Gevolg rijden met (te) losse teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Gevolg rijden met (te) losse teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 17:40

Hallo,

Als ik rijd, dan heb ik standaard en onbewust mijn teugels vaak (te) los. In de les wordt ik eraan herinnerd dat ik de teugels korter moet houden, maar ook in lessen van de afgelopen jaren heb ik altijd te horen gekregen dat ik mijn teugels korter moet houden en meer contact moet hebben.
Vaak in voorgaande jaren werd er dan gezegd; "meer contact houden, want als het paard schrikt en wegrent .... ", Maar als ze willen rennen doen ze dat toch wel, zo'n paard heeft veel meer kracht dan mij!

Enige tijd terug heb ik weer gereden en had mezelf beloofd om regelmatig tijdens het rijden een herinnering te sturen dat ik moet letten op de teugels.

Maar nu vraag ik me serieus af wat het gevolg is of kan zijn voor het rijden met een (te) losse teugel.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:46

ik vind als je, maar zorgt dat je contact en aanleuning houd je zelf moet weten op welke maat je ze hebt. mijn instuctrice zegt dat ook tegen mij terwijl als ik ze iets losser heb en meer met mijn been inkom hij zich dan niet opkropt en met de teugels kort wel ;) doen wat je zelf fijn vind. volgens mij kan er dan net zo veel gebeuren als met de teugels een paar cm korter maargoed ;)

Splendesco

Re: Gevolg rijden met (te) losse teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:50

Bij ons in de les word inderdaad het zelfde gezegd.
Al helemaal als je paard dan wel eens gaat klieren of er vandoor gaat dan ligt dat altijd aan de lengte van je teugels.
Ja of het echt daar aan ligt, misschien wel voor een gedeelte, maar als een paard echt gaat dan houd je hem toch niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:53

Tsja, hangt er vanaf wat je doel is met rijden :-)

Als je dressuurmatig aan de gang wilt en constante aanleuning wilt houden dan is een zekere mate van contact en dus kortere teugels wenselijk. Als je gaat springen of crossen al helemaal.

Als je gewoon lekker voor jezelf op buitenrit rijdt dan is er niets op tegen om met los teugeltje en 1 handje los te rijden :-)

Toevoeging: ik zie in je profiel dat je wel eens endurance hebt gereden. Niets op tegen om dan lekker met een los teugeltje te rijden :-).

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:59

ik hoor dit ook vaak.
wat ik me laatst bedacht, met western rijden ze ook met een losse teugel, en kunnen dan alles met zo'n paard.
Dus wat ik me afvraag is of het wel om het contact gaat of om de "netheid"

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:00

Ze zeggen tegen mij ook altijd dat ik de teugels strakker moet nemen, als mn paard dat een soort van struikelt ofzo, ligt het volgens hun altyd aan de teugels, en bij andere let het paard dan niet op..
Maar als ik mijn teugels korter neem, moeten mn armen helemaal gestrekt zijn, anders blijft 'ie stil staan :P

Dussja, ik ga dit even volgen..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 18:30

Apple, buitenrijden doe ik altijd met een lekker lang teugeltje.
Maar het gaat eigenlijk om het paard wat ik bijrijd. Met haar rijd ik dressuurmatig. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:36

Schrikken en wegrennen is een kul argument om je teugels op maat te houden :-)

Als je dressuurmatig rijdt dan wil je een zekere vorm van contact zodat er een constante verbinding is tussen hand en mond. Je rijdt richting verzameling dus achterhand meer ondertredend en dat gaat makkelijker met een constante verbinding aan de voorkant :-) .

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:40

Ik ben ook iemand die altijd met een langere teugel rijdt dan dat "hoort". Krijg er standaard ook opmerkingen over. Korter vindt ik gewoon niet fijn rijden. Dan heb ik het idee dat ik met meer druk ga rijden. En heel vaak als ik op iemands anders zijn paard stap vind die paarden ook zwaar in de aanleuning. Misschien is dat niet verkeerd, maar dat is dan anders als dat ik ben gewend.
Voor weg schrikken Maakt het niet uit. Ook voor op wedstrijden maakt het niet uit. Of je moet echt boogjes hebben, dan is het anders.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:42

Ik denk dat de lengte van je teugels weinig te maken heeft met het kunnen tegenhouden van rennen en dergelijke. Ik kan niet zeggen dat je dan meer controle hebt of niet.

