontspanning op te zoeken, teugels korter pakken en handen lager. Niet naar achteren leunen. Verder vind ik het een leuk paard en ik vind dat je goed met haar bezig bent, jammer dat ze niet voldeed aan je verwachtingen. Ga je haar houden?

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:49

Leg mij dan eens uit wanneer jij vind dat je je spoor nodig hebt ?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:50

hangt alles af van een spoor?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 18:56

Mijn veiligheid af en toe ja.

Floordaan: nee, we gaan haar niet houden.