Wat ik wel denk is dat het contact houden met een mond wel belangrijk is. Als hierbij je teugel te lang is, dit gevolgen kan hebben met je gehele houding.

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:47

Er zijn mensen die met een lange teugel meer kunnen dan mensen die hun teugels 'op maat' houden.
Het is maar net hoe je er mee om gaat zal ik maar zeggen.
En inderdaad wat je zegt, als een paard echt wil vluchten dan doet 'ie dat wel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:30

De meeste paarden gaan minder snel rennen met lange teugels (mits CORRECT gereden op die lange teugel) dan met korte...

Western is trouwens ook verzamelen maar dan aan een los contactje, dus het kan best :j

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 13:45

Bedankt voor reacties.

Naar mijn mening zijn mijn teugels misschien langer dan de 'gebruikelijke' lengte, maar ik heb nog steeds contact. Dus wat dat betreft zou het niet storend moeten zijn?

Poes, western heb ik een hele tijd gereden met mijn pony en dat was echt een verademing toen hij zei: gooi je teugels maar los :D

Ik zal in ieder geval eens kijken of dat ik volgende maand rijfoto's kan laten maken. Misschien is het daarop te zien.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:58

Ikzelf rijd met een halster, en heb de teugels helemaal aan het einde vast. Alleen als ik een paar pasjes wil wijken, neem ik ze af en toe iets korter, zodat het verschil tussen de 2 teugels duidelijker is. Ik heb haar neus het liefst over de grond hangen.
Het contact heb ik meer in de zin dat ze gewoon goed oplet met wat ik doe, dan dat ik contact heb met haar mond.

Lange teugels is opzich niks mis mee^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:29

RoosG schreef:
ik hoor dit ook vaak.
wat ik me laatst bedacht, met western rijden ze ook met een losse teugel, en kunnen dan alles met zo'n paard.
Dus wat ik me afvraag is of het wel om het contact gaat of om de "netheid"

Wij 'gooien onze teugels pas los' als we het paard hebben leren verzamelen op zit en hele kleine hulpen hoor ;)

Lange teugel is niks mis mee, mits het paard niet op de voorhand loopt te sjouwen en wel nagefelijk blijft. En dáár ontbreekt het in de meeste gevallen aan. En dan vind ik het dus ronduit schadelijk voor een paard om aan lange teugel gereden te worden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:33

Maar zo lopen er ook genoeg met een korte teugel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:36

Even schadelijk.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:38

Dat bedoel ik dus :)

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:42

Ik rij mijn paard altijd verzameld aan de losse teugel.
paardrijden doe je net met de teugels maar op je zit.

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:01

dat heb ik ook altijd! Maar wat ik heb geleerd is dat als je met losse teugels wilt stoppen of sturen, het veel onprettiger voelt voor een paard. Als je met goed contact gaat sturen voelt dat veel fijner in de paardenmond.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:06

Hangt er vanaf HOE je dan weer gaat inwerken uiteraard.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:07

Ik reed altijd met losse teugel maar vanwege katrol moet ik meer op de teugels gaan rijden en dat zal wel even wennen zijn.

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:16

Als je geen contact hebt dan kan je je paard ook niet echt goed bij elkaar van achter naar voor rijden, want dan rijd je van achter naar niks. Mijn instructeur zegt altijd dat je het moet zien als een cirkel. Je geeft been en je vangt het op met je hand, dan krijg je contact en aanleuning en hou je de energie 'in het paard'. Als je nou alleen been geeft en niks opvangt, gaat alle energie er weer even hard uit als dat je het erin hebt gestopt met als gevolg een paard wat meer uit elkaar zal lopen.

Maar let dus wel op dat je begint met je been en niet met je hand, want dan ga je andersom rijden en zal je paard weer van het achterbeen afgaan.

En het hoeft heus geen zwaar contact te zijn. Als ik gewoon een arbeidsstap, -draf of -galop rij, heb ik een hele lichte verbinding met mijn paard. Ga ik meer verzameling vragen, wordt dit contact zwaarder aangezien ik dan meer doorkom met mijn been en dus ook meer op moet vangen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:21

Een paard dat goed leert lopen en zichzelf leert dragen zal ook zonder contact voldoende verzamelen.